Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bengel
#2610655
Hallo allemaal,
Ik ben Ellen alias Bengel, ik woon in Uden met partner en 2 kids. verder hebben we een paar visjes en onze hond (Jack russel) Brutus van 2 jaar oud.
Brutus krijgt 3 dagen in de week brokken en 4 dagen kvv. Als de brokken op zijn, willen we helemaal overgaan op kvv en daarna 2 dagen in de week gaan barfen. Ons hondje is altijd in voor nieuwe dingen, dus daar zie ik nog geen problemen in.
Alleen vraag ik mij af hoe jullie dat met zo'n klein hondje doen (hij mag 6 tot 7 kg wegen, en is sinds een half jaar gecastreerd.)
Ik heb bijv. vorige week bij de visboer zo'n zalmkop laten wegen, die woog ongeveer 530 gr, wat mij veel te veel lijkt om aan zo'n klein hondje te geven. Maar als ik het klein maak, is het effect van het zelf werken weg. Ik heb daarvoor in de plaats een sardientje meegenomen (ligt in de vriezer), Maar mag hij die in zijn geheel hebben (omdat ik las dat daar iets inzit waarvan ze verlammingsverschijnselen kunnen krijgen)?
En hoe doen jullie dat bij het andere vlees? Wat kippennekken wegen, weet ik niet.
Ik heb wel al gebruik gemaakt van die calculator hier op de site, maar de dagelijkse porties in gewicht zijn zo klein.
Ik zou hem het liefst hele dingen willen geven, zonder bijv. zo'n kippennek klein te moeten maken.
En hoe zit het met dat gedroogde spul bij de dierenwinkel (kippenhartjes bijv.), reken je dat ook bij de maaltijd (als bijv. orgaanvlees)?
Jullie zien het, na bijna een jaar meelezen, ben ik er nog niet 100 % klaar voor, dus begin ik eerst maar met mijn vragen aan jullie te stellen.

Groetjes Ellen
Door Mister B.
#2610686
Heb ook een kleine hond ,Yorkshire Terrier (4,3 kg) die krijgt zo'n 240 gr/dag.

Ook is ze al 13,5 jaar oud. en is ze wat gevoelig aan haar darmen geworden.
Daarom krijgt ze nu elke dag hetzelfde Bot - Spier -Org & Groentenmix.

Dit is natuurlijk veel werk,allemaal kleine hoeveelheden,veel moeten snijden en kappen in karkassen/nekken/vlees/groenten.

Sardienen dat krijgt ze hier ook , ééntje in de week ....verlammingsverschijnselen van krijgen ?
Ofwel zo'n 40 gr Makreel ofzo.
Laatst gewijzigd door Mister B. op zo 24 feb 2013, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Bengel
#2610694
Hoi,
Ik kan zo snel even niet vinden waar ik dat van die verlammingsverschijnselen las, als ik het van de week gevonden heb kom ik daar op terug (ben nog moe van m'n nachtdienst).
Wat een verschil dan in gewicht. Volgens die calculator mocht brutus een totaal van 140 gr krijgen (berekend op 2% omdat hij gecastreerd is).

Groetjes
Door Mister B.
#2610708
Ik ben ook gestart met 3 % van haar gewicht maar merkte dat ze heel rap gewicht verloor.
Nu zit ze op 5.5 % en blijft ze gelijk van gewicht.
In het begin is het zoeken naar het juiste percentage.
Begin met 2-3% en na een 2 tal weken zal je rap genoeg merken als je moet verminderen/vermeerderen ;)
Laatst gewijzigd door Mister B. op zo 24 feb 2013, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
#2610768
Hier een smurf van 7 kilo, als je een klein hondje hebt, hebben ze ook kleinere kaken dus dat werken voor je eten idee komt gewoon overeen.
Mijn smurf eet 1.6% op het moment ::)
Door nienk
#2610828
welkom!

hier ook een jackrusselachtige, ongeveer 6 kilo. hij eet zo tussen de 180 en 250 gram per dag geloof ik. ik neem dat niet zo nauw, nu ik er wat langer mee bezig ben kan ik goed op het oog voeren en zorg op die manier dat hij niet te veel afvalt of aankomt. (dat eerste is lastiger dan het tweede)

Reus krijgt 's ochtends spiervlees, en 's avonds vleesbot met orgaan. (de ervaring leert dat hij op die manier het beste poept, maar dat is voor iedere hond ander). Hij eet een vrij hoog botpercentage in zijn maaltijden, maar hij krijgt best veel aan gedroogde spiervlees of orgaan snackjes tussendoor, gezien hoe groot hij is tikt dat natuurlijk best snel aan. ik hou daar dus wel reken mee. maar in zijn orgaan mix zit wel vrijwel altijd alle orgaantjes. (ik maak als ik besteld heb, van het orgaan (hart, lever, nier) een mix wat al gesneden enzo is. die vries ik dan in in kleinere zakken, en iedere keer als ik dan portioneer pak ik zo'n zak om porties van te maken. dat scheelt veel wegen en gedoe.)

qua vleesbot: kippennekken heb ik nooit gevoerd. ik voer wel eendennekken (daar krijgt hij er gewoon 1 van), kwartelkarkasjes (1 + een beetje), konijnen voorpootjes (1 hele), konijnen rugstuk (half), sardientjes (hele maaltijd). eendenkopjes (1 als hele maaltijd, dus zonder orgaan erbij). konijn hoofdjes (ook als hele maaltijd0

hij krijgt ook lamsribben, 2 aan elkaar vast. (vanwege inslik gevaar van 1 losse lrib voeren). meestal krijgt hij hier pens bij. dat is wel een grote maaltijd, maar Reus kan dat hebben.

