Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3017809
Na lang puzzelen toch maar eens een echt menu gemaakt. Ik ga uit van 160 gram per dag (2,3% van 7kg). Waarvan: 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groente.
Dagmenu (+elke dag ca 15gr groente)
1: 80gr eendennek + 65 gr rund sv
2: 80gr kipvleugel + 65 gr orgaanmix
3: 80gr zalmlijf + 65 gr gans sv
4: 80gr reerib + 65gr orgaanmix
5: 80gr parelhoenpootje + 65gr ree sv
6: 140-150gr karkas met orgaan (kip, wilde eend, kwartel, patrijs of parelhoen)
7: restjesdag, volgens 50-25-15 verhouding.

Zijn dagmenu's zo goed of zitten er nu heel "vette" dagen tussen?

Orgaanmix:
50% pens (lam)
15% lever (hert)
25% hart (lam of rund)
10% nier (hert of biorund)

Omdat ik 1x per week karkas wil geven heb ik orgaan op 15% gehouden. Ik geef dan denk ik niet teveel orgaan per week. Of zie ik dat verkeerd?
Ree sv zou ik graag vervangen door haas. Maar bestel bij dego en oervoer en die hebben nu geen haas.

Groente is lastig. Rauwe mix wordt niet goed gegeten dus ben van plan elke dag een klein beetje te koken of te geven wat wij eten. Bijv. bloemkool, broccoli, sperziebonen, courgette, spruitjes, pompoen, witlof, erwtjes, paksoi.

Restjesdag heb ik ingelast omdat ik altijd wel een stukje nek/rib/vleugel/karkas overhoud met portioneren. Spier en orgaan krijgt ie restant van weektotaal.

Noten vind ie erg lekker. Wil grof gemalen combi van hazel, para, cashew en amandel geven. Hoe vaak kun je dat geven en hoeveel?
Honing krijgt ie elke ochtend een half theelepeltje. Verder zo nu en dan een eitje of karnemelk.

Ik ben benieuwd of er nog dingen beter of anders kunnen.... :)
Laatst gewijzigd door pluk op zo 30 nov 2014, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bloemetje
#3018094
Ik heb niks nagerekend maar je verhoudingen en afwisseling in diersoorten lijkt mij prima. Ik zou je nootjes wel tot pasta malen anders komt t er heel weer uit. restjes groenten van jezelf koken is prima hoor. heel veel mensen doen dat.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3018146
Ben benieuwd of Scott de noten nog eet als ik ze tot pasta maal. Een beetje bite vindt ie wel lekker. Maar zal eens proberen.
weet je toevallig ook hoeveel en hoe vaak je noten kunt geven?

Ik heb ook nog tahin (sesampasta) staan, zou ik die ook kunnen geven? Er zitten verder geen toevoegingen bij.
Laatst gewijzigd door pluk op zo 09 nov 2014, 00:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3018185
pluk schreef: Na lang puzzelen toch maar eens een echt menu gemaakt. Ik ga uit van 160 gram per dag (2,3% van 7kg). Waarvan: 50% vleesbot, 25% spiervlees, 15% orgaan en 10% groente.
Dagmenu (+elke dag ca 15gr groente)
1: 80gr eendennek + 65 gr rund sv
2: 80gr kipvleugel + 65 gr orgaanmix
3: 80gr zalmlijf + 65 gr gans sv
4: 80gr reerib + 65gr orgaanmix
5: 80gr parelhoenpootje + 65gr ree sv
6: 140-150gr karkas met orgaan (kip, wilde eend, kwartel, patrijs of parelhoen)
7: restjesdag, volgens 50-25-15 verhouding.

Zijn dagmenu's zo goed of zitten er nu heel "vette" dagen tussen?
Prima. Ziet er mooi en afwisselend uit!
Orgaanmix:
50% pens (lam)
15% lever (hert)
25% hart (lam of rund)
10% nier (hert of biorund)
Ook prima. Je had die 3 orgaanvleessoorten ook gewoon door 3 kunnen delen, dus van ieder 1/3.
Omdat ik 1x per week karkas wil geven heb ik orgaan op 15% gehouden. Ik geef dan denk ik niet teveel orgaan per week. Of zie ik dat verkeerd?
Ree sv zou ik graag vervangen door haas. Maar bestel bij dego en oervoer en die hebben nu geen haas.
Ja nee, 15% is prima. 20% had ook prima geweest. Heel veel karkassen bevatten nog nauwelijks orgaanvlees.
Groente is lastig. Rauwe mix wordt niet goed gegeten dus ben van plan elke dag een klein beetje te koken of te geven wat wij eten. Bijv. bloemkool, broccoli, sperziebonen, courgette, spruitjes, pompoen, witlof, erwtjes, paksoi.
Dat is prima!

