Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#2758116
Ik heb een vraagje. Sunday is inmiddels bijna 16 jaar en hij doet het naar omstandigheden echt nog super. Hij heeft veel lol in het leven en gaat elke dag een half uurtje mee op wandel. Aan de buitenkant zie je nog steeds niet dat hij al zo oud is. Zijn nierwaardes waren twee jaar geleden verhoogd en hij plaste veel, maar met een aangepast menu (minder vlees - elke dag rauwe groentes - meer vetten) en niercompositum zijn zijn waardes weer terug bij normaal.

Sinds kort heeft hij een pijnlijke elleboog: kan artrose zijn maar ook overbelasting. Sunday z'n bespiering is bijna helemaal weg. Bij zijn voorpootjes is de verhouding nu bot-spier-vel in plaats van spier-bot-vel en ook zijn ribbenkast is helemaal ingevallen. Hiervoor krijgt hij Muscle support en metacam (eerst hebben we Cox Compositum geprobeerd maar dit vindt hij zo afschuwelijk smerig dat ik dat er echt niet in kreeg). Over drie weken heb ik een afspraak voor chiropractie/acupunctuur om te bezien of dat nog wat uithaalt.

Sunday is nooit echt een goede eter geweest, als hij zich niet lekker voelt laat hij zijn voer al snel staan. In de ochtend krijgt hij 100 gram vlees met daarop de muscle support en metacam. Hij is erg geneigd om dit te laten staan, maar ja het moet erin. Sun is wel dol op rauwe eitjes, als ik een rauw eitje door zijn ontbijt geef is het zo op. Liever geef ik slechts om de dag een eitje.

Vanmorgen was het weer een gemuts om zijn voer erin te krijgen en zowel Sunday als ik worden hier niet gelukkig van. Wat zou het effect zijn als ik hem elke dag een rauw eitje geef? Waaraan zou ik kunnen zien dat hij toch nadelige effecten heeft van de hoeveelheid ei?

Ik houd daarbij in mijn achterhoofd dat Sunday z'n laatste levensfase echt is aangebroken, het wordt nu een kwestie van pappen en nathouden en kijken hoe lang hij er nog lol in heeft (ik hoop dat hij die lol nog een jaar of twee jaar weet vast te houden)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2758128
Ik zou het niet weten.
Maar eerlijk gezegd en mss klink het raar. Ik zou gewoon dat eitje iedere dag geven als hij het niet zonder wil opeten.
Je zeg zelf het is de laatste fase. ;) Wie zegd dat als ze sterft het door bv de eieren komt of wat anders of gewoon omdat ze op is.
Tuurlijk wil je ze zo lang mogelijk bij je hebben, maar je weet nooit hoe oud ze worden.
Vroeger werd er altijd gezegd teveel eieren zijn slecht.
Mijn moeder is 5 en volgens mij eet ze nog steeds iedere dag 2 eieren.
Buiten dat ze moelijk loopt en veel last van rug heeft. Maar dat heeft ze al 50 jaar komt door verschillende vallen.
Mankeert ze niets aan hart, colesterol ect ;)
Door Lizzy
#2758167
Wat je heel goed kunt doen is het eigeel rauw geven en het eiwit zachtjes koken. Daarmee zorg je ervoor dat de adivine de broodnodige biotine niet af kan breken. Ik denk dat je wel straffeloos 7 rauwe eitjes per week kunt voeren hoor, maar het zekere voor het onzekere (het is toch best veel 7 eieren per week) is dan : dooier rauw, eiwit verhit.

Knuffels voor Sunday!
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#2758171
Ik heb begrepen dat eigeel behoorlijk wat fosfor bevat en dat is belastend voor de nieren.
Gezien zijn voorgeschiedenis met zijn nieren, zou ik er zelf voor kiezen om het ei te klutsen en dan elke dag een halve te geven. (de andere helft in een afgesloten bakje in de koelkast bewaren)
Door Femke
#2758426
Stom dat ik er zelf niet aan denk om een ei te klutsen en dan de helft te geven! Ik ga eerst proberen of hij dan wel zijn ontbijt wil (de muscle support is een behoorlijk grote schep droog, sterk ruikend poeder), mede vanwege zijn nieren.
Door Femke
#2758429
Lizzy schreef: Wat je heel goed kunt doen is het eigeel rauw geven en het eiwit zachtjes koken. Daarmee zorg je ervoor dat de adivine de broodnodige biotine niet af kan breken. Ik denk dat je wel straffeloos 7 rauwe eitjes per week kunt voeren hoor, maar het zekere voor het onzekere (het is toch best veel 7 eieren per week) is dan : dooier rauw, eiwit verhit.

Knuffels voor Sunday!
Deze ga ik ook proberen. De knuffels was hij in elk geval erg blij mee!
Door Juul
#2758437
En een lepel rauwe honing door het eten? Werkte hier super in de vakantie. Epke vond de K9 natural niet te knagen zonder iets extra's. Dus ene dag een eitje erdoor, andere dag een lepel honing.
Door Lil
#2761343
Ik geef zowel muscle support als metacam. Waarbij de metacam veel viezer wordt gevonden dan de muscle support.

Ik doe het door gemalen voer. ('s ochtends wil ik snel naar mijn werk en voer ik dus geen barf). Meneer is dol op ei en yoghurt etc. maar zijn metacam eet hij dan niet. De muscle support ook niet, want hij moet 1,5 schep. Dat is inderdaad erg veel poeder.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door