zalmkoppen voer ik niet meer, Reus kreeg daar hele nare en acute diaree van. wel jammer, want hij vindt het zo ongeveer het lekkerste wat er bestaat.die deed ik met behulp van een snoeischaar en scherp mes door de midden voor hem.

succes!
Door smulpaap
#2610911
Hoi welkom bij de smurfenclub  :biggrin2:
Hier ook een Russeltje van net 7 kilo , zij barft volledig en eet 3 % zo,n 210 gram dus met eens een uitschieter naar 250 gram (maar ze kan het hebben )
Zij eet werkelijk alles , maar het bezorgd mij veel knipwerk op om alles in porties ala smurf te knippen , hele wilde konijnen bv of ganzen  :biggrin2:

Als je voorlopig ook kvv blijft voeren dan zou ik juist voor andere vleesjes gaan . Kip en dergelijke zit vaak al meer dan voldoende in vele merken kvv
En dan is het juist een meerwaarde als je hondje ook eens iets anders krijgt op de barfdagen . Wat leuk is bv is een hele kwartel die weegt zo,n 180 a 200 gram . En dan heb je al een leuke variatie . Of kwartelkarkas bv met een spiervlees soort erbij wat niet in jouw kvv zit

Een kippennekje weegt zo,n 30 a 45 gram
Ik zou het voorlopig wel even bij het zachtere beginners vleesbot houden
Wat ook leuk is zijn bv wilde eendendijtjes , oa te krijgen bij Degomeat . Maar het heeft wel een specifieke wildsmaak . Vele honden gruwelen er ook van
En verder bv konijnenpootjes en dat soort dingen allemaal . Soms heeft bv de poelier parelhoenvleugeltjes , ook leuk .
Gebruikersavatar
Door Thea
#2610915
nienk schreef:

zalmkoppen voer ik niet meer, Reus kreeg daar hele nare en acute diaree van. wel jammer, want hij vindt het zo ongeveer het lekkerste wat er bestaat.die deed ik met behulp van een snoeischaar en scherp mes door de midden voor hem.

succes!
Nienke heb je dan wel eens zalmlijf geprobeerd. Als Reus zalm zo lekker vind. En dat kan je makkelijk in stukken knippen ;)
Ik krijg het hier gratis van de visboer ;D
Vaak zitten er ook nog zalmsnippers bij die ik dan weer als spiervlees voer ;)
Door nienk
#2610919
Thea schreef: Nienke heb je dan wel eens zalmlijf geprobeerd. Als Reus zalm zo lekker vind. En dat kan je makkelijk in stukken knippen ;)
Ik krijg het hier gratis van de visboer ;D
Vaak zitten er ook nog zalmsnippers bij die ik dan weer als spiervlees voer ;)
ja nou ik durf niet zo goed zalm meer te voeren, omdat hij er zo naar van werd. (lag ie 's avonds na het eten in zijn bench, met deurtje gewoon open, en dan poepte ie alsnog zijn hele bedje onder omdat ie er niet op tijd uit kwam, zo zielig!)

maar ik heb nu gedroogde zalm stukjes als beloning, ik denk, dat is veilig proberen en maar hele kleine beetjes. voor alsnog gaat dat goed. als ik zelf eens zalm heb zal ik hem een mini beetje rauw geven. en als dat dan goed gaat misschien idd zalm lijf, maar hij vond het echt mega smullen.
Door Bengel
#2610945
Hoi,
bedankt allemaal voor jullie berichtjes.
Ik ga komende week eens een menu maken, waarin ook 2 barfdagen komen.
Als ik het nu goed begrepen heb, zou dan 1 hele kwartel, 1 maaltijd voor 1 dag zijn. En dan zou ik 1 dag vis kunnen geven (nu nog even uitzoeken hoeveel en wat), hopen dat hij dat rauw eet. Verse garnalen hoeft hij in ieder geval niet (er is laatst een garnaal uit het aquarium ontsnapt, die had hij braaf in zijn mand gelegd, maar niks mee gedaan).

Groetjes
Door nienk
#2610994
Bengel schreef: Hoi,
bedankt allemaal voor jullie berichtjes.
Ik ga komende week eens een menu maken, waarin ook 2 barfdagen komen.
Als ik het nu goed begrepen heb, zou dan 1 hele kwartel, 1 maaltijd voor 1 dag zijn. En dan zou ik 1 dag vis kunnen geven (nu nog even uitzoeken hoeveel en wat), hopen dat hij dat rauw eet. Verse garnalen hoeft hij in ieder geval niet (er is laatst een garnaal uit het aquarium ontsnapt, die had hij braaf in zijn mand gelegd, maar niks mee gedaan).

Groetjes
wat dacht je van een sardientje op de andere dag?

als je het zo doet, dan hoef je je (voorlopig) nog even niet druk te maken om orgaan enzo. want als je 5 dagen kvv voert, dan krijgt de hond (beetje afhankelijk van de samenstelling ervan) daaruit wel alles binnen wat hij qua orgaan en spiervlees nodig heeft. met kwartel en een sardientje heb je dan toevoegingen die leuk zijn (want uitdagend knagen) en nuttig.

ik heb zelf voor Reus altijd blote kwartels, hij moet geen dingen met veren.
Door koningBilly
#2612395
Ik geef elke dag een soort kvv, heb zo n 5 dierdoorten in kvv  en dan een knabbel erbij.
Ik geef lamsrib, kippennek, geitenrib, kwartel, zulke dingetjes.
Hij doett er super op. Na twee  weken geen problemen meer met zijn anaalklieren, gedaan sleetje rijden.
Volldig barfen zie ik nog niet zitten maar zo gaat t prima .
Billy weegt 7 kilo ongeveer en krijgt tussen de 180 en 220 gram per dag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door