Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2624877
Hallo allemaal,

Ik ben vier dagen geleden begonnen met BARF, geheel volgens de richtlijnen van dit forum.

De reden van overstappen is dat onze Lucky nogal vaak diarree heeft en zijn Royal Canin brokken niet graag eet. Hij zit vanaf dat hij vier maanden oud is op de Royal Canin. Daarvoor gebruikten we Prins, die heeft de fokker ook aanbevolen, maar die at ie helemaal niet graag.
Verder verkeert ie in goede gezondheid, geen klachten aan huid of gewrichten. Maar wel heel vaak diarree of te dunne ontlasting en dan praat ik twee à drie dagen per week. En ook heel veel ontlasting, hij dronk ook heel veel water! Sinds vier dagen krijgt ie 's avonds de onderstaande samenstelling, en 's morgens nog een klein beetje van zijn Royal Canin brokken, zo'n 100 gram. De poep ziet er vanaf de eerste dag beter uit, stevig, niet te hard of te zacht. Echt duidelijk verschil. Ook drinkt ie nu veel minder, eigenlijk wel zo weinig dat ik het drinkbakje maar één keer per dag bijvul.

Maar...  sinds vandaag zie ik ineens allemaal huidschilfertjes in zijn vacht en ook meer losse haren dan normaal.
Mijn vraag is: Waar kan dat mee te maken hebben?
En ook: hoeveel hoort een hond te drinken op een dag?

Het menu voor onze Oostenrijkse Pinscher, reu, 11 maanden oud, 24 kilo.
Hoeveelheid: 2% van 24 kilo = 480 gram per dag / 3360 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  240 gr.
Groentes 10% :  48 gr.
Orgaanvlees 15% :  72 gr.
Spiervlees 25% :  120 gr.

Ik heb al het vlees bij de Halal slager gekocht:
Als vleesbot heb ik kippennek,
orgaanvlees bestaat uit levertjes en hartjes en lamstongen,
als spiervlees heb ik vliesvlees van rund en lam.
Groentemix is tomaat, komkommer, groene erwtjes en sperzieboon, gepureerd.

Zou het kunnen liggen aan één van de ingrediënten? Of is het een reactie op het overstappen naar ander voer en gaat het ook weer over?

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Masja
Laatst gewijzigd door masjola op di 12 mar 2013, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#2624890
Omdat het nog maar zo kort na de overstap is zou ik het voorlopig even daaraan wijten.
Wat betreft de vochtbehoefte, die verschilt per hond. Wij hebben honden die nauwelijks drinken en honden die heel veel drinken. In ieder geval is het normaal dat een hond minder gaat drinken bij verse voeding, omdat de voeding dan veel vocht bevat.
#2624943
Ik denk ook dat het ermee te maken kan hebben dat je overgestapt bent. Het kan nog wel een tijdje blijven, zijn lichaam moet helemaal omschakelen, hij is aan het ontgiften.

Wat het drinken betreft een hond die brokken eet drinkt echt stukken meer dan een hond die helemaal op barf is. Als ik de oppashonden in huis heb moet ik na een ochtend al de bak bijvullen. Terwijl mijn eigen twee honden de bak in twee dagen nog niet eens leeg hebben. Een hond heeft ongeveer 500ml per 10kg lichaamsgewicht nodig aan vocht. De helft van versvoer is al vocht. Dus ruim 200ml is al vocht wat jou hond binnen krijgt. Dan zou ze ongeveer nog een kleine liter erbij kunnen drinken.

Verder denk ik dat je vrij weinig voert. Zeker als hij van de brokken net op vers over is gegaan. Hij is gewoon om koolhydraten binnen te krijgen. hij moet nu de energie uit het voer anders gaan omzetten. Dat heeft even tijd nodig voor hij daarop ingesteld is. Mijn ervaring is dat ze bij het omzetten naar vers in het begin meer nodig hebben. Als hij af gaat vallen, dan is het zaak dat je meer gaat voeren.

Baiko viel in het begin echt flink af. Hij heeft op ruim 4% gezeten. Charlie weegt ook 24kg en die krijgt nu nog steeds 700gr per dag. het ligt natuurlijk ook aan de hoeveelheid beweging de hond krijgt.
Door masjola
#2624964
Dank je Willy,
Verder denk ik dat je vrij weinig voert.
Hij krijgt 's morgens nog 100 gram van zijn oorspronkelijke voer, de brokken, dat is 1/4 van wat ie normaal kreeg. misschien is het goed om daar iets meer van te geven, in de overgangsfase?
Gebruikersavatar
Door WillyP
#2625119
masjola schreef: Dank je Willy,

Hij krijgt 's morgens nog 100 gram van zijn oorspronkelijke voer, de brokken, dat is 1/4 van wat ie normaal kreeg. misschien is het goed om daar iets meer van te geven, in de overgangsfase?
Waarom overgangsfase? Om de brokken op te maken kan ik me nog wel voorstellen, maar verder kun je direct over op vers voeren. Juist omdat je schrijft dat hij geen goede ontlasting heeft gehad en vaak diarree zou ik juist de brokken helemaal achterwege laten. Zijn darmen moeten nu 's ochtends de brokken verteren die een lage zuurgraad nodig hebben en 's avonds het vlees die weer een hoge zuurgraad nodig hebben.

