Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2871132
Ik heb een Maine Coonkater van een jaar. Vanaf dat ik hem kreeg heeft hij af en toe dunne ontlasting. Nu is het mij opgevallen dat iedere keerals hij dunne ontlasting heeft er haarballen in zijn ontlasting zitten. Herkent iemand dit? Ik heb de dierenkliniek gebeld maar die houden het op toeval.
#2901415
Oei, ik heb dit topic helemaal over het hoofd gezien  :-[

Sorry hoor!

Alsnog een antwoord: 
Als katten veel haar inslikken, zoals bij een Maine Coon per definitie wel mogelijk is, kunnen zich haarballen vormen die weer uitgekotst worden, of het haar kan via de achterkant afgevoerd worden.  Dat er dan haarballetjes gevormd worden in de ontlasting is niet erg vreemd.
Als alles goed gaat, wordt dat haar gewoon ingebed in de rest van de ontlasting. Maar als het echt te veel haar is ivm ontlasting, kan de dikke darm en endeldarm zijn werk niet meer naar behoren uitvoeren, nl het vocht uit de ontlasting onttrekken.  Het vocht blijft er dus in en je hebt diarree met erg veel haar in.

Dat komt zeker voor.  We krijgen op het werk ook om de zoveel tijd meststalen binnen (zowel honden als katten) voor een wormonderzoek, die meer haar dan mest zijn.  Op zo'n moment vraag ik mij ook altijd af of de mensen niet zelf kunnen bedenken dat dat haar wel eens het probleem zou kunnen zijn, eerder dan wormen...  ::)
Maar goed, op de vraag wat je er dan aan kan doen, weet ik minder goed een antwoord.
Haarbalpasta zal hierbij niet veel helpen, denk ik, integendeel.  Wat mij het logischste zou lijken is je kat gewoon, zeker in de rui, voldoende borstelen.  Maar zoek dan een niet aggressieve borstel zodat je vermijd van het haarverlies nog meer te stimuleren. 
Misschien dat er nog andere mensen ideeën hebben om losliggende haren van een kat te verwijderen zonder al te veel stimulatie van de wortels?
#2901532
Ja de zoomgroom.

Al denk ik dat aanleg ook wel meespeelt. Ik kam mijn langharen 3-4 keer per jaar ( :-[ ik check wel iedere dag op klitten hoor, maar ik kam niet zo fanatiek, alleen als ze ruien en veel loszittend haar hebben, en ze klitten niet echt, dus meer lijkt ook niet nodig te zijn), maar ik herken dit helemaal niet. Ze hadden twee weken geleden, in het begin van de rui, wel allebei een haarbal, maar die kwam er op de gebruikelijke manier uit, toen heb ik ze een keer gekamd (Was de eerste keer sinds de verhuizing, dus mocht ook wel weer) en nu pluk ik er nog wat losse haren als ik ze aai. 
Terwijl ik sinds de verhuizing in een superdroog en warm huis en ze echt meer losse haren hebben dan voorheen.
#2901830
Ik heb zelf de indruk dat die zoomgroom ook wat stimuleert omdat je de huid toch grondig masseert...
Ik heb hem zelf ook, en ben heel erg tevreden van, maar ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het niet voor extra haarverlies zorgt als je dat meermaals per week gaat doen...
Maar misschien kan je hem ook gebruiken om gewoon zachtjes over de vacht te wrijven ipv rondjes te maken zoals ze aanraden.  Wrijven neemt ook al erg veel haren mee.

Misschien dat gewoon elke dag een keertje vluchtig over het hele lichaam over gaan, al voldoende is om het probeem op te lossen.  En als je maar gewoon even wrijft, kan ik me niet voorstellen dat je kat daar meer haar gaat van verliezen.


En plukken zoals Fem Fatale zegt, is ook een goed idee.  Niet aan de haren trekken he, maar gewoon met je handen zachtjes de losliggende haren eruit halen. 
Het is zeker aanleg, want ik heb hier kortharen die echt wel stikken in de haarballen als ik hen niet borstel.  We zijn net terug van een weekje weg en het was een warme week (dus wel wat haarverlies) en Kleintje eet weer verdacht weinig.  Dan kan ik er geld op zetten dat er binnenkort weer een paar haarballen uit komen.
Ik moet ook zeggen dat ze hier pas haarballen hebben sinds ik vers voer, dus waarschijnlijk gingen ze er vroeger ook allemaal langs achteren uit, en komen ze nu langs voren.  Meer haarverlies denk ik niet, want dat zou ik dan merken en ik merk net het tegenovergestelde.  Ook op brok waren het al wandelende stuifmachine's in de rui.  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 03 apr 2014, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2901866
Annemarie Rijnveld schreef: Ik vind dit artikel heel interessant: http://healthypets.mercola.com/sites/he ... iting.aspx
Paasnini is niet zovaak online hier dus ik neem even de vrijheid om te antwoorden (vind ze vast niet erg  :P), maar spugen doet deze kat niet, artikel is idd wel erg intressant!

Inmiddels is duidelijk geworden dat de kat een giardia besmetting had, de behandeling zit er nu op en het gaat eigenlijk heel erg goed met hem nu.
Over een week weer mestonderzoek en de hoop is dat hij nu giardia vrij zal zijn  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door