Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#269156
Na wat gereken komt ik voor Chase (m'n witte) op 5000 grammen per week (zo'n 700 gram p.d.) wat ik wil geven =
botten 50/50 = 2000 gram per week
groenten en fruit = 1000 gram per week
spiervlees of kant en klaar = 500 gram per week
orgaanvlees = 750 gram per week
pens = 500 gram per week
tafelresten = 250 gram per week

Voor Kaiya (m'n mixje) dacht ik aan 4.100 grammen per week (zo'n 600 gram per dag) te weten
botten 50/50 = 1.500 gram per week
groenten en fruit = 840 gram per week
orgaanvlees = 630 gram per week
spiervlees of kant en klaar = 420 gram per week
pens = 500 gram per week
tafelresten = 210 gram per week

Ik moet dit nog feilloos is fraaie dagmenuutjes gaan verwerken, weet ook niet of dat zo snel allemaal gaat lukken maar lijkt 't voorlopig ergens op?
Heb een mooi lijstje aan de koelkast hangen waar ik per dag alles in kan vullen wat ik geef, zodra we een week of wat draaien heb ik zo een goed overzicht dacht ik.
O ja, waar valt hart nu eigenlijk onder.... orgaanvlees? Daar zijn de meningen geloof ik een beetje over verdeeld. Ik gaf/geef hart eigenlijk best wel veel dus wanneer ik ook magen (kip + rund + lams) en lever (kip + rund + lams) wil blijven voeren moet ik daar voorzichtig mee zijn, qua hoeveelheid?
Maakte altijd g/f-mixen en las hier dat het beter is òf groentenmix òf fruitmix te geven. Zo gezegd zo gedaan.... die fruitmix vonden ze dus 10 x niks ::), heb daar een theelepeltje kattenvoer doorheen geprakt en toen was het in no-time weg.... Kan geen kwaad?
De tafelresten, kom er nu dus achter dat ze ver over 5% zitten, denk eerder 10%, ze zijn hier nu eenmaal gek op zuivel.... ga het uiteraard proberen zoveel mogelijk rond die 5% te houden maar maakt het erg veel uit wanneer ik er boven kom?
Ik voerde voorheen eigenlijk min of meer op de gok, dus het is best wel puzzelen nog ;).
Waar ik best wel blij mee ben is dat ik bij m'n Turkse slager 1 kilootje diepgevroren (maar wel rauwe) sardines op de kop kon tikken, gaf ze voorheen uit blik maar dit vinden ze dus echt héérlijk... (heb ze alvast een voorproefje gegeven). Ze zijn weliswaar klein, maar ik moet er nog even niet aan denken die knoerten met graat en al te geven :o Wordt morgen dus een ontbijtje met sardines. Dit kan als vervanging voor bijv. bot/vlees?
Nou, een heleboel vragen.... graag jullie mening wanneer je ff tijd hebt?
Alvast dank en groet
Anne Marie
#269235
Anne_Marie schreef: Na wat gereken komt ik voor Chase (m'n witte) op 5000 grammen per week (zo'n 700 gram p.d.) wat ik wil geven =
botten 50/50 = 2000 gram per week
groenten en fruit = 1000 gram per week
spiervlees of kant en klaar = 500 gram per week
orgaanvlees = 750 gram per week
pens = 500 gram per week
tafelresten = 250 gram per week

