Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Papalou
#3019968
TJa...nog maar een bericht in een nieuw topic....Misschien hoort het bij samenstellen plaats, maar mogelijk heeft het toch een andere oorzaak, vandaar dat ik mijn vraag hier post.

mucho woog altijd rond de 21kg. Hij kreeg vroeger lotgering (350 gram anders te dik), aangevuld met pens, zalm, eendenek en kalkoennek. Toen hij zo ziek werd door de metacam woog hij 4 september 19,4kg.  Ik ben toen overgeschakeld op konijn/geit/haas kvv, 450 gram per dag, ernaast groente. Woog toen binnen drie weken 20,7kg, dit was 29 september.

Per 4 oktober ben ik hem na uitslag bioresonantie (allergie rund/kip/konijn/.geit en nog wat) alleen maar magerder gaan voeren: haas haas haas haas en gans, aangevuld met wat kalkoennek en eendenek, en spiervlees van haas omdat ik de overstap naar barf vanwege maag/darmproblemen erg langzaam wil maken. ik vond hem al wat mager worden, en heb hem vorige week gewogen..hij woog 20kg, is dus in 6 weken tijd 7ons afgevallen.

deze week heb ik zijn voer daarom verhoogd naar 500 gram, maar na een paar dagen later wegen was hij nog niet aangekomen. Heb voor deze week porties van 600 gram gemaakt, vlees apart. Hij krijgt nu naast haas/gans/kalkoennek/eendenek/ook voor het eerst orgaan en vis (sprot), en gemalen fazantkarkas. Hele menu ga ik langzaam uitbreiden, vriezer met mooie wilde barfproducten wordt steeds voller, maar nu zijn buik nog.

kan het zijn dat hij afgevallen is door het vlees wat veel magerder is? Lotgering at hij altijd 350 gram van, maar in de periode na de metacam is hij in 4 weken tijd met 450gram kvv wél aangekomen. KAn ook deels komen omdat hij met zijn 19,4kg echt uitgedroogd was, en een paar dagen al zijn eten eruit had gegooid, maar ik verbaas me wel dat hij nu veel meer krijgt en niet aan lijkt te komen..

In mijn beleving kwam hij met lotgering supersnel aan...

Oja..ideaal is denk ik zo 21/22 kg. Nu is hij niet té mager, maar wel aan de magere kant, en ik maak me natuurlijk zorgen of dit ergens door komt. als ik van 500 gram uitga, zonder groente, is dat toch 3% van 20kg en zou hij daar wel van aan mogen komen...hij is afgelopen tijd wel iets actiever geworden, rent aan de lijn weer kleine stukjes in het bos, maar totaal is wandeltijd niet veel veranderd. Loopt zo'n 2 tot 3uur per dag, waarvan bijna elke dag wel een keer in het bos

Verder heb ik wel een wormenkit besteld, omdat hij een tijd geleden echt vlooien had, en nu elke dag nog wel een keer jeukt, maar ik niet/nakuwelijks nog vlooien vind. (anti-middel geen optie)

Mijn vragen:
-kan het komen door het vlees wat magerder is
-hoe snel kan een hond aankomen per week
-hoeveel kvv/barf voor hond die aan moet komen? 3% van ideale gewicht? Zonder of met groente?
-opties om hem wat sneller aan te laten komen
-mogelijke andere oorzaken? Wormen door vlooien? Iets anders?

Thanx...
Door Ruisje
#3019984
Je voert natuurlijk erg mager! Van 350 gram lotgering aangevuld met pens, zalm, kalkoen- en eendennekken naar alleen maar magere soorten barf. Als Mucho wel eend mag zou ik de eendennekken vervangen voor eendenkarkas- of rug, is vetter. En eventeel eens hertenvlees proberen, dat is vaak doorregen.
En dan de hoeveelheid... tja, ik zou gewoon eens 4 à 5% (excl de groenten) gaan voeren en als ie weer op gewicht is ietsie minderen totdat het gewicht stabiel blijft.

Hoe snel ie aankomt per week weet ik niet, maar ik zou niet elke dag gaan wegen. Gewoon meer voeren en na een week of 2, 3 eens kijken of er al vooruitgang inzit. ;) Behalve uiteraard als je het idee hebt dat ie toch nog af aan het vallen is.
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 12 nov 2014, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3020018
Probleem is dat ik even mager moest voeren, omdat hij last had van zijn darmen en maag.

snap ook dat lotgering veel vetter is, maar van 350 naar 450 naar 550 gram vind ik best een verschil....Ik dacht dat 2,5 a 3% wel ok zou zijn...en wat ik niet snap: in 3 weken tijd van 19,4 naar 20,7kg gegaan op 450 gram voer...dan zou het dus echt de vetheid zijn die het percentage bepaalt?

