Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Hope
#2889271
Na Hope en Nelson gaat ook San, de rottweiler van mijn schoonouders, over op vers vlees.

San is een teefje, gesteriliseerd, van vier jaar. Ze weegt om en nabij de 30 kg en heeft altijd brokken gehad (diverse "goede" merken) en deed het daar op zich goed op. Totdat ze een maand geleden ineens haar urine liet lopen in huis, en later pijn leek te hebben bij het plassen. Na wat onderzoeken door de dierenarts bleek dat San blaasgruis heeft. Ze kregen een zak brokken mee van Royal Canin, urinary en daarmee zou het dan over moeten gaan.

Op zich gaat het ook over, alleen San vind de brokken niet lekker, ze wordt er dunner van en het is peperduur. Schoonouders willen over op vers vlees omdat ze zien dat Hope daar zo van is opgeknapt en ze gelezen hebben wat voor rotzooi (en zout!) er in die urinary zit.
Voor barf hebben ze simpelweg geen tijd. Dat snijden, bestellen, uitrekenen, ontdooien etc, dat zit er gewoon niet in en dat begrijp ik best. Daarom willen ze graag kvv gaan voeren.

Mijn vraag is dan ook, welke kvv is goed (of beter gezegd: zijn goed), en wat moet ik toevoegen om die blaasgruis onder controle te krijgen/houden?
Ik heb gezegd dat ik ze graag wil helpen met een goed menu voor San, maar ik geef zelf barf en heb totaal geen verstand van kvv. Ik begrijp dat je zo veel mogelijk diersoorten afwisselt en je er nog wel het een en ander aan kan toevoegen (een eitje, een visje etc).

Als het nu een gezonden hond was wist ik het wel, maar dan samen met die blaasgruis vind ik het even lastig. Iemand met tips?

@ moderators: ik vrees dat ik het in de verkeerde categorie heb gezet, sorry!  :-[ :-[ :-[
Laatst gewijzigd door Hope op wo 03 dec 2014, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2893643
Lizzy schreef: Wat voor blaasgruis zit er in de urine?
Nou, dat is best een goede vraag. Ze hebben namelijk geen idee  :-\

De dierenarts zegt dat als ze overgaan op een goede voeding van vers, rauw vlees, het zomaar eens over zou kunnen zijn. Maar ja, geeft mij dat voor nu genoeg informatie?
Gebruikersavatar
Door Radja
#2893933
Dat lijkt mij struviet kristallen,kijk maar bij google afbeeldingen.

Mijn DA raadde mij aan om Radja iedere dag 1 tot 2 tabletjes vitamine C ascorbinezuur te geven,omdat ze vrij vaak last had van blaasontstekingen.

Die kristallen op google zijn een soort van rechthoekjes.

Hoop dat je hier wat aan hebt maar voordat ze aan de vitamine C beginnen,lijkt het me toch verstandig om erachter te komen of het idd struviet is. Dat hoort een goede DA te weten lijkt mij :-\

Oja Radja had ook RC urinary s/o en vond het ook niet te pruimen en ik denk ook dat bij haar toen die jeuk problemen zijn onstaan.

Mijn DA vond het ook prima dat ze kvv kreeg.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2894871
Radja leeft inmiddels niet meer,bijna 14 geworden,maar ik gaf eerst Carnibest,verschillende smaken en later ben ik bij versvoer.nl gaan bestellen,eigenmerk,maar ook wat andere merken voor de afwisseling.

Ondanks de kvv bleef Radja blaasontsteking houden,maar dat kwam omdat ze achteraf een resistente bacterie had en daardoor de AB niet echt zijn werk kon doen. Tijdens een andere zware kuur is ze gaan hoesten en bleek een tumor bij haar long te hebben en hebben we haar in laten slapen  :'( :'( :'(en hebben helaas niet mee kunnen maken of die AB kuur wel zijn werk had gedaan.

