Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Milou
#2876523
Hallo allemaal!!! :beerchug:

Ik ben nieuw hier. Nou ja, voor jullie dan. Ik kijk al een tijd mee op de site en het forum omdat wij in de nabije toekomst waarschijnlijk een labrador pup krijgen. Onze eerdere honden zijn opgegroeid met brokken van Eukanuba en deden het daar super op. Toch trekt barf mij. Ik heb er inmiddels veel over gelezen, maar wordt er niet veel zekerder door. Ik ken niemand in mijn omgeving die barf voert en ook mijn familieleden zien niet direct de voordelen van barf-en. Zij staan er wel voor open, als ik het allemaal regel/doen/uit zoek, dat vind ik prima. Ik ben steeds meer geneigd om met KVV te beginnen.

En nou heb ik dit ook nog gelezen: Volgens Mogens is een puppy van 6 tot 16 weken niet in staan om alle voedingsstoffen uit rauwe voeding te halen. In het wild wordt voeding voorverteerd door ouders:
Dit is na te bootsen voor middel van: pureren, koken, voeren van graan en melk en zuivelproducten.
Hoe denken jullie daarover?

Zoals ik al zei, ik ben nogal onzeker over het voeren van barf. Ik kan geen duidelijke voorbeelden vinden van een menu voor een labrador pup en ik heb een beetje op internet rond gesurft, maar kan ook geen verkooppunten van barfproducten vinden die in ieder geval nog een beetje betaalbaar zijn.  :nerves:

Dus wat ik jullie wil vragen is of jullie adressen weten of methodes weten om barf-en betaalbaar te houden in de buurt van Hengelo, Enschede, Oldenzaal.

En zouden jullie een blik willen werpen en feedback willen geven op het door mij samengestelde menu? Ik weet nog niet of ik alle vleesproducten kan bemachtigen, maar anders vervang ik het door iets vergelijkbaars.

Het menu
De eerste week zien de hoeveelheden er ongeveer zo uit voor een hele week. 3,3 kilo in totaal, 7% van het lichaamsgewicht per dag.
45% vleesbot (1,485 gram)?, 25% spiervlees (825 gram), 10% orgaanvlees (330 gram), 10% orgaanvlees: pens (330 gram), groentemix 10% (330 gram)
Als extraatjes: vis, een eitje en notenmix

Ik ga er vanuit dat een pup van ongeveer 8 weken rond de 7 kilo weegt. Dat is het gemiddelde wat de Nederlandse Labrador Vereniging beschrijft.
Wat vinden jullie van de productkeuze, de hoeveelheden, de samenstelling van het menu en alles wat maar op valt?
De - jes staan voor de ochtend, middag, eind van de middag, eind van de avond voedingstijden.

Dag 1
- 47 gram groentemix
- 94 gram runderhart
- 3 kippennekken (a 225 gram)
- 118 gram kipfilet

Dag 2
- 47 gram groentemix
- 165 gram pens
- 47 kippennier
- 118 gram rundvlees

Dag 3
- 47 gram groentemix
- 180 gram schaapvlees
- 250 gram kipkarkas
- 200 gram eendenrug

Dag 4
- 47 gram groentemix
- 94 gram geitenlever
- 200 gram fazantkarkas
- 118 gram geit

Dag 5
- 47 gram groentemix
- 240 gram konijnbouten
- 47 gram eendenhart
- 118 gram schaapvlees

Dag 6
- 47 gram groentemix
- 165 gram pens
- 47 gram rundernier
- 220 gram aan eendennekken

Dag 7
- 47 gram groentemix
- 170 gram rundvlees
- 220 gram aan kippenkarkas
- extraatje


Alvast bedankt voor jullie feedback!!!

Groetjes Milou
#2876995
Hoi milou leuk dat je gaat barfen. Wat eet je pup nu bij de fokker? Als hij barf krijgt kun je mt de fokker overleggen wat haar menu is.

Heb je voor je menu de rekenhulp gebruikt? Je verhoudingen zijn iig prima.

Je geeft nu wel en aantal botsoortn die k erg hard vindt voor een pup.
Fazntkarkas, eendenrug vervang dit oor kwartelkarkas, bosduifkarkas of konijnkarkas.
Kippen en rundernier allen geven als t superbiologisch is anders zou ik kiezen voor lamnier.
Groentemix als ontbijt zullen veel honden niet lekker vinden zonder dat er vlees bijzit.
Of ontdooi alles in 'een bak zodat er vleessappen bijzitten. Je mag gewoon 4 keer per dag iets geven uit ie bak. Alles mag gewoon gemengd gegeven worden.

