Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2917593
Gisteren was ik met Koetje, poesebeest 8,5 jaar, naar de DA voor het maken van een foto omdat ze al een tijdje mank liep met haar voorpoot.
Op de rontgen zag de DA soort van vlekjes/ wazigheden en ze kwam  met hetzelfde verhaal kwam als hier eerder is beschreven door Else.
De calcium/ fosfor verhouding in het eten wat Koetje krijgt  zou niet ok zijn; hier moest ik beter opletten.
Koetje krijgt nu 40% vleesbot en doet het erg goed op BARF. Ze barft sinds anderhalf- twee jaar.
Ik vroeg me af of dit misschien ook veroorzaakt kan zijn doordat ze in haar kittentijd een forse groei-achterstand had, maar dat kon de DA niet direct beamen.
In de poot waarop dit was te zien heeft ze nu een botvliesontsteking in de elleboog.

Iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn/ Op de foto ziet het eruit alsof de botdichtheid niet ok is (beginnende osteoperose?)
graag tips/ advies
#2918174
Bedankt alvast Hitam,

Koetje is een klein poesje; ze krijgt 80 gram per dag > 2%
40% bot
20% orgaan> derde deel hart/ nier/ lever > is 112 gram per week > ca. 37 gram lever per week
40% spiervlees
+ kuiken
+ stukjes sardien
en wat ze buiten zelf bijvangt> muis/ vogeltjes

Waar zou het anders aan kunnen liggen dan voeding?
Is het nodig bloedonderzoek te doen?
En wat zou dan onderzocht moeten worden?
#2921207
Welke soorten vleesbot voer je en hoe vaak geef je kuikens?

Wat betreft medische oorzaken zou een vitD tekort en magnesium tekort een oorzaak kunnen zijn, dat kan aan de voeding liggen, maar er kan ook een opnameprobleem zijn. Bij mensen kan je die tekorten via een bloedonderzoek opsporen, dus ik vermoed bij katten ook.
#2921307
als vleesbot:
kwartel
bio-kip
eendkarks
konijnkarkas
parelhoen als ik heb
1-2 / week kuiken
ze krijgt zeker 10 diersoorten in totaal.

Ik ga maandag as voor controle weer naar de DA en overleg over evt. bloedonderzoek.
In de tussentijd krijgt ze iets extra vette vis/ lever.
#2924727
Ik zie veel karkas, die zijn doorgaans niet enorm bevleesd, dus dat lijkt me wel oké. Je geeft ook niet gek veel kuikens, dus ik denk dat de calcium wel goed zit in de voeding. Ik ben niet erg thuis in de barf percentages, ik geef zelf nrv, maar als ik het goed heb is het 20%kaalbot en 20%orgaan. Als je karkassen meer dan 50%spier bevatten zou ik wel het vleesbot iets hoger proberen krijgen, maar misschien kan iemand die meer thuis is in het barfmodel je daar beter advies over geven.

Persoonlijk heb ik wel mijn bedenkingen bij bio-industrie botten, die zijn erg zacht in vergelijking met bio en wild en bevatten dus minder calcium, echter gebruiken ook bijna alle kvv's industriedieren en de gemiddelde barfer ook, dus als het calcium gehalte te laag zou zijn zou je toch verwachten dat de meeste katten op rauw vroeg of laat problemen zouden krijgen en dit is niet het geval.

Hoe was het bij de da?
#2926509
de pijn in het voorpootje neemt iets af en ze mankt minder ,maar de ontsteking is nog niet weg, dus doorgaan met AB.

Ik heb de DA verteld dat naar mijn idee ze voldoende calcium/fosfor binnenkrijgt en dat ik iets meer vis+ lever ga voeren voor vit. A/D en dit nam ze van me aan; de DA is geen voorstander van barf..
Nog gevraagd of bloedonderzoek noodzakelijk was, maar dit vond zij niet op dit moment; ze vond het wel van belang als er ooit iets met haar pootje gebeurt, dat we dit dan in ons achterhoofd houden qua informatie;
kortom
doorgaan met AB
en rest aankijken
voeding iets aapassen
over 3 weken weer op controle
#2944569
lief dat je het vraagt;

Koetje heeft nog 3 weken AB gehad en het lijkt of de ontsteking nu helemaal weg is; ze heeft in ieder geval geen pijn meer en ze loopt en rent als vanouds. Qua voeding heb ik het dieet iets aangepast, ze krijgt iets meer vis en lever.
Op dit moment laat ik geen verder onderzoek doen, maar als ze weer klachten krijgt, dan bekijken we het opnieuw
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door