Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door berta13
#2743332
Hallo, Mijn naam is Marion en ik heb een kruising labrador/ herder teefje van 4 jaar.
Zij krijgt nu Pedigree brokken en ik zou graag over willen stappen op barf. Helaas kan ik mij dit nu financieel niet veroorloven. Ik heb het uitgerekent en met brokken ben ik goedkoper uit.
Nu wil ik graag weten of ik ev bij de brokken pens kan geven omdat ik weet dat dat goed voor ze is. Sandy heeft nogal last van jeuk en krabt en bijt zich teveel. 2 jaar geleden heeft ze last gehad van hotspots en vorig jaar en dit jaar veel jeuk van vlooien.
Die heb ik nu weg maar ze blijft last houden van jeuk.
Is het een optie om brokken en pens te gelijk te geven of niet.
Alvast bedankt voor de hulp.
Marion
Door eelke
#2743335
Welkom hier!

Brokken en vlees tegelijk verteert niet zo lekker. Er zou dan 12 uur tussen moeten zitten, maar een hele pens maaltijd zou ik ook weer niet doen omdat pens laxerend werkt.

Verder denk ik ook dat het naast een brok als pedigree niet echt veel zoden aan de dijk gaat zetten om wat vlees er naast te voeren... zeker gezien de jeukklachten. Pedigree is gewoon geen goede brok.

Mag ik vragen hoe je de prijs van barf berekend hebt, en hoeveel je nu per maand kwijt bent aan brok? (en hoe zwaar je hond is?)
Door Lizzy
#2743339
berta13 schreef: Hallo, Mijn naam is Marion en ik heb een kruising labrador/ herder teefje van 4 jaar.
Zij krijgt nu Pedigree brokken en ik zou graag over willen stappen op barf. Helaas kan ik mij dit nu financieel niet veroorloven. Ik heb het uitgerekent en met brokken ben ik goedkoper uit.
Nu wil ik graag weten of ik ev bij de brokken pens kan geven omdat ik weet dat dat goed voor ze is. Sandy heeft nogal last van jeuk en krabt en bijt zich teveel. 2 jaar geleden heeft ze last gehad van hotspots en vorig jaar en dit jaar veel jeuk van vlooien.
Die heb ik nu weg maar ze blijft last houden van jeuk.
Is het een optie om brokken en pens te gelijk te geven of niet.
Alvast bedankt voor de hulp.
Marion
Hoi Marion,
Van Pedigree Pal zou ik eerlijk gezegd ook jeuk krijgen. Dat is wel extreme rotzooi hoor. En af en toe een plukje pens bij voeren kan best maar dat gaat je absoluut niet helpen. Het is leuk voor Sandy, dat ze af en toe iets lekkers/gezonds toegestopt krijgt maar het is een beetje vergelijkbaar met zelf de hele week 's morgens een gevulde koek + vitamine pil, 's middags een pannenkoek met stroop en 's avonds patat eten en dan een paar keer per week 10 sperziebonen erbij. Die pens is dan de sperzieboon zeg maar. En dat is leuk, zeg maar, maar dat maakt de rest van je ongezonde eten niet goed. Is die Pedigree brok ook goedkoper als je hond bijv. volledig over zetten op Smuldier (volgens mij de goedkoopste KVV die er is). Want dat is altijd nog beter dan Pedigree en volgens mij niet zo duur als het zelf samenstellen.
Door berta13
#2743359
Sandy weegt 25 kg en ik ben begonnen met het bereken van het opstarten van barf met kippennekken/ eendennekken, maagjes hart en lever van kippen en eenden en dan pens. Ik heb uitgerekend voor 3 weken 500gr te geven en dan kwam ik op €23 en met de brokken doe ik 5weken voor €28. Ik gaf eerst Kenner van de Boerenbond maar dat beviel me ook niet, ik dacht laat ik eens een merk pakken maar als dat ook niet goed is weet ik het ook niet. Smuldier ken ik niet en weet ook niet hoe duur dat is. Als dat te doen is kan ik daar in ieder geval mee beginnen enlater over gaan op barf misschien.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2743361
Smuldier kost gemiddeld (verschilt nogal per supermarkt) 80 cent per pakje van 400 gram compleet voer.
Je kunt het gewoon kopen bij de jumbo, c1000, AH, Poiesz (voor de friezen onder ons  :biggrin2:).
Ik voer het hier nu ook even, eigenlijk alleen de penscompleet want die bevalt goed en ziet er goed uit. En vul het aan met kip en hart(enkelvoudige voeding) en zo nu en dan een ander merk kvv.
Door judith1967
#2743364
Smuldier is verkrijgbaar in de supermarkt.
Bas v.d Heijden heeft het bijv
En volgens mij heeft AH  het ook,of iig een KVV van eigen merk
Gebruikersavatar
Door Thea
#2743393
Koop het hier bij de hoogvliet voor nog geen 0,60 de 400 gr.
Welke omgeving woon je?
Misschien kan je soms met een lijntje wat bestellen of een groepsbestelling van Degomeat of Caroba. ;)
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2743395
Thea schreef: Koop het hier bij de hoogvliet voor nog geen 0,60 de 400 gr.
Welke omgeving woon je?
Misschien kan je soms met een lijntje wat bestellen of een groepsbestelling van Degomeat of Caroba. ;)
De compleet voor 60 cent?
Gebruikersavatar
Door Thea
#2743397
Zal straks ff kijken. de pens en zelfs de pens compleet en vlees kosten om precies te zijn 0,57.
Mijn dochter verbaasde zich daar hier ook al over want zei betaal voor pens compleet 0,90 :-\
Hart is wat duurder die kost 1,15
Gebruikersavatar
Door Arkay
#2743399
Even een vergelijk als je brok blijft voeren moet je naar de dierenarts want iets gaat er niet goed , waarschijnlijk krijg je dan brokken advies van hem mee die kosten vaak een euro of 60 voor 15 kg. Daar moeten een gem hond van 25 kg ongeveer 250 gr krijgen dus met deze zak zou je dan 60 dagen doen, kosten per dag ongeveer 1 euro.
Ik ben voor een kg barf gem 1,80 kwijt, een beetje afhankelijk van hoeveel je hond eet ben je per dag ook ongeveer 1 euro kwijt maar niet de dierenarts kosten evt mediciijnen en dergelijke. Smuldier heeft als advies 30 gr per kg dat zouden 2 pakjes vleescompleet per dag zijn en dat kost ong 1,60 bij de jumbo.
Dus op de lange termijn ben je goedkoper uit met barf !

