Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3025255
Hopelijk staat het bericht hier in het goede subforum!

Afbeelding

Onze pup Wodan wordt morgen 16 weken oud. En eigenlijk vanaf het begin heeft hij al last van voedselagressie. Schrokken, grommen, met het voer bij je weglopen en uitvallen. Hoe lekkerder hij het vindt, hoe heftiger de reactie. Ik heb in het begin met brok en later met KVV geoefend met hapje voor hapje in de bak leggen zodat hij mijn hand als iets positiefs gaat zien. Werkt op zich prima, voor dat type voer. Hoewel hij dan nog steeds meer schrokt dan wanneer ik hem rustig laat eten. Maar ook met kauwpezen en dergelijke heeft hij dit, daarmee is dit lastiger oefenen. Hij is zelfs al een keer naar een kat gerend al grommend en happend die hem te dicht in de buurt kwam (liep gewoon naar de bank). De kat sloeg gelukkig van zich af maar fraai is anders, zeker omdat we een kinderwens hebben... Dus eigenlijk mijn vraag, wat moet ik hier mee aan? Hebben jullie ervaringen/tips?

Groetjes, Lisette
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3025259
Ben geen peut ofzo hoor,maar ik zou de eerste tijd de pup een eigen plek geven waar die  ongestoord kan eten. Als hij dan eenmaal door heeft dat hij niet continue op zijn hoede hoeft te zijn, zou ik gaan oefenen met ruilen. Je geeft een kluif en halfweg kom je met een nog betere kluif aan en zie je die te ruilen. Zo ook met eten, niet meteen die bak in met je handen om er iets bij te doen, maar eerst erbij gaan staan, sprookje vertellen, en dan iets lekkers naast zijn bak neergooien. als hij al wacht tot na het sprookje zijn extra hap valt, dan het hapje uit de hand geven. Allemaal leuk, volgende stap, sprookje, voer vast houden en langzaam naar de bak brengen en dan daarin dumpen. Dan wordt het het langzaam aan leuk als je bij 'm komt als die staat te eten en hij weet dat er niks afgepakt wordt, maar dat hij er alleen maar wijzer van wordt.
Gebruikersavatar
Door var Stolthet
#3025293
Ik ga met het verhaal van Angelique mee.. Heb hier zelf een hond met voedselagressie gehad(heeft het nog wel wat maar is nu controleerbaar). Ik heb hem niets meer gegeven wat ik niet kon ruilen... kan hij het met een kauwbotje nog niet aan.. dan dat ook niet geven.
Wat ik ook zou doen is zorgen dat hij atlijd genoeg te eten heeft.. even niet zo zeer letten op de grammen maar dat er zoveel in de bak zit dat hij "overhoudt"... dus dat hij niet bang is dat hij niet genoeg krijgt
Door Lizzy
#3025295
Ik sluit me helemaal bij mijn voorgangers aan. En inderdaad, voorlopig in een ruimte neer zetten waar ie door niemand lastig wordt gevallen. Niet door jullie, niet door de kat, niet door niemand. En daarna echt zo langzaam stap voor stap de stappen van Angelique volgen, zo langzaam dat je er zelf een baard van krijgt.