Vers vlees verzuurd de urine,dus mijn mening is dat je schoonouders er goed aan doen om San over te zetten. In die Urinary s/o zit een verzurend middel en dat helpt dan tegen die blaasontsteking. Maar dat kan je ook prima oplossen door vers vlees en evt die vitamine C met ascorbine zuur. Ook zou ik aanraden op zelf de urine zo nu en dan te controleren met ph sticks.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2895008
Radja schreef: Radja leeft inmiddels niet meer,bijna 14 geworden,maar ik gaf eerst Carnibest,verschillende smaken en later ben ik bij versvoer.nl gaan bestellen,eigenmerk,maar ook wat andere merken voor de afwisseling.

Ondanks de kvv bleef Radja blaasontsteking houden,maar dat kwam omdat ze achteraf een resistente bacterie had en daardoor de AB niet echt zijn werk kon doen. Tijdens een andere zware kuur is ze gaan hoesten en bleek een tumor bij haar long te hebben en hebben we haar in laten slapen  :'( :'( :'(en hebben helaas niet mee kunnen maken of die AB kuur wel zijn werk had gedaan.
Ow sorry, dat wist ik niet, wat rot!
Vers vlees verzuurd de urine,dus mijn mening is dat je schoonouders er goed aan doen om San over te zetten. In die Urinary s/o zit een verzurend middel en dat helpt dan tegen die blaasontsteking. Maar dat kan je ook prima oplossen door vers vlees en evt die vitamine C met ascorbine zuur. Ook zou ik aanraden op zelf de urine zo nu en dan te controleren met ph sticks.
Oke, dat is al een goede uitleg die ik kan geven. Hoeveel vitamine c zou hij moeten hebben dan?
Gebruikersavatar
Door Radja
#2895050
Ik maak uit jouw verhaal op dat het de eerste keer is/was dat San een blaasontsteking heeft/had. Mocht het inmiddels over zijn,is het volgens mij niet nodig om San iedere dag vitamine C te geven,want als hij op vers zit,verzuurd dat ook de urine. Radja haar blaasontsteking was chronisch,vandaar iedere dag 1 tot 2 tabletjes a 240mg. Mocht de blaasontsteking nog niet over zijn,is het toch zaak om eerst te weten hoe hoog de phwaarde in de urine is,want een te lage ph gehalte kan weer tot andere kristallen leiden. Phwaarde zou rond de 6.5 moeten zijn.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2895115
Radja schreef: Ik maak uit jouw verhaal op dat het de eerste keer is/was dat San een blaasontsteking heeft/had. Mocht het inmiddels over zijn,is het volgens mij niet nodig om San iedere dag vitamine C te geven,want als hij op vers zit,verzuurd dat ook de urine. Radja haar blaasontsteking was chronisch,vandaar iedere dag 1 tot 2 tabletjes a 240mg. Mocht de blaasontsteking nog niet over zijn,is het toch zaak om eerst te weten hoe hoog de phwaarde in de urine is,want een te lage ph gehalte kan weer tot andere kristallen leiden. Phwaarde zou rond de 6.5 moeten zijn.
Ze krijgt nu de urinarybrok en de ontsteking is over.
Ze gaan nu over op kvv, de kliniek staat daar sterk achter en geeft de begeleiding.
Gebruikersavatar
Door Radja
#2895151
Als de blaasontsteking over is en waarschijnlijk de ph ook weer normale waarde heeft en ook de struviet verdwenen is,dan lijkt mij dat er dan geen extra verzurende middelen (vitamine C,ed)gegeven hoeven te worden.

Fijn dat ze een DA hebben die achter vers staat en dat San weer beter is.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3032853
Even een update over San, de zwaar incontinente hond van mijn schoonouders.
Ze hebben na veel wikken en wegen besloten om San te laten opereren. Ze wilden haar die kans geven, anders moest ze worden ingeslapen.

Na een aantal maanden is het resultaat werkelijk grandioos. Van een volledig incontinente hond naar een hond die alleen in de nachten nog een luier om moet. Ze draait weer gewoon mee in het gezinsleven en is een blije hond!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door