Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3059783
Puur hypothetisch  ;) voor mijn gevoel benader je het natuurlijke eetpatroon van een hond het meest door hele prooidieren te voeren. Kippen, kwartels, babygeitjes etc. Zou dit kunnen, een hond zijn eetpatroon hier volledig op baseren? Wel makkelijk portioneren hahaha  ;D dan zit je alleen wel met pens, een heel lam of koe voeren is misschien niet zo praktisch :D

En als we dan toch bezig zijn, hoe is dan in hemelsnaam de hond geëvolueerd dat hij pens in zijn eetpatroon heeft gekregen. Geven we de hond die dan al zo lang omdat de mens die niet wil eten? Het slachtafval zeg maar? Wat zouden honden 1000, 2000, 20.000 jaar geleden te eten hebben gekregen dat de barf percentages nu optimaal zijn? Vind het enigszins stug dat de mens hele vogels jaagde en aan ze gaf.

Puur theoretisch allemaal haha. Voorlopig nog niet rijk genoeg om puppemans z'n eetpatroon uit hele prooidieren te laten bestaan  ;D
Gebruikersavatar
Door Inouchka
#3059822
Sooow :D je bent lekker op weg xD je hebt barf daar ben je al mee bekend :D en je hebt NRV, dat is net iets anders, maar ook versvoer. Bij deze link vind je meer informatie http://www.voerwijzer.com/percentages-hond
Waarom we precies pens voeren geen idee,  men zegt omdat er wel degelijk goede vitamines in zitten, maar ook omdat het indd goedkoop is, wss zijn er wel mensen hier die daar meer over kunnen vertellen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3059823
NRV is gebaseerd op prooidieren en in principe barf natuurlijk ook. Je voert in delen wat zo ongeveer in een heel dier zou zitten. Bij NRV houden ze een pensdag aan, waarbij er vanuit gegaan wordt dat pens compleet is. Barf ziet pens niet als compleet, maar zet wel pens in het menu.

Pens eten wolven als ze grotere dieren als herten enzo vangen. Van die dieren wordt het skelet niet helemaal opgegeten, maar de organen als de magen en pens zeker wel.

Ik vind het grote nadeel van hele prooidieren voeren, dat dat dier voor jou hond gestorven is. Als dat geitjes zijn die anders toch de afvalverwerking in gaan, dan is het niet erg, maar als de dieren er speciaal voor gekweekt worden, vind ik dat toch niet zo fijn. Daarom voer ik graag zoveel mogelijk dingen die hier in NL voornamelijk als afval gezien worden.
Door kakocavi
#3059830
Barf is geloof ik meer gebaseerd op het voedingspatroon van de alfawolf dan van de hond. De alfa heeft in het wild de eerste keuze als er een prooi is gevangen en eet dan vaak de pens. Pens bevat goede bacteriën en nog wat voedingsstoffen. Waarom barfhonden 25% kaal bot krijgen terwijl een wolf daar het laatste aan zou beginnen weet ik ook niet. Een prooidier bevat 5-15% bot en bij grote prooien wordt dat niet allemaal opgegeten. NRV vind ik in dat opzicht natuurlijker.

Qua portioneren kun je er naturlijk voor kiezen om hele prooien in stukken te hakken en over een aantal dagen te voeren. Dan is het alsnog compleet. Koeien zijn daar inderdaad wat te groot voor maar lam moet wel kunnen bijvoorbeeld. Hou er wel rekening mee dat hele prooien een stuk duurder zijn.
Laatst gewijzigd door kakocavi op zo 18 jan 2015, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3059875
kakocavi schreef: Barf is geloof ik meer gebaseerd op het voedingspatroon van de alfawolf dan van de hond. De alfa heeft in het wild de eerste keuze als er een prooi is gevangen en eet dan vaak de pens. Pens bevat goede bacteriën en nog wat voedingsstoffen. Waarom barfhonden 25% kaal bot krijgen terwijl een wolf daar het laatste aan zou beginnen weet ik ook niet. Een prooidier bevat 5-15% bot en bij grote prooien wordt dat niet allemaal opgegeten. NRV vind ik in dat opzicht natuurlijker.

