Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2758000
Ik ben sinds een poosje aan het elimineren. Eerst kalkoen KVV geprobeerd helaas in de laatste week van de 6 weken misgegaan (uitslag). Gestopt uiteraard en overgegaan met konijn, Tinlo KVV. Dit is 6 weken goed gegaan helaas af en toe een foutje als ze maar iets verkeerd eet per ongeluk want probeer dat te voorkomen maar madam is zo snel (poep op straat, nootje of chippie wat valt op de grond, kots van runderhart van de kat etc.) dan heeft ze even een dipje maar kan dat dus herleiden achteraf aan dit soort 'dieetfouten'. Gisteren dus na 6 weken Tinlo konijn, Tinlo eend KVV gegeven gaat even duimen goed.

In het verleden heeft ze last gehad van:
- runder(pens): van pens overgeven, van rund dunne poep;
- kip: maagpijn, dunne poep;
- rijst: twijfelgeval maagpijn?
- granen: twijfelgeval dus geef het maar niet
- lam: vette, en gelige poep dus wil ik helemaal aan het einde nog een keer elimineren.
- kwartel: diarree/ dunne poep;
- kalkoen: bultjes, rode oren/buik.

Nu ben ik mij in het verdiepen in BARF omdat ik dus zo zuiver mogelijk wil voeren.

Is het beter om nu nog 6 weken de Tinlo eend te geven en daarna 6 weken de paard (zit eendenbot in) of kan ik ook overgaan naar Barf?

Indien ik op BARF al zou kunnen overgaan zou dit bestellen voor een maand (bestel per maand) ongeveer:
- eendennek
- konijnendelen

- eendenhart
- eendenlever
- konijnennier

- eendenspiervlees
- paardenspiervlees gemalen (voor na de 6 weken eend)

Dus kortom voorlopig op de KVV houden tijdens het elimineren of over op BARF?
Laatst gewijzigd door Hondje_ op za 07 sep 2013, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#2758176
Hondje_ schreef: Ik ben sinds een poosje aan het elimineren. Eerst kalkoen KVV geprobeerd helaas in de laatste week van de 6 weken misgegaan (uitslag). Gestopt uiteraard en overgegaan met konijn, Tinlo KVV. Dit is 6 weken goed gegaan helaas af en toe een foutje als ze maar iets verkeerd eet per ongeluk want probeer dat te voorkomen maar madam is zo snel (poep op straat, nootje of chippie wat valt op de grond, kots van runderhart van de kat etc.) dan heeft ze even een dipje maar kan dat dus herleiden achteraf aan dit soort 'dieetfouten'. Gisteren dus na 6 weken Tinlo konijn, Tinlo eend KVV gegeven gaat even duimen goed.

In het verleden heeft ze last gehad van:
- runder(pens): van pens overgeven, van rund dunne poep;
- kip: maagpijn, dunne poep;
- rijst: twijfelgeval maagpijn?
- granen: twijfelgeval dus geef het maar niet
- lam: vette, en gelige poep dus wil ik helemaal aan het einde nog een keer elimineren.
- kwartel: diarree/ dunne poep;
- kalkoen: bultjes, rode oren/buik.

Nu ben ik mij in het verdiepen in BARF omdat ik dus zo zuiver mogelijk wil voeren.

Is het beter om nu nog 6 weken de Tinlo eend te geven en daarna 6 weken de paard (zit eendenbot in) of kan ik ook overgaan naar Barf?

Indien ik op BARF al zou kunnen overgaan zou dit bestellen voor een maand (bestel per maand) ongeveer:
- eendennek
- konijnendelen

- eendenhart
- eendenlever
- konijnennier

- eendenspiervlees
- paardenspiervlees gemalen (voor na de 6 weken eend)

Dus kortom voorlopig op de KVV houden tijdens het elimineren of over op BARF?
Ik zou over gaan op BARF. Zuiverder kun je het niet hebben. En ik zou toch beginnen met 1 diersoort en daar bot, spiervlees en orgaan van geven. Gewoon even bij het begin beginnen. Het beste begin je natuurlijk weer met een diersoort dat ze nog nooit eerder gegeten heeft. Maar dat wordt best lastig zo te zien... Hoe dan ook, ik zeg BARF, zonder groenten en zonder supplementen en eens per 2 a 3 weken 1 nieuw ding toevoegen.
#2758280
Duidelijk. BARF it is dus. Heb mij de afgelopen weken flink ingelezen dacht dat het allemaal heel eng zou zijn maar ga niet meteen konijnen koppen met ogen erin en zo geven met opbouwen dus dat scheelt :).

