Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#2987054
Vorig jaar kwam Mexi (eng. bulldog) met een vies aanvoelende vettige vacht bij ons binnen. Wassen gaf een paar dagen een schoon gevoel maar dat was al snel weer over. Uiteindelijk hebben we een rubberen borstel van Kong gekocht en die werkte perfect. Hele bossen haar kwamen van haar af en ze heeft heel lang lekker zacht en fris aangevoeld.

Nu een jaar later heeft ze weer een vettig aanvoelende vacht en borstelen met de rubberen borstel is niet meer afdoende. Omdat ze een hele dikke vacht heeft heb ik een soort van furminator look a like gekocht om te kijken of dat werkt. Daar heb ik wel heel veel haar mee weg gekregen maar ze blijft vettig aanvoelen.

Ik wil niet te vaak borstelen en zeker met de furminatorachtige ben ik voorzichtig omdat ik bang ben dat ik de vacht beschadig. Ik combineer beide nu ongeveer 1x in de 2 weken omdat ze dan ook weer erg haart. Wassen heb ik nog niet geprobeerd omdat het vorig jaar ook niet zoveel scheelde en het echt heel erg lang duurt voor ze weer enigszins droog is. 

Wat kan ik het beste doen om haar vacht fris te houden? Toch wassen en dan zo goed mogelijk droog wrijven? Vaker borstelen/kammen of met een andere borstel/kam aan de slag?

Gisteren voelde ik dat ze korsten in de rimpel onder een van haar oogjes had. Gekeken, schoongemaakt en gegoogled wat dat kan zijn en ik vermoed dat het een smetplek is. We maken het wel regelmatig schoon maar toch… Ik maak het nu schoon met een watje met uitgekookt water, maak het zo goed mogelijk droog daarna en strooi er wat talkpoeder op. Wat kan ik nog meer doen om het te laten genezen en te voorkomen in de toekomst?

Ze heeft al sinds ze hier is een extreem droge neus. Het eten van vers vlees heeft dat even verbeterd maar sinds de zomer maanden is het weer verergert. Sinds 2 weken heeft ze nu ook een bobbeltje in een van neusgaten. Het lijkt een soort van puistje maar dat is het niet. Haar neus smeer ik sinds een week in met kokosvet en dat werkt goed. Maar dat soort van puistje daar weet ik niet zo goed van wat ik daar mee moet, dierenarts of nog even afwachten. Zal straks eens kijken of ik er een foto van kan plaatsen.
#2987091
Borstel zo min mogelijk, alleen als ze echt héél erg in de rui is. Hoe meer je borstelt, hoe vetter de vacht zal worden. Zoveel mogelijk met rust laten dus. Een furminator zou ik zeker afraden. De kans op irritatie is daarmee heel groot. Wel kun je als het heel erg wordt wassen met een hele milde shampoo die niet ontvet (hoe tegenstrijdig dit ook klinkt). De total-care shampoo van DogStuff is bijvoorbeeld een shampoo die niet ontvet en de mink-oil shampoo van OkdV zou je ook kunnen proberen. Als je gaat wassen geen shampoo puur op de huid doen, maar altijd eerst verdunnen met lauw water. Voorzichtig (zeker niet hardhandig) wassen en grondig uitspoelen met veel lauw water. Ook niet te hardhandig afdrogen, maar het liefst met de haargroei mee droogwrijven.
Verder zijn er misschien voedingssupplementen die je zou kunnen gebruiken, maar dat weten anderen je misschien te vertellen.
#2987217
Ik denk dat je met zo'n vacht moet wassen maar dat daarna droog wrijven niet genoeg is. Ik zou denken dat je haar beter naar een trimsalon kunt brengen.

En verder weet ik niet wat je voert en of daar voldoende omega 3 vetzuren in zitten?