Voor Kaiya (m'n mixje) dacht ik aan 4.100 grammen per week (zo'n 600 gram per dag) te weten
botten 50/50 = 1.500 gram per week
groenten en fruit = 840 gram per week
orgaanvlees = 630 gram per week
spiervlees of kant en klaar = 420 gram per week
pens = 500 gram per week
tafelresten = 210 gram per week
Ik kom op ongeveer 36% rauwe vleesbotten voor Kaiya. Right? En 20% groente en fruit. En 15% orgaanvlees. En 12% pens (vind ik teveel) dus dat is samen 17% orgaanvlees.
Ik moet dit nog feilloos is fraaie dagmenuutjes gaan verwerken, weet ook niet of dat zo snel allemaal gaat lukken maar lijkt 't voorlopig ergens op?
De percentage lijken er wel op hoor. Alleen vind ik dat er iets teveel pens op het menu staat. Maar over het menu kunnen we natuurlijk niet heel erg veel zeggen zolang we niet precies weten waar het uit bestaat...
Heb een mooi lijstje aan de koelkast hangen waar ik per dag alles in kan vullen wat ik geef, zodra we een week of wat draaien heb ik zo een goed overzicht dacht ik.
Dat klinkt goed. Als je het ons nou ook laat weten, kunnen we meekijken.
O ja, waar valt hart nu eigenlijk onder.... orgaanvlees? Daar zijn de meningen geloof ik een beetje over verdeeld.
Als je kijkt naar het eiwit/aminozurenpatroon, dan valt hart echt onder orgaanvlees.
Ik gaf/geef hart eigenlijk best wel veel dus wanneer ik ook magen (kip + rund + lams) en lever (kip + rund + lams) wil blijven voeren moet ik daar voorzichtig mee zijn, qua hoeveelheid?
Ja, ik vind persoonlijk dat je zonder pens niet boven de 15% van het totaal per week moet uitkomen.
Maakte altijd g/f-mixen en las hier dat het beter is òf groentenmix òf fruitmix te geven. Zo gezegd zo gedaan.... die fruitmix vonden ze dus 10 x niks ::), heb daar een theelepeltje kattenvoer doorheen geprakt en toen was het in no-time weg.... Kan geen kwaad?
Het gaat erom dat fruit in combinatie met vlees kan gaan gisten in de darmen. Maar, fruit combineren met katenvoer is echt geen goed idee. In dat geval kun je het beter mengen met groentes.
De tafelresten, kom er nu dus achter dat ze ver over 5% zitten, denk eerder 10%, ze zijn hier nu eenmaal gek op zuivel.... ga het uiteraard proberen zoveel mogelijk rond die 5% te houden maar maakt het erg veel uit wanneer ik er boven kom?
Wat versta je allemaal onder tafelrestjes? Alleen zuivel? Ik vind 10% zuivel namelijk wel veel te veel. Maar 10% zuivel + rauwe eieren + wat gekookte groente/vlees restjes + supplementen: dan vind ik 10% wel weer meevallen. Ik vind het zelf wel max.
Ik voerde voorheen eigenlijk min of meer op de gok, dus het is best wel puzzelen nog ;).
Waar ik best wel blij mee ben is dat ik bij m'n Turkse slager 1 kilootje diepgevroren (maar wel rauwe) sardines op de kop kon tikken, gaf ze voorheen uit blik maar dit vinden ze dus echt héérlijk... (heb ze alvast een voorproefje gegeven). Ze zijn weliswaar klein, maar ik moet er nog even niet aan denken die knoerten met graat en al te geven :o Wordt morgen dus een ontbijtje met sardines. Dit kan als vervanging voor bijv. bot/vlees?
Ja, op zich wel, maar ik zou het niet vaker als 1, maximaal 2 keer per week geven. Het levert vooral vlees. De graatjes leveren niet zoveel calcium, maar het is wel 'heel prooidier'. Als je de hoeveelheid botten wil berekenen, dan zou ik dit alleen wel rekenen onder vlees.
Nou, een heleboel vragen.... graag jullie mening wanneer je ff tijd hebt?
Alvast dank en groet
Anne Marie
Nou, ik hoop dat je hier wat aan hebt! Enne: vragen staat vrij hoor. Daar is het forum tenslotte voor ;)
#269523
Heb idd bij nader inzien aandeel pens/orgaan teruggebracht met daarvoor in de plaats bot 50/50 en spiervlees, zit nu ruimschoots op 50% bot/vlees.
Tja, die fruitmix was dus niet zo'n succes, misschien volgende keer een lepel yoghurt er doorheen.
De tafelresten vind ik best gevarieerd en ja 't is incl. rauwe eieren, kookoverschotje, supplementen, handje zuurkool enzovoorts, cottoncheese en kwark zijn echter favoriet. De sardines waren vanochtend trouwens een groot succes. Kan ik dus ook 1 x per week gaan geven.
Wanneer ik een weekoverzichtje heb dan zal ik het hier neerzetten.
Bedankt voor je reactie.
groet
Anne Marie
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door