Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Aardblij
#2832748
Ik geef al aantal doils. Begonnen met senior maar geef nu al een tijdje joint. Het verschil met of zonder doils is absurd: het is het verschil tussen strompelen ondanks zware pijnstillers of huppelen zonder pijnstillers. Ik ben dus erg voorzichtig, en wil absoluut niet te weinig geven.

Maarrrrr, nu krijgt mijn ventje natuurlijk ook wel eens vis. Meestal zalm want daar is ie gek op.
Dan krijg je natuurlijk ook flink wat omega 3 binnen, en té is ook niet goed.
Nu doe ik het zo: als hij maandag zalm eet, dan krijgt hij zondag t/m dinsdag geen doils. Maar dit is totaal niet berekend, omdat ik dat me niet echt lukt.

Hoe weet ik of ik de juiste hoeveelheid geef?

Misschien makkelijker om geen vis meer te voeren, en dan alle dagen doils. Dat geeft wel zekerheid maar dan mis ik wel de goeie extra eigenschappen van zalm natuurlijk.

Hoe doen jullie dat die doils geven en daarnaast wel eens vis?
#2832806
Aardblij schreef: Ik geef al aantal doils. Begonnen met senior maar geef nu al een tijdje joint. Het verschil met of zonder doils is absurd: het is het verschil tussen strompelen ondanks zware pijnstillers of huppelen zonder pijnstillers. Ik ben dus erg voorzichtig, en wil absoluut niet te weinig geven.

Maarrrrr, nu krijgt mijn ventje natuurlijk ook wel eens vis. Meestal zalm want daar is ie gek op.
Dan krijg je natuurlijk ook flink wat omega 3 binnen, en té is ook niet goed.
Nu doe ik het zo: als hij maandag zalm eet, dan krijgt hij zondag t/m dinsdag geen doils. Maar dit is totaal niet berekend, omdat ik dat me niet echt lukt.

Hoe weet ik of ik de juiste hoeveelheid geef?

Misschien makkelijker om geen vis meer te voeren, en dan alle dagen doils. Dat geeft wel zekerheid maar dan mis ik wel de goeie extra eigenschappen van zalm natuurlijk.

Hoe doen jullie dat die doils geven en daarnaast wel eens vis?
Dat is lastig, om te weten of je de juiste hoeveelheid geeft.... Nu is het met een 'normale' rauwe verse voeding vrij lastig om teveel omega 3 te voeren ten opzichte van omega 6. Want kip bijv. is vrij rijk aan omega 6. Het hangt er dus vanaf wat je voor de rest voert, stel je voert verder 100% vlees (en vleesbot en orgaan) van wild gehouden dieren en je voert daarnaast nog eens rauwe noten zoals walnoten en je voert daarnaast (blad)groenten en je voert daarnaast vette vis: dan is de kans dat Doils een teveel van het goede wordt vrij groot. Want, naar verhouding krijgt je hond dan al weinig omega 6 vetzuren binnen en veel omega 3 vetzuren. En dan zijn er zeker negatieve effecten. Het bloed kan daardoor (bij mijn weten) verdund raken en dat is niet wat je wilt. Nou bevat kweekzalm (hoewel de berichten elkaar hier ook wel eens tegenspreken hoor) niet erg rijk aan omega 3. Dus als je voor de rest redelijk wat kip en andere bio-industrie dieren voert en je voert verder geen rauwe noten als walnoten: dan denk ik dat je het nu prima doet. En dan zou ik zelf zo doorgaan want de positieve effecten zijn enorm te noemen! (dat hoor je niet vaak).
Door Aardblij
#2832967
Bedankt Kaela!

Ik ben er dan ook echt geweldig blij mee, want ik heb natuurlijk ook het hele riedeltje geprobeerd in de afgelopen jaren, zoals glucosamine, rimadyl, meloxicam, en allerlei kruiden zoals boswellia en eh...druivenklauw ofzoiets? Eigenlijk hielp alleen hoge dosis tramadol maar hij werd daar echt een lamme zak van. Gelukkig vond ik doils want de verandering was echt spectaculair te noemen. Wel spuit ik af en toe ook met phytonics rugspray. Hij heeft trouwens een rughernia gehad en ook spondylose, daar komen de klachten vandaan.
En als 13 jarige middelgrote hond nog kunnen rennen en lopen; ik ben het enorm dankbaar!
Ik heb het wel eens een tijd gestopt, na een aantal weken was hij weer enorm kreupel en waren zelfs drempels binnenshuis pijnlijk en lopen ging met een hele kromme rug en erg triest.

Ik ga me even inlezen op omega 6. Hij krijgt wel veel gewoon vlees, maar geen bio-industrie (scharrel of biologisch). Veel gevogelte dat wel, meestal kalkoen. En vaak lamshart en paardenvlees. Niet zo vaak wild want ik kom veel makkelijker aan slagersvlees.
Veel groente en ook wat koolhydraten zoals rijst, pasta, havermout (gewoon omdat het lekker is).
Hij krijgt nooit noten.
Zit er in groente ook omega 3  :confused1: hmm dan moet ik daar even naar kijken.

Begrijp ik het goed dat jij zegt dat vooral de verhouding belangrijk is, niet zozeer de hoeveelheid? (Hoewel té nooit goed is dat snap ik).
Ik ga kijken of er in ander eten wat ik vaak geef ook omega 3 zit, zoals groente. Nooit geweten zeg. Bedankt!! :thumbup:
#2833306
spikkel schreef: Ik geef alleen op de dag dat hij vis krijgt geen doils. Alle andere dagen de gewone voorgeschreven dosis.

Ik dus ook, maar hoe zit het dan als je 1 of 2x per week nootjes geeft, ik geef dan ook de doils erbij.
Nogmaals, het hangt er vanaf wat je voor de rest voert. Het gaat om de verhouding omega 6 en omega 3 vetzuren. Als je ruim omega 6 voert trekt de verhouding minder snel scheef als dat je weinig omega 6 voert. Dus 1 keer per week vis, 2 keer per week rauwe noten (vooral walnoten) en afhankelijk waarvoor je visolie geeft (want is dat wegens gezondheidstechnische redenen of anders?) kun je dan een paar keer Doils erbij geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door