Is dat dan zoiets als dat ik een week een klein bord patat eet, en de andere week een groot bord magere kip met groente ::)

4% zou dan 800 gram zijn...das wel heel veel...heeft hij geen probleem mee

maar zal hem nu op 800gram houden en dan pas over anderhalve week weer wegen,  ben zelf deze week ook een paar dagen op "werk"vakantie met bewoners, dus hopen dat ik erna terug kom en ik een kleine love-handle kan ontdekken
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3020035
Ruisje schreef: Je voert natuurlijk erg mager! Van 350 gram lotgering aangevuld met pens, zalm, kalkoen- en eendennekken naar alleen maar magere soorten barf. Als Mucho wel eend mag zou ik de eendennekken vervangen voor eendenkarkas- of rug, is vetter. En eventeel eens hertenvlees proberen, dat is vaak doorregen.
oja..en hert krijg ik zaterdag binnen, en eendkarkasgemalen is al binnen, en ook ga ik wild konijn proberen, gemalen...maar goed...ivm zijn buik alles rustig rustig RUSTIG aan opbouwen..
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3020049
Mijn eerste reactie is: 700 gram op 6 weken en ruim 20 kg, dat is toch niets? Anders gezegd, ik zou me er niet echt zorgen om maken. Uiteraard speel je er wel op in, ik begrijp ook dat je haar niet slanker wil.

Snel aankomen wil je niet. Snel aankomen is vet en daar heb je niet zo veel aan. Ik zou gewoon iets omhoog gaan met het voer en over twee weken weer eens wegen. Eerste doel is om niet verder af te vallen, daarna langzaam stijgen.

Om een idee te geven: van Lotgering krijgt Oscar (31 kilo) 550-600 gram per dag. Van barf nu 800-1000 gram. In de periode dat ie echt veel en veel te mager was heeft ie maanden ruim 1,5 kilo per dag gegeten. Zijn gewicht schommelt nu tussen de 30,5 en 32 kilo. Ik voer heel erg op het oog en op activiteit. Stabiel blijven lukt niet, hij schommelt altijd wat en ik vind dat ook geen punt.

Ik zou dus niet te moeilijk denken. Je vindt haar wat te dun, dus iets meer voeren. Eend is inderdaad wat vetter, dus daar zou je meer van kunnen voeren. Maar als dat voor haar buik niet handig is, dan zal je van de magere soorten grotere hoeveelheden moeten voeren. Kvv is over het algemeen, en lotgering staat er helemaal om bekend, vet. Dus ik vind dat verschil ook niet echt vreemd. In vet zitten veel calorieën, dus voer je magerder, dan heeft je hond meer eten nodig om er dezelfde energie uit te halen.

Ik lees in je laatste bericht dat je wild konijn toe wil voegen. Dat is ook mager. Dus ook daarvan mag (uiteindelijk) best wat meer gevoerd worden.
Door Ruisje
#3020092
Papalou schreef: Probleem is dat ik even mager moest voeren, omdat hij last had van zijn darmen en maag.

snap ook dat lotgering veel vetter is, maar van 350 naar 450 naar 550 gram vind ik best een verschil....Ik dacht dat 2,5 a 3% wel ok zou zijn... en wat ik niet snap: in 3 weken tijd van 19,4 naar 20,7kg gegaan op 450 gram voer...dan zou het dus echt de vetheid zijn die het percentage bepaalt?

Is dat dan zoiets als dat ik een week een klein bord patat eet, en de andere week een groot bord magere kip met groente ::)

4% zou dan 800 gram zijn...das wel heel veel...heeft hij geen probleem mee

maar zal hem nu op 800gram houden en dan pas over anderhalve week weer wegen,  ben zelf deze week ook een paar dagen op "werk"vakantie met bewoners, dus hopen dat ik erna terug kom en ik een kleine love-handle kan ontdekken
Toen met die 450gr, daar zat geit bij. Da's ook vetter. Dus ja, het is het vet!
Tijdens mijn kvv tijd heb ik ook een paar weken alleen lotgering gevoerd, Lily at niet meer dan 100gr per dag en viel niet af. :o Bij wisselende kvv merken en geen lotgering meer zat ze tegen de 200gr en nu met barf ongeveer 250 gram per dag. Ze weegt 6 kilo btw. ;)

Konijn is sowiezo een magere vleessoort en, wat ook Kaela zegt, wilde konijn nog wel meer. En dat geldt voor de meeste wilde diersoorten. Dus er mag best hier en daar een randje vet aanzitten, maar het is ook meer voeren! 
Toch wel handig zo'n enorme vriezer, hè?! :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Ruisje op wo 12 nov 2014, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door DebbieV
#3020165
Ik vind de gewichtsschommelingen niet echt iets om je druk over te maken. Mijn Duitse herder mag op zich ongeveer 40 kg wegen, echter krijg ik hem niet zwaarder dan 38kg, maar zit vaak rond de 36 kg.

