Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kiara
#2962913
Ik kom er even niet uit met de rekenhulp
Ja eerst wel maar nu even niet
Het gaat om de Sint Bernard bijna 2 jaar niet geholpen en weinig actief en weegt 55 kilo
Ze is dus niet zo groot althans dat zeggen soms mensen
Ze is niet te mager gewoon goed
Maar nou geeft de barf rekenhulp aan met 2%  dat ze iets meer als een kilo moet eten maar dat doet ze dus niet, soms geen eens de helft, nou moet je denk ik wel weer loops worden en pubert behoorlijk
Ik geef nu dus 500 gram per dag
En verdeel het zo:
250 Gr vleesbot
250gr spiervlees
50 Gr orgaan of 50 Gr groente
Dit is per dag
Ik heb pakketjes gemaakt dus kant en klaar behalve de groente
1 keer per week vis
1 keer per week pens met iets van vleesbot

Ik heb kwa soorten bot: kippennekken, kipkarkas, eendennekken, konijnkarkas, fazantkarkas
Ik heb kwa spiervlees : kipfilet, konijn mdm, rund, paard ,kopvlees,hert
Ik heb aan orgaan : kiplever, kalfslever, konijnenboer, runder en lamshart, lamsnier
Groente ga ik morgen nieuwe maken en ik dacht erin te doen: wortel, doperwt , bloemkool, brocolie,andijvie, bietjes
Ik maak dan grote pan en er gaat even de kook over en dan in de blender
Ik weet alleen niet hoeveel ik van alles moet nemen?

En oja elke dag half pilletje knoflook ( voor volwassene is het een hele )
Dus ik dacht een halve of is dat teveel
Ik doe dat om hopelijk vlooien en teken te voorkomen tot nog toe lukt dat

Willen jullie hier even naar kijken of dit klopt zo?
Bedankt alvast
Door TMG1961
#2963269
Voor wat betreft de hoeveelheid diersoorten zit het wel goed. 500 gram voor een hond van 55 kg is wel erg weinig maar ja als ze niet meer eet, je kunt het er niet in proppen.
Met die hoeveelheid zit je op 1% per dag, vind ik zelf echt aan de heel erg weinige kant.

Ik geef de volgende groentenmix: 1 grote wortel, 1 paksoi, 1 venkel, 2 rode bietjes (middel formaat), 1 middelgrote zoete aardappel, andijvie (ong 150 gram), 1 courgette, 1 middelgrote stronk broccoli of eenzelfde hoeveelheid bloemkool. De zoete aardappel en biet schil ik en dan gaat alles beetje bij beetje rauw in de keukenmachine, daarna in grote bak en dan nog eens met de staafmixer erdoorheen tot alles heel klein is. Dan vul ik bakjes (hier 200 gram) en gaat het de vriezer in. Ik heb dan voor ong 4-5 weken groentenmix.

Knoflook geef ik zelf niet dus kan je daar geen antwoord op geven.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2963687
Ja ik weet het is weinig maar ja ze eet niet meer
En bedankt voor de tip van de groentemix
Overigens eet ze dat ook niet alleen mijn Berner
Ze laat het gewoon staan hoor de Sint dan
Maar misschien als der puber gedrag over is en loops is geweest en minder warm dat ze weer wat beter eet
En gek ze ziet er goed uit verder
Door Summerditches
#2963690
Groentemix gaat er hier alleen in door de gemalen pens..anders hoe onsmakelijk ze ook eten hier..krijgen ze het toch voor elkaar om de groente heen te eten..de sperzieboontjes (restje van ons) ...die willen ze dan wel weer ..vast omdat ze van Hak zijn..want je MOET de groente van Hak hebben he.. ;)
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2963728
Sorry, maar ik denk dat je echt even opnieuw moet beginnen. Er klopt helemaal niks van jouw verhoudingen.
50 gram orgaan of 50 gram groente per dag. Ervan uitgaande dat je dit afwisselt per dag(?) geef je dus veel te weinig orgaan.

1 keer per week pens met wat vleesbot, hoe heb je die berekend in je 'menu' Ik zou er even opnieuw voor gaan zitten, als ik jou was.
Uitgaande van 550gr/dag (want je voert 250+250+50=550) krijg je het volgende uit de rekenhulp als je alle waardes standaard laat;

Rauw vleesbot 50% : 275gr p/dag
Groentes 10% : 55gr p/dag
Orgaanvlees 15% : 83gr p/dag
Spiervlees 25% : 138gr p/dag

Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=9VzwWc|kb8BTo

1% vind ik overigens ook erg weinig, maar goed, wat er niet in gaat, gaat er niet in....

En die halve knoflooktablet.... dit lijkt mij ook véél te veel. Knoflook is gezond, met mate, maar een halve tablet geven als voor een volwassen mens een hele wordt geadviseerd. Ik waag mij helemaal niet aan knoflooktabletten voor de meiden; ze krijgen verse knoflook door hun groentemix.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2963892
Ik zal er voor gaan zitten maar groente reken ik niet mee omdat het lang niet om de dag is 1 x per week
Als extra en 1 hond die het eigenlijk wel eet
Ik zal vanavond even precies kijken en hier neerzetten
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door