Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Urs
#2663798
Als we gaan verhuizen naar de boerderij wonen we praktisch in het bos. Er zijn daar heeel veeel teken.

Welk middel werkt het beste tegen teken?

Wie heeft er ervaring met een teken band en werkt die goed en hoe lang?

En om bij jezelf een teek te verwijderen werkt zo'n "koevoetje" goed? ( manlief wil die graag denkt hij) .
#2663802
Ik ben zeer tevreden over de werking van de Scalibor band. Mijn honden delen er eentje: de ene draagt 'm van 6-18, de ander van 18-6 uur. Ik doe 'm af als ze gaan zwemmen (t.b.v. het leven in 't water) wat dagelijks is. Ondanks beperkt dragen en zwemmen beschermt de band goed.
Ik doe 'm pas om als ze echt weer regelmatig teken hebben en dat is hier maar een aantal maanden van het jaar. De band werkt ca. 6 maanden.

De 'Koevoetjes' vind ik de allerbeste 'tekentangetjes'. Je schuift 'm zelfs onder de meest onbenullig kleine teekjes tegen je huid (of bij de hond natuurlijk!!) en draait 'm dan zo los (verzuipen in een oplossing van afwasmiddel, het plekje desinfecteren en in je agenda schrijven wanneer en waar je een teek had).
Door millyckk
#2663806
Die koevoetjes zijn prettig, alleen vind ik het lastig om ze met 1 hand te draaien terwijl je met je andere hand het haar van je hond opzij moet houden.
Vorig jaar kreeg ik de tip om de Tick Key  te gaan gebruiken ( dacht van mevrouw Kruim) en die werkt echt fantastisch, je hoeft niet te draaien en hij pakt zelfs de kleinste teek!

Kan geen plaatjes plakken maar het is deze: https://www.google.nl/search?q=tick+key ... =firefox-a
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2663870
We wonen achteraf, (teken zitten ook in de tuin) en het is nu dagelijks tekenchecken, en we hebben er zeker een 10 tal per dag, meestal wat meer. de meeste zitten op Kaio dan op Fozzy en Maci heeft er amper.
Vorig jaar wel de scalibor gebruikt bij Kaio, het werkt wel maar er kwamen nog steeds dagelijks teken voor die we moesten verwjderen. Daarnaast kreeg hij kort na het ingebruikname van de band de enige hotspot/huidonteking na de andere, heeft ons veel geld en heel veel ellende voor de hond gekost. Vandaar dat ik niks meer gebruik, dan maar iedere dag met ze "vlooien".
In de agenda schrijven wanneer ze er een hebben hoef ik dus niet te doen ::) Ik weet wel dat mei ongeveer het ergste van het seizoen is qua teken. Ik moet mezelf dus wel ook goed iedere dag nakijken.
Ik vind de haakjes tangen dus niet prakisch, dat lukte nooit, zelf zijn we favoriet van
Afbeelding
Zit in het midden net een klein gaatje, dat maakt hem prettiger dan alle rechte varianten
Door Nina013
#2663918
In 2006 ben ik met mijn 2 honden een aantal maanden op Rhodos, Griekenland geweest. Daar zijn veel teken die ook ziektes verspreiden. Beide honden hadden een scalibor band om en ik heb in de hele zomer een x een teek gevonden.
Wel denk ik dat het scheelt dat ze beide een erg korte en gladde vacht hadden.
Maar als ik weer ergens heen zou gaan met veel teken zou ik deze band zeker weer gebruiken.
Op mijn eerste weimaraner heb ik wel eens een spot on gebruikt maar daarvan kreeg hij allerlei rare vlekken in de vacht. Ik heb toen contact gehad met de vertegenwoordiger van dit middel maar hij herkende het probleem niet. Na enige tijd verdwenen de vlekken weer. Uit nieuwsgierigheid heb ik het toen weer gebruikt en ja hoor weer donkere vlekken in de vacht.
Voor mij was dit aanwijzing genoeg dat het door de spot on kwam maar zo reageren niet alle honden natuurlijk.
#2663938
*milyck* schreef: Die koevoetjes zijn prettig, alleen vind ik het lastig om ze met 1 hand te draaien terwijl je met je andere hand het haar van je hond opzij moet houden. (...)
'k Heb net een teek verwijderd bij een van m'n honden en gelijk eens opgelet hoe ik dat eigenlijk doe: met de duim en wijsvinger van mijn linker hand (ik ben rechtshandig) spreid ik de vacht rond de teek weg. Tussen duim en wijsvinger van mijn rechterhand houd ik de O'Tom 'koevoet' vast en schuif deze langs de huid onder de teek / om z'n koppie. Daarna draai ik het steeltje tussen (topje van) duim en wijsvinger. Er is maar een klein slagje nodig om de teek los te krijgen, die zit dan vast in het koevoetje.
Door Envie
#2664130
Eikenbomen, hoog gras en struikjes zitten de meeste teken. Als je de hond daar niet teveel zonder toezicht zou laten lopen ben je denk ik al een heel eind. Na een wandeling even nakijken. En de scalibor band om.
Zo doe ik dat.
Door Esther Q
#2666081
Ik heb de afgelopen jaren Boef en Radja een tekenband omgedaan, maar dit jaar doe ik het niet meer. Het stikt hier van de teken voor de periode van een maand ongeveer. Dan zitten ze helemaal onder (en wij ook). Maar ik geloof dat de kans op lime (of iets anders) toch wel kleiner is dan de schadelijke werking (niet alleen voor de hond, ook voor water waar ze in zwemmen bv en voor onszelf als we ze aanraken) van het gif. Dus dit jaar zonder.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2666619
is een soort van pennetje, dopje bovenin induwen en dan gaan de klemmetjes open, die met het gaatje (zit uitsparing in de klemmen) om de teek zetten en draaien maar.
Je hebt er ook zonder uitsparing maar die vind ik dus juist helemaal niet fijn, nu past de aanhechting van de teek juist in die uitsparing, glijdt de tang er ook niet vanaf. Is ookl prima te gebruiken bij mensen, helaas ervaring.
#2666718
Kaio schreef: is een soort van pennetje, dopje bovenin induwen en dan gaan de klemmetjes open, die met het gaatje (zit uitsparing in de klemmen) om de teek zetten en draaien maar.
Je hebt er ook zonder uitsparing maar die vind ik dus juist helemaal niet fijn, nu past de aanhechting van de teek juist in die uitsparing, glijdt de tang er ook niet vanaf. Is ookl prima te gebruiken bij mensen, helaas ervaring.
Dank je wel! Klinkt heel handig!
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door