Het is maar net hoe je het bekijkt en berekend.
Door eelke
#2743401
Weet je wat het wel is...je hond heeft nu niet echt een goede gezondheid. Het is dus echt wel zaak om er goede voeding in te stoppen. Misschien dat het nu wat duurder is, maar voorkomen is beter dan genezen...

Waar heb je je prijs op gebaseerd? Want met een beetje slim inkopen (via lijntjes en bij de ene webshop is het een weer goedkoper etc) kom je ook al een eind.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2743406
Zal hier nog eens mijn berekening zetten wat ik op het moment voor Bency en een beetje voor de katten kwijt ben.
Voorwaarde is wel dat je wat vriesruimte nodig heb ;)

Hier mijn menu en wat het me ongeveer kost.
Voor het gemak heb ik ff 300 gr (50%)vleesbot 200 gr (33%) spiervlees en 100 gr (17%)orgaan gerekend pd 600 gr.
Bency eet 500 gr pd dus eigenlijk ben ik nog wat goedkoper uit. Maar de katten eten hier ook gedeeltelijk BARF en ged kvv. Dus die 100 gr gaat naar de katten ;)
Ik let wel op wat ik evt aan vervoerskosten zou kwijt zijn als ik ergens wat moet ophalen.
Ik heb het voordeel dat Caroba (CA) hier zit daar haal ik dus met 10% korting
Degomeat(DM) bestel ik samen met iemand anders hier dus geen bezorgkosten
Slagerij West(SW) rij ik op 2 km na langs als ik naar mijn ma gaat dus kost me hooguit 5 km.
Ramses(R) haal ik op in Bodegraven heen en weer 20km
Poelier hier heb ik kipbotjes voor 0,50 per 1200 gr hier knip ik een gedeelte het vlees van af dat zijn de kipsnippers.
Bij pens geef ik de botjes met stuk vlees er nog aan. Dit is trouwens gem 60/40.
Overige botjes koken we boulion van voor Boy.
Zit zo op gem 10 diersoorten en goede kwaliteit met soms wat minder (kopvlees en kipsnippers en botjes) ;)

Mijn menu voor het moment.
M. Eend CA  2,00 p kg        paardvlees R  3,25 p.kg    lam/geithart SW 2,00  p.kg pd  1,45 soms eendennekken van SW dan is 1,50 pkg
D. Konijn R    1,70              Kalkoenvlees DM 2,75      Lamstesten SW 2,00          pd  1,40
W.lamsPens SW  1,00      kipbotjes met stukje kip  Poelier hier 0,50                    pd 0,60
D. Parelhoen DM 2,50        KopvleesSW 2,50              lam/geitlever SW  2,00      pd 1,45
V. Kip DM 1,35                  rundvlees SW 3,00            konijnnier R 2,45                pd 1,25
Z. Zalm DM  2,00              kipsnippers Poelier1,00                                                  pd 0,90 
Z Strot of halve schapen/geitenkop.SW 1,00                                                          pd 0,60

Ik kom dus pw op 7,65 en dus pd 1,10 voor Bency en beetje voor de katten ;)
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2743407
Thea schreef: Zal straks ff kijken. de pens en zelfs de pens compleet en vlees kosten om precies te zijn 0,57.
Mijn dochter verbaasde zich daar hier ook al over want zei betaal voor pens compleet 0,90 :-\
Hart is wat duurder die kost 1,15
:(
Ja ik betaal hier ook 90 cent. Toch maar weer eens de supermarkten vergelijken. Hoogvliet hebben we hier helaas niet. AH blijkt het tegenwoordig ook weer te hebben, daar nog maar eens kijken. Vind het nogal een prijsverschil, 30 cent!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door