En qua neus, is dit ook een beetje een kwaaltje dat bij het ras hoort? Een vet met vitamine E erin wil ook nog wel eens goed helpen. En castorolie, ook heel fijn spul voor dit soort situaties.
#2987275
Ik ben het met Doranto eens . En je kan idd eens om advies vragen in een trimsalon .
Ik borstel mijn Bullen niet , ik heb voor dat doel een goede zemen leren lap . Die maak ik ietsje vochtig en wrijf de vacht als dat nodig is
Niet te hardhandig , maar het ev loszittende haar moet er wel vanaf komen .
Wat de plooien betreft : Kamille uit de reformwinkel . Dat laat ik een 15 minuten trekken , dan even zeven .
Ik doe dan eerst een flink nat schijfje en laat de kamille even intrekken , daarna met een droog schijfje even droog deppen en klaar is het .
Kamille is mild en erg huidvriendelijk en het bleekt ook op als de plooi verkleurt
Ik weet niet of je omega drie gebruikt ? Doils Skin bevat bv Vit. E .
Verder zou je je menu eens onder de loep kunnen nemen en bekijken of de omega drie /zes verhouding wel klopt 

http://www.doils.net/v1/producten/produ ... anguage=nl
#2987277
smulpaap schreef: Ik ben het met Doranto eens . En je kan idd eens om advies vragen in een trimsalon .
Ik borstel mijn Bullen niet , ik heb voor dat doel een goede zemen leren lap . Die maak ik ietsje vochtig en wrijf de vacht als dat nodig is
Niet te hardhandig , maar het ev loszittende haar moet er wel vanaf komen .
Wat de plooien betreft : Kamille uit de reformwinkel . Dat laat ik een 15 minuten trekken , dan even zeven .
Ik doe dan eerst een flink nat schijfje en laat de kamille even intrekken , daarna met een droog schijfje even droog deppen en klaar is het .
Kamille is mild en erg huidvriendelijk en het bleekt ook op als de plooi verkleurt
Ik weet niet of je omega drie gebruikt ? Doils Skin bevat bv Vit. E .
Verder zou je je menu eens onder de loep kunnen nemen en bekijken of de omega drie /zes verhouding wel klopt 

http://www.doils.net/v1/producten/produ ... anguage=nl
Dat advies wat ik gaf komt van een professionele trimster met 30 jaar ervaring  ;)
Verder vind ik jouw advies van de kamille ook heel goed.  :)
#2993283
Bedankt voor de reacties! Door een blindedarmontsteking en daar nog een infectie overheen ben ik even uit de running geweest. Kan zelf nu nog niet veel maar hoop volgende week weer wat mobiler te zijn.

Doils en groenten krijgen ze regelmatig maar niet dagelijks. Voor ei en joghurt geld hetzelfde. Kan beide in iedergeval vaker gaan geven. Wanneer beschikbaar voer ik graag wild en zomers meer kip, eend en tam konijn.
#2996531
Vanmiddag bij een trimsalon hier om de hoek geweest. Heb dezelfde adviezen gekregen als hier boven gekregen  :)

Ze is goed gewassen met een milde aangelengde shampoo en zo goed als droog gefohnd en geborsteld. Ze raadde me de look a loke furminator af omdat het de huid kan beschadigen en maximaal 1x per week borstelen met een rubberen borstel maar liever afwrijven met een zemen leren lap  :)

Ze vond dat ze er goed uit zag en mooi in haar vacht zit maar dat ze idd wel echt een dikke vacht heeft  :)

Haar neusje smeren we nu alweer een tijdje in met kokosvet (die tip heb ik al eerder hier gekregen bedacht ik me een tijdje terug) en dat scheelt heel veel. Ze vind het lekker dus likt haar neus meer of probeert dat ik iedergeval en daar waar ze niet bij komt doet het vet zijn werk.

Wanneer ik weer goed mobiel ben en de stad in kan haal ik kamille thee en een potje sudocreme dan kan ik kijken wat het beste werkt bij haar  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door