Meer eten gaat er niet in, hij zit nu op zo'n 1200 gram Lotgering en komt er niet van aan....

Meneer presteert het wel eens als we weinig doen om niet te eten en zakt het gewicht snel naar 35 kg en soms minder. Het komt altijd wel weer goed. Ik staar me niet meer blind op gewichten  :)
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3021000
Duidelijk, dank voor de reacties!

Porties nu gemaakt op 700 gram...en dan even verder kijken...kan ik wel gelijk oefenen met meer voeren per maaltijd, vooralsnog gaat het goed....Vanochtend vroeg maakte hij me wakker, dus ik dacht dat hij weer moest overgeven van de nieuw gevoerde visjes en eendevleugels...gelukkig...Hij denderde als een dolle naar de bosjes om een flinke drol te leggen...

Pfiuiw!

Maar fijn, tja, door alles maak ik me nu gewoon iets sneller zorgen..vooral ook door die vlooien die van tijd tot tijd op blijven duiken...ben ik toch wat angstiger voor een wormpje...
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3021004
Ruisje schreef:
Toch wel handig zo'n enorme vriezer, hè?! :biggrin2:
ij

jhaja...ja! Hij zit al bijna vol...en morgen na lijntje van floris zeker....gelukkig kan ik nog wat bij een vriendin kwijt, want wil nog wel wat spiervlees en rollen kvv voor de zomer bestellen...haaskvv..voor de dagen zonder barf..
Door Ruisje
#3021021
Papalou schreef: ij

jhaja...ja! Hij zit al bijna vol...en morgen na lijntje van floris zeker....gelukkig kan ik nog wat bij een vriendin kwijt, want wil nog wel wat spiervlees en rollen kvv voor de zomer bestellen...haaskvv..voor de dagen zonder barf..
Nu al een dependance vriesruimte ??? :o :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3022179
ja, das wel handig! want nog een vrizer erbij is geen optie....

op mijn werk had ik ook een enorme vriezer, maar sinds de HACCP controle is geweest mag het niet meer...idioot....netjes verpakt hondenvlees mag niet tussen de standaard diepvries producten....en als je dan ziet hoe dingen bereid worden in de keuken  :-\

maarja...het lijkt nu goed te gaan...en ergens in januari een nieuwe tweedehands koelkast met grote diepvriesruimte kopen...nog wat extra ruimte!
Door M@rina
#3022506
2% van 21 kg is 420 gram per dag, jouw hond at maar 350 Lotgering anders werd hij te dik... helemaal zo gek dus niet dat als je zo mager voert en je wilt je hond aan laten komen dat je dan naar 500 á 550 gram gaat.
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3025427
M@rina schreef: 2% van 21 kg is 420 gram per dag, jouw hond at maar 350 Lotgering anders werd hij te dik... helemaal zo gek dus niet dat als je zo mager voert en je wilt je hond aan laten komen dat je dan naar 500 á 550 gram gaat.

MAar van 500 a 550 gram viel hij nog af...nu 700 gram en een paar dagen weg geweest...voel niet veel verschil....nog veel ribbetjes...maandag naar een DA die aan acupunctuur is en dan weer wegen..vind het toch wel heel veel wat hij nu naar binnen werkt...ook al schijnt het normaal te zijn...2x zoveel eten...we gaan het zien
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3025907
Gelukkig!!

Na 1,5 week toch even langs de weegschaal gereden omdat ik te nieuwsgierig was naar effect van 700gram voeren...Meneer is bijna een kg aangekomen! Pfieuw!

500 gram was te weinig, van 700 komt hij aan...Dus komende tijd maar eens rond de 650 zitten, en dan kijken hoe het verder gaat...knuffelig genoeg, dus love handels zijn niet wenselijk...Mag nog wel iets bij, en als het dan ok is, naar de 600...of zo iets..

Wel heel fijn dat hij aangekomen is, door alles maak ik me toch wat sneller zorgen:)
Gebruikersavatar
Door Papalou
#3060929
achteraf bleek hij toch last van wormen te hebben en daarom afgevallen te zijn...voer hem nu 550 gram, en daarbij blijft gewicht stabiel...het een beetje schommelen is idd niet erg, maar van 350 gram lotgering naar 650 gram barf en afvallen bleek toch echt niet door mager vlees te komen maar door wormen....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door