Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Gio89
#2892934
Hoi iedereen,

Ik heb een kat van 2 die altijd gewend is om brok en blik te krijgen.

Nu ben ik een poging begonnen om hem op KVV te zetten, echter is dit absoluut geen succes ( verschillende smaken, merken, gemengd met blik, melk, heet water noem maar op ) Omdat hij wel gewoon stukjes rauwe kipfilet eet dacht ik dat misschien barf dan een betere optie zou zijn voor hem. Dus had ik een keer een kippennekje voorgeschoteld maar dit moest hij niet. Nu heb ik een kippenvleugel bewerkt met een hamer en in stukken geknipt en dit eet hij wel.

Nu vind ik het heel erg moeilijk om voor een kat een barfmenu op te stellen omdat hier minder over te vinden is, kan iemand mij misschien helpen hiermee? en hoe zorg ik ervoor dat hij genoeg diersoorten krijgt? want nu eet hij alleen nog maar kip

alvast bedankt
Door Shanti en co
#2893097
Voor katten worden meestal de percentages
40-50% vleesbot (afhankelijk van de kat en hoe goed bevleesd)
20% orgaan (sowieso hart, lever, nier)
30-40% spiervlees
Als extra kun je ze ei/kuiken en vis geven.

Het duurt wel even voordat er een tekort op streed dus als hij niet gelijk 5 diersoorten lust is dat geen probleem.
Veel katten vinden kwartel en duif (Mara dan weer niet  :biggrin2:) erg lekker, en voor de rest zou ik hem gewoon van alles voorschotelen om te kijken wat hij lust. Sommige katten willen vreemde, aka giftige  ::), smaken soms ook ineens wel eten als je er een lekker vleesje onder, op of naast legt.
En qua organen vinden de meeste katten die van kleine dieren lekkerder.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2893113
Wat heb je allemaal geprobeerd? Misschien kunnen we helpen meedenken welk merk misschien heel anders is?

Als ze kip lust zou ik denk ik inderdaad proberen kleine stukjes daar doorheen te mengen. Misschien eerst uitbouwen met kipfilet zodat je enigszins kunt mengen. Lust ze ook geen gemalen kip? Of KVV met kip erdoor? Of misschien alleen kip? Hier werkt het altijd erg goed om iets erdoor te mengen wat ze erg lekker vinden. Ik heb het wel eens meegemaakt dat ze er echt niets van moesten weten, tot ik er een theelepeltje KVV door had gemengd, en een dag later aten ze het gewoon zonder KVV. Maar hier zijn ze juist dol op alles wat gemalen is dus dat is eigenlijk vrij makkelijk, ik hb geluk. :-X

Hart vinden ze hier bijvoorbeeld ook erg lekker, bijvoorbeeld kippenhart. Heb je dat al eens geprobeerd? Wel oppassen dat je, als je dat gaat proberen, niet teveel orgaan voert.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2893294
Ligaa schreef: Wat heb je allemaal geprobeerd? Misschien kunnen we helpen meedenken welk merk misschien heel anders is?

Als ze kip lust zou ik denk ik inderdaad proberen kleine stukjes daar doorheen te mengen. Misschien eerst uitbouwen met kipfilet zodat je enigszins kunt mengen. Lust ze ook geen gemalen kip? Of KVV met kip erdoor? Of misschien alleen kip? Hier werkt het altijd erg goed om iets erdoor te mengen wat ze erg lekker vinden. Ik heb het wel eens meegemaakt dat ze er echt niets van moesten weten, tot ik er een theelepeltje KVV door had gemengd, en een dag later aten ze het gewoon zonder KVV. Maar hier zijn ze juist dol op alles wat gemalen is dus dat is eigenlijk vrij makkelijk, ik hb geluk. :-X

