Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3019849
Hallo allemaal,

Ja we hebben ook nog twee katten  ;D inmiddels 5 jaar oud. Toen we ze kregen aten ze vlees van Carnibest echter kregen ze hierdoor last van ontstoken tandvlees. Sindsdien zijn we overgestapt op brokken, vraag mij niet waarom maar goed.

Ik zou ze graag weer aan het vlees hebben aangezien ik vind dat ze er niet zo mooi uit zien. De vacht is niet zo mooi en ik voel me een beetje schuldig dat ik ze vol stop met die vieze brokken  ???

Ik heb de percentages al berekend dit zou zijn:

vleesbot 350 gram per week 50%
Orgaan 140 gram per week 20%
Spiervlees 210 gram 30 %

2x per week een eendagskuiken of ei
2x per week vette vis

Alleen hoe maak ik dit menu voor katten die niet gewend zijn om vleesbotten en/of eendagskuikens te eten??
En die kuikens en vette vis zijn als extra in het schema neem ik aan..

Kan iemand mij uit de brand helpen?
#3020021
Welkom!

Kan je precies aangeven wat je knelpunt is met je menu? Want volgens mij weet je al best veel.
Om katten botjes te laten eten kan je de vleesbotten even hameren. Doe er dan wel een zakje (en theedoek) omheen, anders wordt de keuken zo vies. Geef af en toe eens tussendoor een klein stukje, alsof ze een heel lekker snoepje krijgen. Zo kan je ze ook langzaam laten wennen.
In de sticky staan nog meer algemene tips.

50% vleesbot is wel aan de maat. Ik wil je aanraden vleesbot te nemen wat heel dik bevleesd is.
#3020213
koekje schreef: Welkom!

Kan je precies aangeven wat je knelpunt is met je menu? Want volgens mij weet je al best veel.
Om katten botjes te laten eten kan je de vleesbotten even hameren.

50% vleesbot is wel aan de maat. Ik wil je aanraden vleesbot te nemen wat heel dik bevleesd is.
Dit is inderdaad mijn knelpunt :biggrin2: welke vleesbotten gebruik je en wat is een goed percentage om te hanteren voor deze botten. Daarbij vraag ik mij ook af wat ze eten aan spiervlees het zijn natuurlijk maar kleine beestjes. Ik ga onze honden bijvoorbeeld rundvlees, eendenvlees en paardenvlees geven kan dit voor hun ook maar dan even wat kleiner maken?
#3020221
spikkel schreef: hoe is het trouwens met hun gebitjes. Dat is ook belangrijk om botten te kunnen kauwen.
Hun gebitjes zijn in orde echter hebben ze wel snel last van hun tandvlees, dat het wat aan de rode kant is. Het is mij opgevallen dat ze dit toen hadden van carnibest maar van de brokjes net zo goed. Soms heeft de een het dan weer de ander dan gaat het een hele tijd goed, het wisselt enorm.

Ik heb het al overlegd met Henk van Degomeat maar die kon ook niet precies aangeven hoe ik dit kon oplossen. We proberen nu kangoeroe vlees met extra vitaminen om te kijken hoe dit gaat.

Ik heb nu dus van de KVV rolletjes gekocht om de overstap van brokjes niet gelijk naar botjes en vlees te maken wat ze echt moeten kauwen en kluiven.

Ik vraag mij ook af of ze überhaupt die eendagskuikens of een muisje o.i.d. gaan eten volgens mij hebben ze geen idee wat ze daarmee aan moeten of zou dit vanzelf gaan?
#3020252
Het valt te proberen he.
Geef eerst eens wat stukken spiervlees en kijk wat ze doen. Ook daarop moeten ze kauwen en leren ze hun tanden en kaken gebruiken. 
Mep eens een kippennekje plat en kijk wat ze doen.  Konijnribbetjes zijn ook mooi zacht, die kan je best per 2 of 3 aan elkaar knippen zodat het een niet te groot stuk is.  Ik heb een kat die het anders niet wil eten.  Daar kan je mee beginnen.
Kwartel is ook goed te doen, al kan je daar ook een mepje nodig hebben, afhankelijk van hoe groot ze zijn. 
Weet ook dat hun kaakspieren training nodig hebben om sterker te worden, dat dat niet van 1 dag op een andere gaat. Dus een beetje rustig opbouwen is wel aangenaam voor hen.
Het kan zijn dat als hun tanden pijn doen, ze niet graag willen knagen. Dat kan je dan oplossen door hun tanden toch eerst eens te laten saneren en daarna voldoende te knagen aan te bieden om de tanden schoon te houden.


