Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door nathaliek
#2741752
Hallo Allemaal,

Ik zal maar beginnen met het voorstellen.
Mijn naam is Nathalie en ik woon in Dronten. Mijn huis deel ik met 2 honden Cubby een kruising herder van bijna 14 jaar en Jazz een kelpie van bijna 3.
3 katten Bandit, Whisper en Smokey. En nog 3 ratten.
Met Cubby ben ik begonnen in de dogdance en zij is met 11 jaar met pensioen gegaan, en daarom is Jazz er ook bijgekomen want hij heeft nu het stokje van haar overgenomen. En Cubby komt zich tijdens een training af en toe even melden omdat ze ook graag nog even wil meedoen. Dan is ze 10 minuten helemaal happy en daarna gevloerd, maar wat wil je als je bijna 14 bent.
Ik heb met Jazz nog obedience geprobeerd, ging heel goed alleen zijn we beide daarin niet genoeg gemotiveerd voor de wedstrijden dus houden we het alleen wat bij want voor de dogdance komt het goed van pas en zo af en toe treibballen we voor de fun.

Dan de vraag waarvoor ik mij heb aangemeld hier.
Jazz heeft last van tandsteen en hij begint te stinken uit zijn bek. Gelukkig is het alleen nog maar plak en 1 kies heeft een iets dikkere laag.
Nou wil ik hem niet volstoppen met buffelhuidkluifen om op te kauwen, dus gaan we morgen langs de slager voor wat nekken en karkassen.

Ze staan nu op smuldier. Ik weet het niet het beste maar door vermindering van uren op het werk en dus minder geld is het even niet anders. Ze doen het er wel heel goed op allebei.
Maar barfhappen heeft hij nog nooit gehad dus gaan we beginnen met kippennekken en dan wil ik over op kipkarkas.
Ik wil dus eigenlijk 1 dag kipkarkas gaan geven en over een tijdje ook zalmkoppen erbij. En de andere 5 dagen smuldier compleet.

Nu dacht ik zelf aan ( ik heb geen idee wat een nek en karkas weegt, Jazz eet 500 gram per dag verdeeld over 2 keer) s'ochtend kippennek met kipfilet als spiervlees en een ei en s'avonds nek met kwark en groente. Later vervangen door een karkas.

Zit ik zo met mijn gedachte een beetje goed? Ik weet dat de verhoudingen niet precies hoeven omdat ik de overige dagen compleet voer, maar alleen nek klinkt mij wel erg karig in de oren.

Dan wil ik over een paar weken een dag zalmkop geven.
Een hele zalmkop is voor hem 1 maaltijd en dat vind ik denk ik ook te vet voor een dag, dus ik dacht dan die dingen door de helft en s'morgens een halve zalmkop en s'avonds smuldier.
Moet ik nog wat bij die zalmkop geven of is dat voldoende?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben en dat jullie mij een beetje opweg willen helpen.
Gebruikersavatar
Door Thea
#2741803
Welkom op BP.
Ik weet niet waar je woon.
Maar hier in Nl zal je niet veel slagers vinden waar je nekken of karkassen kan kopen.
Soms heeft een poelier wel kippen nekken en of karkassen.
Islamitische slagers verkopen die soort dingen ook soms wel.
Wel kan je makkelijk bv kipvleugels kopen. Die moet je wel doorknippen zodat de bocht eruit is. Sommige honden zijn namelijk schrokkers en slikken dan zo'n hele vleugel ineens naar binnen.
Denk ook dat je bv wel een hele kippenpoot zou kunnen geven. Daar hoef je dan niets bij te geven van extra spiervlees ;)
Door Martine-Tom
#2741828
Thea schreef: Welkom op BP.
Ik weet niet waar je woon.
Maar hier in Nl zal je niet veel slagers vinden waar je nekken of karkassen kan kopen.
Soms heeft een poelier wel kippen nekken en of karkassen.
Islamitische slagers verkopen die soort dingen ook soms wel.
Wel kan je makkelijk bv kipvleugels kopen. Die moet je wel doorknippen zodat de bocht eruit is. Sommige honden zijn namelijk schrokkers en slikken dan zo'n hele vleugel ineens naar binnen.
Denk ook dat je bv wel een hele kippenpoot zou kunnen geven. Daar hoef je dan niets bij te geven van extra spiervlees ;)
In Dronten, dat is de eerste zin  ;D

Welkom hier!
Bij poeliers kan je nog wel eens karkassen krijgen maar verder is het wat lastig denk ik om het gewoon in een winkel te kopen  :)
Gebruikersavatar
Door Hylos
#2741838
http://www.de-worstmakerij.nl/

Hier kun je evt bestellen, ze bezorgen ook in Dronten.
Wil je eerst alleen wat vleesbot voeren om te wennen? Aangezien ik de organen mis in je stukje. Lijkt me prima om zo nu en dan wat vleesbot te geven, zou alleen niet een bak vol doen want wellicht krijgen ze dan te harde ontlasting..
Ik geef het hier vaak samen met smuldier hart, naast de smuldier penscompleet. En dan bijvoorbeeld 3 rugjes of 4 nekjes. Niet heel veel.
Door nathaliek
#2741972
Bedankt voor het meedenken!
Ik bedoelde inderdaad de poelier ipv de slager. De worstmakerij zit hier niet zo ver vandaan, dus daar kan ik zo even langs rijden.

@ Thea
Cubby kauwt keurig, maar bij Jazz is het inderdaad hap slik weg.
Vandaar dat ik vleugels nog niet zie zitten, meer voor mezelf. Maar een kippenpoot is wel een goed idee.

@Hylos
Ik wil inderdaad beginnen met nekken en karkassen zodat ze kunnen knagen en hun tanden kunnen poetsen. Voor 1 dag in de week en later nog een visdag. Misschien dat ik later wel meer dingen erbij wil gaan geven, dan moet ik me wat meer gaan verdiepen in de verhoudingen. 
Orgaan heb ik bewust niet toegevoegd omdat ik dacht dat dat al genoeg in de smuldier zit. Ik voer pens compleet en de vleescompleet.
Dan gaat mijn voorkeur uit naar meer spiervlees en een eitje, groente en kwark. :)

Maar correct me if i'm wrong.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door