Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door MartinM
#3015446
Hallo,

Wie is er bekend met "Rauwvoer Hoogeveen" ?? gevestigd in de merel in hoogeveen
http://rauwvoerhoogeveen.nl
Ik wist niet van het bestaan van deze toko tot gisteren , heb gezocht op reacties maar kan niets vinden.
Ik woon zelf in hollandscheveld, op slechts 4 a 5 km afstand, dus lekker dicht in de buurt
Enkele jaren geleden wilde ik al over gaan van brok op kvv / vers voer maar daar is het toen niet van gekomen, nu dan poging 2  :)
Of als er andere tips zijn , ook welkom
Ik heb 2 shelties, Dusty van 4 jaar en Yoshi van 8 maanden

gr Martin Meijer
Gebruikersavatar
Door pike
#3015491
Ik ken het niet, woon ook niet in de buurt. Ik heb even gekeken maar voor zover ik het kan zien hebben ze alleen kvv, in twee merken; Tamro gebruikt maar één soort bot in al zijn mixen, nl. eend. De mixen van Natuurendier bevatten alleen kippenbot. Het enige barf-produkt, de haring, is nogal prijzig met € 1,50 per stuk.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3016212
MartinM schreef: is het een probleem dat er één soort bot in zit ?
Op de lange termijn wel. Geadviseerd wordt om minimaal 4 diersoorten te voeren en daarbij wordt bedoeld dat er in elk onderdeel van je menu wat variatie moet zitten. Dit omdat elke diersoort een soorteigen samenstelling heeft qua voedingsstoffen. Dus 1 soort vleesbot is erg mager.

Nu kun je beide merken bestellen en heb je al 2 vleesbot soorten (kip en eend). Als je ook nog een derde (en liefst vierde) merk elders kunt krijgen met andere vleesbotsoorten, dan zit je goed.
Gebruikersavatar
Door MartinM
#3016754
oke . . . dat betekent dus bijv. :

1: Tamro compleet mix ( eendenbotten)
2: Natuur en Dier (kippenbotten)
3: Energique ( toevoeging met calcium, granen, groenten, vitamine A, D, E en koper )
4: moet ik nog uitzoeken  :)

als ik elke week zou wisselen dus 1 week per soort dan zit ik dus wel goed ?!
Laatst gewijzigd door MartinM op do 06 nov 2014, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3017032
In 9 v.d. 10 soorten zit toch kippenbotten.. En zover ik weet gaat het toch om gewoon in totaal  minimaal 4 diersoorten.
Gebruikersavatar
Door MartinM
#3017057
dat is ook wat ik in eerste instantie begreep, vandaar dat ik dacht dat de vleesmix van Tamro voldoende was . .

Bevat: rund, lam, geit, paard, kalkoen en eend.
Samenstelling: 60% spiervlees 15% organen en 25% eendenkarkas.

maar aangezien ik toch wel een leek ben op t gebied van kvv en barf  probeer ik hier toch wat duidelijkheid in te krijgen voordat ik begin met het voeren van kvv en ben blij met de informatie die ik krijg.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3017203
Flamingo schreef: In 9 v.d. 10 soorten zit toch kippenbotten.. En zover ik weet gaat het toch om gewoon in totaal  minimaal 4 diersoorten.
Dat lijkt mij toch niet. Meer dan genoeg merken die enkelvoudige soorten verkopen en dan ook het botsoort van het betreffende dier gaat.

En als dat is voor zover jij het weet, dan mag je je nog een keer verdiepen. Want het is écht ook per onderdeel van je menu belangrijk om enige variatie aan te brengen. 1 botsoort is niet voldoende.


Ik vraag me wel een beetje af waar alle weerstand tegen de op BP aangeraden variatie vandaan komt. Er wordt in heel veel topics over gesproken momenteel. Ik ben dan ook wel benieuwd naar wat het bezwaar tegen deze gestelde variatie is, of anders gezegd, wat dan het geweldige voordeel van niet variëren is.
Gebruikersavatar
Door Flamingo
#3017340
Ik kom daar bij doordat dat mij altijd verteld is. Inderdaad wel van het variëren, maar niet dat dat specifiek ook met alle soorten moest, dus bot, spier en orgaan.
Ik kom er wel aan doordat ik 2  merken KVV voer, 1 complete en 1 deels enkelvoudig en daarnaast nog af en toe barf met wat konijn en kwartel enzo. wat niet in de KVV zit.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3017344
Kaela schreef: Dat lijkt mij toch niet. Meer dan genoeg merken die enkelvoudige soorten verkopen en dan ook het botsoort van het betreffende dier gaat.

En als dat is voor zover jij het weet, dan mag je je nog een keer verdiepen. Want het is écht ook per onderdeel van je menu belangrijk om enige variatie aan te brengen. 1 botsoort is niet voldoende.


