Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Tobi Kooiker
#2919137
Dag allemaal,

Zaterdag halen wij onze kooikerpup Remco op bij de fokker :D
Hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 204.0.html heb ik er wat over geschreven.

Onze andere kooiker Daphne van bijna 2 jaar eet hoofdzakelijk kvv, afgewisseld met geregeld barfhapjes. En daarbij droog ik sinds kort zelf snacks.

In de praktijk krijgt Daphne kvv van de meest uiteenlopende diersoorten (noem het en ze krijgt het) van de merken Carnibest, Alaska, Tinlo, Meat4Dogs, Dier Natuurlijk en Kiezebrink gemalen vlees. Daarbij heb ik op de één of andere manier een voorliefde voor enkelvoudige smaken :g:
De meeste van deze soorten zijn daarom dus niet compleet van zichzelf, of voldoen zelfs helemaal niet aan een juiste verhouding orgaan-, spier- en botvlees (kiezenbrink gemalen vlees bijvoorbeeld). Voor Daphne is dit geen probleem, ze is volwassen en ik denk dat ik dusdanig varieer, dat het uiteindelijk compleet genoeg is. Daarbij krijgt Daphne barfhapjes: eendennekken, konijnenkarkasjes, kipkarkas of rug, soms kippenpoot of drumstick uit de aanbieding van de supermarkt, sprot of zalmlijf en hier een daar eens wat spiervlees.

Zo'n nieuwe pup brengt toch wat onzekerheden met zich mee :biggrin2:
Nu mijn vragen mbt het hoe of wanneer laten meedraaien van de pup in deze manier van voeren?
- is het vele variëren wel een goed idee bij een kleine pup, of is het beter het de eerste tijd (weken, maanden?) bij enkele smaken en merken te houden?
- helemaal complete soorten kvv hoeven het niet persé te zijn, neem ik aan? Als ik bv. de Alaska en de Tinlo maar in voldoende smaken geef?
- kan ik de pup ook direct af en toe ter afwisseling kiezenbrinkmix geven (waar bijvoorbeeld geen orgaan in zit).
- hoe pak ik het aan met barfhapjes? Ik ben van plan te beginnen met af en toe een (platgeslagen) kippennek en sprot. Als dat goed gaat, vanaf welke leeftijd zijn eendennekken, kipkarkas en konijnkarkas geschikt voor een pup?

Alvast bedankt voor jullie input :)
Door M@rina
#2919280
Welkom en veel plezier zaterdag met Remco!

Ik heb achter de vragen het antwoord gezet.

[quote="Tobi Kooiker"]


Zo'n nieuwe pup brengt toch wat onzekerheden met zich mee :biggrin2:
Nu mijn vragen mbt het hoe of wanneer laten meedraaien van de pup in deze manier van voeren?
- is het vele variëren wel een goed idee bij een kleine pup, of is het beter het de eerste tijd (weken, maanden?) bij enkele smaken en merken te houden? Ja hoor lekker variëren, hoe meer diersoorten je geeft hoe completer. zo krijgt je pup juist allerlei voedingsstoffen binnen.
- helemaal complete soorten kvv hoeven het niet persé te zijn, neem ik aan? Als ik bv. de Alaska en de Tinlo maar in voldoende smaken geef? Gewoon de enkelvoudige kvv geven die je ook aan je andere hond geeft. lekker merken en diersoorten afwisselen
- kan ik de pup ook direct af en toe ter afwisseling kiezenbrinkmix geven (waar bijvoorbeeld geen orgaan in zit). In kiezebrink zit juist geen spiervlees, dat moet je dus aanvullen er zit alleen bot en orgaan in. om er zeker van te zijn dat je pup voldoende van alles binnen krijgt de kiezenbrink aanvullen met spiervlees en daarnaast andere merken enkelvoudig geven waar wel bot, spier en orgaan inzit.
- hoe pak ik het aan met barfhapjes? Ik ben van plan te beginnen met af en toe een (platgeslagen) kippennek en sprot. Als dat goed gaat, vanaf welke leeftijd zijn eendennekken, kipkarkas en konijnkarkas geschikt voor een pup? Zodra je je pup in huis hebt kan je kippen- en eendennekken, kipkarkas en kwartelkaras etc geven. wel erbij blijven als je pup eten geeft, je merkt vanzelf of je pup een schrokker is of niet.

Alvast bedankt voor jullie input :)
[/quote]
Door Tobi Kooiker
#2919375
Dank je wel, Marina!

Oké, ik ga Remco gewoon 'meevoeren' met Daphne.
En als de kippennekken goed gaan, ga ik ook vlot uitbreiden naar de andere barfhapjes. Bij Daphne ben ik er sowieso ook altijd bij, dus zal het goed in de gaten houden. Moet natuurlijk ook opletten dat de een het niet van de ander opeet ;D
Wat de mixen betreft, dacht ik juist dat er geen orgaan in zat, maar dat kan ik best verkeerd hebben. Morgen krijg ik weer vlees geleverd oa gemalen hazenvlees en hertenvlees, dus ik zal even goed kijken wat er op het etiket staat. En daar eventueel nog even mee wachten, wat Remco betreft.
Zoals ik al schreef in mijn beginpost, bestaat Daphne menu voor het grootste deel uit kvv rollen. En ik let, qua dingen die ik in totaal een paar maaltijden in de week geef, niet zo zeer op de verhoudingen. Ik ben wel van plan bij Remco (zo lang hij stevig in de groei is) iets beter op te letten of het volgens de richtlijnen is.
Door M@rina
#2919417
Nog even voor de duidelijkheid:  In de Kiezebrink gemalen vlees zit alleen spiervlees, in de mixen zit bot en orgaan.  Je kan die twee wel goed mengen. Ongeveer 500 gram gemalen vlees op 1 kg bot/orgaanmix.

Hier staan de mixen:
http://www.naturalpaws.nl/index.php/kvv ... n.html?p=2

en hier voorbeelden van het gemalen vlees:
http://www.naturalpaws.nl/index.php/spi ... /haas.html
Door Tobi Kooiker
#2920174
[quote="M@rina"]
Nog even voor de duidelijkheid:  In de Kiezebrink gemalen vlees zit alleen spiervlees, in de mixen zit bot en orgaan.[/quote]

Om er nog even op terug te komen.
Ik heb de gemalen hazenvlees en hertenvlees binnen gekregen en het gaat inderdaad om spiervlees. Ik heb er ook een rol orgaanmix bij. Ineens weet ik ook weer waarom ik daar eigenlijk mee begonnen ben :)
Aangezien de barfhapjes eigenlijk altijd botvlees zijn, vond ik dat als spiervlees een mooie tegenhanger. Hazenvlees ken ik helemaal niet in kvv, hertenvlees alleen in Barfmenu, dus ook nog een leuke variatie in diersoort. Daphne krijgt dan bijvoorbeeld 's ochtends kvv en de eerste avond eendennek oid en de volgende avond gemalen vlees en orgaanmix (100 gram om 50 gram). Procentueel wellicht niet helemaal kloppend, maar wel beter dan alleen botvlees ter afwisseling. En daarna gewoon weer 2 hele dagen kvv.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door