Ik kan alleen niet aan konijnenspiervlees komen. Deel barf, deel Tinlo konijn doen dan of het spiervlees van eend dan maar gaan geven? De volgende levering is pas 28-09 dus tot die tijd krijgt ze sowieso Tinlo konijn en eend nog steeds.
#2758610
Tsja, als je écht goed wil elimineren doe je dat met 1 diersoort tegelijk en voor een aantal weken. Zonder ook maar iets te veranderen,  zowel in voer als in bijvoorbeeld wasmiddel voor kleedjes etc.
Ik weet helaas wat een zoektocht het kan zijn, en geloof mij, het gaat nóóit snel. Trek er gerust een jaar voor uit  ;)

Rijst en granen zou ik zeker niet geven, en als je dat toch zou willen dan pas als allerlaatste. Dus ook geen koekjes, dentastix of whatever uit de dierenwinkel, je weet niet wat er in zit. Ook groente en supplementen als "nieuwe diersoorten" behandelen en elimineren.

Wat ik me afvraag, is het overgeven / diarree etc eenmaal voorgekomen per diersoort? Of vaker? Ben je meteen gestopt met deze diersoorten voeren,  of heb je de 2 tot 3 weken afgemaakt?
Mijn hond spuugt ook wel eens, en heeft wel eens diarree, maar dan valt het niet zo lekker of is het net iets te koud etc. Pas als het elke keer bij die diersoort gebeurt en er dus een patroon in zit schrijf ik die diersoort af.

Zo een heel verhaal, maar inmiddels zijn wij nu 2 jaar bezig, en nog steeds niet helemaal klaar wat mij betreft.
Hoop dat jullie meer geluk hebben!
#2758732
Het is inderdaad niet eenvoudig het elimineren. We zijn voornamelijk begonnen met elimineren omdat ze maagpijn had. Moest dan een nacht of twee nachten achterelkaar uit bed in de nacht. Stond ze met haar rug gebold en staart tussen de benen gras te kauwen als een bezetene. En dan niet overgeven. Nagekeken door de dierenarts en was echt maagpijn. Hij vermoedde een intolerantie op het voer. Royal Canin Hypoallergenic gegeven 2 weken en de maagpijn was al snel weg. Toen gaan elimineren en omdat ze in het verleden al reageerde op rund en kip (laatste tijden voor het elimineren altijd) die niet gebruikt voor het elimineren.

Als pup heeft ze 1.5 jaar op Smuldier compleet en 1x per week kip gestaan. Toen werd op een gegeven moment de ontlasting ook minder, moest iedere dag haar kont afvegen. Toen gaan inlezen en KVV met bot (Tinlo en Carnibest natuur, lam en kip) gaan geven. Toen is het lang goed gegaan. Tinlo makreel ging niet goed (kotsen en natte poep) dus die niet gegeven. Ze at dus lam, rund, kip, konijn en eend qua diersoorten toen.

Op een gegeven moment meer diersoorten gaan geven zoals kwartel (ging direct al niet goed na 3 weken geven 1x per week gestaakt), paard, wild etc. en toen ging het dus na een aantal maanden mis met de maagpijn. Ook snacks als struisvogel, buffel etc. Weet dus niet of het puur door kip/ rund/rijst is gekomen de klachten of door de andere merken. Want wisselde zowel merken als diersoorten af.

Weet wel in de laatste weken voor het elimineren dat ze echt reageerde op de dagen dat ik kip, rund, lam en rijst gaf.
Lam gaf eng gele en vette drapontlasting. Kip slechte ontlasting, maagklachten, rund slechte ontlasting en kotsen.
Die diersoorten wil ik dus niet elimineren voorlopig want ben ik bijna 100% zeker van dat die niet goed gaan

Als eerste met elimineren dus kalkoen gepakt. Die heeft ze in het verleden wel eens gehad maar lange tijd terug. Leek goed te gaan dus maar in de 6e week kreeg ze dus rode huid en bultjes dat was dus balen.
Toen op konijn 6 weken dat gaat goed en nu eend van het weekend gegeven. Gaat ook goed vooralsnog.
Geef nu dus de komende 6 weken konijn en eend. Als dat goed gaat wil ik paard gaan toevoegen etc.

