Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Shanti en co
#2946908
Een paar weken terug ging Luna ineens overal plassen dus hebben we urine opgevangen en zijn naar de DA gegaan.
Ze had ontstekingscellen maar geen gruis en ook de ph was goed zei hij. Dus een kuurtje voor 10 dagen mee en toen weer terug, nog steeds ontsteking dus een nieuw kuurtje mee. Nu had ze vandaag nog steeds ontstekingscellen dus een andere kuur en RC Urinary S/O brokken.
De DA zei dat dat ook was om de blaas weer rustig te maken maar ik vraag me af of het wel goed is aangezien haar ph waarde nu goed is en die dus zuurder word gemaakt. :-\ (ik was er niet bij dus heb niet verder kunnen vragen) 
Normaal krijgt Luna de adult brok van Prins die bevat verzurende stoffen om blaasgruis te voorkomen. Prins heeft ook een struviet versie dus het lijkt me dat de adult niet heel erg verzuurd. Ze drinkt goed en ook over haar brokjes krijgt ze wat water, we hebben niet het idee dat ze de laatste tijd meer of minder is gaan drinken.

Nu hebben we Doxoral 75 en Novacam kat.
De eerste en tweede keer had ze Clavubactin 50mg

Luna is ongeveer 10 tot 12 jaar en heeft wel vaker blaasontsteking/gruis gehad. De laatste keer was 2 jaar terug, toen had ze gruis en duurde het ook lang voordat het over was.
Zijn er nog andere dingen die je tegen blaasontsteking kunt doen behalve de kuur? Op vers is jammergenoeg geen optie aangezien ze van bijna alles moet overgeven.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2946967
Om blaaswand tot rust te brengen heb je cystease en tegen ontsteking/gruis heb je eurologist ;-)
Beide op basis van Chinese kruiden via huisdierendokter.nl.

Benieuwd welke urineverzurende stoffen er in de gewone prins zitten? Bij de analyse van de struviet staat die apart genoemd (2%) namelijk ;-)
Door Shanti en co
#2947005
Bedankt! Ik zal die twee dingen opzoeken, heb je er ervaring mee?

In beide prins brokken zit Fructo-oligo-saccharides, volgens wikipedia is dat een natuurlijke zoetstof die oa voor een verlaging van de ph zorgt. Dat zal de verzuurder dan wel zijn maar ze zetten er niet bij hoeveel die in de normale zit.
We voeren de komende 10 dagen toch maar die S/O, dan wordt de urine weer gecontroleerd dus kan er gelijk gekeken worden of de ph te laag is geworden. Het wordt nu al verzuurd dus hopelijk word het met wat extra verzuren niet te laag.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2947175
Ik heb er persoonlijk gelukkig nog geen ervaring mee maar op kattenforum zijn wel verschillende die er goede ervaringen mee hebben ;-) meest recente staat hier: http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 58&t=29130

Is wel iets wat ik in achterhoofd heb omdat onze poes in het asiel blaasgruis heeft gehad en het toen ruim 3 maanden heeft geduurd voordat de urine helemaal schoon was (elke maand testen ivm voer. Ik gaf toen RC s/o high dilution). Dat duurt voor mij te lang en eurologist geeft binnen enkele dagen resultaat bij alle ervaringen die ik voorbij heb zien komen ;-)
Gebruikersavatar
Door Jerassy
#2950898
Hallo Thessa,

Ik werk zelf als dierenartsassistente bij een dierenartsenpraktijk waar we erg veel katten zien met blaasontsteking/gruis e.d. We maken bij de urinetest altijd gebruik van de 'combur9' urinestrips. Bij alle katten zien we dat de leuco's altijd 1+ aankleuren. (dus ook de katten zonder klachten en medische mankementen) Ook zullen de leuco's altijd aankleuren na 2 min tijd.
Omdat je aangeeft dat er geen gruis is gevonden en de ph in orde was zou ik voor de zekerheid navragen hoeveel + de leuco's aankleurden. (Of ze moeten de leucocyten onder de microscoop ook gezien hebben)

Het komt nog weleens bij katten voor dat ze een steriele blaasontsteking hebben. (door b.v. stress) Daarbij helpt een antibiotica kuur niks. (de novacam natuurlijk wel).
Ik zou de urine niet verder gaan aanzuren als de ph al onder de 6 zit. Kans op oxalaat vergroot je daarmee
Door Shanti en co
#2950944
Bedankt voor je reactie.  :)

Omdat dat verzuren mij ook niet lekker zat hebben we even gewacht met de S/O en heb ik de da gebeld. Toen vroeg ik oa naar de ph waarde en die was 6,5 dus verzuren is niet gelijk slecht. Van het voer zijn de ingredienten wat anders (nog minder vlees  :P ) maar het belangrijkste is dat er meer zout inzit om te zorgen dat ze meer gaat drinken.
Toen ik niet gelijk het wilde voeren omdat de da het aanraadde klonk de assistente best wel geërgerd maar ze heeft toen wel met RC gebeld. Volgens mij vond ze me echt een een zeikerd maar toen ik uiteindelijk toch ging doen wat de da aanraadde klonk ze weer vriendelijk.  :biggrin2: 

