Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Irza
#2682850
Eerder dan verwacht lijkt het nu zover te zijn dat we de kittens van bijna 14 weken op barf over gaan zetten!
Ik heb al een aantal topics hierover gelezen, maar mijn vraag is vooral: in deze situatie nog even afwachten of nu overzetten?

Achtergrond:
We hebben onze 2 katten (2 ragdoll zusjes) nu dik een week bij ons thuis. Ze heten Skye en Essie. Skye heeft een moeilijk begin bij ons gehad omdat ze bij aankomst bij ons niet at (dronk wel). Uiteindelijk bleken er stukjes plastic in haar maag te zitten, had ze bij de opvoeder naar binnen gekauwd. Afijn, gelukkig allemaal goed afgelopen, maar zorgt er nu misschien wel voor dat ik niet eten extra akelig vind ;)

Essie eet goed. We aten brokjes bij de opvoedster en wij wilden ze overzetten van brok naar blik naar barf en daar de tijd voor nemen. Echter werden brokjes door Essie met lange tanden gegeten (hebben de eerste dag vanalles uit de kast gehaald om Skye aan het eten te krijgen en Essie kreeg dan wel wat restjes en dat zag ze wel zitten ;D) en door Skye helemaal niet, ook niet na de behandeling in het dierenziekenhuis. Maar goed, we wilden al naar blik en de poep zag er goed uit, dus helemaal overgegaan naar Bozita kip/Kitten (lijken dezelfde inhoud te hebben, nu geven we alleen nog Bozita Kip).

Skye eet erg wisselvallig. Haar eerste eten na het ziekenhuis wat ze at was rauwe kip, en met veel enthousiasme! Dat werd binnen een dag succesvol uitgebreid naar Bozita. Dat werd ook goed gegeten, maar er bleef een groot verschil tussen vers en blik. De laatste dagen eet ze echt met tegenzin het natvoer. We hebben ook nog helemaal geen kattensnoepjes gevonden die ze lust (niet noodzakelijk erg). Ze is sinds het ziekenhuis (nu 1 week geleden) zo'n 200 gram aangekomen, waar ik heel blij mee ben, maar van dat minder eten word ik zenuwachtig. Ik heb al vanalles geprobeerd; lijmen met kleine stukjes kip door het voer gemengd, andere bordjes, andere plekjes, haar lief toespreken en aaien, fijngeprakt, met wat vocht erbij en ook simpelweg koppig laten staan. Maar het gaat niet van harte, is niet veel, en ze 'begraaft' het vaak na eraan geroken te hebben (krabbewegingen op de vloer naar het bordje toe). Alle vleeswaren worden juist superenthousiast gegeten (kipfilé, gemalen kippennek, kippenhart, rundvlees, verder nog niet gekomen).

Mijn grote onzekerheid is dat ze momenteel diarree heeft. Ik denk dat het is door veranderingen in voer. Misschien zelfs omdat ik naast natvoer 's avonds iets van vers geef?
Ik denk dat ik een staaltje bij de dierenarts inlever om medische oorzaken uit te sluiten, maar als daar niets uitkomt, is het dan beter om toch even koppig door te zetten met blikvoer om haar 'stabiel' te krijgen, of is dat nutteloos omdat ik daarna uiteindelijk toch wil wisselen naar barf?
Ik wil haar graag geven wat ze lekker vindt en beginnen met barfen, maar ik wil dat niet ten koste van de darmpjes laten gaan.
Wat denken jullie? Overigens zijn beide dames lekker speels en lief voor elkaar en voor ons. Behalve Skye's eten en diarree lijken het gezonde kittens te zijn :)

Extra vraag: als ik dan met barfen begin, is het dan belangrijk dat ik dingen die ze nog niet gehad hebben, ook langzaam te introduceren vanwege de darmpjes?

Bedankt voor het lezen en sorry voor het lange verhaal! :D

Hier een foto van de zusjes:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Irza op di 28 mei 2013, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2682907
Waarom wil je de tijd nemen om ze over te zetten? Met oudere katten is dat soms noodzakelijk om ze te laten wennen, met kittens meestal niet, zoals je al hebt gemerkt.

