Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2877123
Hallo, ik ben nieuw hier, in het bezit van drie teefjes, waarvan ik er eentje binnenkort wil laten dekken. Nu is mijn vraag, ze krijgen alle drie kvv van perleberg, kan ik mijn teefje als ze drachtig is visolie extra geven? Of krijgt ze dan teveel vitamine A? Wat mag ze wel extra bij haar kvv en wat beslist niet.
Op dit moment krijgen ze alle drie bij hun vleesvoeding zoete aardappel als koolhydraatbron en kippennekken als extraatje, verder krijgen ze rauwe eieren van onze eigen kippen, soms hüttenkäse en zelfgebakken koekjes, van rijst-,mais- of aardappelmeel met lever, kaas of tonijn gemixt.
#2877311
Visolie bevat geen vitamine A. Dus dat mag je best geven. Ik zou wel 2 weken voor de bevalling stoppen. Want visolie maakt het bloed dunner en dat wil je niet aan het eind van de dracht. Stel ze moet een keizersnede (wat je niet hoopt), dan wil je geen dunner bloed. Je moet trouwens geen levertraanolie geven, dat bevat wel vitamine A en veel ook!

Aan het eind van de dracht moet je zeker niet nog eens extra vleesbot geven. Dus geen kippennekken, niks. Ik ken dat KVV niet maar ik ga er vanuit dat het een deugdelijk merk is en dan zou ik je sowieso afraden om nu extra vleesbot te geven. Dat kan weer na de bevalling. Ik zou niet teveel tonijn geven. Tonijn bevat vrij veel kwik. Een eitje of 2 per week is prima. Zoete aardappel ook. Hoewel dat niet noodzakelijk is als er rijst (of iets) in de KVV zit.

Ik zou geen lever geven. Dat bevat veel vitamine A en in de eerste 6 weken van de dracht is teveel vitamine A schadelijk voor de vruchtjes.

Ik raad je dit topic aan: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 164.0.html
#2877356
Ik heb even (heel snel) gekeken en zie dat het een "duitse" kvv is. Zit daar wel bot in eigenlijk? Of alleen een supplement? Aangezien dat best gebruikelijk is in Duitsland kan het geen kwaad dat even na te kijken.
#2877388
Ik heb diverse soorten voor de eerste keer bij hun besteld, ik heb alleen kippennekken, dan heb ik nog pakken met 50/50 pens en boekmaag.
light dieet voor mijn gecastreerde teef daar zit 60% kip, 20 rundvlees en 20 pens in,
Voor de andere twee heb ik op dit moment rundermix daar zit 20 spiervlees in, 20 luchtpijp/keelkop, 10 nieren, longen, uier, en dan 50 pens

Er zit volgens mij wel bot in, maar geen groenten, rijst, fruit of toegevoegde vitaminen en mineralen

De pakken boekmaag/pens wilde ik combineren met kippennek of ei of vis
#2877431
Tissy schreef: Ik heb diverse soorten voor de eerste keer bij hun besteld, ik heb alleen kippennekken, dan heb ik nog pakken met 50/50 pens en boekmaag.
light dieet voor mijn gecastreerde teef daar zit 60% kip, 20 rundvlees en 20 pens in,
Voor de andere twee heb ik op dit moment rundermix daar zit 20 spiervlees in, 20 luchtpijp/keelkop, 10 nieren, longen, uier, en dan 50 pens

Er zit volgens mij wel bot in, maar geen groenten, rijst, fruit of toegevoegde vitaminen en mineralen

De pakken boekmaag/pens wilde ik combineren met kippennek of ei of vis
Als ik jou was zou ik snel af gaan wisselen met andere merken KVV. Merken met een duidelijke samenstelling en merken die andere diersoorten bevatten als rund en kip. Als dit het enige is dat je teef nu te eten krijgt, krijgt ze niet genoeg binnen en dat los je niet op door nog meer rund of kip erbij te gaan geven.
#2877755
Tissy schreef: Wat missen ze dan op dit moment? Dan kan ik het er nog aan toevoegen .
Ze missen op dit moment een afwisseling aan diersoorten. Dus wat je toe kunt voegen is of een KVV met andere diersoorten of zelf diersoorten (BARF) toe gaan voegen maar dan wel volgens de percentages.
#2877759
Ik zit even op de website te kijken van het merk KVV dat je voert. En ik begin me nu pas echt zorgen te maken.....

http://frostfutter-perleberg.de/nl/barf ... -pens.html

In dit voer zit helemaal geen bot. Dus op dit moment krijgen je honden niet eens calcium binnen!

Als je een klemmend advies mag geven?

