Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door gerdadamen
#2912079
Onze Joy blijft echt aan de magere kant, net napluizen kom ik er achter dat ik te weinig vet vlees voer,
Joy weegt 32 kilo en krijgt 1,2 kilo Barf per dag.
Dus eend en lam gekocht want voor geit loopt ze niet warm.
tevens heb ik wat extra vet lam en kip bijgekocht om bij te voeren want de vriezer ligt vol niet vet vlees.
hoeveel gram kan ik bij voeren per dag?

Mijn bedoeling is niet hier een discussie te beginnen over wel of niet extra vet voeren of dat wel of niet goed zou zijn.
Ik heb diverse topics doorgelezen en info gezocht.
Ik geloof dat extra bijvoeren van vet als je al mager vlees geeft geen kwaad kan, eerder toevoegt wat nu te kort is.
Joy is een energieke hond die heel graag sprintjes trekt rond de boerderij hier en haar nodige beweging krijgt.
Ik kan nergens een percentage vinden hoeveel vet de hond in het menu nodig heeft.
Door Martine-Tom
#2912097
Los vet zou ik niet bijvoeren, wel zou ik in dit geval al het vet wat op het vlees zit eraan laten zitten.
Prima om idd meer vette soorten te voeren, ik zou ook gewoon het % omhoog doen, en niet 1 ding extra erbij geven. Je voert nu zo'n 4% ik zou naar 5 of 5.5% gaan en zien hoe dat gaat.
#2912114
De biofood bonbons bestaan voor 95% uit schapenvet, daarvan is de richtlijn 1 mini bonbon per 10kg hond per dag. Die mini bonbons zijn 265g voor 80 stuks dus 3,3g per stuk.
Voor 32kg hond zou je per dag dan 10g aan biofood bonbons kunnen voeren, dat zou je als richtlijn kunnen gebruiken voor los schapenvet bijvoeren.
Door Skyline
#2912157
Zou als jouw hond zo actief is richting de 1,5 kg per dag gaan

Merk het bij Sky ook, niet actief krijgt ze 600 à 700 gram per dag
Doen we veel dan heeft ze meer nodig
Ze weegt +/- 25 kg

Extra vet kan geen kwaad zolang je hond actief is, is het een luie hond dan krijg je het zelfde als bij mensen dat het vet zich ophoopt en dus dik word
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2912320
Toch ben ik dan wel benieuwd naar hoe mager jullie honden dan zijn. Zonder oordeel naar topicstarter of orinake! Maar ik hoor dit vaker en dan zie ik vervolgens honden die mijn inziens helemaal niet mager zijn. Ik blijf wat dat betreft het idee houden dat het beeld van "goed" eigenlijk al teveel richting het dik worden gaat bij het gros van de mensen. Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid.
Door orinake
#2912328
Kaela schreef: Toch ben ik dan wel benieuwd naar hoe mager jullie honden dan zijn. Zonder oordeel naar topicstarter of orinake! Maar ik hoor dit vaker en dan zie ik vervolgens honden die mijn inziens helemaal niet mager zijn. Ik blijf wat dat betreft het idee houden dat het beeld van "goed" eigenlijk al teveel richting het dik worden gaat bij het gros van de mensen. Vandaar ook mijn nieuwsgierigheid.
Ik zal kijken of ik een foto kan maken hoe hij nu is.
Hij staat nu enkele weken op vetter vlees, dus der is al wat verbetering en het is niet dat hij graatmager is, maar toch...
Het is natuurlijk een opgroeiende hond van 1.5 jaar en heeft dus nog niet zijn complete massa als een volwassen reu.
Oh en ik ben de laatste die men honden te vet zal zetten, op show krijg ik vaak de commentaar dat ze wat zwaarder mogen staan voor show :s
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2912333
Daarom zei ik ook al, zonder oordeel naar jou toe!

Vandaag zei een vriendin: wat is Oscar dun!!! En het kwam er ook wat geschokt uit, alsof ie reuze zielig was. Dus ik stamel wat, zegt ze neeeee niet te dun, hij is prachtig zo! Gelukkig maar! Ik trek me niet snel iets aan van wat anderen zeggen, maar de manier waarop ze het zei dacht ik even dat het echt erg was. En gister op de weegschaal was ie nog 31,5, dus ik wist wel dat het wel goed zat.
Door gerdadamen
#2945516
Beetje late reactie maar druk, druk druk ( zit in de opleiding)

Mijn definitie van mager is als ik de ribben kan zien.
Voel mag, maar niet zien.
Ik heb een hekel aan te dikken honden, elke hond heeft zijn specifieke bouw, maar men kan echt zien wanneer een hond te dik is.

Waarom heb ik een hekel aan te dikken honden? Het is gewoon slecht voor hun gezondheid! Een huishond heeft nu eenmaal niet de regie over zijn/haar bewegingspatroon en zijn daarin afhankelijk van ons. Wanneer we hen dan ook nog vol gaan proppen, krijg je het zelfde als overgewicht bij mensen.

Ik zal ook eens een recente foto maken, al hebben alle tips goed geholpen en heeft Joy weer wat kilo eraan. Wij krijgen ook vaak de opmerking, is ze niet wat dun? Maar momenteel is ze prima, we voeren ongeveer 1200 gram, waarvan ze op het moment zelfs wat laat staan.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2945687
Ik zie wel graag ribben. Zeker de eerst 1-3, afhankelijk van de bouw vind ik het zelfs geen probleem er meer te zien. Dus ondanks dat ik het woord voor woord met je hele betoog over de nadelen van te dikke honden eens ben, verschilt onze definitie over mager-goed waarschijnlijk nogal.

Er was in een ander topic een mooi plaatje van:

Afbeelding

Waarbij ik eerder neig naar tussen 2 en 3 in. Ik vind 3 echt vol genoeg, neigen naar 4 is me al te dik.
Gebruikersavatar
Door Jura&Mahru
#2945708
Jura is volgens bovenstaand plaatje nu net op 3, maar ik wil haar weer terug op 2. Ze is nét wat te zwaar wat mij betreft wanneer je niet wat ribben ziet. Onze d.a. vindt dat ook. Maar ik kan me voorstellen dat het voor een hond met een ander type bouw toch anders kan zijn?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2945722
beginnertje schreef: Jura is volgens bovenstaand plaatje nu net op 3, maar ik wil haar weer terug op 2. Ze is nét wat te zwaar wat mij betreft wanneer je niet wat ribben ziet. Onze d.a. vindt dat ook. Maar ik kan me voorstellen dat het voor een hond met een ander type bouw toch anders kan zijn?
Het hangt wel van het type hond af, maar ik denk dat bij iedere hond wel de eerste rib zichtbaar mag zijn (dikke vachten wegdenkend).

Kijk op het plaatje van 2, zie je van bovenaf echt de ribben. Dat hoeft voor mij niet hoor. Maar vanaf de zijkant wil ik in normale stand wel graag wat zien, zoals op dat plaatje zichtbaar is. En een duidelijke taille, met duidelijk opgetrokken buiklijn (al zijn er rassen die dat heel extreem hebben en rassen die dat heel minimaal hebben, afhankelijk ook van de bouw van de ribbenkast)
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2946011
Klopt mn dierenarts ziet ze het liefst als op plaatje 2, liever iets aan de slanke kant dus de eerste rib mag zichtbaar zijn.
Hij ziet veel honden als op plaatje 4 en jammer genoeg ook als op 5.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door