Ik val mijn honden nooit lastig tijdens het eten. Ik pak niks af, ik steek geen handen in de bak. Ik doe niks. Ze leren hier dus ook niet dat ik een gevaar kan vormen. Jouw pup heeft het misschien meer in zich en is misschien ook een keer bevestigt in het gevoel dat iedereen een gevaar kan vormen voor zijn eten. En wat Koekiesranch en Angelique hierboven beschrijven is in mijn ogen ook de manier om er mee om te gaan. Maar eerst rust in de tent en hem niet meer 'lastig vallen'.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 21 nov 2014, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3025304
Bij Maci hier is het gebleven, de voedselagressie, ja veel mindere mate nu en ik kan erbij. Maar Maci is raar hoor.
Fozzy had als pup op een gegeven moment dat ie ook gromde tijdens het eten, hij at in een kamerkennel, ik heb hem met rust gelaten, hij had als pup gewoon moordende honger en zo gauw je erbij kwam wilde hij alleen sneller eten. Dat gedrag doofde toch snel weer uit, sterker nog hij is degene bij wie ik tijdens het eten een kusje op zijn neus zou durven geven ( bij wijze dan)
Bij Maci ben ik gaan trainen zo ongeveer als Angelique zegt, en vooral praat rustig etc. Ik had gewoon altijd lekkers bij en als ie zin had mocht ie gewoon komen aannemen. Maar Maci was echt heel extreem, verstijfde al op paar meter afstand en van die mooie witte rand ogen. Heeft echt wel heel wat maanden geduurd, en niet iedere dag trainen/vervelen. We kunnen er nu dus bij maar moeten wel goed kijken dat ie niet in zijn bezitsagressie mode zit, gelukkig is dat tegenwoordig dus maar zelden nog.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3025308
Dit had Jacy als pup ook. We hadden zijn bak in zijn bench staan, hij kreeg buiten de bench niets meer. Paar dagen rust...
Jacy at toen nog brok. We zijn begonnen met allebei in de keuken (waar de bench staat) aanwezig zijn, daarna nadat hij klaar was het laatste handje brokken (wat we apart hadden gehouden) op de vloer gegooid terwijl wij nog steeds in de keuken waren. Daarna werd het half in de bench, half op de grond, gedurende de hele maaltijd stonden wij in de keuken. Daarna werd het half in de bak half uit onze handen.

Jacy kan trouwens nog steeds geen botjes hebben als er andere honden in de buurt zijn, die ruimen we dan altijd even op  ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3025334
Onze schrokkater gromde ook bij het eten en probeerde met eten weg te lopen.  Dat was geen uitvallen naar ons, maar wel angst dat we eten zouden afnemen.
Hij eet ook in een bench en daardoor kan hij er niet mee gaan lopen.  Ik leg er een dekentje over zodat hij de anderen ook niet ziet.  Hij moet erin blijven tot de anderen gedaan hebben, en dan is hij meestal al een tijdje klaar met eten.  Zo breng je rust.
Niet meteen eruit laten, laat hem zijn bak en bek maar schoonlikken en tot rust komen voor je hem eruit laat.
Daarna bij het uithalen evt nog een hapje geven in kader van de training tegen voedselnijd kan natuurlijk, maar ivm rust rond het eten is zo'n bench wel een aanrader.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3025408
Op de school waar ik met Nelson heen ging waren ze erg tegen bemoeien tijdens eten.
En eigenlijk is het ook best raar. Als iemand iets van mijn bord af pijt ben ik ook verontwaardigd.

Hier geen agressie maar een pup die ALLES doorslikte als hij iemand zag. Ik heb dat getraind door te ruilen. Ik kan nu (als er paniek zou zijn) in de buurt komen, maar verder laat ik de hond met rust.
Als er kinderen in huis zijn en de hond moet eten, dan eet hij in de tuin terwijl de kinderen binnen zijn. Zij moeten gewoon leren dat ze een hond ook met rust moeten kunnen laten.
Door renate1985
#3025444
Hier ook 2 die als pup voedselagressie hadden.
Dat is er nu gelukkig helemaal uit.

Wij hebben net zoals mijn voorgangers zeiden ook de eerste tijd de honden op een rustige plek laten eten.
Daarna steeds wat dichterbij gekomen tot het grommen begon en dan rustig blijven wachten ( zonder wat te zeggen met de rug ernaar toe)  tot het stil was.
Die afstand een week of 1,5 aangehouden en daarna weer een stapje dichterbij net zo lang tot we ernaast konden staan.

Daarna hebben we ze geleerd los te laten. Gewoon het commando los ( op afstand om te beginnen)  en toen dat goed ging moesten ze daarna een stapje terug zetten.

Op deze manier laten ze zelf hun eten los en stappen erbij weg, daarna pakken we het pas ( als het nodig is).

