Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door prisje
#3085991
Volgende week word onze pup met 9 weken bij de fokker nog geënt.
Ik neem aan dat met de 6 weken enting de puppy dp enting gegeven is. (ga ik nog even navragen).
Nou vraag ik me af wat nou voor mijn pup het beste schema om te enten is.
Dan kan ik de fokker vragen om de pup op die manier te laten enten.
Ik las al dat met 16 en met 19 weken de lepto enting het beste pas kan en gegeven. Wat is de reden hiervan.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3085992
Jammer dat hij met 6 weken al is geënt. Ik vind dat echt veel te vroeg. Het doet dan meer kwaad dan goed. Ik zou even contact opnemen met Tannetje Koning! (holistisch dierenarts in Otterloo)
Gebruikersavatar
Door chery
#3085995
Ik heb toevallig ook een pup van nu 9 weken. Ik heb hem van de week alleen tegen parvo laten enten! Mijn DA dat hindenziekte en de hcc eigenlijk niet meer voorkomt, maar parvo is wel belangrijk ivm met de vele honden uit het oostblok en puppy boerderijen. Hij kwam weer veel parvo tegen, maar eiegenlijk nooit bij goede fokkers vandaan, maar je weet niet wat ze tegenkomen op straat!
Op 12 weken zal ik alleen de dhp gaan geven, geen kennelhoest en weil.
En deze laatste twijfel ik nog over en als ik hem geef inderdaad niet eerder dan 16 weken.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3085998
Wanneer mag je de pup gaan halen? Ik zou nl vragen om de 9 weken enting nog even niet te geven en 'm laten titeren als ie bij jou is.
Vwb de lepto enting wil ik je aanraden om de recente topics hierover te lezen en dan te bepalen of je die uberhaupt wil geven.
Als je de lepto enting wil geven laat 'm dan in ieder geval niet tegelijk met de cocktail zetten!
Gebruikersavatar
Door prisje
#3085999
Doranto schreef: Jammer dat hij met 6 weken al is geënt. Ik vind dat echt veel te vroeg. Het doet dan meer kwaad dan goed. Ik zou even contact opnemen met Tannetje Koning! (holistisch dierenarts in Otterloo)
Bedankt voor je reactie! Mail naar Tannetje is verstuurd.

Kennelhoest was ik eigenlijk al niet van plan. Mijn andere hond had al kennelhoest opgelopen voordat ze de enting zou krijgen en ook niet doodziek van geweest.
Alleen dus parvo doen op 9 weken en met 12 de dhp duidelijk. Heel erg bedankt.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3086000
pluk schreef: Wanneer mag je de pup gaan halen? Ik zou nl vragen om de 9 weken enting nog even niet te geven en 'm laten titeren als ie bij jou is.
Vwb de lepto enting wil ik je aanraden om de recente topics hierover te lezen en dan te bepalen of je die uberhaupt wil geven.
Als je de lepto enting wil geven laat 'm dan in ieder geval niet tegelijk met de cocktail zetten!
+1!!
Gebruikersavatar
Door prisje
#3086001
pluk schreef: Wanneer mag je de pup gaan halen? Ik zou nl vragen om de 9 weken enting nog even niet te geven en 'm laten titeren als ie bij jou is.
Vwb de lepto enting wil ik je aanraden om de recente topics hierover te lezen en dan te bepalen of je die uberhaupt wil geven.
Als je de lepto enting wil geven laat 'm dan in ieder geval niet tegelijk met de cocktail zetten!
Ik was inderdaad al even aan het lezen over de lepto. Maar is de lepto dan ook niet nodig om te enten bij een pup?

Edit: 25 maart gaan we der halen.
Laatst gewijzigd door prisje op za 14 mar 2015, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3086004
prisje schreef: Alleen dus parvo doen op 9 weken en met 12 de dhp duidelijk. Heel erg bedankt.
Niet doen! Alleen enten als het zin heeft en anders niet!

