Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2640394
Hoi Allemaal,

Hopelijk plaats ik dit in de goede categorie  :angel:

Ik ben nieuw hier. Ik ben Fanny en woon in Haarlem met mijn twee Markiesjes en onze kat.
Mijn Markiesjes zijn Ivy, teef gecastreerd 2 jaar en een actief ding ze is 38cm en 7,2 kg
&
Sire, volledige reu 5 jaar, gemiddeld actief 35cm en 6,5 kg.

Djingiz is een ex-zwerfkat van inmiddels alweer een jaar of 7.

Ivy krijgt al sinds pup KVV en Sire vanaf dat hij 2 was. Eigenlijk ben ik daar zeer tevreden over (Ze hebben wel een paar maanden Naturediet gekregen toen Sire ziek was, daar was ik ook zeer tevreden over). Alleen sinds wij Ivy half februari hebben laten castreren (medische redenen :'( ) mag ze minder eten. Ze zit nog maar op 125 gram wat ik wel erg weinig vind, en zij ook  ;) Sire heeft daarnaast schoothonden tanden, er missen 2 p2'tjes en hij heeft aardig wat tandsteen. Dit lijkt genetisch te zijn, zijn vers-etende broertje heeft op vier-jarige leeftijd een gebitssanering ondergaan. Nu wilde ik voor Sire wat regelmatiger BARF producten introduceren. Hij eet weleens kippennekken en eendennekken gegegeten en 2x een half kippenkarkas, dit gaat goed. Voor Ivy wil ik dit niet omdat ze als pup-zijnde 2x bijna gestikt is.

Ik wil eigenlijk geen bio-industrie vlees geven en ons huisje en vriezer is vrij mini.

Dit had ik in mijn hoofd:

Dag 1:
Ivy & Sire: 125 gram Darf Kalkoen (ieder)

Dag 2:
Ivy & Sire: 125 gram Carnibest EKO

Dag 3:
Ivy  1/4 kuipje ND Lam + 50 gram Lupo Natural koudgeperste brok (beloning bij behendigheid)
Sire 1/4 kuipje ND Lam+ half kippenkarkas van Darf

Dag 4:
Ivy  1/4 kuipje ND Lam + 50 gram Lupo Natural koudgeperste brok
Sire 1/4 kuipje ND Lam+ half kippenkarkas van Darf

Dag 5:
Ivy & Sire: 125 gram Petfish Haring

Dag 6:
Ivy&Sire: 1,5 eitje + gepureerde groentes

Dag 7:
Ivy&Sire: 125 gram Naturis Haas

Dag 8:
Ivy & Sire: 125 gram Darf Kalkoen (ieder)

Dag 9:
Ivy & Sire: 125 gram Carnibest EKO

Dag 10:
Ivy  1/4 kuipje Renske Zalm + 50 gram Lupo Natural koudgeperste brok (voor behendigheidstraining)
Sire 1/4 kuipje Renske Zalm+ half eendennekje van Darf

Dag 11:
Ivy  1/4 kuipje Renske Zalm + 50 gram Lupo Natural koudgeperste brok
Sire 1/4 kuipje Renske Zalm+ half eendennekje van Darf

Dag 12:
Ivy & Sire: 125 gram Petfish Makreel

Dag 13:
Ivy & Sire: 1,5 eitje + gepureerde groente

Dag 14:
Ivy&Sire: 125 gram Naturis Haas

Daarnaast krijgen ze dagelijks een rundernekpeesje of lamskophuid gedroogd

Mijn vragen zijn:
1) Er is mij verteld dat dit te veel vis bevat. Ik ken honden die alleen vis eten. Wat is jullie mening?
2) Krijgt Sire nu niet veel te veel bot?
3) Klopt het dat Petfish Makreel&Haring beter zijn qua samenstelling dan Zalm?
4)  Kan ik met het kluif materiaal (nekpees/lamkophuid) nog winst maken qua calorieën voor mijn teefje?
#2640590
Je schrijft een menu van 14 dagen op en hiervan zijn 2 dagen alleen maar groente met een eitje. Ik zou dit niet doen.  Ze zullen dit niet waarderen, honden zijn geen konijnen. Bovendien loop je een zeer groot risico dat ze diarree krijgen.
Als je af en toe eens wat kluifwerk wilt geven, kan je Sire toch juist op deze dagen een barfmaaltijd aanbieden met vleesbot en ook een stukje spiervlees.

