Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Colinda
#2865811
Hallo mijn naam is Colinda, ik zal me eerst even voorstellen: ik ben 44 getrouwd en moeder van 2 dochters van 14 en 16. Ik ben op advies van andere mensen op barf plaats terecht gekomen en hoop hier wat informatie te vinden betreft ons probleem. Wij hebben een choco bruine labrador van bijna 10 jaar genaamd "scooby". Hij heeft vanaf pup altijd de brokken van eucanuba gegeten. Vanaf sept. 2012 begonnen de problemen.. Hij kreeg een "hotspot" op zijn wang, dit was n.a.v een oorontsteking. Vanaf toen is de ellende begonnen. Niet gelijk heel heftig maar wel steeds meer. Hij kreeg regelmatig hotspots wat samen ging met oorontsteking. Na de nodige AB kuurtjes van de DA knapte hij maar niet op.. Dus we gingen het in de richting van een voedsel allergie zoeken. Dat blijkt dus niet zo eenvoudig!  :-\ hij bleef maar likken, krabben en knauwen. We konden allerlei onderzoeken laten doen, maar daar loop je financieel op leeg! En zijn niet echt uitsluitend, dus we zijn gaan elimineren. Op internet had ik goede ervaringen gelezen met Denkadog "micro proteïnen". Ik ben in contact gekomen met de dierenarts die daarbij is betrokken. Helaas na 12 weken alleen maar denkadog geen verbetering :'( inmiddels is zijn huid zodanig geïrriteerd dat hij noodgedwongen met een kap om moet. Ik heb op aanraden van de Da het voer Royal canin anallergenic gekocht en ben daar sinds 7/1 mee begonnen.... Eliminatiedieet nr2  :-\ dit duurd weer zeker 8 weken voordat we resultaat zouden moeten zien. In de gehele periode is hij ook regelmatig door de trimster gewassen met allerderm shampoo, daar knapt hij altijd wel iets van op maar de jeuk blijft! Nu heb ik heel veel op internet gelezen en met mensen gesproken en krijg ik steeds meer het advies "vers vlees" te gaan proberen. Ik hoop dat mijn verhaal iemand ook bekend klinkt en hoop hier wat advies uit te kunnen halen, ik weet het ff niet meer. Hij is net met Royal canin begonnen, is het dan verstandig nu over te gaan naar "vers vlees" en kan dat zomaar want hij heeft zijn leven lang brokken gegeten. Graag jullie advies, alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door Colinda op ma 03 feb 2014, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelleke62
#2865845
Welkom Colinda

Ik ken verschillende mensen die honden hebben met een ernstige allergie, waaronder ook de hond van mijn dochter.
Op advies gaan we haar nu op geit zetten, maar dan ook alleen geitenvlees dus geen snacks of beloningsbrokjes van wat voor samenstelling dan ook.
Als dat goed aan slaat kan er eend bij gegeven worden en weer later uitbreiden met paard.
Zaak is wel dat je je strikt aan het bovenstaande dieet houd!
Wel kan je wat groente, rijst of macaroni toevoegen

Wat ik net van jou heb gelezen komen de symptomen overeen met de hond ( boxer) van mijn dochter.

Dit is wat ik je kan adviseren.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#2865873
Welkom Colinda!

Je vertelt ons verhaal van 2,5 jaar geleden, zo lijkt het tenminste.

Onze Max heeft eigenlijk altijd jeuk gehad, elke hypo-allergene brok hebben we geprobeerd, maar niks hielp.
Inmiddels (na een eliminatiedieet en heeeeel veeeeel geduld) gaat het nu veel beter met hem.
Bij hem is de oorzaak een granen-allergie. In bijna alle brokken zit graan, dus daarom kon hij niet tegen brok.

Dit zou bij jouw hond ook het geval kunnen zijn, maar er kunnen nog heel veel andere oorzaken zijn.
Gebruik je pipetjes tegen vlooien? Een tekenband? En misschien is hij wel allergisch voor het wasmiddel wat je gebruikt. Het hoeft dus niet altijd het voer te zijn waar het aan ligt.

