Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2587459
Mijn kat barft regelmatig mee met Diza (mijn wetter), maar denk er serieus over om zelf haar kvv te maken. Wat portioneren betreft lijkt mij dit handiger dan haar puur barf te geven.
Als 'test' (gaat ze het uiteindelijk echt wel eten), wil ik niet direct een vleesmolen aanschaffen.
Hoe krijg ik het vleesbot met niet al teveel moeite klein?

Hebben jullie 'n idee? Met de keukenmachine? Ben bang dat het daar te hard voor is.

Judith
Laatst gewijzigd door judith vd op zo 07 jul 2013, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2587470
zat ik ook aan te denken,ik heb zo'n ding wat uien en zo versnipperd maar ben effe kwijt hoe dat heet,wel metalen mesjes,maar ja bot geen idee,ga het gewoon proberen met kipnekjes krijg ik toch van de week :P
Gebruikersavatar
Door kiara
#2588795
en om de kvv iets minder grof te krijgen zou het kunnen met staafmixer? de poezels zijn weer is zeikerds de kvv van carnibest is fijner en eten ze wel en met zeer veel smaak,maar bv carnivoer is veel grover(is wel beter hoor) maar dat motten ze weer niet >:( ik hoef geen dure machine dus dacht staafmixer???
Gebruikersavatar
Door kiara
#2589093
ja laura daar ben ik inmiddels achter >:( een puinhoop

en judith geen idee of dat werkt weet ook niet precies wat het is (lijkt het op een snijbonenmolen)
misschien weet je moeder het,maar dan hou ik mij aanbevolen,want ben niet van plan om carnibest te blijven voeren, heb nu voor vanavond lotgering staan ben benieuwt ik hoor het evt wel  ;)
Door wijkje
#2589143
Met handgehaktmolen lukt het wel. Ik heb hier Alexanderwerk nr 10. Zo heb je ook nog Porkert/Westmark. De nr. 5/nr.8 lijken me wat klein. En je moet wel beetje schijf hebben met minimaal 8 mm. Ik gebruik hier de 10 mm.
Door Mowgli
#2589214
Ik ben ook met een handmolen begonnen. Met Westmark nr. 10, maar die was toch echt te klein voor het zware werk (vleesbotten). Het gaat wel, maar omdat het zo'n kleine molen is, gaat het malen heel zwaar. Ik heb toen bij de Firma Porkert in Tsjechië een Porkert nr. 32 besteld. Dat ging als een trein :)
Zelfs met de hele hoge verzendkosten (40,00 Euro naar Duitsland) was de Porkert nr. 32 veeeeel goedkoper dan dat je hem bij Vuur en Rook bestelt. En als je een BTW nummer hebt, kun je hem zelfs zonder 21% BTW kopen.
Door Mevroi Kruim
#2590613
Als je kat lekker barft zou ik echt niet gaan malen. Veel meer werk en minder goed voor het gebit en de spijsvertering.

Er zijn 2 machines waarmee je botten kunt malen: een hele grote sterke zware handmolen, en een professionele vleesmolen met super vermogen. Van de eerste krijg je RSI en enorme spierballen, de tweede kost een vermogen.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2590657
Mevroi Kruim schreef: Als je kat lekker barft zou ik echt niet gaan malen. Veel meer werk en minder goed voor het gebit en de spijsvertering.

Er zijn 2 machines waarmee je botten kunt malen: een hele grote sterke zware handmolen, en een professionele vleesmolen met super vermogen. Van de eerste krijg je RSI en enorme spierballen, de tweede kost een vermogen.
Ik wilde eigenlijk zelf kvv gaan maken, omdat mevrouw de europese korthaar niet alles lekker vindt. Door het zelf te maken, kan ik er verschillende vleessoorten in doen.
Kant-en-klare kvv eet ze niet of nauwelijks. Ik heb al een paar merken geprobeert (weet niet meer welke), maar dat wil ze niet.

Hoe doen jullie dat met het portioneren van het botwerk? Voor Diza is dat makkelijk, omdat dat grotere hoeveelheden zijn, maar Skip weegt volgens mij maar een kilo of 3. Dat worden kleine porties!

Judith
Door Mevroi Kruim
#2590745
Geen problemen mee. De katten eten bv geen lamsribben of bio-kippenbotten, die zijn te hard, die gaan naar de honden. De katten eten wel graag konijnenribben, -ruggen en -voorpoten. Kwartel, parelhoen, eend, dat soort zaken. En natuurlijk kippennekken en vleugels. En die knip ik met een snoeischaar in passende porties, indien nodig. Ze delen bv een konijnenrug met ribben met z'n 2en, daar nog wat spiervlees bij en een beetje orgaan en voilà, kattenmaaltijd. Twee of drie kippennekken, geknipt voor de bejaarden, prima portie. Halve kwartel, kwart parelhoen, ga zo maar door. Ze eten hier meestal 1x per dag trouwens, op eigen verzoek, voor het ontbijt is alleen Eppo er meestal, die krijg dan een Eppo-hapje, de rest laat zich niet zien en krijgt dan ook niks. 's Avonds zijn ze allemaal present.
Door fem fatale
#2590775
judith vd schreef: Ik wilde eigenlijk zelf kvv gaan maken, omdat mevrouw de europese korthaar niet alles lekker vindt. Door het zelf te maken, kan ik er verschillende vleessoorten in doen.
Kant-en-klare kvv eet ze niet of nauwelijks. Ik heb al een paar merken geprobeert (weet niet meer welke), maar dat wil ze niet.
Het kan best zijn dat ze kvv slecht eet omdat het vaak verschillende vleessoorten zijn. Die van mij eten echt helemaal niets wat gemengd is.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2590782
Sommige katten moeten ook gewoon wennen aan smaken en eten niet zomaar alles van de eerste keer.
We hebben hier ook moeten uitbreiden, stap voor stap.
En dan zijn er inderdaad nog steeds soorten die ik liggen heb en ze niet graag eten. Die maal ik ook onder de kvv, maar koop ze dan in de toekomst gewoon niet meer. Als je er te veel minder lekkere soorten in draait, eten ze de kvv natuurlijk ook niet meer. Meer dan een derde mag er toch niet in als je zeker wil zijn dat het nog lekker gevonden wordt, orgaan meegerekend.
Standaard eten ze hier gewoon barf.

Voor het malen gebruik ik ook een handmolen.  Westmark 10.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2590945
judith vd schreef: Ik wilde eigenlijk zelf kvv gaan maken, omdat mevrouw de europese korthaar niet alles lekker vindt. Door het zelf te maken, kan ik er verschillende vleessoorten in doen.
Kant-en-klare kvv eet ze niet of nauwelijks. Ik heb al een paar merken geprobeert (weet niet meer welke), maar dat wil ze niet.

Hoe doen jullie dat met het portioneren van het botwerk? Voor Diza is dat makkelijk, omdat dat grotere hoeveelheden zijn, maar Skip weegt volgens mij maar een kilo of 3. Dat worden kleine porties!

Judith
heb je het nog gevraagd aan je moeder?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door