Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door martineD
#2812795
Wij hebben 2 honden die al jaren volledig kvv krijgen. Hier doen ze het prima op. Maar ik heb het idee dat de jongste niet voldaan is na de maaltijd. Ze heeft haar bak binnen 3 seconden leeg en probeert de hele dag door te snaaien. Ook kluift zij erg graag.
Daarom zit ik er toch over te denken om over te stappen op Barf, in ieder geval voor de jongste.
Maar ik zit met een paar praktische dingen. We hebben een klein kind, dus ik wil liever niet dat ze in huis op een rauwe kippennek ligt te kluiven. Neiva (de jongste) zou in de tuin kunnen eten, maar Lety eet alleen als ik erbij ben ::) En ik denk niet dat ik veel zin heb om in de winter buiten te gaan zitten wachten tot zij eindelijk klaar is met eten ;)
Ook is Lety vreselijk kieskeurig, ze eet 3 soorten kvv en verder niet. Dus ik vraag me af of ik haar sowieso aan de barf krijg.
En de honden kunnen ook niet samen eten, dan gaan ze vechten.
Dus misschien is het handiger om alleen Neiva te laten barfen en Lety op de kvv te laten.

Hoe zou ik het beste kunnen beginnen? Ik zou in eerste instantie kleine hoeveelheden willen proberen om te kijken wat ze lust. Maar ik heb geen idee of ik hier in de buurt iets zou kunnen kopen (Katwijk zh, en ik heb geen auto).
Als ik weet wat ze lust is grote hoeveelheden bestellen geen probleem, want we hebben een grote vriezer in de schuur.
Hoe denken jullie hierover?
Door BAC
#2812851
Hier is KVV met drie tellen op, Barf 4 tellen....en of het een verzadiger gevoel geeft? Nee hoor daar hoef je het niet voor te doen.

Wbt het eet gedrag van jou honden, dat is een kwestie van opvoeden. Als ze het binnen 5 minuten niet opvreten haal ik het weg,en krijgen ze het savonds weer aangeboden.

Vreten ze dan weer niet, verschuif ik het rustig weer naar een dag verder. Heb nooit geen geklooi met eten wat rond blijft zwerven, dat heb je namelijk volledig zelf in de hand.
Door Anne in Zweden
#2812855
Senta schreef: Hier is KVV met drie tellen op, Barf 4 tellen....en of het een verzadiger gevoel geeft? Nee hoor daar hoef je het niet voor te doen.

Wbt het eet gedrag van jou honden, dat is een kwestie van opvoeden. Als ze het binnen 5 minuten niet opvreten haal ik het weg,en krijgen ze het savonds weer aangeboden.

Vreten ze dan weer niet, verschuif ik het rustig weer naar een dag verder. Heb nooit geen geklooi met eten wat rond blijft zwerven, dat heb je namelijk volledig zelf in de hand.
Het is toch algemeen bekend dat honden juist wel verzadigder zijn door barf, omdat het lichaam veel meer moet doen om het te verwerken. Kvv vreet minder energie om te verteren. Het gaat wel bijna net zo snel op, dat klopt, tenzij je ze een zalmkop of runderstrot of zo geeft. Daar willen die van mij weleens langer dan een seconde over doen. Maar doordat barf meer energie nodig heeft om te verteren, kun je stellen dat ze zich daar verzadigder door voelen.

Het zou trouwens best kunnen dat je Lety barf lekkerder gaat vinden dan kvv, en dus minder gaat miepen. Ik zou dat zeker even uitproberen als ik jou was. En als ze wel miept, of wil dat jij naast haar zit, dan inderdaad doen wat Senta zegt: niet eten = bak weg = volgende dag nieuwe poging. Net zolang tot de hond beseft dat ze niet met je kan sollen. Ik heb een husky van 10 die me de laatste tijd ook regelmatig probeert uit te testen, maar dat verliest ie dus gegarandeerd. En dat weet ie, dus het aantal dagen dat het duurt om hem zijn bak met restjes leeg te laten eten wordt steeds korter; in het begin vrat ie het op de derde of vierde dag dat ik het aanbood op, nu al de volgende of de tweede dag.  :biggrin2:
Door Lizzy
#2812886
martineD schreef: Wij hebben 2 honden die al jaren volledig kvv krijgen. Hier doen ze het prima op. Maar ik heb het idee dat de jongste niet voldaan is na de maaltijd. Ze heeft haar bak binnen 3 seconden leeg en probeert de hele dag door te snaaien. Ook kluift zij erg graag.
Daarom zit ik er toch over te denken om over te stappen op Barf, in ieder geval voor de jongste.
Maar ik zit met een paar praktische dingen. We hebben een klein kind, dus ik wil liever niet dat ze in huis op een rauwe kippennek ligt te kluiven. Neiva (de jongste) zou in de tuin kunnen eten, maar Lety eet alleen als ik erbij ben ::) En ik denk niet dat ik veel zin heb om in de winter buiten te gaan zitten wachten tot zij eindelijk klaar is met eten ;)
Ook is Lety vreselijk kieskeurig, ze eet 3 soorten kvv en verder niet. Dus ik vraag me af of ik haar sowieso aan de barf krijg.
En de honden kunnen ook niet samen eten, dan gaan ze vechten.
Dus misschien is het handiger om alleen Neiva te laten barfen en Lety op de kvv te laten.

