Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door kiara
#2755334
DEN HELDER Dierenartsen in Den Helder starten per direct een inentingscampagne tegen kattenziekte. Dit nadat er in een paar weken tijd vijftig tot zeventig katten zijn dood gegaan.
Dinsdag zijn er twee kittens vrijwel direct na binnenkomst bij een dierenkliniek overleden. De dierenartsen zijn ervan overtuigd dat het gaat om kattenziekte. Die is zeer besmettelijk en voor katten dodelijk.

Daarom starten ze nu een actie om alle katten met korting in te enten. Kattenbezitters die hun kat nog niet hebben ingeënt kunnen hiervoor terecht bij hun eigen dierenarts.

Voor mensen is de kattenziekte gevaarlijk voor zwangere vrouwen.

Ik zag dit staan op rtvnh site denk zal het maar even plaatsen

Weet niet of het hier goed staat,sorry anders :-[
Door flin
#2756807
dit geldt dan voor katten die nooit geent zijn?

onduidelijk hoor,
iedereen rent nu naar de DA om de jaarlijkse (ahum) vaccinatie te halen
Door NoaKaj
#2759513
Er is helaas ook een gevaccineerde kat overleden. De andere (gevaccineerde) katten van dat gezin zijn niet ziek geworden. In Utrecht wordt nu onderzocht waarom de gevaccineerde kat is overleden. Blijkbaar is het zo dat als in een buurt minder dan 15% van de katten gevaccineerd is, er een uitbraak kan komen, dit is dus inclusief zwerfkatten. Gezien het feit dat één praktijk in Den Helder in drie dagen tijd bijna 250 katten heeft gevaccineerd, kun je wel stellen dat het percentage gevaccineerde katten heel erg laag is geweest.
Door NoaKaj
#2759514
O en trouwens, kattenziekte is NIET gevaarlijk voor zwangere vrouwen. Dat is een fabeltje dat door een suffe journaliste die haar feiten niet heeft gecontroleerd de wereld in is geholpen. Ze is in de war met toxoplasmose en zelfs dat is overdreven, want de meeste besmettingen met toxoplasmose worden veroorzaakt door contact met rauw vlees.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2760308
NoaKaj schreef: O en trouwens, kattenziekte is NIET gevaarlijk voor zwangere vrouwen. Dat is een fabeltje dat door een suffe journaliste die haar feiten niet heeft gecontroleerd de wereld in is geholpen. Ze is in de war met toxoplasmose en zelfs dat is overdreven, want de meeste besmettingen met toxoplasmose worden veroorzaakt door contact met rauw vlees.
Of door in je tuin te werken.

Wel vreemd dat zo weinig katten gevaccineerd waren.
Is dat dan jaarlijks gevaccineerd, of ooit in hun leven? Want er wordt beweerd dat kattenziekte levenslange bescherming biedt...

En vaccin's zijn ook nooit zonder risico. Als de overleden kat net geënt was, maar al iets onder de leden had, kan het ook zijn dat ze gewoon aan de gevolgen van de enting overlijdt.  Als er zoveel katten ingeënt worden, is de kans dat er eentje daar last van krijgt, wel groot.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 11 sep 2013, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2760504
is het nou wel of niet verstandig om te enten? twee van mijn katten zijn nu 3 jaar niet geent wat moet je nou dan?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2760678
Als ze hun kittenentingen gehad hebben zoals het hoort, niets.
Als ze die niet gehad hebben, zou ik wel eens laten enten.  Die kattenziekte moeten ze toch een keertje gehad hebben... 
Gebruikersavatar
Door kiara
#2760722
ja kitten hebben ze gehad en een jaar later ook nog,dus niks doen dan?ben ook best geschrokken van het topic van de pyr pups :'(
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2760738
Ja, juist daarom zou ik dus niet enten.

We weten de ware toedracht niet van de katten die daar gestorven zijn aan kattenziekte.  Wanneer ze precies gevaccineerd waren, en of er bij waren die hun kittenentingen goed gehad hadden, maar toch overleden zijn.  Ik kan niet volgen moet ik zeggen.

Dus daardoor zou ik me op dit moment niet laten leiden om meteen te laten vaccineren bij katten die die kittenvaccinaties gehad hebben.  Kattenziekte zou toch levenslang beschermd worden. 

Wat ik wel zou doen, als je daar in de buurt woont, is zoveeel mogelijk info proberen verzamelen over wat er juist gebeurt is.  Of de katten gevaccineerd waren, of dat er net na de enting overleden zijn, of ook katten die al een hele poos geleden ge-ent waren. Pas dan kan je zelf beslissen of je nog gelooft dat jouw katten beschermd zijn of niet.
Want ik moet ook wel zeggen dat ik schrik van zo'n uitbraak.  Ik dacht dat kattenziekte toch wijd ge-ent werd.
Of het moet zijn dat er zoveel mensen zelfs de kittenentingen niet meer laten zetten?  :-\
Ik wordt hier toch ook wel onzeker van of het wel klopt dat ze levenslang beschermd zijn...  Maar ik weet te weinig over het verhaal...
Gebruikersavatar
Door kiara
#2760760
pearlsofpassion schreef: Ja, juist daarom zou ik dus niet enten.