Ik bestel via lijntjes hier op bp, bij degomeat en bij lotgering.
Gebruikersavatar
Door Hope
#2877114
Hoi Milou,

Leuk, een pup! Die van ons is net in huis  :biggrin2:

Je menu ziet er goed uit. Ik moet zelf ook nog veel leren over het menu van een pup, dus ik kan je niet veel advies geven, alleen tips die ik zelf kreeg.

Eendennekken werden mij afgeraden omdat die kunnen blijven steken in de keel als ze die in één keer doorslikken. Dus eerst in kleinere stukjes knippen. En ik sla ze plat, omdat Nelson een soort haringhapper is.

Kalkoennekken zijn echt keihard, dus dat zou ik niet geven.
Hier gaat de ontlasting het beste als ik zijn hele menu in een bak gooi, en daar dan 4 x per dag van alles wat van geef. Alleen het vleesbot maak ik niet te klein omdat hij het dan meteen doorslikt. Kippennekken kan je wel fijn verdelen natuurlijk, maar een konijnkarkas knip ik niet in 4 kleine stukjes.
#2877126
Bedankt voor de reacties.
Dat was ik inderdaad even vergeten te vermelden. De fokker voert niet vers.
Wat denken jullie van de mening van Mogens dat pup geen voedingsstoffen uit rauw kunnen halen? En omdat mijn pup niet vers opgroeit, misschien eerst alles malen of KKV voeren?
Ik ga maar weer eens rond surfen voor goede barf adresjes. ;) Ze zijn er blijkbaar wel, toch kan bezorgen vaak niet uit omdat mijn pup zo weinig eet (Nou ja, in verhouding erg veel).
Ik heb trouwens geen gebruik gemaakt van de rekenhulp (ben mijn eigen rekenhulp ;)) Maar goede tip, das wel makkelijk.
#2885167
[quote="Hope"]
Als hij nu brokken krijgt moet je eerst kvv geven, zodat zijn maagzuur kan wennen aan vers vlees.
[/quote]

Hoe lang zou ik dan KVV moeten voeren voordat de zuurgraad goed is?
Welke KVV is goed voor een pup? Zo naturel mogelijk of op puppy's toegespitst?
Gebruikersavatar
Door Hope
#2885427
[quote="Milou"]
Hoe lang zou ik dan KVV moeten voeren voordat de zuurgraad goed is?
Welke KVV is goed voor een pup? Zo naturel mogelijk of op puppy's toegespitst?
[/quote]

Het was een tip die ik zelf kreeg van een ervaren barfer. Mijn pup is afgespeend op kvv en heeft meteen barf gekregen.
Ik zou zelf gaan voor twee weken, maar dat is echt een gevoelskwestie.
#2885945
Hier ging een pup die op brokken af gespeend zou zijn direct over op BARF. En dan met beginnersvleesbot dat ik even flink mepte. Maar KVV? Dat dus echt niet. Ik zie ook eerlijk gezegd het nut er niet van in. Een pup kan net zo makkelijk wennen aan vers/rauw als het zelf samengesteld is en ongemalen is.
#2885979
[quote="Lizzy"]
Hier ging een pup die op brokken af gespeend zou zijn direct over op BARF. En dan met beginnersvleesbot dat ik even flink mepte. Maar KVV? Dat dus echt niet. Ik zie ook eerlijk gezegd het nut er niet van in. Een pup kan net zo makkelijk wennen aan vers/rauw als het zelf samengesteld is en ongemalen is.
[/quote]

Dank Lizzy, ik lees ff mee ivm een brokkenpup die hier wellicht in mei zijn intrede gaat doen. Wat adviseer je concreet met het omzetten? De eerste dagen op vertrouwde brok laten (al genoeg stress van verhuizing en mogelijk diarree) en af en toe een barfhapje tussendoor? En binnen welk tijdsbestek volledig barf? Of de brokken niet eens in huis halen?

Wij gaven onze brokkenpup (inmiddels Barfpuber) het eerste jaar extra vitamine c (cane corso ivm HD)... hoe sta je hier tegenover? Is dat met Barf niet nodig omdat groei dan gelijkmatiger gaat? Er zijn op internet wel wat artikelen te lezen over het toevoegen van vitamine c aan hd gevoelige honden... zeker in periodes van stress zodat het de weke delen tussen botten op peil zou houden. Ben benieuwd wat jij hiervan denkt!!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door