De brokken zullen dus sneller verteerd gaan worden en meer kans op diarree geven. En dat wil je niet. Als het is om de brokken op te maken (want weggooien is zonde, zou ik ook niet doen) Kun je die nog wel gebruiken als beloninkjes tussen door. Dat zijn dan enkele brokjes per keer en dan valt het wel te verwaarlozen.
#2625213
Ik sluit me bij de anderen aan - en wat Willy zegt, dacht ik ook al toen ik je menu las: 2% is voor een jonge hond waarschijnlijk veel te weinig! Hou dat dus even in de gaten, dat ie niet graatmager wordt. Persoonlijk zou ik er nu al een of twee procent bij doen - hij heeft z'n voedingsstofjes wel nodig in de groei!

Verder: de tomaat in je groentemix zorgt misschien ook voor de problemen. Tomaat is een nachtschadegewas en niet alle honden kunnen daar tegen.

Bovendien zie ik geen pens in je orgaanlijstje staan? Pens bevat veel goede stoffen voor de darmflora van je hondje, dus als je daaraan kunt komen, zou dat heel goed zijn!

Denk er ook om dat je na verloop van tijd nog een andere botsoort toevoegt aan je lijstje, al is kippennek in het begin goed voor de overstap. Er mag sowieso nog wel een diersoort bij, je hebt er nu drie (ervan uitgaande dat de lever en het hart ook van lam of kip zijn), en da's wat krap. Misschien heb je een poelier in de buurt die konijn heeft? Of parelhoen? Dat zijn ook mooie zachte botjes.

Succes verder!
Door masjola
#2625515
Allemaal bedankt voor de reacties,

Ik kan het heel goed plaatsen nu en ga er meteen mee aan de slag!

groeten,
Masja
#2626244
Ja het zou het ontgiften kunnen zijn, lichaam werkt verkeerde stoffen naar buiten om te helen.

Wat me aan je groentenmix opvalt, ikzelf zou niet opteren voor peulvruchten (erwten en bonen) zeker niet bij darmproblemen, daarnaast kan tomaat ook wat meer risico geven als nachtschade.
Kijk anders hier even vooor ideeen en achtergrond info: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... e-en-fruit

Ik zou ook 5 diersoorten proberen te voeren en zeker wat vis erbij.
#2626312
Dank je, ik heb ontdekt dat de leverancier van www.barfpower.nl hier 10 kilometer vandaan is, ben dus gisteren daar geweest en heb me uitgebreid laten voorlichten en heb verschillende samenstellingen gekocht: lamsmix, kipmix en rundmix. En daarbij pakjes Rodi pens.
En dan zaterdag naar de markt voor ene lekker visje... :biggrin2:

Wat groenten betreft, had ik inderdaad dat artikel nog niet gezien. Nu maak ik voor mezelf ook graag groentesmoothies, dus dat voor de hond gaat in één moeite door. Ik stop het ook altijd in ijsblokbakjes, dat deed ik al voor mijn kinderen toen ze nog baby's waren  ;)

Nou, de hond en ik beleven er veel plezier aan merk ik, dus ben blij dat ik de stap genomen heb.
Die schilfers zijn trouwens niet erger geworden, volgens mij valt het dus wel mee.

En ik heb vol bewondering je website bekeken, wat fantastisch, dat reddend zwemmen! Ik wist niet eens dat dat bestond. Heb vroeger wel zelf bij een reddingsbrigade gezwommen, maar wij hadden geen hondenteam.

groeten en veel succes met jullie Newfy's
#2626453
Potverdikkeme, dat is goed dat ik dat nu weet zeg... ik heb gelukkig maar drie bakjes gekocht. Zal het in elk geval even doorkammen voordat ik het geef.
Lucky vindt het heerlijk trouwens maar als een product op wat voor manier dan ook onbetrouwbaar is gebleken, ga ik het er niet op wagen. De hond kan het niet uitleggen en als je pech hebt kan ie het ook niet navertellen.

De diervoederwinkel in weerselo waar ik het heb gehaald heeft trouwens nog veel andere merken in het assortiment, die is volgens mij niet op de hoogte van de klachten.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door