Ter illustratie het schema van Scott:
6 weken: puppy enting (parvo, hondenziekte)
10 weken: titerbepaling (hepatitis geen, logisch nooit ge-ent, hondenziekte hoog, parvo laag: advies over 3weken enten)
10 weken: lepto
14 weken: cocktail enting (helaas met Para influenza, paar weken later had ie kennelhoest)
15 weken: lepto booster (lepto zou ik nu niet meer geven)
1 jaar: titerbepaling (alles hoog) + Lepto
2 jaar: titerbepaling door Tannetje, paspoort afgetekend tot 2021

Achteraf gezien had ik nu andere keuzes gemaakt en actiever geweest in vragen naar hoe en wat. Maar vergeleken met het reguliere schema heeft Scott 2 entingen minder gekregen en hij is met 2 entingen beschermd tot 2021, en waarschijnlijk nog veel langer
prisje schreef: Ik was inderdaad al even aan het lezen over de lepto. Maar is de lepto dan ook niet nodig om te enten bij een pup?
Weet je, Lepto is een klote enting. Ik lees hier regelmatig verhalen van honden die een nare reactie geven op die enting of er zelfs aan overlijden. Anderzijds kan een Lepto besmetting leiden tot de ziekte van Weil, wat ook weer dodelijk kan zijn. Goed om te weten is dat de enting niet 100% beschermd, dus ook met enten is je pup niet 100% safe. Daarnaast werkt de enting tegen 4 varianten, maar er zijn er veel meer.
De keus wel/niet enten voor lepto zul je zelf moeten maken.
Laatst gewijzigd door pluk op za 14 mar 2015, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door chery
#3086675
Ik blijf de lepto ook erg moeilijk vinden...... Als pup bij water komt, is dat bij water waar ook gezwommen wordt, dus gecontroleerd. Pfffff wat een dilemma! :-\
Gebruikersavatar
Door prisje
#3086684
Ik zit ook heel erg te twijfelen of ik de lepto doe. Ik heb gelukkig nog even om na te denken.
Mailtje van tannetje terug gehad of eerst titeren. Wil ik dat niet entschema aanhouden.
Bedankt voor jullie hulp!
Door Lizzy
#3087062
prisje schreef: Volgende week word onze pup met 9 weken bij de fokker nog geënt.
Ik neem aan dat met de 6 weken enting de puppy dp enting gegeven is. (ga ik nog even navragen).
Nou vraag ik me af wat nou voor mijn pup het beste schema om te enten is.
Dan kan ik de fokker vragen om de pup op die manier te laten enten.
Ik las al dat met 16 en met 19 weken de lepto enting het beste pas kan en gegeven. Wat is de reden hiervan.

Alvast bedankt!
Lepto is immunosuppressive, zeker gegeven voor de leeftijd van 16 weken.
Gebruikersavatar
Door prisje
#3087142
Lizzy schreef: Lepto is immunosuppressive, zeker gegeven voor de leeftijd van 16 weken.
Dankje lizzy! Zo leer je weer wat bij:)
Door C@rine
#3092196
Lizzy schreef: Lepto is immunosuppressive, zeker gegeven voor de leeftijd van 16 weken.
En dan val je met 16 weken in het wisselen van de tanden, met ook verminderde weerstand!
Gebruikersavatar
Door chery
#3092314
Ben je er inmiddels al uit wat je doet? Ik neig er naar om het niet te doen, met nog een kleine twijfel. Probeer de fb groep ook te lezen, maar mijn engels is niet zo heel goed. Ze hebben het ook steeds over het behandelen met nosoden ofzo, maar wat dat precies is?
Gebruikersavatar
Door prisje
#3092492
Ik was er uit helaas dacht de fokker daar anders over.
Hij heeft met 9 weken op aanraden van zijn dierenarts toch de lepto gezet en ook nog de nieuwe. Daar is dan ook het nodige over heen en weer gegaan.
Ik zelf ga geen lepto meer enten. Vooral het idee dat ook al ent je wel ze het nog steeds kunnen oplopen voelt als dweilen met de kraan open voor mij.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door