Wat is er in september 2012 veranderd, waardoor de problemen begonnen zijn? Is de samenstelling van de brok veranderd, heb je een ander merk vlooienbestrijding gebruikt, andere beloningskoekjes gegeven, kun je iets verzinnen wat er toen veranderd is?
Als je het niet weet is dat niet erg hoor  ;)

Als je met een eliminatiedieet van vlees wil beginnen, dan doe je dat het beste met een (1) diersoort die hij nog nooit gegeten heeft, bijvoorbeeld konijn of eend. Kip en rund zijn niet handig om mee te beginnen omdat veel allergische honden daar niet goed tegen kunnen.
Je voert dan het beste Barf (onderdelen van dieren of hele prooidieren) omdat je dan precies weet wat je voert. Een KVV fabrikant maalt het vlees, dus je kunt niet zien of het klopt wat op de verpakking staat.

Je voert dus ALLEEN vlees, geen groente, geen rijst, en al helemaal geen macaroni (= graan!). Ook geen koekjes, botjes of wat dan ook. Als er namelijk een allergische reactie komt kun je nooit zeggen waar het aan gelegen heeft, en dat is nou juist waarom je een eliminatiedieet doet.

Ik zou je willen adviseren om je goed in te lezen hier in de bieb, over het principe van Barf, en dan een menu voor je hond te maken. Als je je menu hier neerzet kunnen we kijken of het klopt en kun je eventueel nog aanpassingen doen.
In de tussentijd zou ik even niks veranderen aan zijn voer en omgeving, en zo gauw je een goed menu en het vlees hebt kun je dan in 1 keer goed starten met elimineren. Als je de zoekfunctie gebruikt, de eliminatie- topics van Reus en Hope zijn heel leerzaam!

Als je vragen hebt dan stel ze hier gerust!!!
Door Lil
#2865881
Nelleke62 schreef: Welkom Colinda

Ik ken verschillende mensen die honden hebben met een ernstige allergie, waaronder ook de hond van mijn dochter.
Op advies gaan we haar nu op geit zetten, maar dan ook alleen geitenvlees dus geen snacks of beloningsbrokjes van wat voor samenstelling dan ook.
Als dat goed aan slaat kan er eend bij gegeven worden en weer later uitbreiden met paard.
Zaak is wel dat je je strikt aan het bovenstaande dieet houd!
Wel kan je wat groente, rijst of macaroni toevoegen

Wat ik net van jou heb gelezen komen de symptomen overeen met de hond ( boxer) van mijn dochter.

Dit is wat ik je kan adviseren.
Ten eerste: niet alleen vlees, ook bot en orgaan anders loopt je hond ernstige tekorten op!

Ten tweede: ervaring hebbende met jeuk: geit zou niet mijn eerste keus zijn, omdat dit erg vet en is en vaak niet goed wordt verdragen daardoor.

Ten derde NOOIT groente en rijst of macaroni toevoegen tijdens een eliminatiedieet. Dan weet je niet waarvan de jeuk komt en de meeste honden, bijna allemaal met jeuk zijn allergisch voor rijst en graan. Genoeg leesvoer op dit forum waaruit blijkt dat je dat niet zou geven. Kijk hier een hond zonder allergie en die krijg het wel eens als tafelrestje, maar bij vermoeden van allergie is dit echt iets dat je moet vermijden. Tot nu toe zijn van de 7 honden in mijn directe familie 6 allergisch geweest voor rijst en graan. Daarom ben ik (en met mij haast iedereen hier op barfplaats) zeer voorzichtig daarmee.

Ook geen groente geven, want dan weet je niet waarvan de jeuk komt. Dus alleen 1 diersoort, dan 2 diersoorten etc tot 4 diersoorten en 1 vette vissoort (is ideaal) en dan groente gaan proberen en ook die eerst 1 groente, dan 2 groentes etc. En dat gaat niet snel dat is 6 weken iets voeren, gaat dat goed iets toevoegen. Maar goed als je hond dan allergisch reageert op een diersoort begin je weer vanaf nul helaas. Ben een dik jaar bezig geweest met mijn overleden hond.


Welkom Colinda!

