Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door smulpaap
#2624518
Misschien ook eens leuk om hier met foto,s de maaltijden voor de kleine barfhondjes tot 10 kg te plaatsen
En misschien ook weer leerzaam voor beginners
Het is met zo,n kleintje meer hak en knipwerk , zeker met hele dieren zoals gans , kip , konijn etc
Maar mijn smurf vind het allemaal net zo lekker  :D

Dit is een maaltijd voor mijn smurf , 7 kg zwaar  :biggrin2:

Hier is te zien een kleine wilde ganzenkop a 100 gram , de snavel is eraf dat ligt bij mijn hondje niet lekker op de maag , in dit geval krijgt ze er spiervlees rund bij plus groentenmix
Ik voer dergelijke koppen ook wel met pens , pens is a.hw een goede ""inpakker "" bij dit vleesbot ( Ook bij bv konijnenkoppen )
Of ik voer bv een aantal dagen achter elkaar een wat groter dier zoals de gans , wild konijn etc

Afbeelding
#2624547
Hier nog een foto van een hazenschouder/voorpoot ..... gewicht van zo,n pootje is 120 a 160 gram . Leuk dik bevleesd  knaagwerk voor gevorderde barfsmurfen
Mits ze van wild houden . Wild heeft goed bewogen en is daardoor altijd harder dan bv een gefokt tam konijntje , eendje enz


Afbeelding
Door Elinea
#2624577
smulpaap schreef: Hier nog een foto van een hazenschouder/voorpoot ..... gewicht van zo,n pootje is 120 a 160 gram . Leuk dik bevleesd  knaagwerk voor gevorderde barfsmurfen
Mits ze van wild houden . Wild heeft goed bewogen en is daardoor altijd harder dan bv een gefokt tam konijntje , eendje enz


Afbeelding
Waar haal jij dit soort prachtige stukjes vlees? Ik ben zoekende naar een adres die dit soort dingen heeft zonder gelijk 5 kilo te moeten afnemen. Want dan zit ik met een vriezerprobleem zeg maar! :biggrin2:
#2624682
Leuk topic!

Die van mij vallen net binnen de catagorie met hun "ongeveer 10 kilo". Ik heb zelf een verschrikkelijke hekel aan karkassen in stukken knippen dus ik probeer altijd leuk vleesbot te vinden dat ik in z'n geheel kan geven. Of wat ik maar 1 keer doormidden hoef te knippen, dat mag ook nog wel.

Die hazenschouders zijn mooi! Ik ben vanavond wel daar in de buurt... Misschien eens even langsrijden. Wel jammer dat het per 5 kilo gaat.
Door Elinea
#2624692
Leila_J schreef: Leuk topic!

Die van mij vallen net binnen de catagorie met hun "ongeveer 10 kilo". Ik heb zelf een verschrikkelijke hekel aan karkassen in stukken knippen dus ik probeer altijd leuk vleesbot te vinden dat ik in z'n geheel kan geven. Of wat ik maar 1 keer doormidden hoef te knippen, dat mag ook nog wel.

Die hazenschouders zijn mooi! Ik ben vanavond wel daar in de buurt... Misschien eens even langsrijden. Wel jammer dat het per 5 kilo gaat.
Ik meld me bij deze aan als deler! Ik zou echt enorm graag wat hazenschouders willen dus als je bv samen 5 kilo wilt delen vind ik het super! Ook bv de parelhoen daar gaat per 5 kilo en lijken goedbevleest.
Mijn zege heb je! ;-)
#2624702
Elinea schreef: Ik meld me bij deze aan als deler! Ik zou echt enorm graag wat hazenschouders willen dus als je bv samen 5 kilo wilt delen vind ik het super! Ook bv de parelhoen daar gaat per 5 kilo en lijken goedbevleest.
Mijn zege heb je! ;-)
Ik zal moeten kiezen tussen de haas of parelhoen denk ik want anders gaat de rest wat ik in de planning heb staan niet meer in m'n vriezertje haha. Als ik ga zal ik denk ik de hazenschouders mee terug nemen. Nog iets anders nodig van Vers Voer toevallig? Als ik dan vanavond ga dan neem ik dat ook meteen voor je mee. Ik kan het alleen niet voor je in de vriezer bewaren dus dan zal je het óf vanavond laat of morgen op moeten komen halen. (Leg het dan wel in de koelkast natuurlijk, maar het zal wel ontdooid zijn...) Uhm... ik probeer je wel ff een PB te sturen haha. Is denk ik wat makkelijker.
#2624817
Voor de kleine beginnende barfhond , een prooidiertje (kwarteltje ) ..... gewicht 180 -220 gram
Bloot of in de veren ..... zacht beginners vleesbot . Leuk oefenmateriaal voor kleintjes . Voor een Sint Bernard een duur maaltje  :biggrin2:
Via poelier BP of webleverancier .... Makro en Lidl hebben ze ook weleens (zonder kop )
Er is ook kwartelkarkas te krijgen


Afbeelding
#2624840
Een ""vreet maar raakdag ""

Kou en beweging maakt  hongerig , en dan heb je trek  :D
Deze dame heeft (inmiddels ) een stop en stopt ermee wanneer ze voldaan is
Dit is redelijk schoon ( tam konijn )

Ik heb haar ooit eens laten gaan met kakelverse wilde gans , maar daar kruipt ze dus als het half kan lekker in  :biggrin2:
De rest laat zich raden  :biggrin2:  Dat gebeurt niet meer 

Afbeelding
Door Elinea
#2625089
Toch even nog een vraag; ik deel en knip ook karkas wat vaak resulteert in veel meer scherpe uitsteeksels of botjes. Hoe doe jij dat? Bewerk je het zo dat de scherpe kantjes eraf zijn of geef je het gewoon? Ik heb vanavond een kipperug gedeeld waarbij ik dan dus scherpe ribpuntjes zit af te breken en zo...alsof ut ding een panty aan moet..

