Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Simone V
#2818036
Ik heb een vraag voor het hondje van mijn schoonzus.....
Dat hondje heeft haar leven lang al last van jeuk en gigahonger door de prednison. Ze krijgt altijd brokjes en natvoer.
In de tijd dat ik Sita overzette op vers, heb ik haar nog geprobeerd over te halen ook op vers te gaan, maar ze wilde niet. Ik ben er dus nooit meer over begonnen, maar nu vraagt ze mij of ik paardevlees heb, zodat ze dat kan gaan koken samen met rijst. Blijkbaar wordt de jeuk nu te erg ofzo.
Maar goed, paardevlees en rijst, dat kan 'm toch niet zijn...  :-\

zou ik voor dat hondje een menu kunnen samenstellen van vlees wat ik zelf heb liggen?
Bot: kipstukken, eendenekken. Om mee te beginnen is dit oke? Haaskarkas en ree/hertribben zijn te hard denk ik.
Vlees: paard, fazant, kip en rund
Orgaan: lamspens, eendehartjes, konijnenieren, en welk soort de lever is, weet ik even niet meer.

Voor Sita hou ik 40% bot, 30% spier, 20% orgaan (incl 10% pens) 10% groenten aan. Ik doe dit % vanwege de over het algemeen kale botten (alhoewel dit de laatste tijd wel meevalt)
Is dat oke? of liever 50% bot, 25% spier, 20% orgaan, 10% groenten om mee te beginnen?
Door lachnat
#2818167
Is het niet makkelijker als ze met kvv enkelvoudig begint?
Tinlo Konijn bijvoorbeeld, pets place neptunusplein verkoopt dat.
Zou sowieso niet beginnen met iets van kip

Eliminatiedieet lijkt me nu iets om mee te beginnen en als ze vlees met rijst moet koken lijkt dat me ook het advies van de DA alleen dan op een DA manier  8)
Door Simone V
#2818178
Dat is misschien ook nog een idee. En Neptunusplein is niet al te ver weg...
maar goed, ik heb haar 2 kg paardevlees beloofd. Misschien kan ik haar wel overhalen om het rauw te geven....  :duimen:
Door Lizzy
#2818608
[quote="Simone V"]
Ik heb een vraag voor het hondje van mijn schoonzus.....
Dat hondje heeft haar leven lang al last van jeuk en gigahonger door de prednison. Ze krijgt altijd brokjes en natvoer.
In de tijd dat ik Sita overzette op vers, heb ik haar nog geprobeerd over te halen ook op vers te gaan, maar ze wilde niet. Ik ben er dus nooit meer over begonnen, maar nu vraagt ze mij of ik paardevlees heb, zodat ze dat kan gaan koken samen met rijst. Blijkbaar wordt de jeuk nu te erg ofzo.
Maar goed, paardevlees en rijst, dat kan 'm toch niet zijn...  :-\

zou ik voor dat hondje een menu kunnen samenstellen van vlees wat ik zelf heb liggen?
Bot: kipstukken, eendenekken. Om mee te beginnen is dit oke? Haaskarkas en ree/hertribben zijn te hard denk ik.
Vlees: paard, fazant, kip en rund
Orgaan: lamspens, eendehartjes, konijnenieren, en welk soort de lever is, weet ik even niet meer.

Voor Sita hou ik 40% bot, 30% spier, 20% orgaan (incl 10% pens) 10% groenten aan. Ik doe dit % vanwege de over het algemeen kale botten (alhoewel dit de laatste tijd wel meevalt)
Is dat oke? of liever 50% bot, 25% spier, 20% orgaan, 10% groenten om mee te beginnen?
[/quote]

Kennelijk denkt iemand dat het hondje last heeft van een voedsel allergie en moeten zij nu een eliminatie dieet gaan doen. En dat betekent dat het hondje een vleessoort moet eten dat het nog nooit eerder gegeten heeft. Dat kan paard zijn. Maar als de hond nog nooit eerder eend of konijn heeft gegeten, kan dat ook. En konijn is veel makkelijker. Je geeft dan gewoon een heel konijn of konijnkarkas, konijnenorganen en konijnenvlees. En dat 6 tot 9 weken lang.

Als de jeuk verdwijnt, kun je aannemen dat er in ieder geval een voedsel allergie is. Zodra de jeuk over is, kunnen ze dan eens per 2 weken een nieuw diersoort toevoegen.

Maar goed, als het hondje op brok + blik heeft gestaan, kun je ook kiezen om geen eliminatie dieet te gaan doen en gewoon eerst maar eens vers te gaan geven. De meeste honden knappen daar al van op. Maar, 1 adviesje: geef 1 makkelijk diersoort niet. Zodat, mochten ze toch een eliminatie dieet moeten gaan doen, ze dit diersoort kunnen geven.

Rijst moeten ze niet geven. Koolhydraten zijn niet goed voor een hond.

Haaskarkas en ribben is voor de beginnende barfhond echt veel te hard ja.
Door Simone V
#2818927
dank voor je reactie Lizzy. Mijn schoonzus gaat nu eerst het advies van de dierenarts opvolgen, rijst met paardevlees!
Als dit niet werkt, kunnen we altijd nog kijken of we uit mijn vriezer een menu kunnen samenstellen. Tegen die tijd heb ik ook weer parelhoen, dat kan toch wel voor een beginnende barfhond?
Door Lizzy
#2818931
[quote="Simone V"]
dank voor je reactie Lizzy. Mijn schoonzus gaat nu eerst het advies van de dierenarts opvolgen, rijst met paardevlees!
Als dit niet werkt, kunnen we altijd nog kijken of we uit mijn vriezer een menu kunnen samenstellen. Tegen die tijd heb ik ook weer parelhoen, dat kan toch wel voor een beginnende barfhond?
[/quote]

Tja....... Ik wou dat ik kon zeggen "verstandig". Maar dat kan ik niet, sorry.

Parelhoen is prima.
Door Simone V
#2818952
[quote="Lizzy"]
Tja....... Ik wou dat ik kon zeggen "verstandig". Maar dat kan ik niet, sorry.

Parelhoen is prima.
[/quote]
ik zie het zelf ook liever anders....dank voor je moeite iig.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door