Lees hier op het forum eens in de bibliotheek hoe je moet voeren en lees ook over hoe een eliminatiedieet werkt. Veel beter beschreven dan wat wij je hier kunnen vertellen. De zoekfunctie doet het erg goed gelukkig.
Door san :)
#2865883
ik zou een pro verse (holistisch of orthomoleculair) arts benaderen en die laten meekijken. er is een kans dat het voedsel gerelateerd is maar omdat dit ineens is begonnen kan het ook zijn dat er wat anders aan de hand is.
Gebruikersavatar
Door Colinda
#2865901
Bedankt voor jullie goede adviezen! Ik ga me eens heel goed verdiepen in welk vlees ik zou moeten geven. Hij is ook al behandeld geweest door een natuurgeneeskundige met reinigingskuur en weerstand verhogend. Dit is na het gebruik van AB kuurtjes geweest. Helaas geen baat bij gehad. Het is mij idd bekend dat bij een eliminatie dieet je er niks bij mag voeren! Dit krijgt hij ook al 13 weken niet meer. Alleen zijn brokken op dit moment. Qua vers vlees zeggen ze hier in mijn omgeving: vlees van bibi of best for dogs. Heeft iemand hier ervaringen mee? Welke zou het beste zijn of liever toch iets heel anders bv. barf. Ik heb inmiddels wel hier op het forum gelezen hoe je een brokken hond kan wennen aan vers vlees..... Fijn hoor al die goede adviezen! :)
Laatst gewijzigd door Colinda op ma 03 feb 2014, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2865907
De vertaling van "the allergy solution": http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 582.0.html

Voedselallergie komt minder vaak voor dan atopische dermatitis. Dat kan het ook zijn namelijk. En dan gaat een eliminatie dieet niet helpen. Dat zie dan natuurlijk wel binnen een week of 6 a 9.

Je kunt meerdere kanten op nu:

1)De brokken 6 tot 9 weken geven, om uit te sluiten dat je hond wel/niet lijdt aan een voedselallergie. Als blijkt dat je hond wel/niet lijdt aan een voedselallergie, kun je daarna overschakelen op een verse voeding, in de hoop dat het beter gaat. Want, rauwe/verse voeding geeft minder vaak allergische reacties.

2)Je kunt een eliminatie dieet gaan doen met rauwe/verse voeding en dan geef je 1 diersoort, dan geef je spiervlees, vleesbot en orgaanvlees van dat ene diersoort. Een goede keuze/optie is eend. Dan ga je hetzelfde doen als met de brok, je gaat dit 6 tot 9 weken geven. Knapt je hond op, kun je denken aan een voedselallergie. Knapt je hond niet op, is er wat anders aan de hand.

Ik snap alleen niet wat de zin is van dit 2de eliminatie dieet met brokken? Je hebt eerst Denkadog "micro proteïnen" gegeven, dat hielp niet. Wat maakt dan dat je dierenarts denkt dat er toch een voedselallergie in het spel is?

Die Denkadog "micro proteïnen" is wel zooi zeg..... Moet je kijken wat daar in zit:

Maïs, geconcentreerde soja proteïnes, rijst, dierlijk vet, gehydroliseerde vis proteïnes, geconcentreerde aardappel proteïnes, bietenvezels, lijnzaad, lecithine, vitaminen, mineralen, spoorelementen :-X

Je geeft dus bijna 1 maand die Royal Canin brokken? Zit er al iets verbetering in? Dit zit trouwens in Royal Canin brokken (die hypoallergene):

Zetmeel van maïs, hydrolysaat van veereiwit met een zeer laag moleculair gewicht (bron van L-aminozuren en oligopeptiden), kopraolie,
sojaolie, mineralen, plantaardige vezels, cichoreipulp, Fructo-Oligo-Sacchariden (FOS), visolie, mono- en diglyceriden van vetzuren veresterd met citroenzuur, dierlijke vetten, Tagetes extract (rijk aan luteïne) :-X

Jippie..... Dat dit hondenvoer mag heten is mij een raadsel! Maar goed. Als het mijn hond was? Ik zette hem op rauwe voeding. Niet eens eliminatie maar gewoon op een goed BARF menu. En dan zou ik 1 makkelijk diersoort niet geven, mocht je ooit in de toekomst met verse/rauwe voeding toch moeten elimineren. Dus bijv eend, dat gaf ik dan niet. Maar ik zou hem lekker overschakelen. Je kunt hem eerst over zetten op KVV. Dat zou natuurlijk niet mijn voorkeur hebben maar goed, ik kan begrijpen dat mensen daar voor kiezen. Het liefst geef je echt een deugdelijk merk. En ik zou dan zelf kiezen voor een merk zonder rijst of andere granen.
Door Anne in Zweden
#2865926
Welkom op barfplaats!

