Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door salmpje
#2833446
hallo,
mijn naam is Diana Salm en woon in Hippolytushoef in Noord Holland.
wij hebben 3 brits kortharen en 1 brits langhaartje.
vandaag komt mijn vleesmolen binnen  :) en wil ik gaan beginnen met barfen.
nu heb ik gister en vanmorgen al een hoop informatie gelezen en ben een beetje aan het rekenen geslagen en heb nu 3 menu's gemaakt
maar zou graag willen vragen of jullie er even naar kunnen kijken of ik het zo goed doe.

menu 1

40% kip karkas
4% kip lever
10% kip maagjes
2% kip niertjes
30% runderlappen of runderkopvlees
14% runderhart

menu 2

40% kip karkas
4% kip lever
10% kip maagjes
2% kip niertjes
30% wijting of sprot of makreel
14% kippenhart

menu 3

40% konijn karkas
4% konijn lever
10% konijn maagjes
2% konijn niertjes
14% kalkoen hart
30% kalkoen vlees

het menu met de vis zou ik 2x per week willen geven.

lijkt het er zo een beetje op? of zou ik nog iets aan moeten gaan passen?
Gebruikersavatar
Door koekje
#2833488
Welkom!

De hoeveelheid diersoorten vind ik eigenlijk net te miniem. Probeer wat meer variatie aan te brengen.
Verder vind ik 30% orgaan teveel. Ik reken voor een kattenmenu 15-20%. De verdeling van het orgaandeel vind ik ook niet optimaal; ik zou het logischer vinden als je gelijke delen geeft of zoals het in het dier voorkomt: in aflopend formaat is dat lever - hart - maag - nier.
Wijting is geen vette vis volgens mij, dus voegt niets toe aan de omega vetzurenbalans. Ik geef zalmfilet, maar andere vette vis kan natuurlijk ook. Witte vis is niet slecht, maar voer dit af en toe gewoon als spiervlees.
Ik zou graag per kat ongeveer 2 geklutste eieren of eendagskuikentjes zien. Hier zitten veel vitaminen in en de meesten vinden het ook erg smakelijk.
Een vleesmolen is echt niet nodig om barf te voeren; katten hebben immers tanden en er zijn er genoeg die na enig aandringen of verdere instructie best wel weten hoe hiermee om te gaan.
Kopvlees vind ik geen geschikt spiervlees voor een kat; te weinig voedingswaarde door en ook slechte kwaliteit.
Door Khari
#2833923
Welkom hier.

Ik vind ook het aantal diersoorten in het menu wel weinig. Om eerlijk te zijn ook wel veel kip, maar dat komt ook vast omdat ik er hier een paar heb die er allergisch voor zijn.
Een voorbeeld van wat ze hier krijgen, kwartel, lam (spier en orgaan), geit (spier), rund (spier en soms hart), konijn, parelhoen, hert (spier), kalkoen en zalm, soms witvis.
Orgaan percentage is wel hoog, ook ik voer 15 tot 20 %. Zelf voer ik geen maagjes, lever voer ik meestal 5 tot 10%, hart en nier beide 5 procent.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2835436
Zowat de helft van je menu is kip.
Dat is dus te veel. Een goede richtlijn is om maximaal een kwart van je menu uit 1 diersoort te laten bestaan.
En zeker kip zou ik niet zoveel voeren, als hen nu nog haas,gans of wild konijn was, ik zou nog zeggen, maar kip is niet eens erg gezond vlees.

Ik zelf voer nu zo'n 18% orgaan: 5-6% lever, 8-9% hart, 2-3% nier, 2-3% maagjes, zoiets. Ik voer elke avond 100gr aan 3 katten omdat ik dat gemakkelijk verdelen vind en dat 4 keer in de week en de ene dag dit de andere wat anders, en zo komt het dat die percentage's niet helemaal rond uitkomen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door