Geef wel nog groenten erbij. Op het moment dus courgette, bospeen, broccoli. Dat gaat goed. Merk als ik geen groente geef dat ze overdag gras gaat eten. Ze komt dan vezels tekort heb ik het idee. Ook is haar poep iets beter. Zonder groente is die vrij hard op de Tinlo ook al is dat niet  verkeerd voor haar anaalklieren waar ze in het verleden ook veel last van had. Ruik ze nu niet meer ook :)

Had trouwens toen ze de bultjes kreeg wel het wasmiddel veranderd oeps. Ben met Neutral gaan wassen voor de zekerheid dus laat dat maar zo. Voor de bultjes rust te geven en omdat ze haar buik had opengelikt ook Hydrocortiderm kort moeten smeren. Gelukkig is haar huid weer ok.
Ze krijgt op de gedroogde konijnenblokjes na met de training geen snacks oid. Als ze iets van de vloer eet per abuis van menseneten is het ook meteen fout. Ze is echt supergevoelig.
#2758753
Ben je nadat ze bultjes kreeg na 5 weken kalkoen meteen gestopt met kalkoen? Weet je zeker dat het door de kalkoen kwam, als het al 5 weken geen problemen gaf? Gevoelige honden kunnen van van alles ineens bultjes krijgen,  dat is wat ik in mijn vorige post probeerde te zeggen. Onze Max krijgt ook jeuk als hij bij iemand anders op een kleedje gelegen heeft bijvoorbeeld. Dat duurt dan een week maar dan verander ik dus niet het voer En dan gaat het weer prima.

Er zal altijd iets kunnen gebeuren waar een reactie op komt, dat hoeft dus niet perse van die diersoort te komen,  vandaar ook dat je als je begint met elimineren 1 diersoort voor minimaal 6 weken voert, maar in ieder geval totdat de hond 2 weken klachtenvrij is. Dus als het 5 weken goed gaat, daarna bultjes, wat gebeurt er als je het nog een week blijft voeren?  Worden de bultjes erger, of trekt het weer weg? Als het wegtrekt weet je dat het niet aan de kalkoen ligt, wordt het erger dan kun je kalkoen als verdacht bestempelen En overgaan op een andere diersoort.

Elimineren met konijn en eend zou ik niet aanraden, maar ik snap dat je niet anders kan omdat je niks anders in huis hebt (hoewel wij geëlimineerd hebben met Tinlo konijn in het begin, eigenlijk geen problemen mee gehad).
Als er nu een reactie komt moet je dus meteen 2 diersoorten afschrijven. Zo blijft er maar weinig over.

Het is ontzettend lastig,  maar vaak een kwestie van lange adem, en je vooral niet strikt aan weken houden maar kijken of je hond langere tijd klachtenvrij is.

Hoop dat je het niet opvat als kritiek,  ik probeer juist te helpen  ;)
#2758762
Bedankt voor de uitleg. Snap wat je bedoelt. Had wellicht nog een 7e en 8e week door moeten gaan met de kalkoen ipv alleen de 6e week. Ze had nooit bultjes gehad en zo'n jeuk. Haar buik en geslachtsdeel opengebeten en ze kon in de nacht niet slapen ervan (ik ook niet) dus wou dat het stopte :-[

Maar goed nu met de konijn gaat het goed. Werd mijn overigens aangeraden omdat ze al zoveel diersoorten heeft gegeven in haar leven en ik haar dus KVV geef bleef er weinig over. Gans, kangaroe en lama maar daar kon ik zeer lastig of niet aan een enkelvoudige KVV aan komen.
#2758801
Ik weet dat "jagende jurgen" gemalen gans verkoopt, en ook spiervlees van gans. Dus dat zou je dan kunnen proberen.
Ik heb het zelf nog nooit gevoerd maar volgens mij zijn de mensen die het gekocht hebben er erg tevreden over. En volgens mij is het niet eens zo duur!

