Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Els01
#2667745
Hallo allemaal,

Een vriendin van me heeft een hondje, dat sinds kort  regelmatig epileptische aanvallen heeft. Allerlei onderzoeken zijn gedaan en de medicatie is gestart, maar de aanvallen  zijn nog niet onder controle  :(.

Nu is ze aan het speuren geslagen op internet en kwam via een site hier terecht. Ze wil dus graag gaan barfen, maar...kreeg zo veel te zien en te lezen, dat ze er tegenop zag  :D. Het èchte barfen wil ze dan voorlopig ook ff laten, maar kvv wil ze wel heel graag.

Hierbij kan ik haar wel helpen, dat is het probleem dan ook niet, maar voor wat betreft een speciaal menu voor eplileptische honden..dat weet ik echt niet.

Volgens mijn vriendin zou er een extra vetpercentage aan het menu moeten worden toegevoegd? Zo , ja in wat voor een vorm? Schapenvet of visolie? Wie het weet mag het ons uitleggen. ::) 

Dus...lieve barfers...we zien/lezen dan ook heel graag jullie adviezen hierover.

Alvast heeeeeel hartelijk bedankt!!

Grt,
Els ;)
Door charmed
#2667921
Hoi,

Ik heb 6 honden met epilepsie (gehad) nu nog 3. Je kan ze ook een kvv geven om te beginnen. Kant en klaar vers voer. Even oppassen dat er geen gluten en granen inzitten.

het is niet altijd zo dat je met voeding de aanvallen kan reduceren of onder controle krijgt. Ik heb het maar bij 1 van de 5 versgevoerde  (de 6de hond, die kreeg brokken te eten) honden meegemaakt, dat ik haar aanvallen heb teruggedrongen naar 0, door vers te voeren. Zij had er soms 30 aanvallen per maand, en nadien had ze er eerst soms nog eentje, maar er was altijd iets terug te leiden naar granen. Na het weglaten van granen is meer dan 3 jaar aanvalsvrij geweest. Uiteindelijk is ze ergens anders aan overleden. Maar de andere honden heb ik dit niet mee kunnen bereiken. 

Je vriendin kan in principe ook met KVV beginnen te voeren. Kant en klaar vers. Dat eerst eens proberen en dan merken proberen die geen toevoegingen hebben. En dieren die veelvuldig graan eten, niet voeren. Kip en Rund, daar zou bijvoorbeeld ook nog granen in kunnen zitten als de maag door het eten is verwerkt.

Ik heb mijn 2de hond aanvalsvrij gekregen met Carnibest, daar zit nog wel rijst in, dat kan soms problemen geven, maar niet altijd. Bij mijn hond was de rijst niet het probleem. Er zijn wel meerdere merken en smaken waarmee je kan afwisselen. Ik geef mijn honden: Tinlo Makreel, Tinlo Konijn, Kalkoen van Carnibest, Lam/rijst van Carnibest, Kip/rijst van Carnibest (bij deze worden de magen heel goed uitgespoeld, en de nekken worden in deze versie niet verwerkt) Darfmenu geit, etc..

Zowieso is vlees veel beter voor honden met Epilepsie. omdat ze minder gifstoffen uit hun lichaam moeten werken. In brokken worden vaak anti-oxidanten aan toegevoegd en die zijn zeker schadelijk. Maar je vriendin moet ook denken aan geuren, honden met Epileptische aanvallen kunnen sterk reageren op geuren. Geuren van schoonmaakmiddelen of potporie. Geen anti-vlooienmiddelen meer. Ik heb er hier eentje lopen die krijgt zo'n 20 aanvallen op 1 vlooienbehandeling, want de aanvallen blijven komen als je ze inspuit (of een druppel in de nek geeft) deze middelen zijn zo'n 6 tot 8 weken werkzaam, dus ze kunnen dan ook zeker 3 maanden extra aanvallen geven. Denk ook aan ontwormingsmiddelen, die kunnen ook aanvallen geven. Dezelfde hond bij mij krijgt het dus ook van ontwormingsmiddelen. Eigenlijk alles wat chemisch is kunnen ze aanvallen van krijgen. Zelfs natuurlijke (de zgn. gezonde middelen tegen vlooien en teken) kunnen ze aanvallen van krijgen, dan is het veelal van de geur die aan dit middel zit.