Het antwoord op je eerste vraag geef je zelf al. Het is veel vis wat je geeft. Reken het zelf maar uit hoeveel? We gaan er hier van uit dat het hele menu maximaal mag bestaan uit 10% vis (liefst nog iets minder). Dat sommige honden misschien veel meer vis krijgen is nog geen garantie dat dit ook super gezond is. Er zijn toch genoeg andere variatie mogelijkheden met KVV?

Als je KVV zelf gaat aanvullen met vleesbot, is inderdaad het gevolg dat je het bot (kalk) percentage gaat verhogen.  Je doet dit maar een paar keer, dus blijft het allemaal wel binnen de perken, maar toch……. Ik zou voor je ene hond gewoon een aantal dagen puur barf gaan geven om wat te kunnen kluiven.
#2640736
Dank je Quinta voor je uitgebreide antwoord! Wat een prachige hond heb je!
Qua aanbod ben ik wat beperkt omdat er maar 15kg (voor 2 honden en 1 kat)  in onze vriezer past. Dus groot online bestellen is geen optie. Ik ben afhankelijk van wat ze bij 2 winkels  in de buurt hebben.

Ze krijgen al redelijk wat bot aangezien ze 1 dag per week dan Darf krijgen. Ik zag wel dat 1 van de winkels het barf spiervlees van Darf per kg verkocht, dus ik kan best een kilo spiervlees erbij kopen en evt. wat lamshart of zoiets. Maar een goede verhouding nier lever ed. gaat denk ik niet lukken met onze vriezer, maar misschien is dat voor 2 dagen per week niet zo'n punt? Ze hebben ook het Barf pakket van Bandit.

Ik vond de nieuwe zalm smaak van Renske er wel mooi uitzien. Maar dan moet ik misschien maar voor eend & kalkoen kiezen. Of in totaal vier dagen Naturediet (scheelt 30 cent per kuipje met Renske). Dan voer ik alleen nog maar Petfish.

Vooral voor mijn teefje is kuipjesvoer wel fijn, sinds ze gecastreerd is heeft ze zo'n trek en daar moet je 2x zoveel van eten als van KVV. Daarom wil ik haar ook wat gepureerde groenten bij voeren. Op zich zitten in Darf Kalkoen (verschilt per lading schijnt), Petfish en Naturis geen groente, dus ik denk dat ik best wel wat bij kan voeren?

Heb je nog tips over wat light-diersoorten zijn, misschien heeft ze dan ook een wat meer voldaan gevoel? Darf schijnt redelijk vet te zijn?

Naast Carnibest EKO, Naturis Haas & Hert, de verschillende versies van Darf en Petfish kan ik ook aan de EKO-lijn van Ropadog komen (wel erg duur) en aan Tammenga en Spykie (er is mij verteld dat zij scharrelvlees zouden gebruiken)
#2640792
Krijgen die honden waar jij het over hebt, die enkel vis krijgen, dan enkel verse vis?
Want dan is dat erg ongezond en gaan ze op termijn (of zelfs vrij snel) zenuw- en hersenaandoeningen krijgen.

Als die honden commerciele voeding krijgen (blik of brok) dan is dat verhit en niet gevaarlijk, maar dus niet te vergelijken met verse voeding.  Het goede aan verse vis hebben ze dan wel ook niet meer mee.
Alles wat hier op de site aan info staat gaat natuurlijk over verse voeding en dus niet over verhitte voeding als brok en blik.  Dat kan je echt niet vergelijken.
#2640809
Ik dacht het wel.
Dat is dus iets helemaal anders.
De thiaminase is onschadelijk na het verhitten en de rest wordt kunstmatig toegevoegd in brok.
Een hond op vers haalt allles uit de ingrediënten, en heeft dus vlees nodig. Bij brok gaat dat niet op, men voegt het wel toe. 
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door