De urine is onder de microscoop bekeken en daarin vonden ze inderdaad erg veel leucocyten maar geen gruis.
Wij zouden niet iets kunnen bedenken waardoor Luna een maand terug veel stress zou hebben gehad. Maar wij kunnen ons natuurlijk niet inbeelden hoe zwaar het leven van madame is, waarschijnlijk heel erg zwaar.  ;D

We geven Luna nu naast de medicijnen van de da trouwens ook dat cystease.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2951040
Maar er zijn ook geen bacteriën gevonden?
Die kan je ook zien onder de microscoop.
Want anders, denk ik toch ook meer aan een stressblaas.  Dus eigenlijk symptomen van een blaasontsteking, zonder dat er werkelijk ontsteking aanwezig is.

Er is ook altijd verse urine onderzocht?
Want kristallen kunnen ook terug oplossen in urine als de pH veranderd.
Bij een pH van 6,5 zou ik toch niet extra gaan verzuren. Das eigenlijk ideaal.  Ik zie zowiezo niet in waarom je extra zou gaan verzuren als er geen struviet waargenomen wordt en niets in die richting wijst.  Was is het nut dan? Kan je toch alleen maar slecht mee doen?
Dus ik zie het nut van die brokken niet in, want een blaasontsteking (niet gruis-geïnduceerd) of stressblaas ga je daarmee niet oplossen.

Let op met te veel pijnstillers (nierbelasting).
Wat je wel zou kunnen proberen is haar wat helpen met lichte kalmeermiddelen en kijken of dat helpt.  Ik denk aan valeriaan en catnip vb. Maar je kan ook verder gaan met echte medicatie.
Die eurologist kan ook zeker helpen.  Zowel bij bacteriële blaasontsteking als stressblaas. 

Ps, ik lees net dat je geen vers kan geven, maar enkel brokken. Dan zou ik een graanvrije brok aanraden (Acana, Orijen, Porta 21 graanvrij, ... ) om gruis zoveel mogelijk te verhinderen.  En wat graanvrij blik.  Prins is volgens mij geen denderend merk.
Als je zegt dat ze van vrijwel alles over moet geven van vers, wat heb je dan geprobeerd? Moet ze een stukje kipfilet ook overgeven?
Want elke dag een stukje rauw vlees naast haar brok, zou ook een gunstige invloed op de blaas kunnen hebben. Bot zou ik in dat geval niet doen, want dat verteerd lastig als ze normaal brok krijgt.  Zo vlees apart toevoegen heb ik in mijn pre-barftijdperk ook gedaan, zowel voor de blaas als voor de tanden.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 01 jul 2014, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Shanti en co
#2951207
Of er bacteriën zijn gevonden weet ik, dat heb ik niet nagevraagd.
De urine die onderzocht is is hier thuis opgevangen, 's nacht sloten we haar op met een lege kattenbak en meestal plast ze dan wel en dat brengen we daarheen.

Kunnen ze van zo'n stressblaas ook ziek worden? Want ongeveer een week voordat ze dus ontsteking had (nouja, dat wij het doorhadden) leek ze zich al niet zo lekker te voelen.

Het meeste blik lust ze niet en als ze het wel lust moeten we het met haar brokjes mengen. Porta 21 lustte ze volgens mij wel dus misschien moeten we er dat weer bij gaan voeren, ik weet zo snel niet meer waarom we ermee gestopt zijn.
De reden dat we nu prins voeren is omdat dat licht verzurend is en ze op alle andere brokken ontsteking/gruis kreeg. We hebben een tijdje graanvrij gevoerd, Tast of the Wild, maar daar kreeg zij (of Mara, dat weet ik niet meer) ook gruis/ontsteking op. Ook zijn veel van die graanvrije merken alleen op internet te bestellen en als je kleine verpakkingen neemt heel erg duur maar Luna eet maar zo'n 50g per dag. Prins kunnen we hier in de buurt krijgen en per 5kg kopen.

Na ToTW zijn we met Frummel en Mara overgegaan op vers. Luna moet van alles waar bot inzit overgeven, al het rode vlees en van orgaan (konijn, kip) ook vaak. Kip en kalkoen filet hield ze meer dan de helft van de tijd binnen maar dat was ook niet echt een succes dus. We hebben het een paar maanden geprobeerd maar het werd ook niet echt beter (behalve dan dat ze het ging eten)  dus toen zijn we er weer mee gestopt omdat het ook veel gedoe was want ze wilde er niet teveel van eten, soms helemaal niks en dus regelmatig overgeven.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door