Edit; nog iets.. :biggrin2:..hoe doen jullie het met orgaan? Als ik het zo lees hebben we het bij kleinere honden dus over bv 50 gram lever en 25 gram nier ect. Wat er te koop is gaat per kilo. Hoe doen jullie dat? En hoe zorg je voor afwisseling ? Als ik van allerlei organen 1 kilo moet halen waarvan ik per week amper iets gebruik wissel ik ook niet af door bv 2 diersoorten lever of zo te hebben. Ik heb nu een kant en klaar mix maar maak liever zelf. ;-)
Laatst gewijzigd door Elinea op di 12 mar 2013, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
#2625181
ow leuk topic!
ik heb kwa orgaan de orgaan mix van degomeat , en die heb ik per 20 gram afgewogen in zakjes liggen , ja tis wel ff werk , pens heb ik trouwens ook zo , spier per 30 gram en bot per 60 gram ;-), zal morgen wel een kiekje maken van meneertje zn eten ( Maltezertje van 6 maanden en 6 kilo)
#2625265
Elinea schreef: Toch even nog een vraag; ik deel en knip ook karkas wat vaak resulteert in veel meer scherpe uitsteeksels of botjes. Hoe doe jij dat? Bewerk je het zo dat de scherpe kantjes eraf zijn of geef je het gewoon? Ik heb vanavond een kipperug gedeeld waarbij ik dan dus scherpe ribpuntjes zit af te breken en zo...alsof ut ding een panty aan moet..

Edit; nog iets.. :biggrin2:..hoe doen jullie het met orgaan? Als ik het zo lees hebben we het bij kleinere honden dus over bv 50 gram lever en 25 gram nier ect. Wat er te koop is gaat per kilo. Hoe doen jullie dat? En hoe zorg je voor afwisseling ? Als ik van allerlei organen 1 kilo moet halen waarvan ik per week amper iets gebruik wissel ik ook niet af door bv 2 diersoorten lever of zo te hebben. Ik heb nu een kant en klaar mix maar maak liever zelf. ;-)


Ik snap wel wat je bedoelt . Als ik echt iets zie wat mij erg scherp lijkt dan knip ik het ervan af . Ik ben in dat opzicht ook erg voorzichtig , ook al bewerkt mijn dame haar vleesbot erg netjes . Zeker met bv kipkarkas kan dat nogal eens het geval zijn , tam konijnkarkas heeft dat weer veel minder bv . Ik koop om die reden dan ook liever hele kippen , dan kan ik naar eigen inzicht zo,n kip in porties maken ( geen scherpe uitsteeksels etc ) Als ik al eens kipkarkas koop dan is het hier via BP
Maar om die reden voer ik dus ook veel liever hele wilde konijnen , ganzen enz . Dat moet ook in porties , maar ook naar eigen inzicht .... dik bevleest dus

Orgaan is idd wat lastig met zo,n kleintje . Hier word bv ook 30 gram nier gegeten . Maar ik heb nog twee groters dus het is hier even makkelijker verdelen
Misschien is er iemand in jouw omgeving waarmee je kan delen om zodoende aan meer variatie te komen , als ik alleen mijn smurf zou hebben dan zou ik denk ik ook op zoek gaan naar een mede barfer . Of je moet bv al aan hele kleine dieren kunnen komen dan zit het er al in . Verder de kopjes natuurlijk .... eend , wilde konijnenkopjes .... dat is voor kleintjes weer een mooier maatje dan de tamme konijnenkop . En dan heb je weer een tongetje ,oogjes, hersentjes etc
Door Elinea
#2625320
happy girl schreef: ow leuk topic!
ik heb kwa orgaan de orgaan mix van degomeat , en die heb ik per 20 gram afgewogen in zakjes liggen , ja tis wel ff werk , pens heb ik trouwens ook zo , spier per 30 gram en bot per 60 gram ;-), zal morgen wel een kiekje maken van meneertje zn eten ( Maltezertje van 6 maanden en 6 kilo)
Die mix heb ik dus ook en ik had konijnenorganen besteld waar echt wel erg veel vet bij zat. Dat heb ik dus ook wat tegen op de mixen. Als ik orgaan zelf mix ziet het er toch echt anders uit dan de kant en klare mix. Zeer waarschijnlijk omdat ik bv al het vet eraf haal en het dus echt enkel orgaan is. Geen vette compacte mix, maar meer een blubberige orgaanmeik ;-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door