Qua portioneren kun je er naturlijk voor kiezen om hele prooien in stukken te hakken en over een aantal dagen te voeren. Dan is het alsnog compleet. Koeien zijn daar inderdaad wat te groot voor maar lam moet wel kunnen bijvoorbeeld. Hou er wel rekening mee dat hele prooien een stuk duurder zijn.
Dat komt omdat wij geen wilde dieren voeren, maar toch veel bioindustrie dieren. Dat zijn jonge dieren, die super snel gegroeid zijn en daarom helemaal niet zulke calcium(en andere mineralen)rijk botten hebben.

Zou je vooral wild en biologisch voeren, dan zou je best wat kunnen zakken in je vleesbot percentage. Als ik bijvoorbeeld haaskarkas voer, dan voer ik op die dag vaak ook maar 35 a 40% vleesbot, terwijl ik met kwartelkarkasjes niet zo huiverige ben voor iets meer dan 50%.
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3059899
Kaela schreef: NRV is gebaseerd op prooidieren en in principe barf natuurlijk ook. Je voert in delen wat zo ongeveer in een heel dier zou zitten. Bij NRV houden ze een pensdag aan, waarbij er vanuit gegaan wordt dat pens compleet is. Barf ziet pens niet als compleet, maar zet wel pens in het menu.

Pens eten wolven als ze grotere dieren als herten enzo vangen. Van die dieren wordt het skelet niet helemaal opgegeten, maar de organen als de magen en pens zeker wel.

Ik vind het grote nadeel van hele prooidieren voeren, dat dat dier voor jou hond gestorven is. Als dat geitjes zijn die anders toch de afvalverwerking in gaan, dan is het niet erg, maar als de dieren er speciaal voor gekweekt worden, vind ik dat toch niet zo fijn. Daarom voer ik graag zoveel mogelijk dingen die hier in NL voornamelijk als afval gezien worden.
Daar heb je een heel goed punt waar ik nog niet aan gedacht had. Dat zou het inderdaad heel erg niet-duurzaam maken.

Interessant om te lezen allemaal :)
Door Lizzy
#3059912
Om de reden die Kaela beschrijft, voer ik geen hele prooidieren (of in ieder geval nauwelijks). Nou moet ik zeggen dat ik met jonge geitjes voeren geen moeite heb, omdat er heeeeeeeeeeeel veel "overschot" is aan mannelijke geitjes uit de geitenmelk industrie. Die gaan nu op transport naar landen als Frankrijk, om daar in erbarmelijke omstandigheden vet gemest te worden. Vind ik het diervriendelijker om ze eerder uit hun lijden te verlossen en aan mijn honden te eten te geven. Zou het nog mooier vinden als Nederlanders het mooie vlees opeten en ik de rest aan mijn honden kan voeren... Maar verder voer ik dus geen hele dieren. Oh, ik lieg, ik voer wel hele sardientjes en haring, in totaal 2 per week per hond.
Door kakocavi
#3059947
Kaela schreef: Dat komt omdat wij geen wilde dieren voeren, maar toch veel bioindustrie dieren. Dat zijn jonge dieren, die super snel gegroeid zijn en daarom helemaal niet zulke calcium(en andere mineralen)rijk botten hebben.