Ik zou inderdaad ook gewoon eerst radicaal op een normaal barfmenu overstappen, dus acuut ophouden met brokken en alleen nog maar botten, vlees en orgaan geven. Pas als daardoor de klachten niet verbeteren, zou ik gaan elimineren.

Let op: je hond heeft 10 jaar lang brokken gegeten, dus als je overstapt op vers, kan het best zijn dat hij flink gaat ontgiften - oftewel, dat de klachten eerst erger worden. Dat maakt het lastig om te beoordelen of hij allergisch is voor iets in zijn rauwe voer of dat hij alleen maar bezig is 10 jaar brokafval uit zijn lichaam te verwijderen, vooral omdat die ontgiftingsklachten best lang kunnen aanhouden.
Nou zijn er wel natuurlijke middeltjes om dat ontgiftingsproces wat makkelijker te laten verlopen (ik denk aan chlorella oid), dus mochten de klachten inderdaad erger worden, vraag dan hier op barfplaats eens naar ondersteunende middeltjes.

Ik hoop dat je je hond door de overstap op rauw kunt helpen! Jeuk is zó naar!
Gebruikersavatar
Door Colinda
#2865929
Bedankt weer voor alle goede raad! Ik wist niet dat het voer van denkadog zo slecht was  :-[ het koste genoeg! Het is voor mij allemaal abracadabra  :-\ ik wil heel graag dat hij verbeterd, want erger kan eigenlijk niet! Hij heeft nog maar 1 week het voer van Royal canin, dus te kort om te zeggen dat het helpt. Als het beter is om nu radicaal over te stappen dan ga ik dat doen. Heeft het voer van Barf dan de voorkeur, konijn of eend? Moet ik dan wel het wenningsproces volgen zoals op barfplaats beschreven, tijdje mengen met zijn eigen voer en vlees overgieten met gekookt water? Of toch gelijk helemaal over gaan. Ik vind het moeilijk  :-\
Door Martine-Tom
#2865932
Ik zou gelijk cold Turkey over gaan :)
Grote kans dat het door de brokken komt en die kan je dan beter maar zo snel mogelijk kwijt zijn  ;)
Door Lizzy
#2865936
Colinda schreef: Bedankt weer voor alle goede raad! Ik wist niet dat het voer van denkadog zo slecht was  :-[ het koste genoeg! Het is voor mij allemaal abracadabra  :-\ ik wil heel graag dat hij verbeterd, want erger kan eigenlijk niet! Hij heeft nog maar 1 week het voer van Royal canin, dus te kort om te zeggen dat het helpt. Als het beter is om nu radicaal over te stappen dan ga ik dat doen. Heeft het voer van Barf dan de voorkeur, konijn of eend? Moet ik dan wel het wenningsproces volgen zoals op barfplaats beschreven, tijdje mengen met zijn eigen voer en vlees overgieten met gekookt water? Of toch gelijk helemaal over gaan. Ik vind het moeilijk  :-\
BARF is zelf samenstellen van voedsel. Ik vrees dat je nog niet genoeg kennis in huis hebt om daar op over te stappen op dit moment in tijd. Je kunt nu eigenlijk 2 dingen doen (je kunt veel meer dingen doen maar dit is wat ik kan bedenken):

1)Je geeft nog 5 weken die brokken (tot de zak op is) en dan ga je je in de tussentijd als de wiedewaai inlezen op het zelf samenstellen van voer. Je begint dan met dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

2)Je stapt nu over op een goede KVV (kant en klaar vers vlees) en je geeft de brokken aan het asiel of dierenambulance. In de tussentijd ga je je inlezen in het zelf samenstellen van voeding.

Je geeft in geval van optie 1 en 2 geen konijn of eend, omdat je in de toekomst mogelijk nog een eliminatie dieet moet volgen met rauwe voeding. Je moet dat dan doen met een diersoort die je hond nog nooit eerder gegeten heeft. Dat kan dus in jouw geval met konijn of eend.

