Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nikita
#2776801
Hallo Barfers en KVVers

Ik Nikita ben nieuw op dit Forumplein, echte Pre beginner in het Barfen en KVV voedings wereldje. Zelf heb ik 2 honden, X-Stabijtje en zuivere Stabijhoun. Ik werk op een paardenstal. Honden zijn echt mijn 2e hobby.

Ik ben sinds anderhalfjaar aan het dokteren met mn x-stabij teefje, altijd wat jeuk en kriebel problemen. 3 maanden geleden is mijn teefje acuut geopereerd aan baarmoeder-ontsteking = verwijdert! Sinds dat mn teefje is gesterliseerd, is haar vacht een komplete verandering ondergaan, waar ik mij voor de buitenwereld erg voor schaam.  Heel erg Dof en dunne vacht, ook krijgt ze veel kale plekken.  Ik heb haar nu 5 weken op Smuldier staan, ze vindt t erg lekker. Ook is ze veel speelser met mn andere hond, of dit nu komt door de operatie of vlees dat weet ik niet? Haar vacht is nog steeds een ramp. ook erg veel en extreem verharen!

Mijn stabij reutje staat nu sinds 3 weken op Smuldier, bij hem merk ik nog niet zoveel veranderingen. 

Voorheen kregen mijn honden Cavom geperste brok.

Ik ben met mn Teefje al bij de Da geweest voor onderzoek, daar kwam niks uit qua huidmonsters.

Nu is mijn vraag hebben julie soortgelijke situatie mee gemaakt, en wat zijn julie bevindingen van Smuldier????

Nog andere Merken die julie mij aan zouden bevelen?  Rodi daar ben ik niet zo weg van, daar er weer Granen inzitten.

Groetjes Nikita
Door M@rina
#2776810
Onder invloed van hormoonveranderingen kan er veel gebeuren met de vacht van een hond. Teefjes die bijv. loops zijn geweest kunnen heel veel vacht verliezen, gecastreerde honden krijgen na verloop van tijd (vooral bij de plukvachten) een krullerig, ontplofte vacht, maar daar gaat meestal wel een tijd overheen.
Dat de vacht dof is kan ook door homoonschommelingen komen, waarschijnlijk moet haar hormoonhuishouding wat rustiger worden.
Het voeren van kvv kan wel van goede invloed zijn op haar vachtconditie maar smuldier zou niet mijn voorkeurs kvv zijn om dit probleem aan te pakken. Ik zou kiezen voor een kwalitatief betere, en dus ook wat duurdere kvv. Kies in ieder geval een kvv die gemalen botten bevat en compleet is door afwisseling (4 tot 5 diersoorten per 3 weken) of die 4 diersoorten in 1 maling bevat. Voorbeelden hiervan zijn:
tTnlo barfmenu, Haaksbarf, Carnivoer, Alaska, bandit, All animal, Darf, Versvoer, Tammenga, Tamro... en er zijn er nog meer.
Door wijkje
#2777012
Ah..leuk. Stabijtjes ! Ik heb mijn friese stabijs ( met vleugje Wetterhoun) op Barf.
Toen ik begon met vers voeren ben ik begonnen met Smuldier. Mijn jongste hond had regelmatig oorontsteking. Dus ik heb in eerste instantie de granen eruit gegooid door smuldier glutenvrij te voeren. Ik denk zelf dat atopie is maar waarop ze reageert weet ik niet exact.  Lam zorgt voor jeuk. Dat is me nu helder doordat ik weet wat ik voer door zelf samen te stellen. Voor de rest merk ik dat ze veel minder jeuk heeft nu ze vers krijgt.
Op alleen smuldier kregen ze hier doffe vacht. Nu ik zelf samenstel hangt de dofheid van vacht vaak samen met seizoen/rui. Maar merendeel van jaar zitten ze mooi in de vacht.


Qua vacht merk ik wel verschil tussen intacte teef en gesteriliseerde teef..De gesteriliseerde teef verhaart meer en vacht is wat voller.

Mijn advies zou zijn : zoek een KVV-merk erbij. Of voer in ieder geval ook vis e.d. Keuze genoeg. En goed observeren hoe je hond het erop doet. Ik weet nu dat lam hier door 1 hond niet goed wordt verdragen. Dus dat voer ik niet. Andere diersoorten gaan wel goed.
Door spikkel
#2786055
Persoonlijk zou ik KVV geven(of zelf samen stellen) met 1 dier en een natuurlijk calcium-bron. Je moet dan minimaal 4 dieren voeren in drie weken.
Juist om 1 dier te voeren, kun je zien hoe ze er het op doen, zeker als je net begint.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door