Zou je vooral wild en biologisch voeren, dan zou je best wat kunnen zakken in je vleesbot percentage. Als ik bijvoorbeeld haaskarkas voer, dan voer ik op die dag vaak ook maar 35 a 40% vleesbot, terwijl ik met kwartelkarkasjes niet zo huiverige ben voor iets meer dan 50%.
Ik heb toch gegevens gezien van de samenstelling van hele tamme prooidieren waaruit een prima Ca:P verhouding bleek. Ik weet alleen niet hoe oud die waren, dat moet ik even nakijken.
Daarnaast bevat een konijn zo'n 10% bot, een haas dus ook zoiets denk ik. Dat komt overeen met 20% vleesbot, nog veel minder dan wat jij voert dus.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3059964
kakocavi schreef: Ik heb toch gegevens gezien van de samenstelling van hele tamme prooidieren waaruit een prima Ca:P verhouding bleek. Ik weet alleen niet hoe oud die waren, dat moet ik even nakijken.
Daarnaast bevat een konijn zo'n 10% bot, een haas dus ook zoiets denk ik. Dat komt overeen met 20% vleesbot, nog veel minder dan wat jij voert dus.
Ik doel niet op de verhouding, maar op de totale hoeveelheid aanwezig. In een plofkip zit in totaal minder calcium dan in een volwassen wild konijn. Ook al zouden de botjes van de beide dieren exact evenveel wegen. En daarom voer je meer bot van een plofkip, om in totaal aan je calciumbehoefte te komen. De haas die we bestellen in NL is ook maar semi-wild, wel harder (=meer calcium) dan plofkip, maar niet zo erg als een echt wilde haas. Dus voer ik dat % vleesbot per diersoort, wat goede ontlasting oplevert. Voer ik meer dan die 40% haaskarkas dan krijgt hij krijtpoep. Voer ik minder dan 35% gaan we richting te dunne poep. Mooie graatmeter.
Door kakocavi
#3060007
Kaela schreef: Ik doel niet op de verhouding, maar op de totale hoeveelheid aanwezig. In een plofkip zit in totaal minder calcium dan in een volwassen wild konijn. Ook al zouden de botjes van de beide dieren exact evenveel wegen. En daarom voer je meer bot van een plofkip, om in totaal aan je calciumbehoefte te komen. De haas die we bestellen in NL is ook maar semi-wild, wel harder (=meer calcium) dan plofkip, maar niet zo erg als een echt wilde haas. Dus voer ik dat % vleesbot per diersoort, wat goede ontlasting oplevert. Voer ik meer dan die 40% haaskarkas dan krijgt hij krijtpoep. Voer ik minder dan 35% gaan we richting te dunne poep. Mooie graatmeter.
Oké, maar volgens mij is de Ca:p ratio belangrijker dan de absolute hoeveelheid calcium. En die is in hele tamme prooidieren met een procent of tien aan kaal bot dus prima. Als je dan twee tot drie keer zoveel bot gaat voeren, hoe weet je dan dat die verhouding nog steeds goed is.

Haas van Nederlandse bodem is altijd wild, alleen in landen als Argentinië worden ze op farms gehouden. En die zijn dan nog zo groot dat ze evenveel beweging krijgen als een wilde haas. Maar stel dat dat niet zo is, dan zou je bij wilde eend of wild konijn bijvoorbeeld nog steeds met een natuurlijke hoeveelheid van hooguit 10% kaal bot zitten.

Ik weet dat bij honden de hardheid van de poep als graadmeter wordt gebruikt. Maar hoe zit dat dan met wolven? Die eten minder bot maar hebben neem ik aan niet altijd diarree. Zou dat niet kunnen komen doordat wolven meer vezels in de vorm van vacht en huid enzo eten?
Door Ruisje
#3060012
kakocavi schreef: Oké, maar volgens mij is de Ca:p ratio belangrijker dan de absolute hoeveelheid calcium. En die is in hele tamme prooidieren met een procent of tien aan kaal bot dus prima. Als je dan twee tot drie keer zoveel bot gaat voeren, hoe weet je dan dat die verhouding nog steeds goed is.

Haas van Nederlandse bodem is altijd wild, alleen in landen als Argentinië worden ze op farms gehouden. En die zijn dan nog zo groot dat ze evenveel beweging krijgen als een wilde haas. Maar stel dat dat niet zo is, dan zou je bij wilde eend of wild konijn bijvoorbeeld nog steeds met een natuurlijke hoeveelheid van hooguit 10% kaal bot zitten.

