Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Lothlórien
#2934819
Beste mensen, ik ga over twee/drie weken over op barf en ben nu alvast af en toe kleine beetjes groente bij de KVV aan het doen om de honden aan de smaak te laten wennen. Ze eten het meeste redelijk goed, zeker als ik het even een poosje met het vlees samen laat staan. 
Daarom wilde ik, nu ik toevallig net een boel groente in huis heb, maar eens alvast een groentemix gaan maken om in porties in te vriezen.

Wat ik me nu afvroeg, ik heb wel gelezen dat 5 tot 15% van een barfmenu groente mag zijn, maar ik kan eigenlijk niet zo snel iets vinden of het nog wat uitmaakt hoe de verhoudingen van de groente in de mix zelf zijn. Wel dat ik voorzichtig moet zijn met koolsoorten en spinazie, dat wel, maar dat is eigenlijk de enige verwijzing die ik naar verhoudingen binnen de groente kan vinden.


Dit heb ik in huis, kan ik hiervan uit de losse pols een goede mix maken of moet ik met deze ingrediënten nog oppassen? (En ja, ik zal met kolen en spinazie matig zijn ;) )

* Komkommer (zijn ze erg dol op dus zou ik best graag wat meer willen gebruiken)
* Doperwten
* Rode paprika
* Gele paprika
* Winterpeen
* Witlof
* Appel
* Rode zuring
* Diverse koolsoorten (eigen tuin, dus kan ik gerust maar 1 of 2 bladeren van plukken)
* Spinazie (zelfde verhaal: eigen tuin, kan dus 1 of 2 blaadjes pakken zonder met een heel pak te blijven zitten)
* Sla, diverse soorten (eigen tuin)
* Andijvie (tuin)
* Raapstelen (tuin)
* diverse kruidensoorten (tuin)

Verder heb ik eigen kippen en dus ook vaak heel wat eieren. Is het een idee om door de groentemix meteen wat eieren mee te mengen als extraatje, of is dat om wat voor reden dan ook niet de bedoeling?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2934835
Komkommer mag best wat meer, is lekker vochtig, dus helpt wel voor een mooi prutje te maken.

Paprika zou ik niet doen, nachtschades kunnen honden minder goed op reageren. Als je het doet, zou ik er weinig van in doen.

Rode zuring weet ik niet. De rest ziet er prima uit.

Ik wissel een beetje af met de groentes, maar het is maar net wat je kan krijgen voor een leuke prijs (of zelf in de tuin hebt!). Ik kijk wel altijd ernaar dat ik inderdaad niet teveel kool erin doe en afwissel met boven de grond en onder de grond groenten.

Ik doe het ei er pas bij als ik de groente ontdooit heb en ga voeren. Dan is het vers en dan eet Oscar zijn groentes beter op. Je kan het mee invriezen, maar waarom zou je als je ze vers hebt liggen.
Door Lizzy
#2934839
Als je hond tegen paprika kan, is het natuurlijk geen probleem. Maar, als ze jeuk krijgen (ineens), dan zou dat met de paprika te maken kunnen hebben. Verder ziet het er inderdaad goed uit. Ik gebruik zelf geen erwten vanwege het vrij hoge zetmeel gehalte. Komkommer heeft natuurlijk niet al te veel voedingswaarde. Maar, ik ben het met Kaela eens, het maakt de groentemix wat vochtig en dat is wel prettig. Ik gebruik altijd 2 komkommers en 4 courgettes (op een mix voor 4 honden voor 2 weken). Verder ziet het er prima uit hoor! Met kruiden weet je natuurlijk dat ze 'bijwerkingen' kunnen hebben, dus het is altijd even afwachten hoe ze er op reageren. Ik zou zeggen : niet teveel in 1 mix.
Door Parelridder
#2934905
Lothlórien schreef: * Komkommer (zijn ze erg dol op dus zou ik best graag wat meer willen gebruiken)
* Doperwten
* Rode paprika
* Gele paprika
* Winterpeen
* Witlof
* Appel
* Rode zuring
* Diverse koolsoorten (eigen tuin, dus kan ik gerust maar 1 of 2 bladeren van plukken)
* Spinazie (zelfde verhaal: eigen tuin, kan dus 1 of 2 blaadjes pakken zonder met een heel pak te blijven zitten)
* Sla, diverse soorten (eigen tuin)
* Andijvie (tuin)
* Raapstelen (tuin)
* diverse kruidensoorten (tuin)

