Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#3093
Op dit moment voer ik het volgende aan mijn honden (kan volgende maand wel weer ietsje anders zijn hoor):

31% kippenvleugels, nekken, karkassen
12,5% vleesbotten van lam, geit, kalf (zachte delen)
14% spiervlees van kalkoen, rund, geit, lam, eend, hoen
6,2% rauwe/hele vis: sardientjes, makreel, wijting (laatste twee gemalen) en schellevislever (blik)
21,8% groentepuree en fruit (da's veel, maar het zijn Dalmaten)
7,8% orgaanvlees van lam, kalf, rund, kip (lever, hart, nier, pens, maag). Dit is weinig vanwege de Dalmaten.
4,5% granen en peulvruchten en gemalen rauwe noten en zaden
3,1% zuivel en eieren.

Dus, dit komt neer op:
43,5% Rauwe vleesbotten (meer dan 50% vlees)
28% Vlees en orgaanvlees en vis
3,1% Zuivel en eieren  

En dit is 74,6% voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong.

De groentemix bestaat uit gepureerde groente waar dagelijks verschillende soorten in verwerkt worden. Ik denk dat ik zo'n 6 tot 8 verschillende groentes gebruik per dag. Ik geef zeer regelmatig zelfgekiemde zaden zoals alfalfa, tauge, tarwegras, tuinkers, lijnzaadjes, etc.

De groentemix geef ik altijd gemengd met spiervlees, orgaanvlees of vis. Ik meng hier regelmatig wat gemalen sesamzaad, pompoenpitten en rauwe noten doorheen.  

De granen bestaan uit 7 granenvlokken (speltvlokken, havervlokken, gierstvlokken, etc. etc). Deze zijn voorbewerkt dmv hete rollen (geplet). Deze week ik 10 uur in warm water en deze eten ze met zuivel en fruit. Ze krijgen twee maal per week zo'n ontbijt. Een maal per week is dit op de vegetarische dag. Ze krijgen dan 's morgens granen en 's avonds gekookte peulvruchten, gekookte granen, zeewier, paddestoelen en gepureerde groente. Ik meng granen/peulvruchten niet met vlees.  

Bovenstaande percentages zijn niet 100% correct want, ik heb daar niet de supplementen bij opgeteld. Aangezien dit ZO weinig is, voelde ik er niks voor om dat in mijn berekening mee te nemen. Bij de kip geef ik een paar maal per week vis/zalm olie omdat kip geen omega 3 vetzuren bevat. Bij de vette vis geef ik tarwekiemolie voor de vitamine E. Bij de botten en peulvruchten geef ik lijnzaad en/of olijfolie. Verder geef ik Brutus Q10 voor zijn hart.  

Zo ziet een week menu er ongeveer uit eruit:

=Maandag ochtend: kippenvleugels/karkassen/nekken of hoen met zalm of visolie
=Maandag avond: gemalen wijting of kalkoen, rauw ei met groentepuree, lijnzaadolie en Q10

=Dinsdag ochtend: kippenvleugels/karkassen/nekken met zalm of visolie
=Dinsdag avond: lams of rundsnippers met groentepuree en gemalen noten/zaden

=Woensdag ochtend: kippenvleugels/karkassen of nekken of eend
=Woensdag avond: orgaanvlees (2 of drie soorten - altijd wel beetje lever) met groentepuree en gemalen noten/zaden

=Donderdag ochtend: geweekte granen met yoghurt en fruit
=Donderdag avond: kalfssnippers met pens, blikje schelvislever, een ei (soms), groentemix en tarwekiemolie en een kalfsbot toe

=Vrijdag ochtend: kippenvleugels/nekken/karkassen met zalm of visolie
=Vrijdag avond: rauwe/hele sardientjes met rauwe/hele ansjovis, groentemix en tarwekiemolie

=Zaterdag ochtend: geweekte granen met yoghurt en fruit
=Zaterdag avond: gekookte granen en peulvruchten, paddestoelen (shiitake), zeewier nattoo, groentemix en olijf en lijnzaadolie

=Zondag ochtend: kippenvleugels/nekken/karkassen
=Zondag avond: pens (schapen of rund) met groentemix en een lamsrib of geitenrib (van zo'n 400 gram) toe.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 18 jul 2003, 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3095
Hoi Ink, om even een beetje te helpen, heb ik van alle hier geschreven menu's een nieuw onderwerp geopend en ze hier verwijderd!