Zelf menu samenstellen kan natuurlijk ook, barfen, maar dan moet ze eerst goed ingelezen zijn. Ze zou altijd eerst eens met een KVV kunnen beginnen, dan lekker inlezen in barf, voordat ze er aan begint. Ik vind het te ingewikkeld om mijn epileptische honden te laten barfen, ze hebben een stofwisselingsziekte en kunnen grote stukken niet goed verteren. Vandaar dat ik het bij KVV houdt. :)

Hoop dat je je vriendin hier mee kan helpen.
Door Els01
#2667955
Hartstikke bedankt voor reactie!!  ;)

Hoe behandel jij je honden nu tegen vlooien??? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar (heeft ff niets te maken met onderwerp, maar wil het eigenlijk wel graag weten). Mijn hond (Rottweiler) reageert heel heftig op de druppels: vreselijk vieze hotspots!! Maar ja...vlooienplaag moet ik ook niet aan denken en...die teken...dat is ook een plaag.

Ga je berichtje even doorgeven aan mijn vriendin.

Grt,
Els
Door ashley
#2668552
Hier een jack russel met epilepsie. Hij krijgt wel medicatie maar is niet geheel aanval vrij. Ik barf met hem en dat gaat prima. Ik doe wel extra koolhydraten in zijn groentenmix in de vorm van bataat en pompoen door zijn groentenmix. Hij eet de gebruikelijke dingen die voor de wat kleinere hond geschikt zijn. Het gehele menu zal vast nog wel in de menu-afdeling staan.
Door Els01
#2668838
Hoi Ashley,

Wat een zorg toch als een hond(je) iets mankeert hè? Fijn, dat je de epilepsie behoorlijk onder controle hebt (als ik dit zo lees) en bedankt voor je reactie.

Wat ik me wèl afvraag....wat ik ervan "weet" , is dat juist koolhydraten vermeden moeten worden in het menu??

Ondertussen heeft mijn vriendin e.e.a. aangeschaft op kvv gebied en het hondje smult er van, dus dat is alvast heel fijn.

Grt,
Els
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2668980
Els01 schreef: Hoi Ashley,

Wat een zorg toch als een hond(je) iets mankeert hè? Fijn, dat je de epilepsie behoorlijk onder controle hebt (als ik dit zo lees) en bedankt voor je reactie.

Wat ik me wèl afvraag....wat ik ervan "weet" , is dat juist koolhydraten vermeden moeten worden in het menu??

Ondertussen heeft mijn vriendin e.e.a. aangeschaft op kvv gebied en het hondje smult er van, dus dat is alvast heel fijn.

Grt,
Els
Granen, dat is wat anders dan koolhydraten. Sommige honden krijgen aanvallen omdat ze hun bloedspiegel niet op peil kunnen houden en dan zijn koolhydraten (in b.v. de vorm zoals Ashley/Joke) ze voert een uitkomst.

Ik heb er ook acht jaar eentje gehad met epilepsie en voor haar maakte het niet uit wat ik  haar voerde. Ze heeft altijd BARF gegeten, met daarbij ook wel eens een stukje brood of andere vorm van graantje. Alles wat ze at, is geelimineerd geweest en voor haar maakte niets een verschil. Dus die hebben we puur met medicatie moeten regulieren. Waar ik wel streng in was...geen vaccinaties, geen chemische vlooienzooi ect.  Maar goed, goed voer heeft er in mijn optiek zeker aan bijgedragend at zelfs na jarenlange pittig medicijngebruik er geen noemenswaardige verhogingen in leverwaardes e.d. te vinden was. Uiteindelijk is ze op leeftijd van bijna 12,5 aan iets anders overleden.
Door ashley
#2668987
Els01 schreef: Hoi Ashley,

Wat een zorg toch als een hond(je) iets mankeert hè? Fijn, dat je de epilepsie behoorlijk onder controle hebt (als ik dit zo lees) en bedankt voor je reactie.

Wat ik me wèl afvraag....wat ik ervan "weet" , is dat juist koolhydraten vermeden moeten worden in het menu??

Ondertussen heeft mijn vriendin e.e.a. aangeschaft op kvv gebied en het hondje smult er van, dus dat is alvast heel fijn.

Grt,
Els
Hij eet dus graanvrij zoals Angelique al aangeeft. Maar omdat hij ook inspanningsepilepsie heeft krijgt hij s'morgens wat vlees met groentenmix met daarin dus bataat en pompoen. Doe ik dit niet en we gaan een lange wandeling maken in het bos dan krijgt hij geheid een aanval.