Verder heb ik eigen kippen en dus ook vaak heel wat eieren. Is het een idee om door de groentemix meteen wat eieren mee te mengen als extraatje, of is dat om wat voor reden dan ook niet de bedoeling?
Van fruit bij vlees kan een hond diarree krijgen, ik zou daarom geen appel door je groentenmix doen, maar liever eens een appeltje delen buiten de maaltijd om.
Ik ben niet bekend met raapstelen.. :-[ Als de smaak te maken heeft met koolraap zou ik daar van afzien. Mijn honden hebben een complete groentenmix voor een maand structureel geweigerd omdat er één koolraapje in zat. Alle overige groenten eten ze gráág, maar dit was kennelijk héél erg BLEGH in hun beleving. Voor wat de zuring betreft zou ik ook even checken of ze dit lekker vinden vóór je het door de mix maalt. Mijn honden zijn dol op citrus, dus ik zou het zelf wel durven, maar áls je nog niet weet hoe jouw honden het vinden zou ik dit eerst even proberen, want over het algemeen gaat zoet (wortel, paprika, pastinaak, pompoen..) makkelijker dan zuur. Het is anders zo zonde van je mooie mix!
Paprika's doe ik zelf altijd door de mix. Mijn honden vinden het heerlijk en het barst van de vitamine. Als ze geen allergie hebben voor groenten uit de nachtschade-familie kun je dat prima geven.

Veel plezier met het brouwen van je 1e mixje!!
Door Martine-Tom
#2934911
Parelridder schreef: Van fruit bij vlees kan een hond diarree krijgen, ik zou daarom geen appel door je groentenmix doen, maar liever eens een appeltje delen buiten de maaltijd om.
Ik ben niet bekend met raapstelen.. :-[ Als de smaak te maken heeft met koolraap zou ik daar van afzien. Mijn honden hebben een complete groentenmix voor een maand structureel geweigerd omdat er één koolraapje in zat. Alle overige groenten eten ze gráág, maar dit was kennelijk héél erg BLEGH in hun beleving. Voor wat de zuring betreft zou ik ook even checken of ze dit lekker vinden vóór je het door de mix maalt. Mijn honden zijn dol op citrus, dus ik zou het zelf wel durven, maar áls je nog niet weet hoe jouw honden het vinden zou ik dit eerst even proberen, want over het algemeen gaat zoet (wortel, paprika, pastinaak, pompoen..) makkelijker dan zuur. Het is anders zo zonde van je mooie mix!
Paprika's doe ik zelf altijd door de mix. Mijn honden vinden het heerlijk en het barst van de vitamine. Als ze geen allergie hebben voor groenten uit de nachtschade-familie kun je dat prima geven.

Veel plezier met het brouwen van je 1e mixje!!
Appel is de enige uitzondering in fruit die je wel door de mix kan gooien  :)
Gebruikersavatar
Door Lothlórien
#2934926
Bedankt voor de reacties! Ik heb altijd paprika's voor mijn cavia's (barst van de vitamine C en kan ik voor 50 cent per kilo bij de kweker ophalen) dus de honden hebben het al eens gehad, vandaar dat ik weet dat ze het verdragen.

Dankzij de tip 'niet te veel erdoor' heb ik me ook bedacht nu dat ik het beste twéé groentepapjes kan maken, voor de variatie, en dan zit er ook niet te veel in 1 mix. Oh trouwens, ik heb ook nog een pompoen liggen... misschien ook maar even erbij doen, vinden ze inderdaad ook erg lekker.