Hoe zou ik het beste kunnen beginnen? Ik zou in eerste instantie kleine hoeveelheden willen proberen om te kijken wat ze lust. Maar ik heb geen idee of ik hier in de buurt iets zou kunnen kopen (Katwijk zh, en ik heb geen auto).
Als ik weet wat ze lust is grote hoeveelheden bestellen geen probleem, want we hebben een grote vriezer in de schuur.
Hoe denken jullie hierover?
BARF verteerd veel optimaler dan gemalen voeding (KVV). Dus in dat opzicht denk ik dat je een verstandig besluit neemt.

Mijn honden eten apart van elkaar (de een in de keuken, de ander in de woonkamer) op een rubbermatje. Als het eten op is, gooi ik (en ik doe dat dan eens in de paar dagen) het matje in de wasmachine en daarna in de droger en klaar is klara (ik heb meerdere matjes en was ze in het weekend). Het is eigenlijk tafel-beschermer of ondertafellaken en bij de Sligro/Ven en op internet per meter te koop.

Qua lusten/niet lusten van eten: je kunt ze ook teveel verwennen en daardoor verpesten hoor. Hier zet ik het neer, eten ze het niet, krijgen ze pas de volgende maaltijd het zelfde eten opnieuw aangeboden. Dus bij de volwassen honden is dat pas de volgende dag, want zij eten 1 keer per dag. De "pups" krijgen 2 keer per dag te eten en hen biedt ik het dezelfde dag, volgende maaltijd nogmaals aan. Als ze het dan weer niet eten, beschouw ik het bij de volwassen honden (die dan echt wel honger hebben) als iets dat ze echt niet lusten. Bij de kleintjes bied ik het gerust de volgende morgen nogmaals aan. Het moet wel heel gek lopen willen ze iets dan nog niet eten hoor! Wat ze echt niet moeten is duif. En veel wild, vinden ze ook niet te kanen. Maar voor de rest weten ze hier dat ze niet moeten trutten.
Door BAC
#2813038
Anne in Duitsland schreef: Het is toch algemeen bekend dat honden juist wel verzadigder zijn door barf, omdat het lichaam veel meer moet doen om het te verwerken.
Geen idee, hor het nu voor het eerst.
Hier had het iig geen enkel invloed.
Door martineD
#2813051
Het zal best kunnen dat Lety verwend is hoor :biggrin2:. Maar ze heeft altijd al getrut met haar eten (ik heb haar sinds ze 11 maanden was, is nu 6,5).
Ze was graat mager toen ze kwam, dus dan wil je dat er wat in gaat. Ze wilde toen geen enkele brok eten (ook niet als ik het na een tijdje weg haalde en later weer aanbood, ze at af en toe een paar hapjes met lange tanden en dat was het), dus na een paar maanden aan modderen ben ik kvv gaan voeren. Kvv ging een stuk beter en hier kwam ze ook van aan, maar er hoeft maar een scheet dwars te zitten (bij wijze van spreken) of ze eet zo weer een week niet of slecht.
We zijn een paar maanden geleden verhuist, dus dat was ook weer weken slecht eten, waardoor ze nu weer aan de magere kant is. Het is en blijft een trutje.
Maar goed, we gaan het gewoon proberen ;)

Wat Neiva betreft: ik hoop dat ze er iets meer voldoening uit haalt als ze moet knagen. Maar hebben jullie honden die botten ook zo op dan?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door