Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2655816
Hoi!

Een buurvrouw van mij is onlangs "overgegaan op vers". Ze geeft haar hondje nu alleen iedere dag een halve eendennek met wat paardenvlees. Ik ben van de week bij haar langs te gaan om te kijken of ze open staat voor wat tips en info en dat is gelukkig zo. Ik heb wel het idee dat er niet meteen té veel moet veranderen omdat ze dan door de bomen het bos niet meer ziet en het allemaal niet meer snapt. Ik heb dus even een eerste menu'tje gemaakt met 3 KVV-dagen (hondje is niet dol op KVV dus dan kunnen we wat merken en smaken uitproberen en kijken welke ze wilt eten) en 4 zelf samengestelde dagen met eendennekken, paardenvlees, orgaan en wat vis.

Ik ben wel van plan om haar af en toe wat dingetjes van mijn honden te geven zodat er uiteindelijk bijv. wat eendennekken vervangen kunnen worden door dingen als kwartel, maar voor nu had ik het idee dat het al wel een flinke stap is om orgaan in de juiste hoeveelheden bij te gaan voegen.

Anyway, dit is wat ik ervan gebrouwd heb:

Ma: 80 gram eendennek + 60 gram paardenvlees + 20 gram hart
Di: enkelvoudige KVV geit
Wo: 80 gram eendennek + 60 gram paardenvlees + 20 gram lever
Do: enkelvoudige KVV konijn
Vr: 80 gram eendennek + 60 gram paardenvlees + 20 gram nier
Za: enkelvoudige KVV parelhoen
Zo: 110 gram vis (sprotjes) + 50 gram pens

Het gaat om een hondje van zo'n 8 kilo en het leek me handig om met 2% en dus 160 gram te beginnen.

De vis is 10% van het totale weekmenu. De pens is wat minder (zou 64 moeten zijn), maar dat kwam zo gewoon mooi uit en ik denk dat de buuf het voor nu wel prettig vindt om gewoon iedere dag even grote maaltijden te voeren. We doen het in kleine stapjes allemaal.  ;)

Die 80 gram nek is gewoon een halve nek en dat zal dus de ene keer wat meer zijn en de andere keer wat minder.

Het is niet het meest ideale menu, maar is dit OK om zo even te voeren zodat het baasje even de tijd krijgt om te wennen aan deze manier van voeren en zich in kan gaan lezen in de materie?
#2655851
O ja, de groenten inderdaad. Ik  ben van plan om haar een groentenlijstje te geven en dan van de week samen met haar een mix te maken en die dan invriezen in ijsblokjesvormpjes. Ik dacht dat ze er daar dan 's ochtend eentje van zou kunnen geven (ontdooid natuurlijk) samen met een lepel geitenyoghurt. Zelf doe ik dat ook zo omdat mijn honden anders 's ochtends gal opgeven. Ik denk dat zij het ook wel een fijn idee vind om 's ochtends in ieder geval iets te voeren.

Ikzelf vind het ook wel erg veel nek in de week, maar nu krijgt ze 7 dagen in de week nek dus ik vond het al een verbetering haha. Maar je hebt wel gelijk. Daarom wil ik  de komende weken langzaam wat andere kleine vleesbotsoorten bij haar introduceren. Ik moet vandaag voor mijn eigen honden proportioneren en ik ben van plan om wat kwartelkarkasjes, patrijzenboutjes en stukjes konijnkarkas apart in te vriezen voor haar.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door