Snap zo goed dat je wil dat ze geen jeuk heeft en niet misselijk is! Max krabt hele gaten in zijn lijfje als het weer mis is...  :'(

En natuurlijk kan het ook wél door de kalkoen komen. Je weet het gewoon niet zeker.
Ik zou echt proberen 1 ding tegelijk te doen, en misschien een dagboekje bijhouden met dingen die je doet en hoe zij zich voelt.
Van zwemwater kunnen ze bijvoorbeeld ook jeuk krijgen,  ik noem maar iets.
Als je dan in het dagboekje ziet dat ze elke keer jeuk krijgt na zwemmen,  of na het wassen van kleedjes, of na wat dan ook, dan zou je dat aan kunnen passen en kijken of het werkt.

Kijk anders eens in de topics van Reus, Hope en Xerox (zoekfunctie), zij zijn heel lang bezig (geweest) met elimineren, daar vind je vast nog meer tips!

O, schiet me ineens te binnen,  het kan ook nog ontgiften zijn! Als je na ellende met "slechte diersoorten" een goede voert, kan het zijn dat dan "de rotzooi" er uit komt. Kan een ideetje zijn natuurlijk.  ;)
Laatst gewijzigd door Kim_S op ma 09 sep 2013, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
#2758819
Bedankt voor de duidelijke uitleg en de tips. Ga eens zoeken naar de andere topics die je hebt genoemd.

Zwemmen doet ze niet zo vaak iig niet uit haar zelf. Alleen soms tijdens de jachttraining. Maar ga het zeker in de gaten houden.
Zal eens een dagboekje bijhouden goed idee! Vaak kan ik een reactie wel herleiden zoals van de week kotste mijn kat haar runderhart uit. Hond zat er naast en hup de eerste hap was doorgeslikt voordat ik NEE kon roepen maar soms is het wat lastiger inderdaad.

Gans had ik idd al gezien op het forum. Dan had je een heel karkas (zag dat niet zo zitten is maar een klein hondje ook) of gemalen (zit je met granen in de krop). Verder heb ik ook niet veel vriesruimte en zijn dat soort smaken wellicht niet het hele jaar verkrijgbaar. Zit je in ene zonder. Dus ben blij dat het nu met de konijn iig goed gaat dat is makkelijk verkrijgbaar zowel in KVV als de BARF die ik nu wil gaan geven.
#2759030
Bestelling is gedaan. Komt 28-09. Daar ik 1x per maand bestel (en uiteraard een minimum wil bestellen ivm bezorgkosten) ook even paard alvast besteld. Zowel gemalen spiervlees als ongemalen. Als alles goed gaat dan mag ze half oktober namelijk een derde diersoort naast de eend en konijn. Het eendenspiervlees was (nog) niet (meer) op voorraad maar wil ik later gaan bijbestellen. Kan hier ruim een maand mee vooruit.

Eendennekken per zak  € 2,25 2 € 4,50
Eendenhartjes 500 gram  € 1,50 2 € 3,00
Eendenlever 500 gram  € 1,80 2 € 3,60
Konijnendelen 3 kg  € 9,75 1 € 9,75
Konijnenniertjes met vet 1 kg  € 2,95 1 € 2,95
Paardenvlees gemalen 1 kg  € 3,90 1 € 3,90
Paardenvlees 2 kg  € 11,75 1 € 11,75

:D
#2759036
Oja vergat nog toe te voegen. Toen ze van de KVV op die brok ging om te kijken of e.e.a. aan de voeding lag verhaarde ze mega veel in die 2 weken. Denk ook een soort ontgifting maar dan andersom (vergiftiging) ;D De maagpijn stopte toen wel meteen de eerste week apart he. Na de brok dus die kalkoen gaan geven en nog steeds geen maagpijn dus wellicht lag het niet aan de kalkoen maar aan iets anders maar goed.

Verder ook nog vergeten te vermelden ze kan naast makreel en zalm ook niet tegen witvis zelfs niet gekookt (de kat wil het alleen gekookt en gaf haar dan de helft). Heb dit in het verleden meermalen aangeboden maar viel gewoon niet goed. Die aan het einde ook nog een keer elimineren? Een andere visoptie?

Ook heb ik haar meerdere weken achter elkaar 1 ei in de week gegeven, ging ze van aan de dunne poep. Moet je zoiets dan nog een keer elimineren aan het einde?

Als ik al die dingen ook moet elimineren kan ik het mij wel voorstellen dat je wel langer dan een jaar bezig kan zijn :D
Laatst gewijzigd door Hondje_ op ma 09 sep 2013, 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door