Ik vraag me wel een beetje af waar alle weerstand tegen de op BP aangeraden variatie vandaan komt. Er wordt in heel veel topics over gesproken momenteel. Ik ben dan ook wel benieuwd naar wat het bezwaar tegen deze gestelde variatie is, of anders gezegd, wat dan het geweldige voordeel van niet variëren is.
Goh Kaela, wat klink je streng, dat ben ik niet van je gewend  :-*

Ik wist het ook niet hoor, dat dit moest. Toen ik nog niet aan het rommelen was met een eventuele allergie van Nelson gaf ik ook heel veel afwisseling in vleesbot en spiervlees, maar in orgaan toch beduidend minder. Of beter gezegd is mijn mix gewoon altijd hetzelfde. Nou wil ik niet zeggen dat dit dan meteen goed is hoor, maar ik wil wel aangeven dat het dus niet vreemd is dat iemand echt niet begrijpt dat afwisseling ook in onderdelen van het menu noodzakelijk is.
Door Ruisje
#3017391
Afwisselen is noodzakelijk en als je 4 diersoorten (ex vis) hebt, kun je spiervlees, bot en orgaan afwisselen binnen die 4 diersoorten:

Bijvoorbeeld:

konijnenkarkas
konijnenspiervlees
konijnenorgaan (hart, lever en nier)

kippenkarkas/nek
kippenspiervlees
kippenorgaan (hart en lever)

eendenkarkas/nek
eendenspiervlees
eendenorgaan (hart en lever)

lamsribben
lamspiervlees
lamsorgaan (pens, hart, lever en nier)

Van bovenstaande diersoorten kun je alles voeren. Pens wordt alleen erg simpel van alleen lam en zou ik zelf afwisselen met runderpens. De verdeling van de onderlinge diersoorten is natuurlijk wel belangrijk, dus niet alleen de niertjes van het konijn of de pens van het lam. Maar een goede verdeling van vleesbot, spiervlees en orgaan kan met bovenstaande 4 diersoorten.

Dat vleesbot, spiervlees en orgaanvlees niet altijd lukt van 4 diersoorten, tja... maar ik zou het wel zoveel mogelijk proberen. zelf probeer ik ook de verdeling van het vleesbot zoveel mogelijk te variëren, of anders gezegd, in een prooidier-verdeling te geven - dus nek, karkas en poot.

Bij kvv is het wel heel goed opletten hoe de verdeling binnen de diersoorten is en 1 soort vleesbot is inderdaad wel erg weinig.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3017574
Hope schreef: Goh Kaela, wat klink je streng, dat ben ik niet van je gewend  :-*

Ik wist het ook niet hoor, dat dit moest. Toen ik nog niet aan het rommelen was met een eventuele allergie van Nelson gaf ik ook heel veel afwisseling in vleesbot en spiervlees, maar in orgaan toch beduidend minder. Of beter gezegd is mijn mix gewoon altijd hetzelfde. Nou wil ik niet zeggen dat dit dan meteen goed is hoor, maar ik wil wel aangeven dat het dus niet vreemd is dat iemand echt niet begrijpt dat afwisseling ook in onderdelen van het menu noodzakelijk is.
Sorry  :-[

Niet mijn bedoeling. Maar goed, het is naar mijn idee wel iets wat hier luid en duidelijk vermeld wordt altijd. En klopt, van organen is afwisselen het "lastigste". Omdat je het liefste orgaan voert van dieren die niet al te lang en al te heftig volgepropt zijn met antibiotica ed.

Maar eerlijk en oprecht, er wordt nu in diverse topics over gesproken en ik proef weerstand tegen die variatie. Ik begrijp eerlijk niet waarom, je kunt tegenwoordig zo makkelijk aan van alles kopen, zowel in kvv als in barf. Het is niet moeilijk, er zijn argumenten genoeg om het wél te doen. Waar komt die weerstand dan vandaan?
Gebruikersavatar
Door Hope
#3017592
Kaela schreef: Sorry  :-[

Niet mijn bedoeling. Maar goed, het is naar mijn idee wel iets wat hier luid en duidelijk vermeld wordt altijd. En klopt, van organen is afwisselen het "lastigste". Omdat je het liefste orgaan voert van dieren die niet al te lang en al te heftig volgepropt zijn met antibiotica ed.

Maar eerlijk en oprecht, er wordt nu in diverse topics over gesproken en ik proef weerstand tegen die variatie. Ik begrijp eerlijk niet waarom, je kunt tegenwoordig zo makkelijk aan van alles kopen, zowel in kvv als in barf. Het is niet moeilijk, er zijn argumenten genoeg om het wél te doen. Waar komt die weerstand dan vandaan?
Geen idee, ik ben ook echt fan van afwisselen en dat het nodig is mag ook echt gerust gezegd worden hoor!  :bigarmhug:
Gebruikersavatar
Door moosje
#3017650
Met de discussie over samenstelling ga ik me niet bemoeien.

De mensen achter Rauwvoer Hoogeveen ken ik erg goed, erg fijne mensen!
Gebruikersavatar
Door MartinM
#3017724
ik ben ook geen liefhebber van discussies  :) maar ben wel heel blij met alle reacties omdat toch eea duidelijker wordt.
Heb inmiddels een bestelling geplaatst ( 2 soorten) en kan daarmee enkele weken vooruit
In de tussentijd kan ik op zoek naar andere soorten
iig allemaal bedankt voor de reacties

gr Martin
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door