Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2793172
Hallo allemaal,

Voor onze Guus heb ik een weekmenu gemaakt. Ik heb er ontzettend mee zitten meuten, maar denk dat ik er maar gewoon mee moet beginnen, dan wordt het vanzelf makkelijker, toch...?
Guus is nu 13 weken en eet sinds hij bij ons is kvv met af en toe een barfhapje. Hij vindt werkelijk alles lekker :)
Ik ben uitgegaan van zijn huidige gewicht, 13 kilo, en 7%. Vleesbot 45%, orgaan 20%, spiervlees 25% en groenten 10%.
De orgaanmix bestaat uit kalfshart, runderlever en geitennier en die maak ik zelf.
De groenten zijn diverse blad en knolgroenten. Klopt het dat ze van blad aan de dunne gaan??
Verder krijgt hij per week 2 sardientjes en rauwe eitjes, af en toe wat yoghurt.
Het lamsvlees en geitenvlees zijn snippers, kan ik ook daar ook nek voor in de plaats geven of is dat veel vetter?

Weekmenu hoeveelheid

maandag Groenten 90
Pens 180
Rundvlees/ strot 230
Kipkarkas 410

dinsdag Groenten 90
Orgaanmix 180
Hertenvlees 230
Eenden/kippennek 410

woensdag Groenten 90
Pens 180
Paardenvlees 230
kalkoendrumst 410

donderdag Groenten 90
orgaanmix 180
Lamsvlees 230
Kwartel heel 410

vrijdag Groenten 90
Pens 180
Kopvlees kalf 230
Parelhoenkarkas 410

zaterdag Groenten 90
orgaanmix 180
Geitenvlees 230
Eendenkarkas 410

zondag Groenten 90
orgaanmix 180
schapenvlees 230
Zalmkop 410

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, alvast bedankt voor alle tips en opmerkingen!

Groetjes Esther
Door Lizzy
#2793187
estherdalmaat schreef: Hallo allemaal,

Voor onze Guus heb ik een weekmenu gemaakt. Ik heb er ontzettend mee zitten meuten, maar denk dat ik er maar gewoon mee moet beginnen, dan wordt het vanzelf makkelijker, toch...?
Guus is nu 13 weken en eet sinds hij bij ons is kvv met af en toe een barfhapje. Hij vindt werkelijk alles lekker :)
Ik ben uitgegaan van zijn huidige gewicht, 13 kilo, en 7%. Vleesbot 45%, orgaan 20%, spiervlees 25% en groenten 10%.
De orgaanmix bestaat uit kalfshart, runderlever en geitennier en die maak ik zelf.
De groenten zijn diverse blad en knolgroenten. Klopt het dat ze van blad aan de dunne gaan??
Verder krijgt hij per week 2 sardientjes en rauwe eitjes, af en toe wat yoghurt.
Het lamsvlees en geitenvlees zijn snippers, kan ik ook daar ook nek voor in de plaats geven of is dat veel vetter?
Je percentages zijn prima.
Bladgroenten laxeert iets maar mijn honden gaan er absoluut niet van aan de dunne.
Je extra's zijn ook prima.
Ik vind lams en geitennek ongeschikt bot voor pups. Ja, om zo eens 1 keer in de 2 maanden te geven om lekker op de kluiven. Maar meestal krijgen ze het niet weg en bovendien bevat het erg veel calcium en fosfor. Ik zou het niet doen.
Weekmenu hoeveelheid

maandag Groenten 90
Pens 180
Rundvlees/ strot 230
Kipkarkas 410

dinsdag Groenten 90
Orgaanmix 180
Hertenvlees 230
Eenden/kippennek 410

woensdag Groenten 90
Pens 180
Paardenvlees 230
kalkoendrumst 410

donderdag Groenten 90
orgaanmix 180
Lamsvlees 230
Kwartel heel 410

vrijdag Groenten 90
Pens 180
Kopvlees kalf 230
Parelhoenkarkas 410

zaterdag Groenten 90
orgaanmix 180
Geitenvlees 230
Eendenkarkas 410

zondag Groenten 90
orgaanmix 180
schapenvlees 230
Zalmkop 410

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden, alvast bedankt voor alle tips en opmerkingen!

Groetjes Esther
Nou, je afwisseling ziet er prima uit! Ga ik het nu over de details hebben :biggrin2:
Ik vind kalkoenbot ongeschikt. Het is zo scherp als glas. En ik zou dat vervangen voor bijv. parelhoenkarkas. Verder vind ik kalfskopvlees eigenlijk 3 keer niks. In de regel is de kwaliteit uien (veel lellen, vellen en kimmels en snotachtig vlees en weinig spiervlees). Bovendien is kalfsvlees allemaal wat minder rijk aan voedingsstoffen dus ik zou dat inruilen voor een kwalitatief goed runderspiervlees. Of de hoogste klasse kwaliteit runderkopvlees.
#2793866
[quote="lauraV"]
ik zie er geen konijn karkas bij staan ...... hoeft niet , maar dit is bv makkelijker te verkrijgen dan parelhoen .
je kunt het misschien ook in de plaats van kalkoen drumstick zette ?
[/quote]
Bedankt voor de tip! Ik had idd wat moeite met de parelhoen vinden...

[quote="lauraV"]
o ja runderlever vind ik persoonlijk niet zo goed , tenzij het bio is  :)
[/quote]
Ben wel benieuwd waarom dat minder goed is, welke raad je dan aan?
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door