Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3037036
Hoi hoi,

Aangezien mijn maltezer ivm allergien alleen konijn krijgt als diersoort, geef ik hem phytonic Multivitaminen als aanvulling. Ik stel zelf samen voor hem en maak ook mixen in de juiste verhoudingen van alleen konijn. Nu vroeg ik me af of ik de vitaminen al vooraf kan toevoegen aan de konijnenmix en dan gewoon kan invriezen. Gaat de kwaliteit van de vitamine dan niet achteruit? Complete kvv's doen het ook op die manier natuurlijk.....

Hoor graag jullie meningen.

Bedankt alvast!

Groetjes
Door Lizzy
#3037149
Ik heb geen idee. Echt een goede vraag! Ik zou het zelf niet invriezen, gewoon, voor de zekerheid. Maar je zou Phytonics kunnen vragen! Volgens mij is dat merk mede ontwikkeld door Erik Laarakker.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3037179
Lizzy schreef: Ik heb geen idee. Echt een goede vraag! Ik zou het zelf niet invriezen, gewoon, voor de zekerheid. Maar je zou Phytonics kunnen vragen! Volgens mij is dat merk mede ontwikkeld door Erik Laarakker.
Ja, dat is van Erik. Ik zou inderdaad eens naar Den Hoek bellen om het te vragen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3037260
Hmmm, verhitten mag je zeker niet doen.
Maar invriezen weet ik ook niet zeker...
Ze zeggen toch dat in snel ingevroren groenten en fruit de vitaminen ook bewaard blijven...

Wel opletten met dooivocht, nogal wat vitaminen gaan verloren in dooivocht, dus dat altijd mee opvoeren.
En vriesbrand vermijden uiteraard (gemalen vlees altijd goed aanstampen zodat er zo weinig mogelijk lucht tussen zit).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3037283
Tja, als het niet strikt gezien nodig is, zou ik het niet doen. Het maakt voor jezelf zo weinig uit of je het van te voren of bij het voeren erop doet, dat ik het risico op kwaliteitsverlies niet zou nemen.
Gebruikersavatar
Door Lou & Joy
#3037657
Bedankt voor de reacties! Nu pas tijd gehad ze te lezen. Zit zelf ook te te twijfelen, denk dat ik het er maar vers over doe. Was meer bedoeld voor de vakantieperiode als mijn hondje naar de oppas gaat.Hij krijgt al zoveel supplementen, die mensen snappen er geen drol meer van haha. Krijgen altijs een hele gebruiksaanwijzing erbij :-)

Maar groenten en fruit kunnen inderdaad ook ingevroren worden met behoud van vitamines, daar dacht ik ook aan.....

Ik ga het maar niet doen, zal het wel eens een keer navragen! Ben toch benieuwd :-)
Door Fido
#3037669
vitamines kunnen verschillend zijn in stabiliteit en het ligt ook aan de molecuul samenstelling. Verhitten of invriezen heeft invloed net als licht en lucht.
Waar men ook rekening mee moet houden is dat voor optimale opnamen van bepaalde vitamines andere vitamines cq mineralen nodig zijn. Deze fungeren als een soort "bootjes" die het naar de goede receptor brengen. Dus al zou er maar een gedeelte niet meer goed functioneren door invriezen dan kan dat invloed hebben opnamen andere wel intacte vitamines.

Bij invriezen doe je al een stap terug, bij ontdooien (lucht en vaak ook licht) doe je nog een stap terug. Zo wie zo doe je al een stap terug door een niet natuurlijke vorm van vitamines in een niet natuurlijk homeostase te gebruiken. Gebruik het dan het liefst gewoon direct uit een goed afgesloten pot over de voeding en direct geven.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3038327
Lou & Joy schreef: Bedankt voor de reacties! Nu pas tijd gehad ze te lezen. Zit zelf ook te te twijfelen, denk dat ik het er maar vers over doe. Was meer bedoeld voor de vakantieperiode als mijn hondje naar de oppas gaat.Hij krijgt al zoveel supplementen, die mensen snappen er geen drol meer van haha. Krijgen altijs een hele gebruiksaanwijzing erbij :-)

Maar groenten en fruit kunnen inderdaad ook ingevroren worden met behoud van vitamines, daar dacht ik ook aan.....

Ik ga het maar niet doen, zal het wel eens een keer navragen! Ben toch benieuwd :-)
Bij de slager hebben ze vaak hele kleine plastic bakjes, afsluitbaar, voor de soepballetjes. Ik heb die een aantal in huis staan voor het geval ik weg moet en iemand anders mijn paard moet voeren. Die krijgt ook nogal wat dingen extra. Ik neem een bakje, doe daar alle supplementen in en plak er een etiket op met 'maandagochtend' of 'woensdagavond'. Alleen druppels doe ik er niet in, maar bijvoorbeeld olie kiep ik er gerust is (en dan nét iets meer dan normaal omdat ze niet altijd alles uit dat bakje krijgen). Dat werkt hier super!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door