Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door renate1985
#2807233
Kunnen eendenvleugels en kippennekken in de Bohmann droger of word die warm?
Ben verschillende dingen aan het proberen met drogen maar bot heb ik er nog niet in durven doen.
Wie heeft er nekken of vleugelloos in de Bohmann gedaan? Hoe merk je dat het bot te hard word om nog te geven?
Door Lil
#2807240
Ik durf het niet. Bij spiervlees zie ik dat het in de Bomann een heel andere kleur krijgt dan in de Severin of in de Stockli. Donkerder, alsof het gebakken is ipv gedroogd.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#2807243
Ik leg wel eens kippennekken in de onderste bak. Dan heb ik alle 5 de roosters op de ruimste stand staan (dus dat de pinnetjes niet in de gleufjes zitten) en de andere roosters van de bohmann helemaal vol met ander spul (vissenhuid, long en hart).
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2807253
Er zijn hier heel wat nekken in de Bomann verdwenen. En ook in de Sedona gewoon op 68 graden.
Vleugels van een eend lijken me wat te groot... Heb er nu kipvleugeltips in liggen. Die zijn ongveer zo groot als een kippennek.
#2807257
Hylos schreef: Er zijn hier heel wat nekken in de Bomann verdwenen. En ook in de Sedona gewoon op 68 graden.
Vleugels van een eend lijken me wat te groot... Heb er nu kipvleugeltips in liggen. Die zijn ongveer zo groot als een kippennek.
Dan is het dus gewoon gekookt bot....ik zou het niet durven geven...
Door renate1985
#2807267
Ik doe het toch maar niet. Lil gaf al aan dat de kleur van het vlees veranderd en het meer  gebakken als gedroogd uitziet. Ik durf het risico niet te nemen dat het bot te hard word en splintert.

Bedankt allemaal voor de antwoorden!
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2807272
Annemarie Rijnveld schreef: Dan is het dus gewoon gekookt bot....ik zou het niet durven geven...
Sinds wanneer is 68 graden een kookpunt?
Ik heb her en der zo vaak deze vraag over de temperatuur gesteld en niemand lijkt te weten wat 68 graden echt met een botbdoet en of dat gevaarlijk is. Ik zie niks splinteren als ik het doormidden breek. Het enige feit wat ik heb is dat er hier al heel wat kilo's doorheen zijn gegaan zonder problemen.
#2807430
Hylos schreef: Sinds wanneer is 68 graden een kookpunt?
Ik heb her en der zo vaak deze vraag over de temperatuur gesteld en niemand lijkt te weten wat 68 graden echt met een botbdoet en of dat gevaarlijk is. Ik zie niks splinteren als ik het doormidden breek. Het enige feit wat ik heb is dat er hier al heel wat kilo's doorheen zijn gegaan zonder problemen.
Geen kookpunt, nee, maar wel te heet, ook omdat het er meerdere uren in de droger ligt...Ik ga het straks opzoeken, iemand die in die industrie werkt, heeft mij het één en ander uitgelegd...maar nu is het even van ik heb de klok horen luiden...
Door renate1985
#2807574
Ik dacht dat je bot niet boven de 50graden mocht verwarmen omdat dan de botstructuur veranderd en gaat splinteren.
Ik wist niet hoe warm de Bohmann werd maar aangezien het lijkt of het vlees braad zal dat flink warm zijn.
Ik heb nu ook dikke stukken paardenvlees erop liggen en merk dat met 24uur drogen de droger wel heel heet word.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2807852
Annemarie Rijnveld schreef: Geen kookpunt, nee, maar wel te heet, ook omdat het er meerdere uren in de droger ligt...Ik ga het straks opzoeken, iemand die in die industrie werkt, heeft mij het één en ander uitgelegd...maar nu is het even van ik heb de klok horen luiden...
Oke, ik ben benieuwd!

Ik hoor zoveel verschillende dingen, maar van horen schiet je niet zoveel op.  ;) De een zegt 68 is prima de ander zegt 50 kan, de ander weer max 45 graden. Ik ben dus erg benieuwd wanneer bot nou van structuur veranderd en dus kan gaan splinteren. En in hoeverre een botje zoals een kippennek schade aan kan brengen.
Door Lil
#2808373
Bomannetje van mij wordt behoorlijk warmer dan 70 graden. Voor bot houd ik 50 graden aan. Kan de temp instellen dus dat doe ik dan maar voor de zekerheid.
#2809346
Hylos schreef: Sinds wanneer is 68 graden een kookpunt?
Ik heb her en der zo vaak deze vraag over de temperatuur gesteld en niemand lijkt te weten wat 68 graden echt met een botbdoet en of dat gevaarlijk is. Ik zie niks splinteren als ik het doormidden breek. Het enige feit wat ik heb is dat er hier al heel wat kilo's doorheen zijn gegaan zonder problemen.
Hylos, ik heb het nagevraagd....het probleem is het volgende: wanneer je eendenvleugels, kippenpoten etc droogt op te hoge temperaturen (dus boven de 50-55 gr), dan ontstaat er een proces waardoor het water kristaliseert en de eiwitten structureel verandert. Het bot wordt dus fragiel en splinterend.

Aan de andere kant, drogen bij lagere temperaturen, veroorzaakt een enorme groei van bacterieen.  :-\

Heel belangrijk bij het droogproces is dat de vochtige lucht goed uit het apparaat kan verdwijnen. 
Door miik
#2810125
Ja, dat merkte ik dus ook,... als je de temp laag houdt dan gaan ze onwijs stinken...
Doe je de temp hoger dan wordt het te heet... Middenweg lukte me niet met de bomann...
Dus -omdat ik me er niet prettig bij voel- droog ik geen bot in de bomann.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door