Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door JeanLy
#2733978
Hallo mede-Barfers,

Hebben jullie tips om de hond wat te laten verdikken? Mijn oudste reu (border collie, dus heel actief) is de afgelopen weken gigantisch verdund. Je voelt ribben en heupen erg goed, en zelfs mn vriend ziet hoe mager hij ineens is (en dat zegt nogal wat :biggrin2:). Ik heb ruim 2 jaar lang een bepaald merk KVV gevoerd, maar er was iets mis de laatste maanden, want beide honden waren geregeld aan de diarree. De oudste reu is altijd al wat dun geweest, komt moeilijk aan. Maar nu is hij echt te dun. Momenteel ben ik overgestapt op doordeweeks Barfen, in het weekend Naturis KVV. Vanaf volgende maand zullen we volledig overgaan op Barf. In plaats van 500 gram geef ik nu 600 - 700 gram. Dat is 3% van zijn "ideale" lichaamsgewicht. Dit is momenteel zijn menu:

Maandag:
300 gram Kalkoennekken
200 gram Hertenvlees
125 gram Orgaanmix (Pens, Hart, Maag, Lever)
50 gram Groente (net wat wij eten, eten we geen groente krijgen ze wortel).

Dinsdag:
300 gram Kippenrug
200 gram Hazenvlees
125 gram Orgaanmix
50 gram Groente

Woensdag:
150 gram Konijnenkop
350 gram Konijnenvlees
125 gram Orgaanmix
50 gram Groente

Donderdag:
Ieders een goedbevleesde halve Eendenkarkas (=400 gram)
250 gram Paardenvlees
125 gram Orgaanmix
50 gram Groente

Vrijdag:
Vette vismix (KVV)

Zaterdag:
KVV Lam of Geit

Zondag:
KVV Kip/Rund

Vanaf volgende maand zal het menu zijn:

Maandag:
300 gram Kalkoennekken of Kalkoenborst
200 gram Hertenvlees
125 gram Orgaanmix
50 gram Groente

Dinsdag:
300 gram Eendenrug
200 gram Paard
125 gram Orgaan
50 gram Groente

Woensdag:
300 gram Konijnenkarkas
200 gram Kalkoenvlees
125 gram Orgaan
50 gram Groente

Donderdag:
Fazantenkarkas (deze is inclusief orgaan, ik moet nog even afwegen hoe zwaar die zijn)
Rundvlees
50 gram Groente

Vrijdag:
Lamsrib (ik moet nog even kijken hoe goed die bevleesd zijn om de hoeveelheden te bepalen).
Hertenvlees
125 gram Orgaanmix
50 gram Groente

Zaterdag:
300 gram Parelhoenkarkas
200 gram Rundvlees
125 gram Orgaanmix
50 gram Groente

Zondag:
Vette vismix. (Ja, die blijft, ik gruwel om vis uit elkaar te trekken en te verdelen).

Iemand nog tips of aanpassingen? Misschien tips wat de "verdikkende" vleessoorten over het algemeen zijn? De reden dat het menu volgende maand verandert, is dat ik nog zoekende ben waar ik goedkoop, maar goed Barf-vlees kan kopen. Alvast hartelijk bedankt!

Groet Susanne
Door eelke
#2734035
Eend, geit en lam zijn vettere soorten en die staan er nu niet zo veel op.
Verder wordt er wel vaker gezien dat honden afvallen zodra ze overstappen op barf, vaak is dat maar tijdelijk.
Door Lizzy
#2734043
Ik vind 3% voor een zeer actieve niet zo heel grote hond niet veel hoor. Die van mij vallen daar op om. Ik zou gewoon meer gaan voeren. Een van mijn volwassen Dalmatenteefjes (van 26 kg) krijgt ook 4% momenteel. En zij is vast niet zo actief als jouw Border.

Vergeet niet dat in veel KVV's ontzettend veel vet zit. En in sommige ook rijst = koolhydraat = luie (goedkope) energie.
Door miik
#2734064
Ik vind ook dat je hem weinig voert. Hoeveel weegt hij ?
Mijn Border Collie teefje weegt 16,5 kilo en heeft tijdenlang 650 gram per dag gegeten !!!
En een reu is meestal nog wat zwaarder, dus denk dat hij gewoon meer nodig heeft !
Door JeanLy
#2734416
Tja, hij heeft altijd 500 gram gegeten, en woog 23 kilo. Ik weet niet precies hoeveel hij nu weegt, aangezien ik altijd let op ribben/heupgewrichten als ik meer moet voeren (en wegen doe ik 1x per jaar bij de DA). Maar ik schrik me het apezuur zodra hij uit het water komt tegenwoordig. Hij was al te dun voordat ik ging barfen hoor, dat was juist een van de redenen dat ik wilde gaan barfen. Wat voor hoeveelheden raden jullie dan aan om hem eerst wat dikker te laten worden? 4% aanhouden op 23 kilo of iets meer? Lam en Geit zijn wel diersoorten met meestal de zwaardere botten, vandaar dat ik die niet echt opgenomen heb in mn menu (behalve de Lamsrib dan). En ik ben ook een beetje afhankelijk van het aanbod. Ik moet dus alle aanbieders nog een beetje ontdekken, ik wilde de volgende bestelling bij Herby Vers doen. Die heeft geen Lam of Geit spiervlees.
Door nicolette
#2737288
Heb hier een reu van net 2 jaar en die weegt 28 kilo en krijgt vaak 1.7 kilo per dag. Nu het warmer is weer 1.5 kilo. Kijk ook altijd naar zijn ribben en geef gewoon meer als hij wat magerder wordt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door