Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Supermax
#304909
Hallo,
weet niet zeker of het hier goed staat, maar ok.
Ik geef mijn katten wel eens een blikje vis en dan gaat het om tonijn in water. Omdat ik hier ergens had gelezen dat het niet in olie mocht zijn en de rest van de vissoorten zit allemaal in olie. Nu las ik van de week ook weer hier ergens (ben het helaas weer kwijt) dat je wel vis in olie kan geven.....
Dus nu ben ik de kluts kwijt. Mag het nu wel of niet?
Weet iemand hier het antwoord op???
Groetjes,
Mieke
Gebruikersavatar
Door sylvia
#304917
Ja hoor ik geef ook wel vis op olie, ik giet de olie wel af.
Het ligt eraan of je kat er tegen kan, hier hebben ze er geen probleem mee.
Door An
#305392
dat vinden ze hier vies....dat is wel niet rauw he...dat eten meneer en mevrouw hier niet ;D hahaha moeten de raarste katten ter wereld zijn geef ze een groentenprutje met vis uit blik door en ze vissen de groentenprut ertussenuit, de vis laten ze liggen ??? ::) ;D
Gebruikersavatar
Door sylvia
#305400
An schreef: dat vinden ze hier vies....dat is wel niet rauw he...dat eten meneer en mevrouw hier niet ;D hahaha moeten de raarste katten ter wereld zijn geef ze een groentenprutje met vis uit blik door en ze vissen de groentenprut ertussenuit, de vis laten ze liggen ??? ::) ;D
rare baasjes heb jij An ;D
Door Supermax
#305616
Ok, dan kan ik ze ook een keer andere vis uit blik geven:). Ze zijn hier er echt gek op, zodra ik een blikje opentrek staan er drie poezen om me heen te draaien en te mauwen. O ja, en de hond zit me ook smekend aan te kijken, dus die krijgt dan ook maar wat ;)/
Groetjes,
Mieke
Gebruikersavatar
Door sylvia
#305711
Supermax schreef: Ok, dan kan ik ze ook een keer andere vis uit blik geven:). Ze zijn hier er echt gek op, zodra ik een blikje opentrek staan er drie poezen om me heen te draaien en te mauwen. O ja, en de hond zit me ook smekend aan te kijken, dus die krijgt dan ook maar wat ;)/
Groetjes,
Mieke
Als ik hier blikjes sardines opentrek staan daar de katten, de honden en een 5 jarig meisje , dus tegenwoordig maak ik 3 blikjes per keer open ;D
Door 202spots
#305821
Supermax schreef: Hallo,
weet niet zeker of het hier goed staat, maar ok.
Ik geef mijn katten wel eens een blikje vis en dan gaat het om tonijn in water. Omdat ik hier ergens had gelezen dat het niet in olie mocht zijn en de rest van de vissoorten zit allemaal in olie. Nu las ik van de week ook weer hier ergens (ben het helaas weer kwijt) dat je wel vis in olie kan geven.....
Dus nu ben ik de kluts kwijt. Mag het nu wel of niet?
Weet iemand hier het antwoord op???
Groetjes,
Mieke
Voor honden is het beter om geen vis in soyaolie te geven,wanneer het olijfolie is dan kan 't wel.
Ik giet evengoed de olie eraf want 't kan aardig vet zijn en is ook aardig laxerend.
Naast tonijn is er ook makreel of sardientjes in blik die je kan geven.(meestal MET de graatje er in,die hoef je er niet uit te vissen want is heel zacht.)

Af en toe tonijn is okay,maar je weet misschien al dat je niet elke dag moet geven?
http://answers.google.com/answers/threadview?id=450509

"TUNA FOR CATS? NO!
Tuna can be fatal to cats and is not something to be fed to them...
The human variety of tuna fish contains an enzyme that destroys
vitamin B1 (thiamine). Cats who regularly eat tuna can develop a
vitamin B1 deficiency, which results in neurological symptoms like
dilated eyes, loss of equilibrium, seizures and death if this vitamin
is not replaced. The scientific name of this disease is
polioencephlomalacia.

Clearwater veterinarian Richard Brancato said that though most
domestic cats do enjoy fish, feeding them a diet of only tuna can
cause serious disorders.
Laatst gewijzigd door mahuni op zo 17 apr 2005, 03:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#305843
Anders dan veel mensen denken is het zoiezo helemaal niet goed om je katten veel vis te voeren, welke vis dan ook , rauw of uit een blikje. 1 keer in de week is meer dan voldoende
Door Supermax
#305859
Uh, ze krijgen het ook niet elke dag hoor!. Eens in de zoveel tijd dan krijgen ze met zijn drieen zo'n klein blikje tonijn.
Dus als het 1 keer per maand is is het waarschijnlijk veel....
Maar waarom is het niet goed voor katten om veel vis te eten??
Weet wel dat ze in de dierenwinkel beweren dat katten geen viseters zijn..... (maar de mensen in de dierenwinkel neem ik meestal met een flinke korrel zout;) ).
Door 202spots
#306107
Wanneer je 'n kat TEveel of alleen maar vis uit blik geeft,dan onstaat er o.a 'n tekort aan taurine.
Wanneer je vis uit blik wil geven dan is tonijn eigenlijk niet de beste keus.
Makreel of sardientjes is dan gezonder.

De blikjes kattevoer met vis heeft taurine en andere stoffen dat er aan toe gevoegd is,maar vis in blik als mensen eten heeft dat er niet in zitten.

taurine: een tekort aan taurine kan leiden tot blindheid en hartaandoeningen. Zorg ervoor dat de voeding van uw kat genoeg taurine bevat. Taurine zit alleen in dierlijk weefsel en komt nauwelijks voor in plantaardige voedingsbestanddelen.
http://www.whiskas.nl/whiskas/nl

En of rauwe vis wel of niet goed is voor je kat....
http://www.felinefuture.com/nutrition/fish.php
Door Supermax
#306442
Weer wat geleerd :). Ik gaf tonijn omdat ik toen ergens hier had gelezen dat vis in olie niet mocht en in de supermarkt ze dus alleen maar tonijn op water hadden....
Verder staan ze volledig op CB, waar ze het fantastisch op doen en de vis is dus gewoon af en toe voor de lekkere trek ;D.
Door Ollie
#308812
Ik heb Owin gisteren ook vis uit blik gegeven.. ::)

Wat denk je? ::) Meneer hoeft het niet ::)Hij heeft liever koolvis. ;D
Door Francisca
#308819
Ollie schreef: Ik heb Owin gisteren ook vis uit blik gegeven.. ::)

Wat denk je? ::) Meneer hoeft het niet ::)Hij heeft liever koolvis. ;D
Hier moeten ze ook geen vis uit blik ;) koolvis is hier ook favoriet ;D
Door An
#310713
Sunshine schreef: Hier moeten ze ook geen vis uit blik ;) koolvis is hier ook favoriet ;D
Tja das niet rauw he ;) Heb hier net nog maar weer is geprobeerd...groentenprut met cottage cheese en een blikje sardines erdoor...wat blijft er over? Precies heel mooi proper gelikte sardines ::) ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door