Toen ik Kai kreeg, was hij brokken gewend, en dan één keer per dag blik/gekookte kip/tonijn uit blik erbij. Ik gaf hem een schaaltje brokken en een schaaltje KVV en hij heeft hier nooit meer een brokje aangeraakt. Na een week zijn we overgegaan op prooi (wel opgebouwd, hij was toen nog kleiner dan een duif, dus dat snapte hij niet meteen).

Ik weet niet waarom Skye diarree heeft, zou dat niet nog van de behandeling kunnen zijn?

Als ik jou was zou ik ze snel helemaal overzetten op vers, als ze dat goed eten, is dat prima. Alleen als de dierenarts echt een heel agressieve behandeling heeft gedaan, dan is vers mogelijk niet de beste keuze tot haar darmen weer hersteld zijn.
Door tomcat
#2682973
Wat een snoepies :-*
Ik zou ze als ik jou was meteen overzetten op barf, zeker als ze de barfhapjes die je ze nu geeft lekker oppeuzelen en met soorten zoveel mogelijk variëren. Kunnen ze aan veel smaakjes wennen en verveelt het ze ook niet snel. Katten kunnen verhipte kieskeurig zijn en als ze het verse vlees dat je ze nu voorzet wel eten, liet ik blik meteen weg als ik in jou schoenen stond....
Maar goed ik kan makkelijk praten, onze kat lust vrijwel alles zolang het maar niet gemalen is en hij lekker zelf kan kluiven en kauwen. 
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2683025
Als katten geleidelijkaan overgezet worden is dat omdat de kat het anders niet wil eten, maar heel zelden omwille van de darmen.  Bij gezonde katten is dat echt totaal geen probleem voor de darmen, integendeel.
Bij bepaalde fokkers worden kittens zelfs afgespeend op vers om ze daarna op brok over te zetten. Dit omdat vers beter aanvaard wordt.
Ook wordt vers, zelfs door brokkenmensen aangeraden bij erg zwakke kittens na speenleeftijd.

Nee, als je kittens het zelf gewoon lusten, is er geen reden om ermee te wachten.  Integendeel.  Als je er vers onder moet doen om het blik erin te krijgen, das wel de omgekeerde wereld.  ::)

Die diarree, kan dat niet komen omdat je enkel spier voert? Of lees ik dat verkeerd?
Het is wel belangrijk dat je meteen een goed gebalanceerd menu voert. Enkel spiervlees is erg gevaarlijk, zeker voor kleine kittens.  Die moeten nog vollop ontwikkelen. 
Dus ook bot en orgaan gaan voeren, in de juiste verhoudingen, of een goede kvv halen als je op dit moment nog niet klaar bent om meteen zelf samen te stellen.
Ook zeker diersoorten gaan afwisselen. Dat hoef je niet stap voor stap doen, meteen minstens 5 diersoorten voeren.  Om tekorten te vermijden.  Voer ook iets van vis, gezond en leren ze die smaak ook kennen (en hopelijk appreciëren).  Hetzelfde geldt voor wild. 
Als je even kvv zou voeren, dus ook smaken afwisselen (beste) of een complete versie met premix nemen (minder aan te raden).

Ze kunnen ook zeker al bot kauwen.  Mvr. Kruim's kittens kauwden op 6 weken al sommige zaken weg.
Hoe jonger ze dat leren, hoe gemakkelijker het ook later nog gaat.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 29 mei 2013, 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2683026
pearlsofpassion schreef:
Ze kunnen ook zeker al bot kauwen. Mvr. Kruim's kittens kauwden op 6 weken al sommige zaken weg.
Hoe jonger ze dat leren, hoe gemakkelijker het ook later nog gaat.
Bedenk ook dat als mama poes het zelf moet doen, ze niets gaan malen, of blikken open gaat maken. Vanaf het moment dat ze afgespeend worden hebben kittens alles in huis om vers te eten.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2683030
fem fatale schreef: Bedenk ook dat als mama poes het zelf moet doen, ze niets gaan malen, of blikken open gaat maken. Vanaf het moment dat ze afgespeend worden hebben kittens alles in huis om vers te eten.
Ja, das waar.
Maar ik wil wel even aanvullen dat mama poes muizen en kleine vogeltjes ala mus zou brengen.
Ik geloof niet dat ze bij kittens van 6 weken al met een haas of grote vogel ala kip aan zou komen zetten... :-\ En anders zullen die waarschijnlijk gewoon wat vlees eraf halen ipv het bot ook werkelijk op te eten.
En muis of kuiken dat kan je bij manier van spreken bijna binnen likken, das niet echt kauwen zoals op het meeste vleesbot dat we als barfers moeten voeren.
Ik weet dat jouw katten zoveel geluk hebben van gewoon natuurlijke prooi te krijgen, maar de meeste barfers gaan zich toch wenden tot iets grotere dieren en dus hardere botten.
Gelukkig kunnen katten dat ook wel wegkrijgen, zeker als ze het van kleinsaf leren. Maar helemaal zoals in de natuur, is dat dus wel niet... ;)

