Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door San
#2944795
Hallo allemaal,

Ik heb een zwerfhond uit Turkije geadopteerd, een kruising tussen een witte herder en een turkse herder.
Zijn leeftijd weten we niet precies, maar ongeveer 3 jaar. Hij heeft erg veel haaruitval. Ik ben hiervoor met hem naar de dierenarts geweest, maar die heeft geen medische oorzaak kunnen vinden (geen vlooien, geen mijten en geen rode geïrriteerde huid). De dierenarts zegt wel dat hij inderdaad extreem haaruitval heeft en ik moest biergist tabletten en olijfolie geven. Dit heeft niet geholpen en vervolgens wilde ze 3 biopten van zijn huid en vetweefsel nemen en onderzoeken. Dit heb ik niet laten doen. Ik wil eerst ontdekken of ik met voedingsaanpassingen iets kan bereiken.

Van brokken ben ik overgestapt naar vers vlees van Kivo. Ik geef hem als basis de compleet en tussendoor pens en kip/vis. Dit geef ik hem nu 1,5 maand. Te kort om eventuele verbetering te kunnen zien qua haaruitval denk ik, maar sinds ik hem vers vlees geef heeft hij moeite met poepen. Zijn ontlasting is erg droog en bijna poederig. Hij is 35 kg. en beweegt gemiddeld. Hij krijgt 750 gram vers vlees per dag. 's morgens 500 gram en 's avonds 250 gram. Als hij 's avonds een lege maag heeft gaat hij overgeven/braken, daarom geef ik een klein deel van de 750 gram per dag 's avonds (tip van de dierenarts en sindsdien heeft hij inderdaad niet meer overgegeven). Tussendoor geef ik hem soms een pensstaafje of gedroogd kipfilet.

Hebben jullie een idee wat er kan missen in zijn voeding? En wat ik nog meer kan doen om zijn haaruitval te verminderen en voedingsstoffen te verbeteren?

Alvast bedankt!
Groetjes, Sandra
Gebruikersavatar
Door Thea
#2944798
Toevallig vandaag nog ergens gelezen dat de Kivo vaak erg veel calcium (bot) bevat.
Daar krijgen honden droge krijtpoep van.
Is op te lossen door er evt wat extra spiervlees bij te geven. Of een ander merk uitproberen ;)
Door M@rina
#2944873
Kivo geeft op de website niet aan wat de verhoudingen bot spiervlees en orgaan is, maar droge harde ontlasting is inderdaad vaak een teken dat je hond te veel bot krijgt. Je zou een andere kvv kunnen proberen met een botpercentage van rond de 15% bot. Zelf geef ik de voorkeur aan kvv die enkelvoudig zijn en waarvan je er dus minimaal 4 a 5 soorten moet geven.

Tammenga, Alaska, Darf, haaksbar, Ropadog beavtten 15% bot en zijn bijna allemaal enkelvudig, Darf niet, maar die heeft 4 of 5 diersoorten in 1 verpakking zitten.

Complete kvv's bevatten vaak een premix van sythetische vitamine en mineralen, hoer minder onnatuurlijke toevoegingen hoe beter!
Door spikkel
#2944991
Ik heb een zwerfhondje uit Spanje, gelijk op Kvv gezet daarna Barf. Ze heeft veel verhaard en zat ook zeker niet goed in haar vel. Haar ontlasting was een ramp, wel meteen probiotica en een supplement gegeven. Je moet niet vergeten dat ze veel te verduren hebben gehad, je weet niet hoelang ze al gezworven hebben of hebben ze wel goed te eten gehad als pup? Na een jaar is ie van mij erg opgeknapt, een mooie vacht en ontlasting en een heerlijk blij hondje.
Ik denk dat je even geduld moet hebben.

Nog even feitje(persoonlijk hoor) ik geef veel wild en kwalitatief goed spiervlees en bio-orgaan.
Door bloemetje
#2945053
Ik vrees dat t met stress te maken heeft. Vriendin van me had een extreem bange hond.  Die verloor hele dotten met haar. Is t nou geen bangerik zou je eens bij de trimmer kunnen vragen voor te ontwollen.
Afwisselen van kvv is altijd aan te raden. Misschien chlorella of goede visolie erbij?
Door Anreb
#2945611
Wij gaven onze Labrador van 16 weken in het begin ook Kivo Vis. En andere diersoorten, maar op deze reageerde hij heel sterk.
Hij ging hier heel erg door schilferen en ook leek bij meer te verharen (kan natuurlijk ook zijn nieuwe vacht zijn) Maar sinds we de Kivo Vis eruit hebben gegooid ziet zijn vacht er weer een stuk beter uit en verhaard ook minder..
Misschien kun je een andere soort KVV proberen i.p.v. de Kivo vis?

Succes
Door San
#2945663
Bedankt voor alle reacties en tips!!

Ik ga inderdaad naar een ander merk overstappen. Eentje die ook transparant is over de samenstelling we het vlees en minder bot.

Dank je wel!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door