Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Shanti en co
#2640196
Onze lieve Luna (de langhaar) staat nog als enige op brok omdat we eerst dachten dat ze helemaal niet tegen vlees kon. We hadden al een paar keer wat kvv geprobeerd maar elke keer kwam het er met een paar minuten weer uit, rauw en gekookt.
Maar toen kregen we de tip om simpel kipfilet te proberen en die eerst naast de bak en dan erin. Tot mijn grote verbazing kon ze wel tegen de kipfilet.  :D
Ondertussen weten we dat Luna niet tegen rund en bot kan. Kipfilet, kalkoenfilet, eendenhart, kippenlever, geitenhart en konijnennier gaat prima en hertenvlees ging de eerste keer goed maar de tweede keer niet maar het kan dat er toen wat gemalen graat bij zat. Dat hertenvlees ga ik morgen of overmorgen opnieuw proberen.

Omdat ik over 3 weken ofzo weer bij degomeat ga bestellen wil ik ook proberen voor Luna een menuutje te maken met eierschaalpoeder.
Maar wat voor percentages moet ik dan aanhouden? Gewoon 20% orgaan en voor de rest vlees, poeder en eventueel een eitje als ze daartegen kan?

Alvast bedankt!  :)
Door Jacoba
#2640688
1 Theelepel eierschaalpoeder op 500 gram spiervlees/orgaanvlees, heb ik eens gelezen. Een volle of afgestreken theelepel  :confused1:
Door Martine-Tom
#2640780
Ja, maar iets minder poeder als voor honden lijkt me, omdat je katten doorgaans minder bot voert...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2640807
Misschien kan je wel op deze dosage beginnen, want ik las onlangs dat hondeneigenaren die het werkelijk de hele tijd voeren, maar eischaalpoeder voeren dan hier aangegeven.
Die rekenden wel in grammen (lijkt me eenvoudiger).
Er staat een topic van Pike in de barf-hoek van de honden waar hij grammen aangeeft.

De rest inderdaad vlees geven.
Door Shanti en co
#2640895
Oke, ik zal dat topic eens opzoeken, grammen is wel het makkelijkst inderdaad.
We gaan vanavond weer opnieuw het hertenvlees proberen, ik hoop echt dat ze het binnenhoud.
Door Too
#2642573
Zou toch mooi zijn als t zo wel lukt!

Ik zit zomaar wat te denken hoor...
zou je wanneer je langdurig een eierschaal-menu voert er goed aandoen om af en toe iets als een multi-vitamine te geven?
Volgens mij heeft Fido daar wel s iets over gezegd [in een heel andere context]
Door Shanti en co
#2642895
Tja, toen ik dit topic aanmakte ging het dus heel goed en daarna moest ze van hert (dat was wel uittesten), geit en eend weer overgeven.  :-\

Ik denk dat ik dan maar een half menu maak met alleen 's ochtends vlees. En als dat goed gaat zien we wel weer verder.
Dan hoef ik ook nog niet heel erg op de diersoorten te letten (ze heeft er maar 4 regelmatig binnengehouden) en houd ze elke dag een maaltijd binnen (ookal, soms geeft ze ook op alleen brok over  :P).

Echt hoor, wat een carnivoor is die tut.  ::)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2642909
Is ze gewoon niet te gulzig? Of haarballen?

Overigens zou Sien op een gegeven moment ook gaan nekken als ze dagelijks een barfhap met brok gecombineerd zou krijgen.
Door Shanti en co
#2642914
Nee ik denk dat niet, haarballen komen er meestal 's nachts uit en ze eet héél erg langzaam (minstens 5 minuten, meestal 10). Maar voor de zekerheid ga ik hert en geit over een week ofzo opnieuw proberen.
Ze krijgt trouwens niet elke dag vlees erbij, ik vergeet nog wel eens wat voor haar eruit te halen.

En ik wil inderdaad ook minderen met het mengen maar in het begin keek ze kipfilet aan alsof het vergif was.  :P
Nu begint ze vlees (en orgaan) redelijk te eten dus kan het hopelijk een halve dagmaaltijd worden. Als ze het zonder brok wil dan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2644256
Als ik Luis brok en vers tegelijk geef, is het ook mis hoor.
Als ik een dagje blik geef, moet ik oplette dat de volgende dag gemalen bot geef of hij doet er een maagontsteking op. En dat is dan al de volgende dag, niet eens tegelijk.

Als ze het ongemengd niet eet, kan je natuurlijk moeilijk uittesten, maar anders zou ik toch gewoon proberen een aantal dagen enkel vlees te geven, niets verhits (want gedroogd lijkt ook niet te werken bij Luis), maar enkel rauw.  Pas dan kan je het effect van de brok eruit filteren.

Veel dieren met een gevoelige maag doen het net beter op rauw, maar zeker niet als er nog brok of blik bij gemengd wordt, want dan is dat extra belastend.
Door dutchdebs
#2646289
Ik wilde het net zeggen, een maag met een hele hoge PH-waarde vanwege de brok kun je niet zomaar vlees geven, daar moet de PH waarde echt eerst voor omlaag, en zeker calcium is dan zwaar te verteren. Ik raad meestal mijn overstappers aan dat wanneer ze naar vers over willen stappen eerst aan de blikjes (sorry mensen) te gaan van bijvoorbeeld Thrive. Dit is natuurlijke blikvoeding (ziet er gewoon uit als ingeblikt vlees) en dan meerdere kleine voedingen op een dag. Het maag darm stelsel moet langzaam aan wennen. Wanneer je dan naar 4 maaltijden gaat dan zou ik twee minimaaltijden met blik geven, en 2 normale maaltijden zoals jij de BARF geeft. Eventueel kun je een KVV als tussenstap doen. Maar brok en BARF die bijten elkaar echt.
Door Shanti en co
#2646348
Als dat kon zouden we dat wel zo doen.
Maar Luna kan dus niet tegen bot en ik ben nog geen kattenkvv tegengekomen zonder bot en rund. Blikvoer word hem ook niet, de enig die ze ooit gegeten heeft is Porta 21 maar als we dat als enig voer gaan geven word het wel erg duur. En ze lustte dat ook niet zonder brok.

Ik heb haar zaterdag ochtend 40g kalkoenfilet met wat poeder gegeven en iets van 10 brokjes erboven op en toen ze doorhad dat het voor haar was heeft ze bijna alle kalkoen opgegeten en wat ook wat brokjes laten liggen. De volgende portie word ook zoveel en dan moet ik even gaan wegen hoeveel er over blijft zodat ik weet hoeveelweinig ze eet.
Door Shanti en co
#2655566
Ze heeft vandaag alleen vlees gegeten en dat at ze in een keer op.  :)
Morgen en maandag krijgt ze ook nog vlees. Nu is het nog kalkoenfilet met eendenhart en konijnennier maar ik heb kippenmaag, konijnenlever en haringsnippers besteld voor haar.
Ik hoop dat ze die haring wil eten en binnen houd want dan heeft ze ook vis in haar menu.

We zijn nu van plan om haar 3 of 4 dagen per week barf te voeren.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door