Bij zowel optie 1 als optie 2 kun je direct overstappen. In geval van optie 1 moet je wel op zoek naar beginnersvleesbotten. In geval van optie 2 (eerst KVV geven), kun je het de eerste dagen overgieten met gekookt water. Maar de vraag is of je hond erg gevoelig is op de darmen. Als hij dat niet is, zette ik hem gewoon over. En nam ik een paar dagen diarree voor lief. Als ie dat al krijgt. Wat Anne schrijft is wel waar. Je hond kan gaan ontgiften. En dat is lastig. Want dan ga je dat wijten aan de voeding. Ik zou dat zelf niet doen, ik zou het dan wijten aan het ontgiften. Je hond heeft een hoop troep in zijn lichaam verzamelt. Als ik het even bot mag zeggen: aan die natuurgeneeskundige heb je ook weinig gehad zeg..... :-\. Kwam die werkelijk niet verder dan een reinigingskuurtje?
Door Anne in Zweden
#2865937
Ik zou ook radicaal overstappen, dus zonder gewenningsproces. De kans is groot dat de brokken onderdeel zijn van het probleem, dus die kun je maar beter zo snel mogelijk laten staan. Gekookt water is ook niet nodig als je hond het rauwe voer meteen lekker vindt. Gekookt water is meer bedoeld om de overstap voor honden die mutsen wat makkelijker te maken. Of als een hond ivm ziekte even niet te veel rauwe bacteriën mag hebben, maar in jouw geval is dat niet nodig.

Weet je hoe je een barfmenuutje in elkaar zet? Onder deze link vind je veel informatie. www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,17448.0.html

Je kunt heel goed met konijn en eend beginnen,. Neem bv. konijnenkarkassen en eendennekken, dat zijn goede beginnersbotten en er is makkelijk aan te komen. Doe daar wat spiervlees van bv. paard of rund bij, en orgaan van nog een andere diersoort (kip, rund, haas; is even uitzoeken wat er te krijgen is). Bij organen moet je denken aan lever, nieren, hart en pens (van rund, geit of lam bv.), en het mooiste is als je lever en nieren van biologische dieren kunt krijgen, want die bevatten minder afvalstoffen (dat is immers de functie van die organen, dat ze afvalstoffen filteren).

Waar woon je? Misschien woont er iemand van barfplaats bij je in de buurt die je op weg kan helpen met advies en/of wat rauw voer? Of misschien kun je bij Vraag en Aanbod meebestellen, als je een vriezertje hebt? Bestel niet meteen honderden kilo's van het een of ander, omdat je nog niet weet of je hondje ergens allergisch voor is. :biggrin2:

Succes in ieder geval!
Door Juul
#2865940
Met BARF wordt hierboven bedoelt; zelf samenstellen. Niet een kant en klare gemalen rauwe voeding.
Door Anne in Zweden
#2865946
O, ik zie dat Lizzy aanraadt geen eend en konijn te nemen, voor het geval je later moet gaan elimineren. In dat geval kun je bv. ook met kipkarkassen beginnen; weliswaar zijn er honden die niet goed tegen kip kunnen, maar daar kom je alleen maar achter door het te proberen. :-\ Dat is het vervelende van jeukklachten: als je overstapt op vers, en de jeuk wordt erger, komt dat dan door: ontgiften? allergie voor een bepaalde diersoort? Toch iets wat in je waspoeder zit, of mijten oid? Hou er rekening mee dat het best een langdurig proces kan worden!

Als je hulp nodig hebt bij het maken van een menu, dan kun je daarom vragen op http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/board,2.0.html.

Tja, en hoewel Lizzy er veel meer verstand van heeft dan alle andere barfplaatsleden bij elkaar, zou ik toch zeggen: ga niet voor optie 1, waarbij je nog 5 weken brokken voert. Je hond vergaat van de jeuk; zelf zou ik dan radicaal een andere weg kiezen. Dus dan liever optie 2, als je het niet meteen aandurft zelf de maaltijden samen te stellen (uit vleesbot, spiervlees en orgaan).
Gebruikersavatar
Door Radja
#2865951
Wij hebben Radja na 13,5 jaar brok en vele ABkuren en prednisonprikken later, cold turkey op KVV gezet en eerlijk het was het beste medicijn tegen de jeuk. Ze heeft vrijwel geen last gehad van ontgiften,ja een beetje prut uit haar ogen,maar bij haar werd de jeuk niet erger. Maar we moesten wel oppassen met bijvb een stukje brood opeten wat een vogeltje had laten vallen,want dan was echt binnen een mum van tijd de jeuk terug.

Succes en welkom op BP
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door