Dus mensen: het is de bedoeling dat een ieder een NIEUW onderwerp opend voor zijn eigen menu!! In dit onderwerp mag je vragen stellen en schieten op MIJN menu!

Groetjes, Lizzy
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 18 jul 2003, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Anna
#3096
Hey Lizzy,

Eet Whoofer dus ook weer gezellig mee met de anderen? :D  Hoe is het eigenlijk afgelopen met haar eliminatiedieet?  En hoe gaat het nu met haar?

Groetjes,

Anna.
Door Lizzy
#3097
Hey Lizzy,

Eet Whoofer dus ook weer gezellig mee met de anderen? :D  Hoe is het eigenlijk afgelopen met haar eliminatiedieet?  En hoe gaat het nu met haar?

Groetjes,

Anna.
Hoi Anna, ja, Whoofer eet weer helemaal mee. Ze heeft 7 weken op het eliminatie dieet gestaan en het hielp helemaal niks! Ze heeft helaas nog steeds rode pootjes. Ik ga nu eens kijken of zilverwater de oplossing brengt. Want, ik heb haar drie weken gewassen met Betadine-shampoo en toen werden de klachten aanmerkelijk minder. Dat zou (vind ik) kunnen duiden op toch iets van buitenaf. Maar, toen ik stopte met het wassen, kwamen de klachten weer terug. En, ik kan moeilijk Whoofer voor de rest van haar leven met Betadine-shampoo blijven wassen!

Groetjes, Lizzy
Door sylvia
#3098

Hoi Anna, ja, Whoofer eet weer helemaal mee. Ze heeft 7 weken op het eliminatie dieet gestaan en het hielp helemaal niks! Ze heeft helaas nog steeds rode pootjes. Ik ga nu eens kijken of zilverwater de oplossing brengt. Want, ik heb haar drie weken gewassen met Betadine-shampoo en toen werden de klachten aanmerkelijk minder. Dat zou (vind ik) kunnen duiden op toch iets van buitenaf. Maar, toen ik stopte met het wassen, kwamen de klachten weer terug. En, ik kan moeilijk Whoofer voor de rest van haar leven met Betadine-shampoo blijven wassen!

Groetjes, Lizzy
Het hoeft niet van buiten af te komen hoor lizzy,Eden haar buik zat ook onder de rode uitslag die met zilverwater gewoon verdween,het kwam alleen net zo hard terug als ik stopte,en bleek dus ook door haar hormoonhuishouding te komen.
Door sylvia
#3101
Bij hoge uitzondering even HELEMAAL OFF TOPIC: Syl, wat is dat voor een kat en is deze van jou?
ja dat is tijger (met een pantervelletje  ;D )
Tijger is een bengaal en op deze foto is hij 5 maanden oud
Door Lizzy
#3102
ja dat is tijger (met een pantervelletje  ;D )
Tijger is een bengaal en op deze foto is hij 5 maanden oud
Ik wil ook zo'n kat en wel onmiddellijk ;D! (ik heb al 1 kat: een huis-tuin-keuken modelletje. Ik wilde er een Siamees bij, maar nu niet meer ;D)
Door sylvia
#3103
Aha! OK! Da's goed dat je het zegt. Heb jij iets kunnen doen aan de hormoon-problemen?
Groetjes, Lizzy
Ja gelukkig wel een antibiotica kuur,ze bleek toch een baarmoederontsteking te hebben,een sluimerende ontsteking in de baarmoeder bij de vulva.
Door sylvia
#3104
Ik wil ook zo'n kat en wel onmiddellijk ;D! (ik heb al 1 kat: een huis-tuin-keuken modelletje. Ik wilde er een Siamees bij, maar nu niet meer ;D)
deze is helemaal geweldig,volgens de fokker kent ze zijn gedrag niet echt van haar bengalen maar hebben zijn broertjes ook zo hun streken,waarschijnlijk komt dit omdat hun vader nog op enkele generaties pas gedomestiseerd is,6 generaties voor tijger zitten nog in de zoo in texas (dacht texas) en is nog een echte bengaalse tijgerkat
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door