Ik gebruik geen vlooien en tekenspul en laat hem ook niet meer inenten. Inmiddels is hij bijna 13 en gaat het goed met hem. Hij is niet aanvalvrij maar het is hanteerbaar en het leven vindt hij nog megalollig  ;)
Laatst gewijzigd door ashley op vr 10 mei 2013, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#2669425
Els01 schreef: Hallo allemaal,

Een vriendin van me heeft een hondje, dat sinds kort  regelmatig epileptische aanvallen heeft. Allerlei onderzoeken zijn gedaan en de medicatie is gestart, maar de aanvallen  zijn nog niet onder controle  :(.

Nu is ze aan het speuren geslagen op internet en kwam via een site hier terecht. Ze wil dus graag gaan barfen, maar...kreeg zo veel te zien en te lezen, dat ze er tegenop zag  :D. Het èchte barfen wil ze dan voorlopig ook ff laten, maar kvv wil ze wel heel graag.

Hierbij kan ik haar wel helpen, dat is het probleem dan ook niet, maar voor wat betreft een speciaal menu voor eplileptische honden..dat weet ik echt niet.

Volgens mijn vriendin zou er een extra vetpercentage aan het menu moeten worden toegevoegd? Zo , ja in wat voor een vorm? Schapenvet of visolie? Wie het weet mag het ons uitleggen. ::) 

Dus...lieve barfers...we zien/lezen dan ook heel graag jullie adviezen hierover.

Alvast heeeeeel hartelijk bedankt!!

Grt,
Els ;)
In geval van epilepsie gaat het om Omega 3 vetzuren. Een goede visolie dus.
Omega 3 kan gunstige effecten hebben op de frequentie en de hevigheid van de aanvallen.
Door Els01
#2669437
Reactie voor Ashley: hoe behandel jij dan tegen vlooien en teken? Ik vind het ook naar spul, maar ik moet wel, want het stikt hier van de teken en tja..vlooien zijn helaas ook niet te voorkomen  :-\. Als jij een werkend alternatief weet, dan hoor ik dat heel graag!!  8) 8)
Door ashley
#2669611
Els01 schreef: Reactie voor Ashley: hoe behandel jij dan tegen vlooien en teken? Ik vind het ook naar spul, maar ik moet wel, want het stikt hier van de teken en tja..vlooien zijn helaas ook niet te voorkomen  :-\. Als jij een werkend alternatief weet, dan hoor ik dat heel graag!!  8) 8)
Ik behandel niet tegen vlooien, ze hebben ze nooit dus hoef ook niet te behandelen. Zou hij ze wel hebben dan zou ik de hond wassen en de omgeving goed schoonmaken. Maar dat weet ik niet want hij heeft in die 13 jaar nog nooit vlooien gehad. Tekenbestrijding doe ik ook niet, hij wandelt wel veel in het bos en in het gras maar hij heeft zelden een teek. Daarbij heb ik een "tekenradar"  ;) Ik zie van een afstand al een teek over hun heen lopen en die haal ik er af. Voor ze de auto weer in gaan na de wandeling kijk ik ze nog goed na en eventuele teken die nog los lopen verwijder ik. Maar ik moet zeggen dat ze hier ook maar heel zelden een teek hebben......
Door Els01
#2669639
Nou,..dat is fijn hoor: geen vlooien en zelden of nooit een teek  ;D! Is geen doen hond iedere keer te bekijken/onderzoeken op teken  :o. We wonen aan het bos en hond is veel buiten in gras etc. Ga nog ff verder zoeken naar "betere" alternatieven dan die druppels, die ik nu in huis heb. Bedankt.

Grt,
  ;)Els
Door charmed
#2669849
Als ze vlooien hebben, worden ze gewassen met een eigengemaakte vlooienshampoo. Maar alleen dus als er vlooien zijn. Met deze vlooienshampoo (met citroensap) dweilen we dan ook, zodat vlooien en larven doodgaan.

teken vangen we elke dag af. Elke dag worden ze tig keer nagekeken als we even zitten op teken. Die worden verzopen in een potje met water en afwasmiddel. (die staat hier standaard op tafel) Vlooien kan je ook zo afvangen, maar als je meerdere vlooien hebt, zou wassen de beste oplossing zijn. Het is dan wel wat intensiever als 1x een pipetje in de nek, je moet er dan wel wat voor doen. Hier krijgen ze geen van allen aanvallen van deze zelfgemaakte shampoo. Van alle andere middelen wel, ook van alle bestaande natuurlijke middelen tegen vlooien en/of teken,  gaat onze Prudence onderuit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door