Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tumtum
#2998464
Hallo allemaal,
Ik heb op de markt gratis kipkarkas gekregen, van  twee nogal grote kippen. Ik heb  ze zo goed mogelijk in stukken geknipt. Nu heb ik  onder meer twee stukken nek plus kop, en twee vrij kale stukken karkas met naar mijn idee best grote ribben (kaal). 
Moet ik die nekken plus kop plat slaan of kan ik ze zo geven?
En die grote kale karkassstukken, gewoon zo geven en laten kluiven, of de grootste stukken bot eerst plat slaan of in stukken knippen? ( uiteraard geef ik er wel spiervlees bij)
Graag jullie advies, alvast bedankt,
Marieke
Door tumtum
#2998538
Hallo Lizzy,
Fasco is na een moeizaam begin vanwege diarree, ( zie posts) zo langzamerhand een tamelijk ervaren Barfer..
Hij eet ' smorgens een paar kippenvleugels en 's avonds afwisselend een stuk konijn, eend, kwartel of kippenpoot. Als spiervlees erbij soms rundvlees, soms kip. Plus wat orgaanvlees en af en toe een paar sardientjes.
Konijn koop ik als geheel en geef ik dan in stukken, soms dus alleen de kop. Dat gaat prima en hij is er dol op.
Voor het kipkarkas schrik ik een beetje terug omdat ik vind dat het er zo bottig uit ziet, met best grote stukken kaal bot.
Vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2998816
tumtum schreef: Hallo Lizzy,
Fasco is na een moeizaam begin vanwege diarree, ( zie posts) zo langzamerhand een tamelijk ervaren Barfer..
Hij eet ' smorgens een paar kippenvleugels en 's avonds afwisselend een stuk konijn, eend, kwartel of kippenpoot. Als spiervlees erbij soms rundvlees, soms kip. Plus wat orgaanvlees en af en toe een paar sardientjes.
Konijn koop ik als geheel en geef ik dan in stukken, soms dus alleen de kop. Dat gaat prima en hij is er dol op.
Voor het kipkarkas schrik ik een beetje terug omdat ik vind dat het er zo bottig uit ziet, met best grote stukken kaal bot.
Vandaar mijn vraag.
Kaal bot zou ik gewoon niet geven, nooit. Daar kan je wel spiervlees bij geven maar ik blijf dat gewoon eng vinden. Vleesbot moet bestaan (om en nabij) uit 50% bot en 50% vlees. Is het wat minder dan geef ik wat extra spiervlees maar als de verhouding echt zoek is dan voer ik het niet.
Wat is de rest van je menu als ik mag vragen, en je percentages?
Door tumtum
#2998897
Dag,
Fasco's menu had ik al eens gepost, maar ik zal het hier nog eens kort weergeven.
Hij krijgt 375 gr per dag, met daar bovenop groentenmix.
Hoe het menu er precies uitziet hangt af van wat ik krijgen kan. Hier in Zuid Frankrijk kun je niet makkelijk aan echte specifiek op Barf gerichte spullen kopen dus ik moet het echt zelf samenstellen op basis van wat ik bij de gewone slager, supermarkt of markt vind.
In principe ziet het er zo uit:
'smorgens. 2 a 3 kippenvleugels (150gr)
's avonds  Vleesbot ( plm 225 gr) plus 30 gr. ingewanden plus 30gr  groentenmix.
Vleesbot is afwisselend
Kwartel (heel)
Kippenrug, kippendij,
Konijn (in stukken van plm 200 gr gehakt)
Eendenpoot (manchon heet dat hier, bovenpoot met veel vlees eraan)
Ingewanden afwisselend kippenlever, eendenhart, runderlever, runderhart, konijn ingewanden, liefst van een andere diersoort dan het vleesbot van die dag.
Bij behoefte aan extra spiervlees geef ik wat kipfilet of rundvlees.

Mijn vragen betreffen nu dus de vraag of ik wel of niet de kalere stukken kipkarkas zal geven, zo ja of ik die grote stukken bot dan moet platslaan of knippen?
En ten tweede of ik de kippenhals et de kop er nog aan zo in zijn geheel kan geven of dat ik ook daarvan de  nek moet platslaan.

Ik hoor graag wat jullie vinden en of er iets anders of beter kan.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2998912
Je menu ziet er goed uit!

Jou hond is zo te zien best wat vleesbot gewend, maar ik zou nooit te kaal bot geven.
Als hij netjes knaagt gaf ik hem gerust een nek met kop. Nelson at met 9 maanden een hele kip, alles erop en eraan (maar het voordeel is dan wel dat ook al het vlees er nog aan zat en de verhouding dus top is)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door