Ik zou ook wel ofwel heel erg mooi bevleesd vleesbot voeren, ofwel je vleesbotpercentage omlaag halen.  50% is nogal veel voor katten.

Kijk eens eerst, voor je volledig overstapt, of ze het willen eten he.
Dan weet je waar je aan begint en moet je niet staat stressen als het niet meteen loopt zoals verwacht.
Als ze het vlees laten liggen voor de brokken, zal je wel in 1 keer volledig moeten overstappen en de brokken weghalen, maar dan weet je al waar je aan toe bent.  Dan kan je vooraf een overzetplan maken. Je kan hier heel wat tips vinden om daarbij te helpen.
Maar kijk maar eerst eens of ze het niet gewoon willen eten. 
Ik heb mijn katten ook overgezet op 8, 3 en 2 jaar, en dat ging prima.  De oudste had vroeger wat muizen gevangen, maar los daarvan hadden ze gewoon brok  met af en toe een stukje rauwe kip of lamshart gehad.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 13 nov 2014, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
#3020300
pearlsofpassion schreef: Het kan zijn dat als hun tanden pijn doen, ze niet graag willen knagen. Dat kan je dan oplossen door hun tanden toch eerst eens te laten saneren en daarna voldoende te knagen aan te bieden om de tanden schoon te houden.
Dat hebben we pas laten doen alle tandjes zijn weer mooi schoon :)
pearlsofpassion schreef: Ik zou ook wel ofwel heel erg mooi bevleesd vleesbot voeren, ofwel je vleesbotpercentage omlaag halen. 50% is nogal veel voor katten.
Welk bot percentage zou je aanbevelen?
pearlsofpassion schreef: Kijk eens eerst, voor je volledig overstapt, of ze het willen eten he.
Dan weet je waar je aan begint en moet je niet staat stressen als het niet meteen loopt zoals verwacht.
Als ze het vlees laten liggen voor de brokken, zal je wel in 1 keer volledig moeten overstappen en de brokken weghalen, maar dan weet je al waar je aan toe bent. Dan kan je vooraf een overzetplan maken. Je kan hier heel wat tips vinden om daarbij te helpen.
Maar kijk maar eerst eens of ze het niet gewoon willen eten.
Ze hebben al eerder alleen op vlees gestaan maar doordat het tandvlees wat slechter werd zijn wij op advies van de dierenarts overgestapt op brokjes.
Vanaf vandaag krijgen ze kangoeroe dus geen brokken maar alleen vlees. Ik kijk even of ze überhaupt iets eten en anders gaan we het anders aanpakken ;D
#3023970
Nou ik ben aan het proberen gegaan  ;D de een vind het vlees heerlijk en de ander vind er niks aan..

Ik kan vlees mengen met de brokjes maar hij eet het echt niet. Indien ik alleen vlees neer zet eet hij gewoon niks  :-\

Iemand nog tips? 
#3024221
Er zijn heel wat topics te vinden over mensen die hun katten niet zonder slag of stoot omgezet krijgen.
Het is wel leuk zo'n aantal topics te lezen, daar ga je heel wat tips vinden.

Eet hij wel blikvoer?
Want dan kan je beginnen met een blikje te mengen met wat kvv (desnoods heel weinig beginnen) en dan het blik afbouwen.
Het kan wel een hele tijd (reken op maanden) duren om een koppige kat over te zetten. Maar ik denk dat het eigenlijk altijd wel lukt (desnoods met erg veel geduld).  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door