Restjesdag heb ik ingelast omdat ik altijd wel een stukje nek/rib/vleugel/karkas overhoud met portioneren. Spier en orgaan krijgt ie restant van weektotaal.
Noten vind ie erg lekker. Wil grof gemalen combi van hazel, para, cashew en amandel geven. Hoe vaak kun je dat geven en hoeveel?
Honing krijgt ie elke ochtend een half theelepeltje. Verder zo nu en dan een eitje of karnemelk.
Een paar keer per week is prima. Komt niet zo krap! Maar een keer of 2 of 3 of 4 per week is prima.

Nou, ziet er goed uit, je hebt uitstekend huiswerk gemaakt!
Door smulpaap
#3018278
Mooi menu hoor  ;) En voldoende afwisseling ook .
En als je ook karkasjes van Oervoer geeft dan zit daar ook nog orgaan in . Dus dan is die overige 15 % toch prima voor zo,n kleintje
Heeft Scott echt genoeg aan 160 gram ? Mijn smurf zou omvallen van de honger  :biggrin2: Maar dat verschilt per hondje natuurlijk
Tessa weegt 7 kilo en  krijgt 245 gram per dag
Gebruikersavatar
Door pluk
#3018319
Scott heeft nooit genoeg eten vind ie zelf. Maar met deze hoeveelheid blijft ie redelijk op gewicht  ;D
Nou krijgt ie ook nog bijna elke dag een snack: nekspier, kippenpoot, rawhide etc.
En daarnaast doet vriendlief heel veel zoekspelletjes en oefeningen met 'm, dus dan gaan er ook de nodige beloninkjes doorheen. Meer dan ik goed vind eigenlijk ::)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3018357
Kun je trouwens ook teveel groente geven?
Van sommige soorten, spinazie, kool, kan ik het me voorstellen.
En misschien oppassen met koolhydraatrijke groente. Maar verder?
Door Lizzy
#3018418
[quote="pluk"]
Kun je trouwens ook teveel groente geven?
Van sommige soorten, spinazie, kool, kan ik het me voorstellen.
En misschien oppassen met koolhydraatrijke groente. Maar verder?
[/quote]

Knoflook, prei en ui, daar moet je niet teveel van geven. Maar verder...? Nee, niet echt. Ja, ze krijgen mogelijk te losse ontlasting van teveel groenten. Maar hier zelfs dat niet eens.
#3024417
Ik heb nu 3 dagen gepland met orgaanmix, maar wil eigenlijk op 1 dag alle lever en nier geven voor die week en een andere dag alle hart etc. Dat scheelt namelijk weer wat portioneren  :) En dan kan ik ook gewoon eens een lapje pens geven ipv gemalen!
Omdat het voor de hele week op compleet uitkomt lijkt mij dit geen probleem, toch?
#3030584
Heb ik ter probeersel van iemand patrijs gekregen, moet meneer hier het niet!  >:(
Ik begin me nu een beetje zorgen te maken over de soorten vleesbot die ik kan geven.

Hij krijgt nu: kip, eend, ree en zalm.
Hij lust geen: fazant, duif, kwartel, patrijs, konijn en andere vissoorten. Parelhoen heb ik liggen, maar nog niet gegeven. Maar gezien de afkeer van gevogelte vrees ik dat ie dat ook niet gaat eten.

Liefst wil ik nog van 1 a 2 diersoorten bot toevoegen maar wat dan? Haas, kalkoen, hert en gans vind ie lekker, maar is denk ik te hard? Lam, geit en kalf zou ook kunnen maar ik voer liefst biologisch en zou niet weten waar dat te krijgen is.
Iemand tips?
#3030589
[quote="pluk"]
Heb ik ter probeersel van iemand patrijs gekregen, moet meneer hier het niet!  >:(
Ik begin me nu een beetje zorgen te maken over de soorten vleesbot die ik kan geven.

Hij krijgt nu: kip, eend, ree en zalm.
Hij lust geen: fazant, duif, kwartel, patrijs, konijn en andere vissoorten. Parelhoen heb ik liggen, maar nog niet gegeven. Maar gezien de afkeer van gevogelte vrees ik dat ie dat ook niet gaat eten.

Liefst wil ik nog van 1 a 2 diersoorten bot toevoegen maar wat dan? Haas, kalkoen, hert en gans vind ie lekker, maar is denk ik te hard? Lam, geit en kalf zou ook kunnen maar ik voer liefst biologisch en zou niet weten waar dat te krijgen is.
Iemand tips?
[/quote]
En als je de soorten die hij niet lust nu eens vermengd met een klein beetje pens?
Wedden dat ie het dan wel eet?
#3030592
Wedden van niet  ;)

Meneer heeft ook iets tegen nier. Dus ik dacht slimmer te zijn: nier fijngesneden en volledig door de gemalen pens geroerd. Even laten staan, neergezet. 5 minuten later: pens opgegeten en stukjes nier liggen netjes in zn bakje  ;D
Nier wordt voortaan 1 seconde per kant gebakken  ;)

Zou trouwens ook niet weten hoe ik een karkasje meng met pens?
Hij hoeft het van mij ook niet te eten hoor. Maar ik wil wel een alternatief hebben.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door