We weten de ware toedracht niet van de katten die daar gestorven zijn aan kattenziekte.  Wanneer ze precies gevaccineerd waren, en of er bij waren die hun kittenentingen goed gehad hadden, maar toch overleden zijn.  Ik kan niet volgen moet ik zeggen.

Dus daardoor zou ik me op dit moment niet laten leiden om meteen te laten vaccineren bij katten die die kittenvaccinaties gehad hebben.  Kattenziekte zou toch levenslang beschermd worden. 

Wat ik wel zou doen, als je daar in de buurt woont, is zoveeel mogelijk info proberen verzamelen over wat er juist gebeurt is.  Of de katten gevaccineerd waren, of dat er net na de enting overleden zijn, of ook katten die al een hele poos geleden ge-ent waren. Pas dan kan je zelf beslissen of je nog gelooft dat jouw katten beschermd zijn of niet.
Want ik moet ook wel zeggen dat ik schrik van zo'n uitbraak.  Ik dacht dat kattenziekte toch wijd ge-ent werd.
Of het moet zijn dat er zoveel mensen zelfs de kittenentingen niet meer laten zetten?  :-\
Ik wordt hier toch ook wel onzeker van of het wel klopt dat ze levenslang beschermd zijn...  Maar ik weet te weinig over het verhaal...
nou ik woon niet in de buurt maar als het wel evt dichterbij zou komen wil ik graag wel wat weten,nou ka ik natuurlijk de da bellen maar ja dat is meestel gelijk enten,en of kattenziekten levenslang is met alleen kitten enting weet ik niet :-\ wat ik wel weet dat vroeger bijna geen 1 kat geent werd en ze werden nog ouder als menige kat nu dus ja dan is er toch wat met die enting
Door NoaKaj
#2760916
De kattenenting werkt niet levenslang, echt niet. Degenen die dat denken krijgen spijt als er een uitbraak in de regio is.

De overleden kat wordt in Utrecht onderzocht, er is inmiddels iets gevonden dat zou kunnen verklaren waarom de enting niet heeft gewerkt. De overige katten van het gezin (keurig geënt) zijn gelukkig niet ziek geworden. De vaccinatiegraad daar in de omgeving was echt heel slecht, er waren tientallen katten die nog nooit bij de da waren geweest. Er was bovendien een flinke populatie zwerfdieren.

Vroeger kwamen alle katten buiten en kwamen ze regelmatig met zieke dieren in aanraking. Het immuunsysteem werd op die manier steeds getriggerd. Afgezien daarvan geloof ik niet dat katten vroeger ouder werden. Dat is hetzelfde als zeggen dat katten vroeger 20 werden op tafelrestjes of Whiskas en dat dat dus uitstekend voer is.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2760988
Wat betreft beschermd zijn met de kittenenting zet ik mijn twijfels bij gezien dit geval: http://www.cattery-quibilah.nl/page/nieuwtjes

Wat betreft de enting voor kattenziekte wordt gezegd dat deze in elk geval 2 tot 3 jaar bescherming bied maar dat men niet weet hoe lang het precies bescherming bied.

Van onze poes weet ik alleen dat deze in het asiel ingeënt is (als kitten zijnde eenmaal en op de leeftijd van 5,5 toen ze opnieuw in asiel kwam) maar ik weet niet of de vorige eigenaren ook geënt hebben, staan in elk geval niet in haar boekje. Op dit moment is de laatste enting dus 1,5 jaar geleden en zou ze dus nog beschermd moeten zijn. Maar ik weet niet wat wijsheid is voor de toekomst.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2761015
je weet soms niet meer wat je moet,tijdje terug stond er een heel stuk in het blad van de noorse boskat wat betreft voeding/enting, dat ze met div studies er waren achter gekomen,dat de tegenwoordige kat (meestel raskatten) minder oud worden als vroeger terwijl ze (denk je dan) veel beter eten krijgen en betere verzorging, ook wat betreft het enten ik ga kijken of ik het nog heb, wel moeilijk wat je moet doen de 1 zegt dat de andere zegt weer wat anders :(
Door fem fatale
#2761028
Kai en Jet zouden dit jaar getiteld moeten worden, maar ergens denk ik dat het nu niet handig is om met ze naar een DA te gaan. Hier komen ze niet in aanraking met andere katten, daar misschien wel.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door