Ik moet zeggen dat we het alleen gebruiken als ze eten niet lekker vinden. Zoals duif met ingewanden erin, dan haalde ik de duif leeg en gaf hem daarna terug waarna het wel opgegeten word.
Verder pakken we nooit hun eten af en laten we ze eigenlijk gewoon met rust zodat er niet teveel commotie is rond het eten.
Door Aprilsnow
#3025488
Sluit me ook aan bij de adviezen van met rust laten en heel rustig opbouwen. Let er op dat als je hem benaderd je niet recht op hem afloopt (=bedreigend) maar in een bochtje en het liefst met je zij er naar toe.
Onze trainer wees er ook al snel op dat het niets brengt om de bak bij de hond weg te nemen. Zoals Hope zegt, zelf vind je het ook niet fijn als ze je bord onder je neus vandaan halen als je aan het eten bent.

Tammo heeft eigenlijk nood voedselagressie gehad. Die sul sjouwt vrolijk met een karkas naar mijn vriend toe als die toevallig tijdens het eten thuis komt... ::) ::)
Gebruikersavatar
Door Wodans avonturen
#3025573
Dank jullie wel voor alle tips! Maar barf vindt hij echt heerlijk waardoor het weer erger is geworden, met name het schrokken. En dat is dus niet handig bij barf... Zo wou ik gisteravond een tip uitproberen om Wodan de volledige maaltijd uit mijn hand te voeren. Leek goed te gaan maar een uur later kotste hij alles uit (en at het weer op). Te snel gegeten dus. In de bench, gaan we dat de komende tijd proberen, eerst rust :) heel erg bedankt, hier kunnen we wat mee!
Door sella
#3025587
Mijn jonge zot van inmiddels bijna 2 is opegroeid met 12 nestgenootjes en heeft echt moeten knokken voor zijn eten.
Hij heeft dus nog altijd dat hij probeert alles zo snel mogelijk op te eten. Vandaar zo groot mogelijke stukken, dat hij moet kauwen.
Eerst stond hij met zijn staart onder zijn buik te schrokken, maar nu kunnen we gewoon langslopen als we iets moeten hebben uit de schuur.
Toen hij net bij ons was hebben wij tot een maand of 6 gescheiden gevoerd(ik heb nog een duitser van 4)
Nu staan ze op anderhalve meter  ::)
En ja de jonge zot braakt heel vaak geschrokt eten terug, maar hij eet al stukken beter, en als je een kleine zou krijgen, gewoon kleine in de box als hond eet.
Evt hond dan nog steeds rustig in de bench blijven voeren ivm rust.
Maar ik train nooit met het eten erbij ofzo. Ze moeten wachten tot ik de bakken neerzet en me terug heb kunnen trekken voor ze mogen eten.
We houden ze wel in de gaten, voor het geval er iets fout zou gaan.
Ik train mijn hand leuk zijn door op de platte hand een beloning te leggen en de pup dat te leren pakken.
Eten is zo een basale behoefte, en ze groeien zo hard dat eerste jaar dat ze gieren van de honger, stop met het pesten van jezelf en de hond ;)
Door Lizzy
#3025590
Wodansavonturen schreef: Dank jullie wel voor alle tips! Maar barf vindt hij echt heerlijk waardoor het weer erger is geworden, met name het schrokken. En dat is dus niet handig bij barf... Zo wou ik gisteravond een tip uitproberen om Wodan de volledige maaltijd uit mijn hand te voeren. Leek goed te gaan maar een uur later kotste hij alles uit (en at het weer op). Te snel gegeten dus. In de bench, gaan we dat de komende tijd proberen, eerst rust :) heel erg bedankt, hier kunnen we wat mee!
Je moet hem ook niet uit de hand voeren.
Door Esther Q
#3025596
Helemaal eens met wat hier al gezegd is. Nu eerst: laat hem met rust! Drie maanden lang. Eten geven op een plek waar niemand moet komen, ook de kat niet, totale rust. Over drie maanden is zijn verdedigingsreactie wat al geconditioneerd is hopelijk uitgedoofd. Dan heel langzaam gaan opbouwen, zoals Angelique zegt. Niet elke dag, 1 keer per week. Als het heel goed gaat 2 keer per week. Verder met rust laten. Hoe minder je een hond lastig valt met eten hoe makkelijker ze zijn. Ik zou na die drie maanden zelfs beginnen met alleen af en toe eens langs lopen en verder nog helemaal je niet met het voer bemoeien. Gaat dat goed, blijf eens 1 seconde stil staan en weer doorlopen. En zo verder. Je wilt veel te snel en veel te veel volgens mij :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door