Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Noël
#2852945
Hoi hoi,

Ben ik weer..nou het barf was geen succes, in het begin ging het goed, maar na 2 weken begon hij te klieren met zijn eten, ofwel..hij wilde het niet meer..ik heb een heel kieskeurige hond, al van kleins af aan, hij is heel snel uitgekeken op eten, ik hoef ook geen 3 dagen dezelfde smaak te geven. Met kvv had ik een week menu gemaakt van verschillende merken en smaken, en dit at ie zonder problemen, toen wilde ik barf dus gaan proberen, wat is mislukt. Ik ga er geen probleem van maken, ik geef hem wel weer kvv, alleen wil ik in het weekend wel barf geven. Dus ik heb even de verhoudingen uitgerekend zoals ik het wilde doen, kan iemand kijken of dit kan? of kloppen de verhoudingen zo niet goed?

Spiervlees: 65%
Botpercentage (kaal): 17%
Organen: 12%
Groente: 6%

Maandag:
Tinlo Konijn (hart, lever, nier 20%) 550 vlees, 250 bot, 200 organen

Dinsdag:
Haaksbarf Geit  (pens, hart, long, lever, slokdarm  15%) 550 vlees, 150 bot, 150 organen, 150 groente

Woensdag:
Alaska Skin & Coat  (organen van de vis) 550 vlees, 150 bot, 150 organen, 150 groente

Donderdag:
Tinlo Eend (hart, lever, nier 20%) 550 vlees, 250 bot, 200 organen

Vrijdag:
Darf Kalkoen (kalkoen,rund,lam,geit) (hart, pens, long, lever 15%) 600 vlees, 150 bot, 150 organen, 100 groente

Zaterdag:
Hertenvlees 1000 vlees

Zondag:
Kalkoenfilet + Kippennekken (geen organen) 750  vlees, 250 bot
Laatst gewijzigd door Noël op do 16 jan 2014, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#2852994
Ik denk dat je iets te moeilijk doet met alle percentages bereken en hoe en wat er in de kvv zit.
De kvv is compleet, dus dat zou ik laten zoals het is.  :)

Voor de twee barfdagen reken je dan uit wat je wilt voeren (de meeste mensen geven dan alleen vlees, vleesbot en groente omdat orgaan vaak al genoeg in de kvv zit).
Zonder orgaan kun je dit ervan maken:
Totaal is 2000g
40-50% vleesbot  800-1000g
5-15% groente      100-300g
En de rest dus spiervlees.

Dit verdeel je dan zoals het het beste uitkomt maar ik zou nooit alleen maar vleesbot geven ivm de kans op verstopping.
Door Noël
#2852998
Bedankt voor je reactie :)

Ik wilde graag weten hoe de verhouding was, ik was bang dat anders de calcium-fosfor verhouding niet goed zou zijn. Ik wil graag met die 2 dagen barf, 1 dag spiervlees (hert) en 1 dag spiervlees (kalkoenfilet) en vleesbot(kippennekken) geven, kan dat dan? die ene dag spiervlees? Groente laat ik zo denk ik.
Door Martine-Tom
#2853069
[quote="Noël"]
Bedankt voor je reactie :)

Ik wilde graag weten hoe de verhouding was, ik was bang dat anders de calcium-fosfor verhouding niet goed zou zijn. Ik wil graag met die 2 dagen barf, 1 dag spiervlees (hert) en 1 dag spiervlees (kalkoenfilet) en vleesbot(kippennekken) geven, kan dat dan? die ene dag spiervlees? Groente laat ik zo denk ik.
[/quote]als je een goed gevarieerd menu geeft, kvv of barf dat maakt niet uit, zit je met je Ca/F verhoudingen gewoon goed. Of heeft de hond een medisch probleem waardoor je erop moet letten?
Door Noël
#2853356
Nee dat heeft ie gelukkig niet :) Maar ik dacht misschien krijgt ie in verhouding dat teveel vlees en te weinig bot? Ik weet niet exact hoe het met calcium-fosfor zit, maar weet wel dat calcium in bot zit en fosfor in vlees..dus vandaar dat ik dat dacht..maar ik kan het gewoon geven zoals ik van plan was? dus 1 dag helemaal spiervlees?
Door Martine-Tom
#2853372
[quote="Noël"]
Nee dat heeft ie gelukkig niet :) Maar ik dacht misschien krijgt ie in verhouding dat teveel vlees en te weinig bot? Ik weet niet exact hoe het met calcium-fosfor zit, maar weet wel dat calcium in bot zit en fosfor in vlees..dus vandaar dat ik dat dacht..maar ik kan het gewoon geven zoals ik van plan was? dus 1 dag helemaal spiervlees?
[/quote]Bij een hond kijk je over een periode van zeg 2 weken, binnen die 2 weken moeten de verhoudingen kloppen  :)
Om even te overdrijven kan je hem bijvoorbeeld 2 dagen volledig orgaan voeren, 3 dagen spier en 3 dagen bot...
Ik zou er zelf alleen niet voor kiezen omdat bot stoppend werkt en orgaan (en spier in mindere mate) laxerend, je kan het gewoon proberen en als ie aan de dunne gaat weet je waar het van komt  ;)
Ik zou ervoor kiezen om het altijd met bot te combineren, dus bot met spier, bot met orgaan, of bot met spier en orgaan. Pens voer ik wel apart  :)
Door Martine-Tom
#2853374
Oh en calcium en fosfor varieren ook per diersoort, en botsoort...het kan wel hoor alles uitrekenen tot optimaal, als je zin hebt in hogere wiskunde  ;D Maar als je gewoon goed varieert en over die periode van 2 weken aan de goede percentages zit mag je er vanuit gaan dat je goed zit  :)
Door Martine-Tom
#2853433
Kvv mag je in de berekening gewoon vergeten, die mag je als compleet zien, je wil nu op de barfdagen dus eigenlijk 50/50 geven, dat lijkt me prima  :)
Je ziet vanzelf hoe ie het erop doet en kan je het aanpassen als dat nodig zou zijn  :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door