Bedankt voor alle feedback!
Door Roosj
#2935352
Pompoen kan idd in zijn geheel.

Is zuring niet giftig voor honden? Voor konijnen wel namelijk..

Raapstelen ben ik ook niet bekend mee.

Appel erdoor, doe ik zelf ook. Verwijder wel het klokken huis en de pitten, want die zijn giftig.
Als de appels niet bio zijn, verwijder je het beste ook de schil ivm de glansmiddelen die erop zitten.

Ik zou er wel wat meer knollen in doen (Knolselderij, koolraap, rode bieten etc. Mijn hond vind koolraap lekker. Rode bieten accepteerd ze alleen in kleine hoeveelheden.
Laatst gewijzigd door Roosj op di 03 jun 2014, 06:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Lothlórien
#2935414
Roosj schreef: Is zuring niet giftig voor honden? Voor konijnen wel namelijk..
Goh, dat wist ik niet... mijn cavia's lusten het graag, en mijn kippen ook. Bij de honden heb ik al wel eens voorzichtig een fijngesnipperd beetje door het vlees gedaan. En zelf doen we ook graag af en toe een blaadje bloedzuring of veldzuring door de sla. Nooit last van gehad.

Koolrabi's heb ik ook nog wel liggen, kan ik er wel doordoen maar is wel een vrij sterke smaak natuurlijk, misschien dat ik die dan maar in een papje met wortel en pompoen doe als zoete tegenhanger. 
Door Roosj
#2935438
Lothlórien schreef: Goh, dat wist ik niet... mijn cavia's lusten het graag, en mijn kippen ook. Bij de honden heb ik al wel eens voorzichtig een fijngesnipperd beetje door het vlees gedaan. En zelf doen we ook graag af en toe een blaadje bloedzuring of veldzuring door de sla. Nooit last van gehad.

Koolrabi's heb ik ook nog wel liggen, kan ik er wel doordoen maar is wel een vrij sterke smaak natuurlijk, misschien dat ik die dan maar in een papje met wortel en pompoen doe als zoete tegenhanger.
Voor konijnen staat het echt op de giftige lijst. Mijn konijnen hebben het een paar weken terug per ongeluk gekregen. Het zat in hun hooi. Gelukkig was het een kleine hoeveelheid, maar ze zijn er wel ziek van geweest..

Maar ik weet niet of het voor andere dieren en mensen ook giftig is.
Door Nadia
#2935855
Pompoen door de mix is hier echt een feestje.
Wat ik zelf altijd doe is zorgen voor goede verdeling boven en onder gronds groeiende groente. Verdeling tussen blad en kool soorten. En van alle kleuren minstens 1 product. En dan iets wat ze echt lekker vinden. De pompoen bv (voor mij nu niet te krijgen) of idd appel
Door Parelridder
#2935903
Nadia schreef: Wat ik zelf altijd doe is zorgen voor goede verdeling boven en onder gronds groeiende groente. Verdeling tussen blad en kool soorten. En van alle kleuren minstens 1 product. En dan iets wat ze echt lekker vinden. De pompoen bv (voor mij nu niet te krijgen) of idd appel
Ik kijk ook naar dat ik iets van onder de grond neem, iets van daar boven, iets van bladgroente, een koolsoort en vaak ook een boon (snij-, sperzie- of tuinboon). 'k Vind dit een prettige houvast om te komen tot een mooie variatie, maar dit in min of meer gelijke delen toevoegen heb ik los gelaten. Voornamelijk omdat ik zelf zo ook niet eet, want ik denk dat ik middels varieren en het volgen van de seizoenen vanzelf voldoende variatie binnen krijg. Ik zorg wel dat de hoeveelheid kool en bonen zodanig is dat ze geen last van hun buik krijgen en voeg wat meer toe van hetgeen ze érg lekker vinden en wat minder van wat duur is, heel vergelijkbaar met hoe ik voor mezelf inkopen doe ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door