Stop met deze voeding! En wel direct! En ga een KVV geven waar wel alles in zit. Of ga zelf samenstellen maar zorg dan dat je vandaag nog weet wat je moet voeren en waarom. Je kunt niet aan ons vragen "joh, ik heb eigenlijk geen flets idee wat ik voer, wat moet ik er nou nog bij geven om het compleet te maken?". Jij hebt de verantwoordelijkheid voor de voeding van jouw honden en nu er 1 drachtig is, lijkt het me van vitaal belang dat je ze voer geeft dat ze nodig heeft. Dus je voert dan of een complete voeding van een deugdelijk merk (en dat dit dit niet) of je gaat zelfsamenstellen op basis van kennis die je zelf op hebt gedaan. Want samenstellen, daarvan is de essentie dat jij het zelf samenstelt en zelf de verantwoordelijkheid neemt.

En ik besef heel goed dat ik nu vast niet aardig over kom. Maar ik schrik er echt van, dat je een voer geeft en niet eens weet wat je geeft en dan aan ons vraagt "en nu?". Je hond is drachtig!
#2877766
Mijn hond is niet drachtig, ik wil haar laten dekken, dit voer heb ik voor de eerste keer besteld, het wordt verkocht als volledig voer, ik ga het bedrijf vandaag bellen om te vragen of er wel of geen bot inzit, dat lijkt mij het verstandigste wat ik kan doen, ik ga het uiteraard aanvullen met hetgeen er nu tekort aan is, maar een teveel aan voedingsstoffen is natuurlijk net zo slecht als te weing voedingsstoffen. Het voer wordt hier in Duitsland veel verkocht.
#2877770
Er zal misschien een calciumsupplement in zitten, maar natuurlijke calcium (bot dus) is veel beter op te nemen.

In Duitsland is het niet gebruikelijk om honden bot te voeren, dat vinden ze maar gevaarlijk. En dus is BARF daar over het algemeen gemalen vlees, aangevuld met de nodige poeders en pillen om het compleet te maken.
Ook het idee van koolhydraten voeren is er nog erg standaard.
Dus het idee van BARF is in Nederland echt heel anders dan in Duitsland. Dan weet je dat  ;)

Woon je in Duitsland? Ver van de grens? Ik haal zelf mijn vlees in Nederland omdat dat prima te rijden is, maar ook in Duitsland zelf kun je best een goed BARF menu samenstellen. Het is een kwestie van de juiste leveranciers vinden.
"Mowgli" en "Anne in Duitsland" hier op het forum kunnen je daar vast meer over vertellen!
#2877775
Tissy schreef: Mijn hond is niet drachtig, ik wil haar laten dekken, dit voer heb ik voor de eerste keer besteld, het wordt verkocht als volledig voer, ik ga het bedrijf vandaag bellen om te vragen of er wel of geen bot inzit, dat lijkt mij het verstandigste wat ik kan doen, ik ga het uiteraard aanvullen met hetgeen er nu tekort aan is, maar een teveel aan voedingsstoffen is natuurlijk net zo slecht als te weing voedingsstoffen. Het voer wordt hier in Duitsland veel verkocht.
Oh OK, sorry..... :-[
En ja, je hebt ook gelijk dat een teveel net zo niet goed is als te weinig.
Maar links of rechtsom:

Aanvullende details/samenstelling:
20% runderspiervlees, zoals gegroeid
20% luchtpijp van het rund
10% uier/nier/long van het rund in gelijke delen
50% pens
=====
100% en dus zit er geen bot in en dus is het niet compleet

En stel je gaat dit "compleet maken" met gemalen kip...., dan nog voer je veel te eenzijdig! En je kunt er kopen, kip, kip en rund, rund en rund. Dat is veel te weinig afwisseling! Je zult echt meer diersoorten moeten gaan voeren. Minimaal 4. En dat moet je dan ook goed afwisselen dus niet kip kip en rund rund en dan 1 keer per week eend en 1 keer per week lam.
#2877778
Lizzy schreef: Oh OK, sorry..... :-[
En ja, je hebt ook gelijk dat een teveel net zo niet goed is als te weinig.
Maar links of rechtsom:

Aanvullende details/samenstelling:
20% runderspiervlees, zoals gegroeid
20% luchtpijp van het rund
10% uier/nier/long van het rund in gelijke delen
50% pens
=====
100% en dus zit er geen bot in en dus is het niet compleet

En stel je gaat dit "compleet maken" met gemalen kip...., dan nog voer je veel te eenzijdig! En je kunt er kopen, kip, kip en rund, rund en rund. Dat is veel te weinig afwisseling! Je zult echt meer diersoorten moeten gaan voeren. Minimaal 4. En dat moet je dan ook goed afwisselen dus niet kip kip en rund rund en dan 1 keer per week eend en 1 keer per week lam.
Ik denk dat de luchtpijp als calciumvoorziening gebruikt wordt. Er zijn in Nl ook wel kvv's die dat gebruiken.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door