Hart vinden ze hier bijvoorbeeld ook erg lekker, bijvoorbeeld kippenhart. Heb je dat al eens geprobeerd? Wel oppassen dat je, als je dat gaat proberen, niet teveel orgaan voert.
Als dat beter lukt, zou ik eerst eens uitproberen welke diersoorten hij gewoon zo lust, in stukken dus. Ik zou niet gaan malen of met gemalen spul blijven prullen als hij toch liever stukken heeft. Malen is net om het toegankelijker te maken. Als men meteen wil gaan barfen, is dat geen bezwaar.
Zou hier ook zo zijn trouwens, en ik ben ook begonnen met kip.
Konijn vinden veel katten ook wel lekker trouwens. Kalkoen, Eend, parelhoen,...
Sommigen vinden wild als haas, gans, fazant enz... net erg lekker, anderen vinden het vergif. Hetzelfde geldt voor rundsvlees, lamsvlees, geit... In den regel heb je meer kans met kleine dieren en gevogelte dan met grazers.

Het is normaal dat hij ook aan smaken moet wennen. Geef hem wat tijd, biedt regelmatig wat aan en kijk wat hij lust. Spiervlees zal er wel het beste ingaan, dus probeer zoveel mogelijk daarvan wat voor te zetten. Zet geen druk, dat werkt toch niet voor een kat.

Er zijn twee mogelijkheden: ofwel blijf je hem nog even zijn huidige voeding geven en probeer je daarnaast uit wat hij lekker zou vinden. Als je dan voldoende diersoorten gevonden hebt, kan je op een keer gewoon de overstap maken.
Tweede optie is om gewoon over te gaan en hem desnoods een paar weken vrijwel enkel kip te voeren (daar valt hij niet van dood) en verder uit te proberen, maar door de brokken of blik weg te halen, is het eenvoudiger om hem vers te laten appreciëren.
Als er iets is dat hij niet lust kan je het dan ook onder vb kip mengen (in stukken of gemalen) en hem zo aan de smaak laten wennen. Zowat alles wat ze nu krijgen heb ik bij Luis zo moeten laten wennen. Maar dan moet je er op 1 of andere manier wel ook de organen in krijgen.
Van organen probeer zeker eerst kleine dieren. Kippenlever is niet erg gezond, maar als hij dat lust, geef dat dan even. Veranderen kan daarna altijd nog als zijn knopje naar vers eten om is.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#2897808
Hoe gaat het inmiddels? Is het gelukt iets te doen met wat tips of wil het nog steeds niet zo best?

Pearsofpassion: daar zit wat in natuurlijk. Ik zou alleen denk ik liever niet teveel stukken vlees van verschillende soorten proberen maar eerst iets vinden wat hij héél erg lekker vindt, ook al is dat gemalen kip (als hij graag kip lust). Ik vind KVV altijd wel erg makkelijk mengen, dan kijken ze ook niet meer wat het is, als er KVV in zit vallen ze gewoon aan. En dan dus KVV proberen te mengen met één nieuwe vleessoort. Maar misschien gaat dat in deze situatie niet op, dat weet ik niet.
Gebruikersavatar
Door Gio89
#2898220
Kip vlees en bot eet hij, helaas heb ik geen ruimte op dit moment ( alles nog vol met KVV voor de hond  ;D) en een bestelling van één zakje vind ik een beetje zonde. Dus nog even wachten en dan kan ik orgaan gaan proberen. Wel heb ik BARFmenu kip nog eens geprobeerd nadat hij wat hele stukken gegeten had en dit eet hij nu ook dus ga maar wat konijn van de hond ook proberen!! Combineren met de hond is toch wel het handigst dus ben positief! Hij eet het in ieder geval graag op ( ook al staan er brokjes kiest hij voor rauw vlees ;D)
Door Ruisje
#2898265
Kijk, dat komt wel goed! ;)
Wel zou ik wat extra hart bij de hondenversies erbij voeren. Bij de supermarkt en zeker bij een poelier kun je kleine kippenhartjes kopen. In de BARFmenu's (tinlo bedoel je toch?) zit een vrij hoog botgehalte. Met hart breng je dat ietsie omlaag + je geeft met hart wat extra taurine. :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2898271
Hart vinden ze hier ook lekker, maar taurine zit in al het rauwe vlees. Overigens zou ik om het botpercentage te verlagen ook eerder ervoor kiezen om wat extra spiervlees toe te voegen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door