Ik weet dat bij honden de hardheid van de poep als graadmeter wordt gebruikt. Maar hoe zit dat dan met wolven? Die eten minder bot maar hebben neem ik aan niet altijd diarree. Zou dat niet kunnen komen doordat wolven meer vezels in de vorm van vacht en huid enzo eten?
Alles wat teveel is wordt uitgescheten. ;)
Volgens mij zit in 10% wild bot meer calcium als 10% bot van een tam dier. Veel tamme vleesdieren krijgen net genoeg ruimte om hun kont te keren, die hoeven dus geen sterke botten te hebben. :(
Onze honden krijgen 1 à 2 keer in de week zelfgemalen barf, hierin zit 2 soorten vleesbot (wilde gans en (semi) wild fazant) en 2 à 3 tamme konijnenkoppen per 10 kilo. Ik moet echt niet meer dan 35% vleesbot erdoor doen anders kunnen ze krijten. ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3060014
kakocavi schreef: Oké, maar volgens mij is de Ca:p ratio belangrijker dan de absolute hoeveelheid calcium. En die is in hele tamme prooidieren met een procent of tien aan kaal bot dus prima. Als je dan twee tot drie keer zoveel bot gaat voeren, hoe weet je dan dat die verhouding nog steeds goed is.

Haas van Nederlandse bodem is altijd wild, alleen in landen als Argentinië worden ze op farms gehouden. En die zijn dan nog zo groot dat ze evenveel beweging krijgen als een wilde haas. Maar stel dat dat niet zo is, dan zou je bij wilde eend of wild konijn bijvoorbeeld nog steeds met een natuurlijke hoeveelheid van hooguit 10% kaal bot zitten.

Ik weet dat bij honden de hardheid van de poep als graadmeter wordt gebruikt. Maar hoe zit dat dan met wolven? Die eten minder bot maar hebben neem ik aan niet altijd diarree. Zou dat niet kunnen komen doordat wolven meer vezels in de vorm van vacht en huid enzo eten?
Belangrijker misschien, maar daarom moet je nog steeds niet simpelweg te weinig calcium gaan voeren. Dat is wat ik steeds zeg: in bot van wilde dieren zit per saldo meer calcium (en dus ws ook fosfor, om de verhouding maak ik me niet druk met bot als bron) dan in exact dezelfde hoeveelheid bot van een bioindustrie dier. Dus moet je meer bioindustriedierbot voeren om op voldoende calcium uit te komen.

De haaskarkas die wij hier in NL op de markt hebben voor de hondjes komt vooral uit argentinie. En ik betwijfel of die hazen een leven lijden die echt vergelijkbaar is met echt in het wild leven. Je kan ze op een farm nooit zo houden als in het wild, qua bewegingsruimte, voedsel en sociaal stelsel. Ik zie dat dus niet hetzelfde als echt wild. Net zoals ik patrijzen die opgekweekt, losgelaten en afgeschoten worden niet als echt wild zie.
Door Ulani Skye
#3064700
Hallooootjes,

Mijn naam is Angel ben nieuw hier, vind het erg interessant dit stuk.
Ik ben ook nieuw qua Barf/nrv, en had dan ook de vraag als je dus bv hele konijnen geeft met orgaan erin of parelhoen noem maar wat..
Hoe kun je dan bereken wat ze nog nodig hebben aan spiervlees en of orgaan?

Heb nu een witte herder pup van 10 weken, die bij de fokker ook al hele stuk gewend was om te krijgen.. en merk dat nu ze gemalen heeft (had een hele bulk meegekregen voor de eerste periode) dat ze ontzettend te kort komt betreffende haar kauw behoefte.

Het inkopen doen vind ik toch nog best moeilijk zo ook het menu maken welke dag wat.

groetjes

Angel
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3065077
Ulani Skye schreef: Hallooootjes,

Mijn naam is Angel ben nieuw hier, vind het erg interessant dit stuk.
Ik ben ook nieuw qua Barf/nrv, en had dan ook de vraag als je dus bv hele konijnen geeft met orgaan erin of parelhoen noem maar wat..
Hoe kun je dan bereken wat ze nog nodig hebben aan spiervlees en of orgaan?

Heb nu een witte herder pup van 10 weken, die bij de fokker ook al hele stuk gewend was om te krijgen.. en merk dat nu ze gemalen heeft (had een hele bulk meegekregen voor de eerste periode) dat ze ontzettend te kort komt betreffende haar kauw behoefte.

Het inkopen doen vind ik toch nog best moeilijk zo ook het menu maken welke dag wat.

groetjes

Angel
Dat trek je inderdaad van het weektotaal af, voordat je de percentages berekent  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door