Maar goed, dat doet geen afbreuk aan de boodschap dat kittens dus al prima kunnen barfen en knagen. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 29 mei 2013, 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door fem fatale
#2683034
Kai en Kai moest nog best hard werken op zijn eerste muizen en kuikens, maar hij begreep het concept niet helemaal, denk ik. Maar van naar binnen likken was geen sprake ;).

Overigens is bij mij alleen Jet afgespeend op prooi, en zijn Kai en Plien op 13-14 welen overgezet. Jet is veruit de beste kauwer, en dat terwijl zij toch de minste tanden heeft. (Maar zij is ook het zwaarst, en heeft denk ik ook de zwaarste bespiering, dat zal ook helpen. Al knaagt Puk de allerzwaarste botten weg, en die is nu maar 700 gram.)
Gebruikersavatar
Door Irza
#2683136
Bedankt voor de reacties :)
In het ziekenhuis heeft ze een slangetje via haar keel naar de maag gehad. Verder alleen een lichte narcose. Volgens mij valt de aanslag daarvan op de darmen wel mee, een week later, tenzij stress, maar ze leek het naar de situatie relatief ontspannen doorgestaan te hebben.

Ze krijgt nu dus hoofdzakelijk natvoer met 's avonds iets vers. Het spiervlees is absoluut niet het definitieve menu, dat was ter kennismaking (hebben uitsluitend brokjes gehad bij opvoeder). De vriezer ligt vol :) Het idee om voorzichtig te wisselen komt misschien voort uit dingen die ik over volwassen katten gelezen heb. Ik dacht dat het stressvol zou kunnen zijn, maar misschien valt dat wel mee als het om iets gaat wat ze lekker vinden  :P

Fijn om te horen dat jullie het wisselen nu al aanraden. om nog terug te komen op mijn vraag: moet je verschillende vlees- en diersoorten net zo voorzichtig introducen als nieuw natvoer om diarree te voorkomen? Ik las dat ingewanden wat laxerend kunnen zijn, die porties heb ik verspreid over de week en ze krijgen dan iedere dag een aandeel vleesbot.

Ik geloof dat ik dan maar eens ga beginnen porties te snijden  :D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2683178
Als je bang bent om diarree te krijgen zo ik gewoon elke dag compleet voeren. Dus elke dag vleesbot, spier en orgaan. Zo doe ik het ook en de meeste katteneigenaren denk ik.  Katten hebben meer last van wisselende ontlasting dan honden waar wel vaak of orgaan of spier gevoerd wordt.

Nieuwe diersoorten zachtjesaan introduceren is niet nodig.
In het begin wel met echt zachte botjes beginnen.  Ik zou vb eerst voor kwartel gaan en dan pas kip (eventueel gemept).  Daarna konijn en dan pas de rest.  Niet omwille van het wegknagen, maar omwille van de vertering.  De maag moet wel wat wennen aan bot verteren (juiste zuurtegraad krijgen) en daartoe is het ook belangrijk dat je meteen alle blik weglaat, als je denkt dat ze een gevoelige spijsvertering heeft. Elk verhit voedsel brengt namelijk de zuurtegraad van de maag omhoog en dat wil je dus net niet.  Bij vele katten en honden geeft dat geen probleem, maar als je voorzichtig wil zijn, laat dan alle verhit voedsel (brok, blik maar ook snackjes!) zeker achterwege.


@ fem fatale: een muis is toch merkbaar zachter dan een kippennek en zelfs dan een kwarteltje?  En ik weet dat er katten zijn zonder tanden die nog kuikens eten.  Dus ale ja.... ;)
Het was ook maar bij manier van spreken he, dat binnen likken. Gewoon kwestie van op het verschil te wijzen. :)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 29 mei 2013, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door